Předseda Malypetr.
Místopředsedové: Mlčoch, dr
Markovič, Langr, Košek, Taub.
Zapisovatelé: R. Böhm, Dubický.
216 poslanců podle presenční listiny.
Členové vlády: předseda vlády
dr Hodža; ministři dr Dérer,
dr Spina, Zajiček.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr Říha; jeho zástupce dr Mikyška.
Předseda Malypetr zahájil schůzi ve
3 hod. 24 min. odpol. a konstatoval, že sněmovna je
způsobilá jednati.
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu dal předseda:
na dnešní den posl. R. Chalupovi, R. Böhmovi;
na dnešní a zítřejší den
posl. Mrskošové, Širokému,
Döllingovi, Schenkovi, Jiráčkovi,
Michálkovi, dr Lukáčovi, Kleinovi,
Dembovskému, inž. Žilkovi.
Předseda konstatoval, že sněmovna je způsobilá
se usnášeti, a k jeho návrhu udělila
sněmovna hlasováním dovolené posl.
Němcovi
(čsl. soc. dem.) na dobu tři týdnů
pro cestu do zahraničí a posl. F. Richtrovi
do konce měsíce března z téhož
důvodu.
nemocí posl. dr Mičura, Szentiványi,
Sivák, Kliment, dr Clementis, Zupka,
Borkaňuk.
Za platnou podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu uznal
předseda dodatečnou omluvu posl. dr Dominika
na 5. března tr. r.
Do výboru ústavně-právního
vyslal: klub poslanců čsl. strany nár. socialistické
posl. dr Klapku za posl. F. Richtra; klub poslanců
"Deutsche soz.-dem. Arbeiterpartei" posl. Zischku
za posl. Köglera.
Do výboru soc.-politického vyslal klub poslanců
čsl. soc. dem. strany dělnické posl. dr Markoviče
za posl. Kleina.
Klub poslanců "Sudetendeutsche und Karpathendeutsche
Partei" vyslal: do výboru živn. - obchodního
posl. G. Böhma za posl. Budiga; do výboru zemědělského
posl. E. Köhlera za posl. F. Nitsche.
Předsednictvo senátu NSRČ sdělilo
přípisy ze dne 11. března 1937, že senát
projednal a schválil:
v 64. a 65. schůzi dne 9. a 11. března 1937:
prozatímní obchodní dohodu mezi republikou
Československou a republikou Spojených Států
Brazilských, sjednanou výměnou not v Rio
de Janeiro dne 22. července 1936 a uvedenou v prozatímní
platnost vládní vyhláškou ze dne 30.
července 1936, č. 239 Sb. z. a n. (tisk 335-IV sen.
1937),
ve znění usneseném posl. sněmovnou
osnovu zákona, kterým se nově určuje
výše státních záruk za vývozní
úvěry podle zákonů o podpoře
zahraničního obchodu (tisk 408-IV sen. 1937);
v 65. schůzi dne 11. března 1937 osnovu zákona,
ktorým sa mení a doplnuje zákon zo dňa
9. júna 1932, č. 94 Sb. z. a n., o novej sústave
drobných peňazí (tisk 407-IV sen. 1937),
a to ve znění usneseném posl. sněmovnou.
Dotazy:
posl. Tichého:
ministru nár. obrany ve věci uspořádání
personálních otázek podle národnostního
klíče v Mannesmannových rourovnách
ve Svinově (č. D 297-IV),
ministru vnitra ve věci uspořádání
personálních otázek podle národnostního
klíče v Mannesmannových rourovnách
ve Svinově (č. D 298-IV);
posl. Polívku:
ministru nár. obrany:
vo veci železiarní v Prakovciach, okres Gelnica (č.
D 299-IV),
vo veci filiálok Potravného skladištného
družstva ČSD v Košiciach (č. D 306-IV),
ministru vnútra vo veci štát. občianianstva
M. Sepešiho, správce školy v Záhorciach
(č. D 300-IV),
ministru soc. pečlivosti v záležitosti invalidného
dôchodu Jos. Kavčáka z Koškoviec (č.
