Předseda (zvoní): Dávám
slovo k doslovu p. zpravodaji výboru imunitního
posl. Lichnerovi.
Zpravodaj posl. Lichner: Pridržam sa návrhu
imunitného výboru.
Předseda (zvoní): Prosím pány
a paní poslance, aby zaujali svá místa. (Děje
se.)
Budeme hlasovati o návrhu výboru imunitního
na udělení veřejné důtky, otištěném
ve zprávě výborové tisk 647 a předneseném
panem zpravodajem.
Kdo s tímto návrhem souhlasí, nechť
pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím posl. sněmovna usnesla
se na veřejné důtce posl. Kopeckému.
(Výkřiky komunistických poslanců.)
Tím vyřízen je 3. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
dalšího odstavce, jímž jest:
4. Zpráva výboru imunitního k oznámení
posl. Sidora podle §u 51 jedn. řádu
o urážkách posl. Kopeckým v 56. schůzi
posl. sněmovny dne 24. června 1936 (tisk
648).
Zpravodajem jest za omluveného p. posl. Pekárka
p. posl. Lichner. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Lichner: Slávna snemovňa!
Imunitný výbor prejednal oznámenie posl.
S i d o r a podľa §u 51 jedn. poriadku o urážkach
posl. Kopeckým v 56. schôdzi posl. snemovne
dňa 24. júna 1936 vo schôdzi konanej dňa
15. októbra 1936 a usniesol sa navrhnúť posl.
snemovni toto usnesenie: Posl. Kopeckému udeľuje
poslanecká snemovňa verejnú dôtku podľa
odst. 2 §u 51 jedn. poriadku.
Předseda (zvoní): Podle §u 51
jedn. řádu má sněmovna, vyslechnuvši
zpravodaje, slyšeti také obviněného
a po případě i žadatele, a poté
má po doslovu zpravodajově rozhodnouti bez další
rozpravy prostým hlasováním.
Poněvadž se ke slovu nepřihlásil ani
obviněný ani žadatel, vykonáme ihned
hlasování.
Budeme hlasovati o návrhu výboru imunitního
na udělení veřejné důtky, otištěném
ve zprávě výborové tisk 648 a předneseném
panem zpravodajem.
Kdo s tímto návrhem souhlasí, nechť
pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím posl. sněmovna usnesla
se na veřejné důtce posl. Kopeckému.
Tím vyřízen jest 4. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
dalšího odstavce, jímž jest:
5. Volba členů a náhradníků
Stálého výboru podle §u 54 úst.
listiny.
Podle §u 54 úst. listiny volí posl. sněmovna
každý rok 16 členů a 16 náhradníků
ze 24členného Stálého výboru
vždy na jeden rok. Poněvadž od ustavení
Stálého výboru již uplynul rok, jest
vykonati novou volbu. Při této volbě volí
se náhradník vždy jako zástupce určitého
svého člena a nejsou volitelni členové
vlády.
Žádám, aby byla přečtena kandidátní
listina pro volbu z plena podle odst. 3 §u 54 úst.
listiny, sestavená dohodou stran podle zásad poměrného
zastoupení.
Sněm. tajemník dr Říha (čte):
Navrženi jsou za členy (náhradníky):
1. posl. Beran (Dubický), 2. posl. Malypetr (Petrovič),
3. posl. Mašata (Zierhut), 4. posl. Hampl (dr
Meissner), 5. posl. Remeš (R. Chalupa), 6. posl. Zeminová
(F. Richter), 7. posl. dr Patejdl (Bezděk),
8. posl. dr Jos. Dolanský (Knotek), 9. posl. Ostrý
(Vávra), 10. posl. Taub (dr Luschka), 11. posl.
Frank (dr Zippelius), 12. posl. dr Peters (Sandner),
13. posl. Gottwald (B. Köhler), 14. posl. Zápotocký
(Široký), 15. posl. dr Tiso (dr Sokol),
16. posl. Ježek (inž. Schwarz).
Předseda (zvoní): Volbu dám
provésti aklamací podle §u 61, odst. 2 jedn.
řádu. (Námitek nebylo.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s přečtenou kandidátní
listinou, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Navržení jsou zvoleni
za členy a náhradníky
Stálého výboru podle §u 54 úst.
listiny.
Ustavující schůzi Stálého výboru
svolám podle předpisů jedn. řádu
pro Stálý výbor (č. 327 Sb. z. a n.
z r. 1920), až bude provedena volba také členů
a náhradníků ze senátu.
Tím vyřízen jest 5. odstavec pořadu
a tím je vyřízen celý pořad
dnešní schůze.
