Chci ukázati ještě na některé
nedostatky v organisaci železničních spojů.
Dosud nemáme přímého spojení
s Bukovinou, které jest důležité po
stránce obchodní. Rumuni zavedli přímé
vozy na trati Černovice - Jasina - Varadín, ale
u nás, když se někdo chce dostati do Černovic,
musí několikrát přestupovati a to
pouze škodí obchodnímu styku.
Dále dlužno se zmíniti o nerovnoměrném
zastoupení Podkarpatí v železniční
radě v Košicích a v Praze. Má-li Podkarpatí
37 % úhrnné délky železničních
tratí košického ředitelství,
nelze pochybovati, že jeho zastoupení třemi
členy v železniční radě je malé,
a proto doufáme, že se nám podaří
tuto věc napraviti. Zastoupení v ústřední
železniční radě je naprosto nepřiměřené.
Je možné, že železniční doprava
na Podkarpatí je slabší než v jiných
zemích a že to jest důvodem tak nepatrného
zastoupení v ústřední železniční
radě, ale zdůrazňuji, že toto odůvodnění
nemůžeme vzíti na vědomí, a dovoluji
si tvrditi, že tak malé zastoupení Podkarpatské
Rusi v ústřední železniční
radě je nepřiměřené a nespravedlivé.
Při této příležitosti ukazuji
na nedostatky našich železnic, pokud jde o turistický
ruch na Podkarpatí. Dvě skupiny rychlíků
v létě nestačí a musíme usilovati,
aby byla zavedena třetí skupina rychlíků
na Podkarpatí, aby se vzmohl turistický ruch a turisté
nenaříkali, že jezdí k nám jako
slanečci v sudech.
Nutno zříditi autobusovou trať z Perečína
do Svalavy a ze Svalavy do Nižních Verecek. Nutno
zrychliti jízdu na úzkokolejné trati z Užhorodu
do Antalovců a z Berehova do Kušnice. Není
možné, aby úzkokolejné vlaky jezdily
rychlostí 24 km za hodinu nebo ještě menší,
takovou rychlostí, která nemůže soutěžiti
s autobusy nebo automobily.
Chci zdůrazniti, že vývoz do sovětských
republik jde přes Bohumín a Polsko, ačkoliv
lze využíti našich drah a to by přineslo
také po finanční stránce zisk železniční
pokladně.
Mluvilo se i o sazbách. Úplně souhlasím
s tím, že ministerstvo usiluje sníženými
sazbami umožniti dovoz některých výrobků.
Sazby byly částečně sníženy,
ale nutno je snížiti lineárně o 50-60
%, tak aby podkarpatské výrobky mohly soutěžiti
v západních zemích. Nevím, je-li pravdivá
zpráva Svazu průmyslníků z r. 1930,
podle níž doprava dříví z Jasině
do Bohumína přes Polsko je levnější
než územím republiky. Bude věcí
příslušných činitelů,
aby to napravili.
Železnice může částečně
nahraditi odbyt dřeva z Podkarpatí, jehož následky
pro nedostatek přiměřené obchodní
smlouvy s Maďarskem byly katastrofální pro
obyvatelstvo naší země, kde žijí
lesní dělníci. Radikální snížení
sazeb nejen za dopravu dříví o 50-60 %, nýbrž
i na surovinu nebo i na výrobky z dřeva, značně
by pomohlo našemu dřevařskému průmyslu.
Při tom upozorňuji, že vývoz dřeva
z Podkarpatí na Slovensko do továren na buničinu
nepomáhá mnoho ani nám ani Slovákům.
Náklady této dopravy dříví
jsou tak značné, že dělníci na
Slovensku pro tuto drahotu surovin dostávají hanebný
plat, a naší zemi to škodí, neboť
práci při obrábění dříví
dostává cizí dělník na Slovensku
a nikoliv náš místní.
Do továren na buničinu na Slovensku se dováží
110.000 m3 dříví, suchá
destilace dříví v Hnúšti dováží
30.000 m3 ročně a železnice poskytuje
jim přes 2 mil. Kč slevy, aby se u držely
a pracovaly. Kdyby takové továrny byly postaveny
na Podkarpatí, kde jsou suroviny na místě,
bylo by lze dosíci daleko většího úspěchu,
neboť dělníci dostali by větší
plat za svou práci a bylo by jich při práci
více zaměstnáno.