D 301-IV),
ministru školstva a nár. osvety, financí a
ver. prác vo veci výstavby štátnej ľudovej
školy v Košiciach (č. D 305-IV),
mimin školstva a nár. osvety a min. financií
vo veci výstavby reálneho gymnazia v Košiciach
(č. D 307-IV);
posl. dr Neumana min. železnic ve věci záměrné
redukce zaměstnaneckých a úřednických
míst u železničního dopravního
úřadu Č. Budějovice (č. D 302-IV);
posl. Hintermüllera min. nár. obrany o umístění
vojenské posádky v Soběslavi (č. D
303-IV);
posl. Jurnečkové-Vorlové min. financí
o činžovní dani předpisované
paní Kamile Singrové v Příbrami a
p tupu zem. fin. ředitelství v Praze (č.
D 304-IV);
posl. dr Luschky min. veř. prací o zahájení
přípravných prací pro projekt údolní
přehrady u Kružberka ve Slezsku (č. D 296-IV).
Odpovědi:
min. železnic na dotaz posl. Tichého č. D 214-IV;
předsedy vlády na dotaz posl. dr Neumana č.
D 235-IV;
min. školství a nár, osvěty na dotaz
posl. J. Sedláčka č. D 254-IV;
min. vnitra na dotaz posl. J. Sedláčka č.
D 257-IV;
min, financí na dotaz posl. dr Goldsteina č. D 263-IV.
počátkem schůze:
Vládní návrh tisk 832 - přikázán
výborům zahraničnímu a živn.-obchodnímu.
Návrhy tisky 829, 830, 835, 836 - přikázány
výboru iniciativnímu.
Zpráva tisk 834.
Interpelace tisk 804 (I až XVII).
Odpovědi tisk 805 (I až XIX).
Zápis o 81. schůzi posl. sněmovny, proti
němuž nebylo námitek podle § 73 jedn.
řádu.
Těsnopisecké zprávy o 80. a 81. schůzi
posl. sněmovny.
přikázal předseda žádosti:
kraj. soudu v Bratislavě ze dne 1. března 1937,
č. Nt 301/37, předloženou vrch. stát.
zastupitelstvím v Bratislavě ze dne 6. března
1937, č. 2236/37, za souhlas s trest. stíháním
posl. Sidora pro přečin podle §u 2 a
§u 3 zákona č. 108/1933 Sb. z. a n. (č.
J 222-IV);
kraj. soudu v Litoměřicích ze dne 8. března
1937, č. Nt XII 20/37, za souhlas s trest. stíháním
posl. Hirteho pro zločin podle §u 15, č.
3 a pro přečiny podle §u 14, č. 1, 3,
5 a §u 18, č. 2 zákona č. 50/1923 Sb.
z. a n. (č. J 223-IV);
kraj. soudu trest. v Praze ze dne 8. března 1937, č.
Nt XVI 10/37, za souhlas s trest. stíháním
posl. Gajdy pro přečin podle §u 14,
č. 3 zákona na ochranu republiky (č. J 224-IV).
Předseda (zvoní): Přistoupíme
k projednávání prvého odstavce pořadu,
jímž jest:
1. Zpráva výboru ústavně-právního
o usnesení senátu (tisk 808) k návrhu sen.
Donáta, inž. Wiutera, dr Kloudy, Nováka (lid.),
Thoře, Hackenberga a dr Hilgenreinera (tisky sen. 405 a
415) na vydání zákona, kterým se upravuje
jednání ve společných poradách
výborů posl. sněmovny a senátu (tisk
834).
Zpravodajem je p. posl. dr Stránský. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Stránský: Slavná
sněmovno!
Ústavně-právní výbor doporučuje
posl. sněmovně, aby usnesení senátu
Národního shromáždění
republiky Československé o návrhu pp. sen.
Donáta, inž. Wintera, dr Kloudy,
Nováka (lid.), Thoře, Hackenberga
a dr Hilgenreinera na vydání zákona,
kterým se upravuje jednání ve společných
poradách výboru posl. sněmovny a senátu
Národního shromáždění,
přijala v tom znění, ve kterém nám
bylo předloženo. Usnesení senátu je
totiž přesně shodné s iniciativním
návrhem pp. posl. Berana, dr Meissnera, dr
Patejdla, dr Mičury, Mlčocha,
Tauba, dr Mayr-Hartinga a Zierhuta, takže
jednajíce o usnesení senátu projednáváme
tím in merito také iniciativní návrh
zmíněných pánů poslanců.