Před schůzí rozdaný tištěný
vládní návrh finančního zákona
republiky Československé, kterým se stanoví
státní rozpočet na rok 1937 (tisk 640), přikazuji
výboru rozpočtovému.
Slovo si vyžádal pan ministr financí dr Kalfus
k výkladu o vládním návrhu finančního
zákona a rozpočtu pro rok 1937. Dávám
mu slovo.
Ministr financí dr Kalfus: Slavná sněmovno!
Předkládaje ke schválení státní
rozpočet, podle kterého hodlá vláda
hospodařiti v r. 1937, chtěl bych předeslati
několik všeobecných slov o povaze rozpočtu
a jeho hospodářském základě.
Je tomu 35 let, kdy Böhm-Bawerk podávaje sněmovně
ke schválení rozpočet na rok 1901 zdůrazňoval,
že rozpočet není pouhou formalitou: "Na
každé číslici tohoto rozpočtu
lpí kus životního dění, konání
nebo opomenutí, dobro nebo útisk, nebo odřeknutí
nesčetných přání a potřeb
občanstva." Oč větší význam
mají tato slova dnes, kdy se nazírání
na úkoly státu téměř převratně
změnilo, kdy stát svým hospodářstvím
a svou správou velmi podstatně zasahuje do celého
národního hospodářství.
Zůstává při tom stále nedotčenou
zásadou, že ze všech uplatňovaných
potřeb je možno zařaditi do státního
rozpočtu jen to nejnutnější, aby nebyla
dotčena únosnost národního hospodářství
a aby při tom byla zachována finanční
rovnováha státu, která je podmínkou
rovnováhy hospodářství národního.
Zárukou tohoto pečlivého a odpovědného
výběru potřeb a ukládání
břemen je, že občanstvo má nárok,
aby to, co se má v rozpočtovém roce ve státním
hospodářství prováděti, dělo
se pod kontrolou zástupců lidu. To je tradiční
zásada každé parlamentní ústavy.
Vláda předkládajíc slavné sněmovně
letos rozpočet již v letním zasedání,
chce tuto zásadu ústavní kontroly tím
více zdůrazniti, připravivši rozpočet
dříve než obvykle, aby parlamentu bylo dopřáno
více času k jeho ústavnímu projednání.
Rozpočet nebyl by rozpočtem v hospodářském
smyslu, kdyby se neopíral o současný stav
národního hospodářství jako
zdroje státních příjmů a nerespektoval
všechny ostatní účely hospodářské
a kulturní, kterým tyto zdroje slouží.
Považuji proto za nutné zmíniti se stručně
o hospodářské základně, na
níž je rozpočet vybudován, a o pravděpodobných
předpokladech jejího vývoje v roce, v němž
se podle tohoto rozpočtu bude hospodařiti.
Jedním ze základních fundamentů hospodářského
vývoje jest otázka měny. Je tomu právě
týden, kdy jsme pod vlivem rozpadu zlatého bloku
byli nuceni přizpůsobiti obsah své měnové
jednotky změněným poměrům.
Vytvořili jsme tím novou finanční
a hospodářskou základnu, na které
se má dále naše hospodářství
rozvíjeti. Předpoklady, na kterých bylo toto
měnové opatření vytvořeno,
opírají se o pevné přesvědčení
vlády i parlamentu, že se tím nemá porušiti
finanční a hospodářská stabilita,
a o odhodlání čeliti všemu, co by mohlo
tuto hospodářskou linii rušiti.
V hospodaření soukromém i veřejném
má býti měnová úprava pevnou
oporou kalkulační base. Svou tendencí má
pak toto opatření přispěti ke zvýšenému
hospodářskému oživení usnadněním
a zvětšením vývozních možností.
Jest samozřejmé, že plného úspěchu
mohou všechna současná měnová
opatření poslední doby dosáhnouti
jen tehdy, budou-li provázena uvolněním přehrad
mezinárodního styku, jimiž jsou kontingenty,
cla a řízení povolovací a devisová
všeho druhu atd. Že k tomuto uvolnění
jsme ochotni přispěti, nemůže býti
pochyby.
Tím vším posiluje se naše hospodářská
situace, jejíž vývoj již v poslední
době podle všech známek ukazoval na pozvolné
zlepšování.
