Předseda Malypetr.
Místopředsedové: Langr, Košek,
Onderčo, Taub.
Zapisovatelé: Vávra, de Witte.
165 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr Říha; jeho zástupce Nebuška.
Předseda Malypetr zahájil schůzi v
10 hod. 50 min. dopol. a konstatoval, že sněmovna
je způsobilá jednati.
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu dal předseda
na dnešní den: posl. Pikovi, Mlčochovi,
Topolimu, Polívkovi, dr Dominikovi.
nemocí posl. Mikuláš.
Lékařské vysvědčení
předložil posl. Ešner.
Posl. Fuščič oznámil zároveň
s klubem poslanců komunistické strany Československa,
že stal se členem tohoto klubu.
Klub poslanců republikánské strany zemědělského
a malorolnického lidu vyslal do výboru zemědělského
posl. Ursíniho
za posl. Petroviče.
Klub poslanců komunistické strany Československa
vyslal do výboru iniciativního posl. Procházku
za posl. Dvořáka.
Klub poslanců československé živn.-obchodnické
strany středostavovské vyslal: do výboru
ústavně-právního posl. K. Chalupu
za posl. Rodovského; do výboru soc.-politického
posl. Šedého za posl. Luku; do výboru
kulturního posl. Jiráčka za
posl. K. Chalupu; do výboru zásobovacího
posl. Luku za posl. Šedého.
počátkem schůze:
Vládní návrh tisk 491 - přikázán
výborům soc.-politickému a rozpočtovému.
Interpelace tisk 469 (I až XXII).
přikázal předseda žádost kraj.
soudu trest. v Praze ze dne 29. května 1936, č.
Nt XXII a 32/36, za souhlas s trest. stíháním
posl. dr Branžovského pro zločin podvodu
podle §§ 197, 200, 203 tr. z. (č. j. 149-IV).
Předseda (zvoní): Přistoupíme
k projednávání prvého odstavce pořadu,
jímž jest:
1. Zpráva výboru rozpočtového o
vládním návrhu (tisk 472) zákona o
dani z umělých jedlých tuků (tisk
490).
Zpravodajem jest p. posl. Hrubý.
Budeme pokračovati v rozpravě, započaté
ve včerejší 49. schůzi sněmovny.
Lhůta řečnická jest 30 minut.
Ke slovu jsou přihlášeni ještě
řečníci na straně "pro"
pí posl. Mrskošová a p. posl. R. Böhm.
Dávám slovo pí posl. Mrskošové.
Posl. Mrskošová: Slavná sněmovno!
Projednávaná osnova zákona o dani z umělých
jedlých tuků je součástí těch
zákonných opatření, kterými
máme vyrovnávat cenový rozdíl mezi
průmyslovou a zemědělskou výrobou.
My se svého zemědělského stanoviska
můžeme k předložené osnově
zákona říci, že navrhovaná opatření,
která mají postihnout výrobu umělých
jedlých tuků, jsou ve své výši
nedostatečná, aby dosáhla předpokládaného
úkolu. Výroba umělých tuků
škodí našemu československému zemědělství,
jak dokázal náš významný národohospodářský
pracovník kol. dr inž. Brdlík, a škodí
i celkovému našemu národnímu hospodářství,
jak bylo dokázáno v anketě Československé
akademie zemědělské zejména vývody
inž. Bezděka.
Máme-li posuzovat se stanoviska výrobních
podmínek čsl. zemědělské výroby
poměr výroby umělých tuků a
hlavně surovin, ze kterých se vyrábějí,
s předpoklady, za kterých my vyrábíme
naše přirozené tuky jako sádlo, máslo,
lůj, pak je možná analogie, kterou můžeme
tuto výrobu posuzovati s výrobními předpoklady
u cukru našeho a cukru třtinového vyrobeného
na Kubě nebo na Jávě. Na jedné měřici
pole u nás vyrábíme průměrně
asi 50 q cukrovky, což znamená 8 q cukru. Na Kubě
připadá na tutéž jednotku výměrovou
výnos dvojnásobný a na Jávě
více než trojnásobný. Je to proto, že
klimatické podmínky i všechny výrobní
základny, které tvoří životní
standard zemědělský, jsou naprosto rozdílné
u nás a u těchto jmenovaných zemí.
Tak je tomu, slavná sněmovno, i s výrobou
surovin potřebných pro jich tovární
zpracování na umělé jedlé tuky.