Tento návrh, jak známo, se nese k tomu, aby bylo
zjednodušeno projednávání velkých,
obsáhlých zákonných osnov unifikačních,
před kterými sněmovna stojí, zejména
nového zákona občanského, soudního
řádu civilního, trestního zákona
a trestního procesu, a myšlenka tohoto zjednodušení
je provedena jakousi úpravou jednacího řádu
- věcně vlastně o nic jiného neběží
- a to v tom směru, že výborové jednání
nebude u těchto osnov dvojí, jedno v posl. sněmovně
a druhé v senátě, nýbrž výbory
se budou raditi společně. V těchto společných
poradách ovšem bude práce obou výborů
jenom koordinována, což znamená, že oba
výbory budou míti svoje samostatně referenty,
že musí každý výbor míti
presenci, která jej podle jednacího řádu
v oné sněmovně příslušného
činí způsobilým usnášení,
a také hlasování se bude konati v jednotlivých
výborech odděleně, takže jenom porady
budou společné.
Při projednávání v plénu opatřuje
osnova zákona, kterou projednáváme, aby nejprve
byl návrh zákona vždycky projednán ve
sněmovně poslanecké a teprve potom v senátu.
Dovoluji si ještě na konec upozorňovati, že
usnesení senátu obsahuje v §u 6 opatření,
podle něhož bude příště
možno, aby touto zjednodušenou cestou jednaly obě
sněmovny o zprávách a podnětech presidenta
republiky, podaných podle §u 64, č. 6 úst.
listiny, anebo aby se podle tohoto způsobu postupovalo,
navrhne-li vláda sněmovnám, aby některý
její člen učinil samostatné prohlášení
ve společné schůzi výboru obou sněmoven.
Nebude tedy napříště už zapotřebí
udržovati svízelnou praxi, podle které na př.
náš ministr zahraničních věcí
musí jedno a totéž exposé přednášeti
zvlášť ve výboru sněmovny poslanecké
a zvlášť ve výboru senátu. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): K této věci
došla řečnická přihláška,
zahájím proto rozpravu.
Podle usnesení předsednictva navrhuji lhůtu
řečnickou 30 minut. (Námitky nebyly.)
Námitek není. Navržená lhůta
jest schválena.
Přihlášen je jako řečník
na straně "proti" p. posl. Kut.
Dávám mu slovo.
Posl. Kut: Slavná sněmovno!
K senátnímu u snesení o osnově zákona,
kterým se upravuje jednání ve společných
poradách výborů poslanecké sněmovny
a senátu, bych rád klidnou formou slavné
sněmovně přednesl několik stejně
klidných poznámek a zejména bych na některé
důvody, které vedou můj klub k tomu, že
nemůžeme hlasovati pro tuto osnovu, upozornil pana
zpravodaje o této osnově.
Slavná sněmovno, já se při tom neoddávám
ilusi, že by některé tyto důvody mohly
působiti natolik, že by vládní koalice
cokoliv ze své osnovy vypustila, nebo že by na ní
něco změnila. Nicméně musím
jménem svého klubu vysloviti zde podivení
nad tím, že osnova zdánlivě bezvýznamná,
zdánlivě jenom technického rázu, avšak
při tom osnova s hlediska ústavního dalekosáhlá,
je provázena tímto nezájmem slavné
posl. sněmovny.
Slavná sněmovno, my se domníváme,
že ústavní listina ve dvou jasných případech
striktně stanoví, kdy se schází poslanecká
sněmovna i senát společně k určitému,
v ústavě striktně, kategoricky vymezenému
jednání. Jsou to dva případy, a to
volba presidenta republiky a volba náměstka presidenta
republiky. Musím se domnívat, že výbor
posl. sněmovny nebo výbor senátu jsou orgány
moci posl. sněmovny, jsou orgány moci senátu,
tedy že i společná jednání posl.
sněmovny a senátu, pokud jde o tyto výbory,
by mohla vzbuditi závažné pochybnosti, neděláme-li
v tomto rozhodování svém krok, který
by byl v rozporu s ústavní listinou, zejména
s duchem ústavní listiny, která nám
velmi jasně založila naše Národní
shromáždění, naši moc zákonodárnou
na ústavní principu bikameralistickém.
Slavná sněmovno, v těchto svých klidných
poznámkách musím zde ovšem upozornit
ještě na některé drobnosti, které
snad při redakci unikly pozornosti výboru i pana
zpravodaje, to jest na zvláštní poměr,
který má už uvozovací formulka, resp.
titulek této osnovy, který mluví o společných
poradách výborů posl. sněmovny a senátu,
načež v §u 2, odst. 4 říká
velmi jasně, že když nastane tato itio in partes,
když se rozejdou tyto dva výbory a budou znovu tvořiti
výbor posl. sněmovny a výbor senátní,
usnášejí se už bez rozpravy. Tedy usnášení
bez rozpravy znamená, že asi tyto dva výbory,
které tvořily jeden výbor společný,
se pouze neradily, nýbrž že přijaly určité
usnesení, které, jak je prakticky viděti,
je závazné už pro oba výbory.