Tomu nasvědčuje především stav
našeho zahraničního obchodu, který vykazuje
v r. 1933 číslice dovozu 6.125 mil. Kč, vývozu
5.923 mil. Kč, tedy pasivum 202 mil. Kč,
v r. 1934 číslice dovozu 6.391 mil. Kč, vývozu
7.287 mil. Kč, tedy aktivum 895 mil. Kč, v r. 1935
číslice dovozu 6.743 mil. Kč, vývozu
7.946 mil. Kč, tedy aktivum 1.203 mil. Kč; v prvních
9 měsících r. 1935 číslice
dovozu 4.524 mil. Kč (čistý obchod se zbožím),
vývozu 5.126 mil. Kč (čistý obchod
se zbožím), tedy aktivum 602 mil. Kč, r. 1936
číslice dovozu 5.228 mil. Kč (čistý
obchod se zbožím), vývozu 5.475 mil. Kč
(čistý obchod se zbožím), tedy aktivum
247 mil. Kč.
Toto zvýšení vývozu bylo provázeno
ještě významným přesunutím
jeho směru, které svědčí o
značné přizpůsobivosti našeho
vývozního podnikání; tak vývoz
do zemí librového bloku stoupl proti loňsku
o 13 %, do přístavů a ostatních volných
zemí o 26%, zatím co se udržel na stejné
výši v zemích zlatého bloku a v zemím
clearingových přes všechny překážky
stavějící se zde v cestu.
Okolnost, že v letošním roce nestouplo úměrně
aktivní saldo naší obchodní bilance,
souvisí, jak známo, s tím, že zvýšenou
potřebou obrany státu a oživením vnitřního
hospodářství vyvolán byl mimořádný
dovoz surovin, který dočasně porušil
naši platební bilanci. Určitý nepříznivý
posun v platební bilanci působil také vnitřní
měnový neklid.
Toto zlepšení vnitřní hospodářské
situace jest jednak odrazem zvýšení hospodářské
aktivity ve vývozu, jednak má své příčiny
vnitřní, k nimž, jak později uvedu,
patří zejména snížení
úrokových sazeb. Tato aktivita hospodářská
projevuje se zvýšením výroby a zaměstnanosti,
o čemž svědčí tato data:
Těžba černého uhlí se zvýšila
v prvních 8 měsících letošního
roku na 7,340.000 tun proti 6,702.000 tun ve stejné době
r. 1935, tudíž zvýšení o 638.000
tun, t. j. o 9%, uhlí hnědého na 9,880.000
tun proti 9,659.000 tun, tudíž zvýšení
o 221.000 tun, t. j. o 2 %; odbyt cementu stoupl na 70.520
vagonů proti 62.964 vagonů, tudíž zvýšení
o 7.556 vagonů, t. j. o 11%.
Ve výrobě železa a ocele lze konstatovati od
r. 1933 trvalý vzestup, který znamená, že
se výroba železa a ocele proti r. 1933 téměř
zdvojnásobila. Výroba činila u železa
r. 1933 499.000 tun, r. 1934 599.000 tun, r. 1935 810.000 tun,
r. 1936 720.0000 tun, za prvých 8 měsíců
proti 502.000 tun za tutéž dobu r. 1935; u ocele r.
1933 748.000 tun, r. 1934 952.000 tun, r. 1935 1,196.000 tun,
r. 1936 963.000 tun za prvých 8 měsíců
proti 767.000 tun za tutéž dobu r. 1935.
Této zvýšené aktivitě výroby
odpovídá i zvýšená spotřeba
zejména u uhlí, která činila v prvních
8 měsících r. 1936 11,688.000 tun proti 10,759.000
tunám, spotřebovaným za tutéž
dobu r. 1935; dále u cukru činila v prvních
8 měsících r. 1936 2,659.000 q proti 2,427.000
q spotřebovaným za tutéž dobu r. 1935.
Zlepšení v oboru výroby průmyslové
projevilo se také ve zvýšení dopravy
železniční. V r. 1935 bylo za prvých
8 měsíců přistaveno 2,795.000 vagonů,
v r. 1936 za stejnou dobu 3.043.000 vagonů. Tomu odpovídá
i zvýšení celkové váhy dopraveného
zboží, která činila v r. 1935 za prvých
8 měsíců 25,381.000 tun, v r. 1936 za tutéž
dobu 28,13.3.000 tun, t. j. o více než 10%.
Zaměstnanost měřená statistikami Ústřední
sociální pojišťovny vykazuje vzestup císlice
2,082.000 osob pojištěných v červenci
1 935 na 2,210.000 v srpnu 1936. Bylo tedy od r. 1934 zařazeno
statisíce lidí do pracovního procesu.