Jedna kokosová palma potřebuje ke své produkci
asi 1 ar pozemku a dává ročně 70 až
90 kg oleje. Produkovati začíná ve čtyřech
až pěti letech a její produkční
doba trvá až 50 let. Tedy srovnáváme-li
tyto výrobní podmínky s tím, že
u nás v intensivním hospodářství
na př. pro výživu jedné dobré
dojnice, která nám dá ročně
asi 3.000 litrů mléka, potřebujeme 5 měřic
pole, zůstáváme tu v nevýhodě
co do množství tuku u palmy a dobré naší
dojnice v poměru asi 80: 1. To je jistě argument,
a přimyslíme-li si k tomu všechny ty věci,
které souvisí s provozem našeho zemědělství
v této výrobě potřebné pro
dosažení tuků, vidíme, jak nerovnoměrný
je předpoklad soutěživosti, kterým má
obstáti naše výroba přirozených
tuků oproti výrobě umělých
jedlých tuků z cizích surovin.
Totéž obdobně se nám jeví u výroby
sádla. Na 100 kg sádla potřebujeme v intensivním
hospodářství vypěstovati 2 těžké
vepře o váze asi 120 až 130 kg a k tomu potřebujeme
asi 2 1/2 míry pozemků. I tu je oproti výrobním
podmínkám surovin, olejů potřebných
k výrobě umělých tuků, pořád
nepříznivá relace mezi naším
domácím a cizím zemědělstvím
v poměru asi 30:1.
Z těchto důvodů naši národohospodářští
pracovníci upozorňují a dokazují,
že výroba umělých tuků je nebezpečná
nejen československé zemědělské
výrobě, nýbrž že je nebezpečná
a škodlivá celému evropskému zemědělství.
A vážení, to jsou argumenty, které nelze
přecházeti jen tak, zejména nám, kteří
přebíráme odpovědnost za hospodářsky
a politický vývoj našeho samostatného
československého státu, jehož zemědělství
je složkou a pilířem, na kterém samostatnost
tohoto státu velmi bezpečně stojí
a jímž je podmíněna.
Německý národohospodářský
socialistický pracovník Bade vyslovil větu,
že je největším evropským problémem,
jak vytvořiti z evropských zemědělců
konsumenty pro evropský průmysl, který ztratil
své zákazníky v zámoří.
Touto politikou, slavná sněmovno, bychom ze zemědělců
evropských i z našich československých
nemohli vytvořiti konsumenty, ač právě
to je naším úkolem, tak jako je úkolem
celé politiky naší republikánské
strany vytvořiti podmínky pro konsumní schopnost
československého zemědělství,
která v celém národním hospodářství
je jistě významná a která jest předpokladem
i pro klid a pořádek v našem státě.
Vedle těchto našich vnitřních poměrů
hospodářských přicházejí
v úvahu i naše politické zájmy, representované
zejména naším spojenectvím malodohodovým
s Rumunskem a Jugoslavií. Naši národohospodáři
opět potvrdili možnosti, že můžeme
vedle své politické snahy získati dobrý
poměr se svými spojenci dělati takovou politiku,
která by neškodila naší domácí
výrobě, ale která by umožnila, abychom
i hospodářsky mohli býti se svými
spojenci v těsném kontaktu. A suroviny, potřebné
pro výrobu umělých tuků, může
dodati nejen československé, nýbrž i
jugoslávské a rumunské zemědělství.
Jest jen příkazem politické prozíravosti
a národohospodářského rozumu, abychom
vytvořili tyto podmínky dobrých vzájemných
styků v tomto směru.
Slavná sněmovno! Jistě každý,
kdo uvažuje o intencích této osnovy zákona,
není ani okamžik v pochybnostech, že jeho cílem
je postihnouti neúměrné zisky fabrikantů,
kteří prokázali za celého trvání
našeho československého státu tuze málo
porozumění pro jeho potřeby v dobách,
kdy státní zájmy jejich pomoci intensivně
vyžadovaly. A nikdo z těch, kdož s této
tribuny mluvili proti předložené osnově
zákona, neměl snad na mysli přivésti
životní míru československého
zemědělce na takové niveau, jaké nám
popisuje spisovatelka Pearl Bucková v knize o čínském
hospodářství. Jako jsem přesvědčena,
že žádný československy politik
by se neodvážil žádati, aby čínští
pracovníci se svými mzdovými požadavky
a svojí životní úrovní byli srovnáváni
s československým dělnictvem, tak také
ani od nás nikdo nemůže a nebude žádati,
aby vyspělé čsl. zemědělství
snižovalo svoji životní úroveň
na úroveň čínského kuli, kterému
stačí hrst suché rýže a kus hadru
kolem beder, aby byla uspokojena celá jeho životní
potřeba.
K takovýmto důsledkům vedla by naše
politika, kdybychom nedělali opatření, která
právě v intencích předložené
osnovy zákona o dani z umělých jedlých
tuků jsou sledována. My chceme dobrý poměr
s každým, kdo s námi je na stejné linii
snahy po míru, po klidném hospodářském
a kulturním rozvoji, a chceme takový poměr
zejména se svými nejbližšími sousedy.