Jsme značně poškozeni i tím, že
se ze Slatinských Dolů vyváží
od nás 900 vagonů znečištěné
soli do solivaru v Podbrezové na Slovensku, kde se sůl
odpařuje. Na sazbách dostal solivar v Podbrezové
asi 532.000 Kč slevy. My jsme proti tomu, neboť kdyby
v Slatině byla zřízena příslušná
továrna na odpařování, značně
bychom tím získali a republika by mohla míti
velký prospěch i ze solné vody, která
nyní marně odtéká do Tisy, nepřinášejíc
žádného užitku.
Chci ještě říci několik slov
o personálních věcech na našich železnicích.
Podle zprávy košického ředitelství
z r. 1936 připadá na 10.441 zaměstnanců
1077 Rusínů, t. j. 10.31 %, ačkoliv na Podkarpatí
by mělo připadati mnohem více, o 20 % více
zaměstnanců, než připadá. Po
této stránce nám košické ředitelství
velice křivdí. Konkrétní případ:
Nedávno bylo přijato do železniční
služby 143 osob, z toho rodáků z Podkarpatí
pouze 13 osob, tedy sotva 9 %, jim velkou většinou
byli přijati ze Slovenska. Žádáme, aby
košické ředitelství po stránce
osobní zásadně změnilo svou politiku
k nám. Zmíním-li se ještě, že
v samém košickém ředitelství
na 600 zaměstnanců najdeme jen 1 nebo 2 Rusíny,
těžko lze schváliti personální
politiku tohoto ředitelství, tím spíše,
že se nestará o výchovu přiměřeného
dorostu pro železnice a že za 17 let se o to vůbec
nestaralo.
Na Podkarpatí máme jen 3 Rusíny jako přednosty
stanic, všichni jiní nejsou Rusíni a zde nám
zase křivdí zejména prakse košického
ředitelství tím, že překládá
na Podkarpatí zaměstnance ze Slovenska a přímo
znemožňuje našim lidem, aby dostali ve své
zemi kousek chleba. Doufám, že jelikož byla nedávno
provedena změna u košického ředitelství,
nastane po této stránce zlepšení.
Upozorňuji také, že se na našich železnicích
často nedodržuje osmihodinný pracovní
den a že tím jsou poškozováni zejména
topiči, jejichž práce nad pravidelnou denní
práci značně je unavuje a zeslabuje.
S tohoto místa musím ještě zdůrazniti,
že neodpovědná prakse některých
zaměstnanců, proti které jsme bezmocní,
značně škodí zájmům státotvorné
myšlenky místního obyvatelstva. Upozorňuji
na takové případy: V Královu železniční
mistr Šíp přijímal do služby jen
takové dělníky, kteří se vykázali
určitou stranickou legitimací.
O druhém takovém případě, totiž
o věci strojmistra Karla Taraby v Mukačevě
těžko dokonce se vysloviti. Proti Tarabovi podali
železničáři stížnost, která
obsahuje 100 bodů. V Mukačevě byla v této
věci po celý měsíc kontrola. Vyslechla
železničáře, sepsala zápis skoro
na 240 stránkách, ale dosud nevíme, učinilo-li
košické ředitelství v této věci
pořádek. Železničáři obviňují
Tarabu, že vyzývavě vystupuje proti svým
podřízeným a zvláště proti
domácím zaměstnancům, že podle
protekce poskytuje dovolené, divně hospodaří
atd. Nechci se pouštěti do podrobností v této
věci, ale pevně věřím, když
již byly sepsány zápisy o těch zneužitích,
že odpovědní činitelé tuto věc
spravedlivě rozhodnou. O nic jiného nám nejde.
Chci ještě ukázati na nemožnou jazykovou
praksi na našich železnicích, která nás
bolí nejvíce. Železniční personál,
čest výjimkám, jaksi nechce vzíti
na vědomí pravidlo, že se s naším
obyvatelstvem musí mluviti jeho mateřským
ukrajinským jazykem. V tomto případě
vítám ustanovení §u 111 osnovy zákona,
jež předepisuje, že železniční
personál musí s místním obyvatelstvem
mluviti tou řečí, jakou ono mluví,
a věřím, že naše jazyková
práva budou plně chráněna. Ale nedosti
na tom, že železniční zaměstnanec
promluví s cestujícím jeho jazykem, nýbrž
jest nutno, aby košické ředitelství
zásadně změnilo svou dosavadní praksi
a aby všechny nápisy, jízdenky, vyhlášky,
přípisy byly také vydávány
v jazyku našeho obyvatelstva, to jest v jazyku ukrajinském,
a aby i vyvolávání na stanicích se
dělo v tomto jazyku.
