Předseda Malypetr.
Místopředsedové: Košek, dr Markovič,
Langr, Onderčo, Mlčoch, Taub.
Zapisovatelé: Jaša, Bergmann.
193 poslanců podle presenční listiny.
Členové vlády: předseda vlády
dr Hodža; ministři Bechyně, dr
Czech, dr Černý, dr Dérer,
dr Kalfus, dr Krofta, Najman, inž. Nečas,
dr Šrámek, Tučný, dr Zadina,
Zajiček.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr Říha; jeho zástupce dr Záděra.
Předseda Malypetr zahájil schůzi v
10 hod. 40 min. dopol. a konstatoval, že sněmovna
je způsobilá jednati.
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu dal předseda
na dnešní den posl. dr Mičurovi, Szentiványimu.
Za platnou podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu uznal
předseda dodatečnou omluvu posl. Szentiványiho
na včerejší den.
Do výboru kulturního vyslal klub poslanců
čsl. strany nár. socialistické posl. dr Lukáčeza
posl. dr Kozáka.
Do výboru rozpočtového vyslal klub
poslanců "Deutsche sozialdemokratische Arbeiterpartei"
posl. Tauba za posl. de Witte.
Do výboru imunitního vyslal klub poslanců
čsl. strany nár. socialistické posl. dr Moudrého
za posl. dr Kozáka.
Do výboru zahraničního vyslal klub
poslanců čsl. strany nár. socialistické
posl. dr Kozáka za bývalého posl.
Hrušovského.
Předseda vlády zaslal přípisem ze
dne 15. října t. r., č. j. 21.711/36 m. r.,
vládní nařízení ze dne 6. října
1936, č. 264 Sb. z. a n., o opatřeních proti
bezdůvodnému zdražování - přikázáno
výboru zásobovacímu.
počátkem schůze:
Vládní návrh tisk 637 - přikázán
výboru rozpočtovému.
Zpráva tisk 642.
Předseda (zvoní): Přistoupíme
k projednávání prvého odstavce pořadu,
jímž je:
1. Zpráva výboru ústavně-právního
o vládním návrhu (tisk 625) zákona,
kterým se mění zákon o zrušení
šlechtictví, řádů a titulů
(tisk 641).
Zpravodajem jest p. posl. dr Suchý.
Rozprava o této věci byla ve včerejší,
62. schůzi skončena.
Dávám slovo k doslovu panu zpravodaji posl. dr Suchému.
Zpravodaj posl. dr Suchý: Slavná sněmovno!
K historii našich zákonů o řádech
a titulech patří také ta okolnost, že
oba dva zákony, jak z r. 1918, tak i z r. 1920, byly přijaty
v posl. sněmovně bez rozpravy. Zapadalo to tak do
rázu oné slavnostní demonstrace, o níž
jsem mluvil včera. Od té doby se ovšem poměry
valně změnily a dalo se tedy očekávat,
že oposice již proto, že je oposicí, snese
všemožné argumenty proti nynější
osnově zákona.
Z některých zde přednesených argumentů
se dá ovšem souditi, že s tím zásadním
negativním stanoviskem, aspoň u některých,
to není míněno doopravdy a že jde více
o motivy politické než věcné.
Celkem zde byly předneseny argumenty, které, všeobecně
posuzováno, lze rozděliti do tří kategorií.
Jednak si bylo stěžováno, že posl. sněmovna
projednává osnovu zákona o řádech
a titulech v době, kdy je velká hospodářská
a sociální bída a že by bylo lépe
se zabývati zákony sociálními než
tímto.
Za druhé bylo namítáno, že tato osnova
o řádech a titulech je útokem na demokracii
a na heslo: "Za práci pro stát se neplatí."
A konečně bylo řadou řečníků
vytýkáno, že není dostatečné
důvěry k vládě a že v důsledku
toho nemohou hlasovati pro tuto osnovu.
Zabývaje se první kategorií těchto
argumentů, chtěl bych především
všeobecně uvésti, že se má citovati
pravdivě, když se již citovati chce. Není
to zrovna hezké, když se mluví stále
o počtu nezaměstnaných 800.000 osob, když
každý z nás ví nebo by věděti
měl, že tento počet nezaměstnaných
dnes již není a že můžeme býti
všichni rádi, že není. Ta okolnost pak,
že se jedná o osnově o řádech
a titulech, ještě neznamená, že by se
nezabývala vláda také otázkami sociálními.