Avšak nemohli bychom těmto intencím svého
snažení dostáti, kdybychom nevytvářeli
všechny okolnosti, které podmiňují realisaci
této snahy.
Je jisto, že zvýšená spotřeba umělých
tuků v přítomné době jest výrazem
pokleslé kupní síly širokých
vrstev lidových. Ale jest také pravda, že je
výrazem důsledků té nezřízené
reklamy, která za obrovské peníze jest podnikána
se strany výrobců umělých tuků
a která vyvolává takové psychologické
prostředí, že by se pomalu v širokých
vrstvách lidových přestalo věřiti,
že dobrý, přirozený tuk, jakým
jest třeba lůj, který cenově jest
pod cenou umělého tuku, je pro výživu
obyvatelstva lepší nežli t. zv. lidový
umělý tuk. Po této stránce poukazuji
ku své řeči v této slavné sněmovně
u příležitosti projednávání
mléčných osnov, kde jsem dokazovala, že
právě spotřeba přirozených
tuků podmiňuje také dobré zdraví
obyvatelstva a že nemírná spotřeba umělých
jedlých tuků vyvažována jest nepříznivě
na druhé straně zase pokleslou zdravotní
odolností širokých vrstev obyvatelstva. O této
skutečnosti máme doklady i z řad lékařských
kapacit, které nedaly na sebe působiti různými
prostředky, které ovlivňují často
naše veřejné mínění, pokud
se týče významu zdravotních a výživných
hodnot jednotlivých předmětů denní
spotřeby.
Předložená osnova zákona sleduje i ten
cíl, aby výší daňového
zatížení byli postiženi ti, kdož
za dnešního stavu věcí mohli výtěžků
ze svého podnikání užívati ku
svému soukromému obohacování a po
příp. užívati jich i k účelům,
které neslouží ku prospěchu celku. Mluvilo-li
se zde o tom, že navrhované daňové zatížení
jest příliš vysoké, a byly-li zde vysloveny
obavy, že budou poškozeny nejširší
konsumující vrstvy občanstva, dovolím
si srovnati tento argument s tím, čeho jsme svědky
v sousedství, t. j. s výší příspěvků,
která jest předpisována i německému
dělníkovi na t. zv. Winterhilfe. Uvážíme-li,
že spotřeba umělých jedlých tuků
na hlavu jest odhadována na 2 až 3 kg měsíčně,
tedy representuje předpokládané naše
zdanění, v osnově navrhované, zatížení
60 hal. až 1 Kč na hlavu. Prosím, srovnejte
to se zprávami, jak musí přispívati
německý dělník na opatření,
která jsou mu diktována z titulu t. zv. Winterhilfe.
A vedle tohoto sociálního problému jest nutno
zdůrazniti i národní význam předložené
osnovy zákona, která postihuje daní továrny,
jichž dnes v důsledku konjunktury čítáme
na 47 a z nichž jen 12 je v rukou českých podnikatelů.
Palackého heslo "Svůj k svému"
v tomto případě doznává neobyčejného
poškození z praktických důsledků
nákupu umělých tuků nejširšími
vrstvami našich českých lidí.
Pokud jde o výši výrobních nákladů,
zdůraznil je pan zpravodaj Hrubý ve svém
prohlášení. Jestliže se pohybují
as od 4 Kč do 6 Kč, jistě tu zůstává
v prodejní ceně rozpětí, které
není v žádném poměru zejména
ke zdanění surovin a zdanění přírodních
tuků. Suroviny potřebné k výrobě
umělých tuků jsou de facto beze cla, jen
na rafinovaný čistý olej je clo as 40 hal.
Ve stejné době naše domácí sádlo
je zdaněno sníženým clem, t. j. asi
1.20 Kč, k tomu nutno připočísti daň
z masa 20 hal. a daň obratovou 60 hal., čili my
svůj dobrý a zdravý domácí
tuk zdaňujeme částkou 2 Kč! Pak nelze
s tohoto místa mluviti o 20ti, 40ti, 50ti atd. haléřovém
zatížení surovin potřebných k
výrobě náhražky.
Konečně chci zdůrazniti, že daň,
která má vynésti předpokládaných
asi 30 mil. Kč a jež je diktována hospodářskými
důvody, vlastně už je schválena přijetím
státního rozpočtu na r. 1936, kde s preliminovanou
částkou je počítáno.
Opožděným předložením této
osnovy zákona nedosáhneme předpokládané
výše a já vyslovuji pochybnost, zda při
účinnosti tohoto zákona budou daňově
postiženy všechny produkty, protože je tu mezera
v tom, že nepostihneme stávající zásoby,
které byly dělány někdy ze spekulačních
důvodů a za přímého nucení
agentů továren. Tedy po této stránce
bude náš státní rozpočet vykazovati
ve své konečné uzávěrce menší
číslici, než s jakou se v rozpočtovém
návrhu počítalo, a které, jak zde
pan kolega Pik zdůraznil, má býti
užito ve prospěch a pro potřeby samosprávy
a její sanace.