Když nyní bude příslušeti železničním
zaměstnancům policejní právo, tím
spíše bude zapotřebí, aby se v krátké
době obeznámili s jazykem našeho obyvatelstva.
A proto doufáme, že ministerstvo železnic vydá
přípis, že železničáři,
kteří konají službu na Podkarpatské
Rusi, musí vykonati zkoušku z ukrajinského
jazyka, jenž jest řečí většiny
místního obyvatelstva.
Dalším naším základním požadavkem
jest, aby Podkarpatí, jako autonomní část
republiky, dostalo své zvláštní železniční
ředitelství. Ono bude zárukou, že všechny
naše požadavky budou splněny, a musím
vysloviti panu ministrovi železnic vřelý dík
za to, že ukázal naši deputaci svou největší
ochotu, že jest hotov splniti naše požadavky. Jsou-li
v Čechách 3 železniční ředitelství,
na Moravě 2, na Slovensku také 2, myslím,
že vládní činitelé vyslechnou
také naše požadavky a zřídí
na Podkarpatí samostatné železniční
ředitelství.
Dokud se to nestane, je nutno, aby košické ředitelství
státních drah přidělilo odpovědnému
úředníkovi funkci, aby informoval presidium
ředitelství o požadavcích, které
klade naše veřejnost na železnice. Jen tak mohou
nastati jisté změny nám prospěšné.
O jiných našich požadavcích není
zatím potřebí zde mluviti.
Plně doufám, že jako nový zákon
vnáší nového ducha do železniční
správy, ministerstvo železnic ve smyslu ustanovení
tohoto zákona zavede nového ducha do své
prakse a že naše požadavky budou splněny.
Je nutno nejen budovati, nýbrž i přeorganisovati
leccos, co je v zájmu naší země. Když
se to vše provede, náš národ a všechno
obyvatelstvo Podkarpatí bude vděčno našemu
státu za to, že splnil naše požadavky a
zároveň mu dal kousek chleba.
Nový zákon poskytuje plný podklad, aby republika
vyšla vstříc svému slabšímu
bratru, a dovoluji si doufati, že se podaří
získati náležité pochopení pro
železniční potřeby naší
země. Bude to čin nejen blahovolný, nýbrž
i prospěšný. Bylo by velice nespravedlivé,
kdyby se někteří činitelé domnívali,
že Podkarpatí je jakousi méně důležitou
částí republiky a že jsou důležitější
oblasti a že uspokojení potřeb naší
země lze stále odkládati. V takovém
případě Podkarpatí by bylo skutečně
pastorkem.
Nezamýšlím protestovati proti Slovensku, aby
dostávalo méně než dostává,
ale domnívám se, že nadržování
jedné zemi na účet Podkarpatské Rusi
škodí nejen zájmům naší
země, nýbrž i zájmům celého
státu. Doufám, že naše požadavky
budou splněny a proto prohlašuji, že budu hlasovati
pro přijetí osnovy zákona o státních
drahách. (Potlesk.)
Místopředseda Mlčoch (zvoní):
Přerušuji projednávání tohoto
odstavce, jakož i pořadu této schůze.
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu obdrželi
na dnešní den posl. Fischer, Němec (SdP),
dr. Rosche, inž. Künzel.
nemocí posl. Světlík, V. Sedláček.
Místopředseda Mlčoch sdělil,
že se předsednictvo usneslo, aby se příští
schůze konala ve čtvrtek dne 17. prosince 1936 o
10. hod. dopol. s
1. Nevyřízený odst. 1 pořadu 74. schůze.
2. Nevyřízený odst. 4 pořadu 74. schůze.
3. Zpráva výboru ústavně-právního
podle §u 35 jedn. řádu o usnesení senátu
(tisk 714) k vládnímu návrhu zákona
(tisky sen. 324 a 341), kterým se prodlužuje účinnost
některých zákonných ustanovení
v oboru trestního soudnictví a některých
ustanovení zákona ze dne 23. května 1922,
č. 168 Sb. z. a n. (tisk 716).
4 až 9. Nevyřízené odst. 5 až 10
pořadu 74. schůze.
10. Zpráva výboru imunitního podle §u
35 jedn. řádu k oznámení posl. Schulcze
podle §u 51 jedn. řádu o urážkách
posl. Esterházym (tisk 717).
11 až 13. Nevyřízené odst. 11 až
13 pořadu 74. schůze.
14. Volba terna pro jmenování člena a náhradníka
ústavního soudu.