Předseda Malypetr.
Místopředsedové: Langr, dr Markovič,
Košek, Onderčo, Mlčoch,
Taub.
Zapisovatelé: dr inž. Fulík, Pik.
243 poslanců podle presenční listiny.
Členové vlády: předseda vlády
dr Hodža; ministři dr Černý,
dr Dérer, Zajiček.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr Říha; jeho zástupce dr Mikyška.
Předseda (zvoní): Zahajuji 62. schůzi
posl. sněmovny.
Sněmovna jest způsobilá jednati.
Pan posl. dr Lukáč, nástupce za posl.
Hrušovského, dostavil se do dnešní
schůze.
Poněvadž před tím podle §u 6 jedn.
řádu v kanceláři sněmovní
podepsal slibovací formuli, přistoupíme ke
slibu podle §u 22 úst. listiny a §u 6 jedn. řádu
tím způsobem, že přečtena bude
ústavou předepsaná formule slibovací,
pan posl. dr Lukáč ke mně přistoupí
a vykoná slib podáním ruky a slovem "sľubujem".
Žádám o přečtení slibovací
formule, a p. posl. dr Lukáče žádám,
aby přistoupil ke mně vykonat slib. (Poslanci
po vstávají.)
Sněm. tajemník dr Říha (čte):
Sľubujem, že budem verný republike Československej
a že budem zachovávať zákony a mandát
svoj zastávať podľa svojho najlepšieho vedomia
a svedomia.
Posl. dr Lukáč (podávaje předsedovi
ruku): Sľubujem. (Poslanci usedají.)
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu dal předseda
na dnešní a zítřejší den
posl. dr Stránskému.
nemocí posl. dr Jos. Dolanský, dr Holota,
Heeger, Sidor, dr Clementis.
Posl. dr Clementis oznámil, že nereflektuje
na dovolenou, kterou mu posl. sněmovna udělila v
60. schůzi dne 7. října t. r.
Do výboru kulturního vyslal klub poslanců
čsl. soc. dem. strany dělnické posl. dr Kugela
za posl. Révaye.
Do výboru ústavně-právního
vyslal: klub poslanců čsl. strany lidové
posl. Otáhala za posl. dr Josefa Dolanského;
klub poslanců "Országos keresztény-szocialista,
Magyar nemzeti párt és Zipser Deutsche Partei"
posl. Jarosse za posl. dr Holotu; klub poslanců
nár. obce fašistické posl. dr Dominika
za posl. Trnku.
Do výboru rozpočtového vyslal: klub
poslanců republ. strany zeměděl. a malorol.
lidu posl. Křemena za posl. Zářeckého;
klub poslanců "Deutsche soz. dem. Arbeiterpartei"
posl. de Witte za posl. Tauba.
přikázal předseda výborům:
zemědělskému vládní
nařízení ze dne 24. září
1936, č. 254 Sb. z. a n., kterým se pozměňuje
vládní nařízení ze dne 9. července
1936, č. 221 Sb. z. a n., o úpravě osevu
pšenice, žita, ječmene a ovsa v hospodářském
roce 1936/1937 (přípis předsedy vlády
č. j. 20.866/36 m. r. z 5. října 1936);
rozpočtovému a soc.-politickému
vládní nařízení ze dne 30.
září 1936, č. 258 Sb. z. a n., kterým
se částečně mění vládní
nařízení ze dne 21. prosince 1935, č.
250 Sb. z. a n., o úlevách při splácení
pohledávek za zemědělci (č. 20.869/36
m. r. z 5. října 1936);
technicko-dopravnímu, živn.-obchodnímu
a soc.-politickému vládní nařízení
ze dne 24. září 1936, č. 257 Sb. z.
a n., o cenách uhlí pro domácí otop
(č. 20.870/36 m. r. ze dne 5. října 1936).