Stejně tak by okolnost, že by se zde o otázkách
sociálních mluvilo na místo této osnovy,
ještě neznamenala, že se tou debatou zbavíme
velkých hospodářských a sociálních
bolestí.
Myslím ostatně, že právě nyní
vláda, jako ještě nikdy dosud, se může
pochlubiti tím, že svými zásahy do věcí
hospodářských podstatně přispěla,
že právě počet nezaměstnaných
u nás podstatně poklesl. A jest otázkou,
mluví-li se o této osnově o řádech
a titulech v souvislosti s řešením hospodářské
krise a zejména s řešením otázky
nezaměstnanosti, zda právě někteří
z těch, kteří se zaslouží, aby
počet nezaměstnaných v Československé
republice ještě více poklesl, by si nezasloužili
nějaký řád v důsledku tohoto
zákona.
Osnova není také žádným útokem
na demokracii, ani na heslo, které zde několikráte
včera uvedl pan posl. Rázus. Demokracie nebyly
podkopávány a nejsou podkopány tím,
že někde mají řády a tituly,
a nebude demokracie podkopána ani v Československé
republice, budeme-li míti zákon o řádech
a titulech. Spíše byla podkopána demokracie
tam, kde bylo příliš mnoho fantastů,
kteří pro samou fantasii zapomenuli na skutečný
život.
Osnova jest prostě přizpůsobením se
poměrům, které panují jinde a kterým
se musíme přizpůsobit i my, ať chceme
nebo nechceme. Myslím, že vývoj poslední
doby nám dal o tom dostatečný doklad. Tak
lehké tedy, jak to zde vykládal pan posl. Rázus,
to není, a nám nezbývá ani v otázce
řádů a titulů nežli vsunout se
prostě do poměrů, které panují
jinde, protože je sice možno odkládat, po případě
dlouho, odpověď na cizincovu otázku, proč
dáváte řád mně, když si
ho nevážíte doma, ale do nekonečna takovou
odpověď odkládat nelze.
Osnova není také žádným útokem
na heslo, že za práci pro vlast se neplatí.
Při té příležitosti bych chtěl
říci, že bychom měli býti vůbec
opatrnější, když manipulujeme s takovými
hesly, poněvadž kdybychom šli do důsledků
těchto hesel, tak bychom musili všichni slevovati
trochu z těch krásných slov.
Pokud pak se týče argumentu, že někteří
z této síně nemají dosti důvěry
k vládě, soudím, že to byly argumenty
jen a jen politické a nemohou míti pochopitelně
vlivu na konstrukci této osnovy. Vím, že může
býti v posl. sněmovně řada poslanců
a celé poslanecké kluby, které nemají
důvěry ve vládu, ale to ještě
nestačí, aby konstrukce osnovy zákona takovým
nějakým prohlášením byla podlomena.
Já bych při té příležitosti
právě na adresu těch, kteří
tyto argumenty předkládali, chtěl říci,
že by měli býti důslední do posledních
hranic. Není to tak zcela v pořádku, jestliže
s námi v ústavně-právním výboru
na osnově pracují - my jsme jim vděčni
za jejich spolupráci - a pak přijdou do plena poslanecké
sněmovny a omezí své výklady pouze
na tato prohlášení. To se ovšem netýká
pana poslance Haščíka, který
si to udělal pohodlnější, protože
nepřišel ani do ústavně-právního
výboru.
Nyní mi budiž dovoleno, abych se zabýval také
jednotlivě některými vývody, které
zde byly vzneseny. Především pan posl. Haščík
se pozastavoval nad zněním §u 3 osnovy
zákona, vytýkaje, že by nemělo býti
ponecháno vládě, aby usnesením mohla
zakládati pamětní odznaky, určovati
podrobnosti o jejich udělování, a žádal,
aby tato pravomoc byla vyhrazena presidentu republiky. Soudím,
že při tomto paragrafu nebyl dosti dobře pochopen
pravý jeho dosah, vždyť přece podle tohoto
ustanovení nejde o nic jiného než o to, aby
význačné historické nebo jiné
události našeho života mohly býti vyznačeny
i tímto způsobem, a takovouto starostí nelze
přeci zatěžovati hlavu státu. Stejně
tak je tomu, pokud se týká výtky p. posl.
Haščíka §u 4 a §u 5.