Jest zajímavo si uvědomiti, že tato statistika
zaměstnanosti podává příznivější
obraz o míře oživení našeho podnikání
než paralelní statistika nezaměstnanosti. Podle
statistiky neumístěných uchazečů
o práci dosáhl počet nezaměstnaných
maxima v únoru 1935 číslicí 803.194
a minima v červenci 1935 číslicí 557.706.
Průběhem roku 1936 se počet nezaměstnaných
o něco zvýšil, na 860.239, od té doby
však podstatně poklesl na 480.340 v měsíci
srpnu letošního roku.
Analysujeme-li nyní statistiku zaměstnanosti v r.
1936 ve srovnání s jednotlivými měsíci
v r. 1935, vyplývá z ní, že přírůstek
zaměstnaných v r. 1936 pohyboval se v jednotlivých
měsících asi mezi 108.000 (leden minimum)
až 165.000 (březen maximum). Kdybychom od tohoto přírůstku
odečti poměrnou kvotu osob nově vstupujících
do zaměstnání, odpovídajících
asi populačnímu přírůstku,
t. j. u Ústřední sociální pojišťovny
asi kolem 32.000 osob měsíčně, snížil
by se přírůstek osob vstoupivších
do zaměstnanosti o tento počet. Srovnání
přírůstku osob opětně zaměstnaných,
zjištěného podle této metody, s poklesem
nezaměstnanosti v jednotlivých měsících
roku 1936, podává tyto výsledky:
Přírůstek r. 1936 opětně zaměstnaných
osob v rámci Ústřední sociální
pojišťovny ve srovnání s rokem 1935: leden
+ 76.000, únor + 92.000, březen + 133.000, duben
+ 129.000, květen + 111.000, červen + 97.000, červenec
94.000, srpen + 112.000.
Pohyb v r. 1936 neumístěných uchazečů
o práci ve srovnání s jednotlivými
měsíci r. 1935: leden + 31.995, únor + 27.045,
březen - 7.024, duben - 15.384, květen - 29.048,
červen - 40.157, červenec - 58.478, srpen - 77.366.
Jak vidno ze srovnání obojích těchto
číslic (přírůstku zaměstnanosti
a pohybu nezaměstnanosti), vykazuje zaměstnanost
daleko větší vzestup osob, než jaký
by se zdál vyplývati z analogického poklesu
počtu nezaměstnaných.
Pozorujeme-li vývoj peněžního trhu v
posledních letech, vidíme, že v době
před devalvací z roku 1934 byl peněžní
trh ve stavu jednak neuspořádaném, jednak
i stísněném. Státní papír
byl v této době téměř prostředkem
likvidním. Po devalvaci nesla se činnost státní
a zvláště finanční správy
k tomu, aby peněžní trh byl uspořádán
tak, aby vyhovoval potřebám našeho národního
hospodářství. Proto byla postupně
učiněna řada opatření, aby
na prvém místě bylo dosaženo plné
likvidity celého našeho peněžnictví
a aby státní papír se stal bezpečným
ukládacím prostředkem a hodnotou, kterou
možno kdykoliv likvidovati a prodati bez jakýchkoliv
ztrát.
Uvedu jen ve stručnosti hlavní opatření
směřující k záměrnému
uspořádání peněžního
trhu:
a) Bylo to především zřízení
Československého reeskontního a lombardního
ústavu (zákon ze 24. března 1934, č.
49 Sb. z. a n.), který pomáhá vydatně
nejenom ke zvýšení mobility peněžnictví,
nýbrž současně může pečovat
z vlastních prostředků, jakož i z prostředků
sociálně-pojišťovacích ústavů
a za podpory Národní banky o trh státních
papírů, které se stávají nejen
bezpečným, nýbrž i likvidním
prostředkem ukládacím.
Vidíme také, jak od dob zřízení
Reeskontního a lombardního ústavu jest regulace
kursu státních papírů záměrně
řízena ku prospěchu celého našeho
národního hospodářství. Tato
regulace prováděná také za součinnosti
peněžních ústavů a podpořená
i některými zvláštními opatřeními
(jmenuji na př. instituci bursovního lombardu) plní
dobře stanovený úkol.
b) Nový soupis zahraničních pohledávek
a cenných papírů (nařízení
z 20. září 1934, č. 202 Sb.
z. a n.) kromě svého účelu měnověpolitického,
jímž bylo posílení devisového
stavu Národní banky Československé,
přivádí současně do oběhu
bezmála 1/2 miliardy Kč a posiluje tak vydatně
peněžní trh. (Hluk.)
Předseda (zvoní): Prosím o
klid.