Předseda senátu NSRČ sdělil přípisem
ze dne 9. října t. r., že senát projednal
a přijal ve 44. schůzi dne 9. října
1936 osnovu zákona o nové úpravě československé
měny (tisk 293-IV sen. 1936), ve znění usneseném
posl. sněmovnou.
Dotazy:
posl. Hintermüllera ministrovi financí o zadání
trafiky ve Vlašimi (č. D 199-IV),
posl. Neummeistra:
ministrovi nár. obrany ve věci invalidovny v Hořicích
(č. D 200-IV),
ministrovi vnitra ve věci vyživovacího příspěvku
(č. D 201-IV).
Odpověď předsedy vlády na dotaz
posl.
J. Sedláčka č. D 174-IV.
počátkem schůze:
Interpelace tisk 629 (I až VIII),
Odpověď na naléhavou interpelaci tisk 631.
Odpovědi tisky 630 (I až XVII), 636 (I až XII).
ve schůzi dne 8. října 1936 přikázány
k řádnému projednávání
návrhy výborům:
ústavně-právnímu a rozpočtovému
tisky 544, 624;
ústavně-právnímu, živn.-obchodnímu
a rozpočtovému tisk 556;
ústavně-právnímu, živn.-obchodnímu
a brannému tisk 573;
ústavně-právnímu tisky 579,
581, 585, 594;
zemědělskému a rozpočtovému
tisky 548, 560, 564, 568 až 570, 580, 582, 584, 587, 590
až 593, 595 až 601, 612, 617, 618, 621, 622, 634;
zdravotnickému a rozpočtovému
tisk 551;
brannému a rozpočtovému tisk
563;
soc.-politickému a rozpočtovému
tisky 571, 572, 575, 576;
soc.-politickému tisk 553;
kulturnímu a rozpočtovému tisk
574;
živn.-obchodnímu a zemědělskému
tisk 620.
za souhlas s trest. stíháním posl. Sandnera,
č. J 181-IV, pres. sdělení 60. schůze.
Předsednictvo usneslo se podle §u 9, odst. 1, lit.
m) jedn. řádu vyloučiti z těsnopisecké
zprávy o 61. schůzi sněmovny dne 8. října
t. r. projev hrubě urážlivý z řeči
posl. Ježka.
Předseda (zvoní): Přistoupíme
k projednávání prvého odstavce pořadu,
jímž jest:
1. Zpráva výboru ústavně-právního
k vládnímu návrhu zákona (tisk 559)
o užívání vlajek, znaků a jiných
symbolů, jakož i stejnokrojů a odznaků,
a o opatřeních proti závadným označením
(tisk 632).
Zpravodajem jest p. posl. F. Richter.
Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. F. Richter: Slavná sněmovno!
Osnova zákona, jak už z nadpisu osnovy vychází,
upravuje materii dosti různorodou a obsáhlou. Zákonné
úpravy je třeba, aby byly jednak vyplněny
mezery platného právního řádu,
jednak aby dosavadní předpisy byly upraveny podle
potřeby dnešní doby a konečně
aby byly pro celé státní území
sjednoceny.
Zvláštní význam patří
první části osnovy zákona, upravující
vlajky, znaky a symboly, zejména těm ustanovením,
která jednají o užívání
symbolů státních. Osnova zákona se
tu opírá o základní ustanovení
zákona z 30. března 1920, č. 252 Sb. z. a
n. Jde v podstatě o to, upraviti jasnými pravidly
užívání symbolů československé
státní svrchovanosti tak, aby užívání
to bylo důstojné, a čelit jejich užívání
nevhodnému, zneužívání, event.,
zejména pokud jde o vlajky, užívání
jich k účelům zbarveným pohnutkami
politickými.
Ostatní ustanovení zákona se týkají
jiných symbolů než státních,
potom stejnokrojů, odznaků a závadných
označení.