Pan posl. Birke mi odpustí, když se nebudu
jeho vývody zabývat, a já řeknu otevřeně
proč. Proto, poněvadž jsem této povinnosti
zbaven formou i obsahem těchto vývodů. Ale
chci říci jedno všeobecně. Jestliže,
pánové, tvrdíte, že sudetskoněmecký
problému nás patří k nejtěžším
ve státě - a já s vámi souhlasím
- nemyslíte, že bude dobře, abychom měli
zákon, podle kterého bude možno uděliti
řád jednou eventuálně i těm,
kteří se zaslouží o vyřešení
tohoto problému? A nemyslíte, pánové,
že bychom měli pravděpodobně klidnější
poměry, kdyby mohli nositi řád Československé
republiky také občané národnostních
minorit, to je také vaši, za to, že nedovedli
jenom mluviti o státu a republice, nýbrž veřejně,
otevřeně se k ní přiznat a nadšeně
pro ni pracovat? (Výborně! - Posl. Kundt
[německy]: Pak nesmíte vyhazovat německé
státní úředníky ze státní
služby, nýbrž nechat je postupovat až k
nejvyšším místům ve státě!)
Pan posl. Gajda své vývody přednášel
takovým způsobem, že by mohla býti posl.
sněmovna iritována, t. j. mohl by býti vzbuzen
dojem, že řád nebo čestný odznak
v Československé republice by si bylo možno
koupiti, jak on v té souvislosti uváděl,
jako v San Marinu. To je ovšem zásadní omyl,
který si vysvětlí každý, kdo
si přečte ustanovení §u 1 a §u
8. To základní, komu a zač mohou býti
řády a čestné odznaky v Československé
republice propůjčeny, je obsaženo v §u
1,
kdežto ustanovení §u 8 je ustanovení pouze
sekundérní, které není v Československé
republice novinkou, poněvadž je také jinde,
kterému však nelze upříti oprávněnosti,
i když je zdánlivě v rozporu s tendencí
§u 1. A toto ustanovení, jsem přesvědčen,
učiní vláda snesitelným tím,
že je upraví vládním nařízením
tak, jak toho poměry v republice vyžadují.
A tak myslím, ze mohu skončit tím, že
po mém soudu nebylo přednesenými argumenty
pohnuto osnovou zákona, že nebyla otřesena
průkaznost důvodů, o které se tato
osnova opírá, a přidat k tomu znovu přání,
aby posl. sněmovna přijala osnovu ve znění,
jak je upravil ústavně-právní výbor.
(Potlesk.)
Předseda (zvoní): Přistoupíme
ke hlasovaní.
Sněmovna je způsobilá se usnášeti.
Osnova zákona má deset paragrafů, nadpis
a úvodní formuli zákona.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími deseti paragrafy, nadpisem a úvodní
formulí podle zprávy výborové, nechť
pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím posl. sněmovna přijala
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové
ve čtení prvém.
Předsednictvo se usneslo podle §u 54, odst. 1 jedn.
řádu, aby o této osnově bylo čtení
druhé provedeno v téže schůzi.
Vykonáme proto ihned druhé čtení.
Ad 1. Druhé čtení osnovy zákona,
kterým se mění zákon o zrušení
šlechtictví, řádů a titulů
(tisk 641).
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. dr Suchý: Nejsou.
Předseda (zvoní): Není změn.
Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou
zákona tak, jak ji posl. sněmovna přijala
ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku.
(Děje se.)
To je většina. Tím posl. sněmovna přijala
tuto osnovu zákona také ve čtení
druhém.
Zbývá ještě hlasovati o resoluci, otištěné
ve zprávě výborové.
Kdo s touto resolucí souhlasí, nechť zvedne
ruku. (Děje se.)
To je většina, resoluce tato je přijata.
Tím vyřízen jest 1. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
dalšího odstavce, jímž jest:
2. Zpráva výboru ústavně-právního
k vládnímu návrhu zákona (tisk 559)
o užívání vlajek, znaků
a jiných symbolů, jakož i stejnokrojů
a odznaků, a o opatřeních proti závadným
označením (tisk 632).
Zpravodajem jest p. posl. F. Richter.
Vykonáme nyní hlasování, odložené
ve včerejší, 62. schůzi sněmovny.
Osnova zákona má 28 paragrafů v sedmi částech,
nadpis zákona, nadpisy jednotlivých částí
a paragrafů a úvodní formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 28 paragrafy, nadpisem zákona, nadpisy
jednotlivých částí a paragrafů
a úvodní formulí podle zprávy výborové,
nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím posl. sněmovna přijala
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové
ve čtení prvém.
Předsednictvo se usneslo podle §u 54, odst. 1 jedn.
řádu, aby o této osnově bylo čtení
druhé provedeno v téže schůzi.