Ministr dr Kalfus (pokračuje): c) Již
finančním zákonem na rok 1935 bylo umožněno
zlevnění průmyslových a samosprávných
úvěrů povolováním státních
záruk za poskytnuté průmyslové a samosprávné
úvěry.
d) Zákonem č. 67 z r. 1935 zmocněn byl ministr
financí k vydání t. zv. dodavatelských
poukázek ve výši 600 mil. Kč. Také
tyto poukázky se stávají důležitým
a oblíbeným instrumentem úvěrovým.
Současně s návrhem rozpočtu na rok
1937 předkládá vláda Národnímu
shromáždění návrh zákona
o zvýšení hranice vydání těchto
poukázek až do výše 1.200 mil. Kč.
e) Zákon č. 69 z r. 1935 upravuje nově hospodaření
samosprávy, ale má také za účel
i konsolidovati její úvěry, což má
opět příznivý vliv na vytváření
peněžního trhu.
f) Také hranice státních záruk za
vývozní úvěry zdejších
podnikatelů byla zvýšena zákonem č.
70 z r. 1935.
g) Vládním nařízením č.
100/1935 byl zmocněn ministr financí, aby k usnadnění
přímého úvěru vývozců
u Národní banky Československé převzal
záruku za směnky z vývozních obchodů
do 300 mil. Kč složením státních
dluhopisů. Vládním nařízením
č. 234/1935 bylo toto zmocnění rozšířeno
na směnky z tuzemských obchodů a zvýšeno
na 500 mil. Kč.
Provedení těchto opatření umožnilo,
abychom přistoupili k pronikavé úpravě
úrokových sazeb a k ostatním opatřením,
která sledují zlepšení situace dlužníků
a zároveň také konsolidaci úvěru.
Není pochyby, že se tak stalo poměrně
pozdě se zřetelem na devalvaci z roku 1934, jejíž
byla organickým dokončením. I ženevská
kritika, psaná zřejmě v době, kdy
ještě tato naše opatření nebyla
provedena, resp. nebyla tam známa, vytýkala naší
devalvaci z r. 1934, že nebyla provázena současně
úpravou dluhu. K úpravě dluhů jsme
přistoupili teprve v prosinci 1935. Tato úprava
znamená pro dlužníky úlevu ve výši
přes 3/4 miliardy Kč ročně při
rozpůjčeném kapitálu kol 80 miliard.
Zlevnění úrokové sazby jest současně
vzpruhou pro výnosnost podniků, pro oživení
nového podnikání a také zárukou
bezpečnosti kapitálu pro věřitele,
neboť se úpravou jednak zlepšuje postavení
dlužníka, jednak také zakončuje období
dlužnických moratorií, tak škodlivé
pro úvěr samotný.
Všechna tato opatření působí
dále velmi příznivě na peněžní
trh, takže autoritativní úprava úrokových
sazeb se nejenom vžívá, ale dokonce se vytvořují
podmínky pro úvěr levnější.
Nejlepším důkazem toho jest umístění
státních pokladničních poukázek
v r. 1936, kdy jejich úrok vlivem poptávky klesá
fakticky pod normovanou 4 % ní míru na 33/4 %. Tato
současná péče vlády a Národní
banky o příznivý vývoj na trhu úvěrovém
umožnila také v jarním období 1936 unifikaci
dluhopisů vnitřního státního
dluhu ve výši téměř 22 miliard
Kč. Při tom výnosnost státních
dluhopisů podle bursovních záznamů
klesá od r. 1933 z 6.3 % na 4.4 % v r. 1936.
Tento organický a cílevědomý postup
připravil také půdu pro skvělý
výsledek půjčky obrany státu, upsané
průběhem června a července 1936 ve
výši 3.6 miliard Kč za podmínek pro
stát velmi příznivých.
Úspěšné provedení těchto
obou rozsáhlých úvěrových transakcí,
spojené s obnovou slosování státních
dluhopisů, staví současně úvěrovou
službu státního dluhu na pevné základy.
Finanční správa hodlá v dohledné
době posíliti tuto akci ještě institucí
amortisacní pokladny, kterou by byla zajištěna
služba úroková i splácení státního
dluhu.
Chtěl bych se zmíniti několika slovy o cenovém
vývoji.
Tento, byť pomalý, ale přece jen příznivý
hospodářský vývoj, o kterém
jsem se dosud zmínil, je podporován i vnitřní
stabilitou hospodářských čísel,
z nichž na doklad třeba uvésti:
Úhrnný index velkoobchodních cen, který
v roce 1929 . . . (Hluk.)