Ústavně-právní výbor projednal
vládní návrh zákona ve dvou schůzích
plenárních a ve třech schůzích
ústavně-právního subkomitétu
a navrhuje, aby osnova zákona byla přijata se změnami,
které budou v následujícím doporučeny
a odůvodněny.
Jinak si dovoluji poukázati na motivaci vládního
návrhu, s níž ústavně-právní
výbor souhlasí, stejně jako s duchem celého
zákona.
Nová úprava §u 3, odst. 1 ponechává
svazkům územní samosprávy právo
iniciativy, jde-li o stanovení znaků, vyhrazujíc
ovšem současně ministerstvu vnitra právo
změniti z úřední moci tyto symboly,
objeví-li se pro to vážné důvody.
V odst. 2 téhož paragrafu pojem korporace znamená
právnickou osobu s personálním podkladem.
Nespadají pod toto ustanovení tedy na př.
politické strany, jež nejsou zatím právnickými
osobami, a pokud užívají vlajek a znaků,
jest je posuzovati podle odst. 6 §u 1. Oprávnění
vyplývající ze stanov ústřední
korporace bude ovšem použitelno i jejich pobočkami,
pokud stanovy ústředí jsou integrující
součástí jejich stanov.
Při úpravě odst. 3 byl ústavně-právní
výbor veden snahou ulehčiti postavení strany
při formálním vybavení žádosti.
První věta tohoto odstavce byla škrtnuta z
toho důvodu, aby opominutím ve výpočtu
příležitostí, při nichž
bude vlajek používáno, nebylo znemožněno
užití vlajky v případech pro to jinak
vhodných.
V prvé větě odst. 4 škrtl ústavně-právní
výbor - a doporučuje tuto změnu posl. sněmovně
- slova "podle volné úvahy", aby bylo
zdůrazněno, že rozhodující úřad
je povinen hodnotiti skutkovou otázku veřejných
zájmů, a aby byl dán průchod všem
opravným prostředkům, které připouští
právní řád proti rozhodování
úřadů správních. Druhá
věta téhož odstavce byla vypuštěna
jakožto nadbytečná. Stejná úvaha
vedla proto ke změně §u 4, odst. 5, věta
druhá a třetí, a §u 14, odst. 3.
V odst. 6 §u 4 se zvyšuje horní hranice taxy
s 5.000 na 10.000 a pamatuje se při tom na finanční
zájmy svazků územní samosprávy.
Změna odst. 7, kde se stanoví jako odvolací
instance ministerstvo vnitra, nikoliv odborné ministerstvo,
zaručuje jednak jednotnost rozhodování, jednak
vylučuje pochybnost formálního postupu při
podávání opravného prostředku.
V §u 5 se zdůrazňuje, že okresní
úřad při svém opatření
bude vázán veřejným zájmem
a nikoliv jen vhodností, jak je ve vládním
návrhu, což je pojem příliš široký.
Nový text odst. 4 §u 7 stanoví způsob
užití státní vlajky při místní
výzdobě veřejných přístupných
místností a veřejných průvodů.
Ústavně-právní výbor nedoporučuje
analogicky použití odst. 3 §u 7, jak je ve vládním
návrhu, vycházeje z názoru, že i úprava
ústavně-právního výboru hoví
tendencím vládního návrhu, totiž,
aby státní vlajce se dostalo postavení, jež
jí právem náleží. Jde-li tedy
o užití vlajek mimo průvody a mimo veřejná
shromáždění, obyčejně
z těchto průvodů vznikající,
jde-li tedy o užití vlajek ve veřejném
prostranství a pro jeho dekoraci, jest vždy použíti
ustanovení odst. 3 §u 7, t. j. nutno použíti
státních vlajek ve stejném počtu jako
jiných, na místě přednostním
a aspoň ve stejné úpravě.
V novém odst. 5 téhož paragrafu řeší
se postavení státní vlajky při slavnostech
mezinárodní povahy. Druhá věta odst.