Slavná sněmovno, musím vysloviti pochybnost
i nad tím, je-li správné zaváděti
do zákonů termíny jako "mimořádně
důležité osnovy zákonů",
protože zde to deliberační právo vlády,
co je důležité a co není důležité,
není žádným způsobem stanoveno.
Myslím, že by bylo po stránce technické
i formální velmi pochybné, abychom zaváděli
terminologii takovou, že je nějaký zákon
důležitý, že je nějaký zákon
méně důležitý, že je nějaký
zákon mimořádně důležitý.
Zákon je, slavná sněmovno, zákon,
ke každému zákonu musí býti u
každého stejná úcta, pročež
velmi pochybuji, zda terminologie, které užívá
tato předložená osnova, je terminologií
správnou.
Slavná sněmovno, konečně prosím,
abyste si povšimli i jedné povážlivé
věci, kterou, bohužel, tato osnova neobsahuje.
Už jsme zde v posl. sněmovně odhlasovali řadu
zákonů zmocňovacích. Posl. sněmovna
i senát kousek za kouskem se zbavují svých
ústavních oprávnění. Dneska,
slavná sněmovno, jdeme v tomto vytváření
společných výborů i k tomu, že
se zbavují obě sněmovny Národního
shromáždění svého ústavního
významu. Ale co nám zde říká
tato osnova ještě dalekosáhlejšího?
Tyto společné výbory, resp. výbor
se může sejíti jenom tehdy, když vláda
podobnou osnovu zákona předloží. Slavná
sněmovno, domnívám se, že tu bylo zapomenuto
na důležitou věc, na věc, která,
myslím, je právě podstatou skutečně
demokratického parlamentárního života,
t. j. na otázku iniciativy buď posl. sněmovny
nebo senátu. Slavná sněmovno, domnívám
se, že osnovy stejně důležité,
a my jsme v této sněmovně viděli,
že častokráte důležitější,
než nám předkládala vláda, vzešly
na př. z řad této koalice. A já se
obávám, že tím, když zde znovu
opouštíme možnost, aby i iniciativní návrhy
poslanců nebo senátorů byly podrobeny možnosti
stejného postupu, znovu nebezpečně opouštíme
zásadu iniciativy.
Slavná sněmovno, tato iniciativa je vůbec
u nás popelkou, a já bych v této souvislosti
chtěl tu upozorniti na nemožnou praksi, která
je ve výboru, jenž má býti nejdůležitější:
ve výboru iniciativním. Tím se nechci nikoho
z pánů členů a tím méně
pana předsedy tohoto výboru dotýkati. Ale
račte si vzíti - mám obavu, že málokdo
to četl - velmi poučnou důvodovou zprávu
k jednacím řádům poslanecké
sněmovny a senátu. Tam najdete na dvou stránkách
velmi krásně popisováno, co to je takový
iniciativní výbor. Najdete tam snesenu velikou řadu
důkazů, že to je vlastně nejdůležitější
výbor celé posl. sněmovny i senátu,
a zatím se prakse iniciativního výboru vyvíjí
tím nemožným způsobem, že se v
jednominutové schůzi přikáže
jeden návrh - může míti třeba
300 stran. Referent jej nemůže vůbec přečísti
a prostudovati; vzadu už má předem od kanceláře
posl. sněmovny nalepenu cedulku, kterému výboru
se návrh přikáže, referent tuto cedulku
prostě podpíše a v druhé schůzi,
která trvá zase jenom minutu, se návrh prostě
onomu výboru přikáže. Slavná
sněmovno, upozorňuji, že to nekoresponduje,
nýbrž že se to naopak diametrálně
liší od toho, co můžeme čísti
v důvodové zprávě k jednacím
řádům posl. sněmovny a senátu.
Slavná sněmovno, z těchto důvodů,
z nichž některé, prosím, znovu kladu
v pozornost slavné poslanecké sněmovně,
nemůže můj klub pro předloženou
osnovu hlasovati. (Potlesk poslanců nár. sjednocení.)