6 vylučuje pochybnosti, jež by v praxi mohly vzniknouti
při používání smutečních
praporů a symbolů. Nový odst. 7 téhož
paragrafu přejímá ustanovení §u
5 vládního návrhu s tou změnou, že
v zájmu rychlosti rozhodnutí svěřuje
se vydávání povolení namístě
úřadu zemskému okresnímu úřadu,
v jehož obvodu má býti po vstupu do tuzemska
symbolu po prvé užito, s platností pro celé
území republiky. Jde zde o případy,
kdy symbolu, zejména vlajky chtějí užívati
při hromadném vystupování cizí
státní korporace. Ovšem zároveň
se při tom pamatuje na to, aby zemský úřad
mohl kdykoliv úřední povolení revidovati.
V §u 8 byla provedena změna v odst. 2 v tom smyslu,
že s hlediska účelnosti se zbavují starostové
obcí povinností v tomto odstavci uvedených.
Zdálo se nám, že zejména pro malé
obce by se ukládalo starostům mnoho a nebyl by účel
tímto odstavcem zákona sledovaný také
vždycky splněn.
Zúžení ustanovení odst. 6 §u 8
škrtnutím poslední věty vylučuje
mechanické ručení organisací a jejich
representantů za škody způsobené závadnými
symboly. Podle názoru ústavně-právního
výboru toto rozšíření ručení
bylo příliš dalekosáhlé. Povinnost
k náhradě škody je tedy posuzovati podle předpisů
obecně právních. Je tím také
vyloučena možnost - to byl další motiv
ústavně-právního výboru - zneužití
tohoto ustanovení z důvodu mechanické příslušnosti
k určité organisaci lidem, kteří snad
mají svůj vlastní zájem na tom, aby
organisaci a její representanty takovýmto způsobem
poškodili.
Pokud se týče stejnokrojů, bylo nově
upraveno kompetenční ustanovení §u 14,
odst. 1, pokud jde o používání stejnokrojů
na celém státním území. Změny
v odst. 2 téhož paragrafu se motivují stejně,
jak jsem to již řekl při odst. 3 §u 3.
Doplněk první věty odst. 3 §u 14 má
za následek, že pro posouzení otázky,
sleduje-li korporace podle svých stanov cíle politické,
budou rozhodující její stanovy a nikoliv
jiné úvahy. Bylo to vsunuto z toho důvodu,
aby nebyl možný výklad, že na př.
tělocvičné organisace přidružené
k politickým stranám již z toho důvodu
mohou býti posuzovány jako korporace sledující
cíle politické. Důvody další
změny provedené v odst. 5 téhož paragrafu
byly uvedeny již ve zprávě o odst. 4 §u
3.
Změny v §u 15 pamatují na to, aby bylo vyloučeno
byť i neveřejné zneužití stejnokrojů,
jež jsou zákony zvlášť chráněny,
jakož i na to, aby těchto stejnokrojů nemohl
zneužíti sám podnikatel, jenž nemá
zaměstnanců. Vzhledem k tomu byl nově upraven
§ 16, ale jen stylisticky. V §u 15 šlo o to, aby
někdo nepoužil stejnokroje v soukromé potřebě,
ale přece jen s důsledky, které by pro veřejnost
mohly býti dosti povážlivé. Máme
na mysli, že by se použilo na př. stejnokroje
legionáře pro osoby stavu služebního.
V §u 17, odst. 1 doplňuje se demonstrativní
výpočet vyňatých tu ústrojů
o úbory užívané při tělocviku,
samaritství a ve společnosti. Doplnění
odst. 2 téhož paragrafu poskytuje ochranu služebním
odznakům veřejných orgánů,
které stejnokroj nahrazují nebo doplňují.
§ 18 vládního návrhu doporučuje
ústavněprávní výbor vůbec
vypustiti. Tímto vypuštěním se upravuje
užívání odznaků jednotným
způsobem, vylučuje se totiž vůbec dosud
platné řízení povolovací a
jako prostředek proti zneužití odznaků
se ponechávají ustanovení represivní
obsažená v paragrafu následujícím.
Kromě toho vycházel ústavněprávní
výbor z úvahy, že účelu odznaku,
to je vyznačiti poměr jedince k určitému
společenství, může sloužiti stejně
odznak nápadný jako nenápadný, hlavně
však že by nastaly velké obtíže a
pochybnosti při tvoření úsudku, zda
je odznak nápadný či nikoliv a zda tedy nutno
nastoupiti cestu úředního povolení
či nikoliv.
Ustanovení §u 19 - ve vládní osnově
§u 20, protože bylo nutno paragrafy přečíslovati
- navrhuje ústavně-právní výbor
vypustit a nahraditi odkazem na ustanovení platná
podle čl. 2 a 3 zákona o organisaci politické
správy, poněvadž zejména pojem veřejného
zájmu je v těchto článcích
přesněji vyznačen než v navrhovaném
původním §u 20. Při tom ovšem byl
dosavadní nadpis ponechán z toho důvodu,
aby bylo zdůrazněno, že takových opatření
uvedených v čl. 2 a 3 zákona o organisaci
politické správy možno použít jen
na přechodnou, nezbytně nutnou dobu.
Při jednání o §u 20 (dříve
21) a výkladu pojmu "státní orgán
a státní zařízení" vyslovil
ústavně-právní výbor názor,
že možno jej vztahovati i na osoby, na něž
stát přenesl výkon určitých
svých funkcí veřejných, na př.
na tlumočníky. V odst. 2 vypouští se
konec věty první jako zbytečný. V
odst. 4 tohoto paragrafu vsunuje se slovo "jinak" v
zájmu jasnější stylisace.
Pojem veřejnosti v §u 21 navrhuje se šířeji
vymeziti, aby se předešlo snahám po obcházení
zákona.
Z důvodů uvedených ve zprávě
k §u 8, odst. 6 navrhuje ústavně-právní
výbor ponechati v §u 25 (dříve 26),
odst. 3 pouze ustanovení, že náhradu nákladu
vzniklého obci uloží okresní úřad
osobám za škody odpovědným; odst. 4
v důsledku toho odpadne vůbec.
Změna v §u 28 (dříve 29), odst. 2 opravuje
tiskovou chybu v datu zákona č. 61/1918 Sb. z. a
n. a volí pružnější stylisaci,
omezenou pouze na zákonná ustanovení dosud
platná; podle odstavce 3 téhož paragrafu zůstanou
novým zákonem nedotčeny - vedle předpisů
tam uvedených - i předpisy práva spolkového.
Při projednávání vládního
návrhu bylo předmětem úvah také
užívání státní hymny jakožto
dalšího symbolu státní svrchovanosti,
jejího užívání důstojného
a vhodného - resp. i otázka a problém, aby
tohoto státního symbolu nebylo užíváno
někdy snad zbytečně anebo nevhodně.
Vzhledem k tomu však, že instituce státní
hymny samé není dosud zákonem upravena a
že nebylo po ruce ani dostatek legislativního materiálu,
omezil se ústavně-právní výbor
na resoluci, která je připojena. k osnově
zákona a kterou rovněž doporučuje slavné
posl. sněmovně k přijetí.
Tato resoluce zní:
"Vláda se vyzývá, aby v nejbližší
době předložila k ústavnímu projednání
zákon o státní hymně a o jejím
užívání."
Opakuji znovu návrh učiněný vpředu
své důvodové zprávy, aby posl. sněmovna
přijala osnovu zákona ve znění, jak
vyšlo z práce ústavně-právního
výboru resp. subkomitétu výboru ústavně-právního.
Rovněž pokud jde o nadpis a uvozovací formuli
zákona, navrhuji jménem ústavně-právního
výboru, aby byly přijaty shodně se zněním
vládního návrhu. (Potlesk.)