Chtěla bych zde ještě uvésti toto: K
jak škodlivým důsledkům vede reklama
používaná pro rozšíření
spotřeby umělých jedlých tuků,
máme doklady z případů, které
jsme si opatřily na základě žádosti
našich venkovských žen a na základě
organisované akce naší největší
odborové organisace, Zemědělské jednoty,
že totiž v určitých okresích východních
Čech jsme dojednaly, aby naši živnostníci,
zejména řezníci, kteří byli
také poškozeni spotřebou umělých
jedlých tuků, zkusili vyhověti potřebě
hospodyň v tom směru, že udělají
určité směsi z přírodních
tuků, které by se cenově rovnaly umělým
jedlým tukům. Byly provedeny tyto pokusy: 1/3 loje
a 2 /3 sádla, 1/2 loje a 1/2 sádla, 2/3 loje a 1/3
sádla. Cenové rozpětí při těchto
dobrých tukových směsích činilo
2.50 Kč, poněvadž se tato směs pohybovala
cenově od 9 do 11.50 Kč. A prosím, bylo docíleno
úspěchu v tom, že během měsíce
se tato novinka, která byla přizpůsobena
úpravě, ve které se prodávají
umělé jedlé tuky tak, aby i kvantitativně
to vyhovovalo potřebám hospodyňským,
tak vžila, že řezníci svoje přebytky
sádla a loje zcela hladce odbyli. Máme tedy v rukou
důkaz, že při dobré vůli a snaze
lze docíliti, aby jak cenově, tak úpravou
dobré naše domácí tuky mohly soutěžiti
s umělými tuky jedlými.
A na konec chci, slavná sněmovno, dovoditi ze všech
těchto předeslaných dokumentů: My
českoslovenští zemědělci nebráníme
se ničemu, co v našem národním hospodářství
znamená prospěch a zdar celku a co podmiňuje
dosažení zvýšené kupní síly
československého obyvatelstva. Protože předložená
osnova zákona sleduje tyto cíle a dosáhne
jich, proto také my ve svém klubu pro předloženou
osnovu hlasovati budeme s vědomím, že přispějeme
tím k obrodě našich někdy neurovnaných
poměrů hospodářských, které
někdy vyvěrají i z nedostatku dobré
vůle a chuti řešiti obtížné
problémy s hlediska celku tak, aby prospívaly všem.
(Potlesk.)
Předseda (zvoní): Dalším
řečníkem je pan posl. Schenk. Dávám
mu slovo.
Posl. Schenk (německy): Slavná sněmovno!
Je jasno, že daní z umělých tuků
jsou zatěžovány chudé vrstvy lidu. I
když stojí v zákoně, že daň
nese výrobce, děje se tak za prvé na újmu
jakosti a za druhé se pokusí daň přesunouti
na své zaměstnance a na své cestující.
Mimo to budou to zase spotřebitelé, kteří
budou musiti daň nésti. Nám tím vzniká
otázka: Unese sudeskoněmecké pracující
obyvatelstvo, unesou nezaměstnaní ještě
takové zatížení? Zvláště
při lidové potravině, jakou jsou umělé
tuky a margarin? Odpovídáme: nikoliv. Nechť
se jen odpovědní činitelé ve vládě
jednou podívají, jak to v sudetskoněmeckém
území skutečně vypadá. Přicházejí
tam v neděli a přednášejí tam
své slavnostní řeči. Měli by
jednou obsah svých nedělních řečí
uvésti v soulad s tím, jak s chudým lidem
zacházejí. Vzdyť celé sudetskoněmecké
území hyne, hladoví tisíce dělníků,
kteří kdysi byli zdatnými muži, hladovějí
děti, hladovějí ženy, hladovějí
starci, jednotliví lidé, kteří jdou
na intervenci k okresním úřadům, padají
hlady v kancelářských místnostech,
nezaměstnané ženy rodí v márnicích,
ve stozích a ve stájích mají ještě
útulek, nemusí-li přenocovati na kraji silnice.
A zde potkáváme dnes socialisty, potkáváme
indiferentní, potkáváme velmi mnoho přívrženců,
voličů, kteří volili právě
ty strany, které provádějí tuto politiku
vyhladovění. Vláda ještě tuto
bídu zvětšuje, vláda uchvacuje nezaměstnaným
na počátku každého přidělovacího
údobí stravovací lístky, takže
ti lidé nejsou s to, aby si koupili nějaké
lidové potraviny, kdyžtě se dnes musí
zříci chleba a margarinu, svých nejdůležitějších
potravin. Neodpovědný tisk mluví o lenoších
a povalečích, kteří patří
do vězení. Mohu prokázati, jak se v jednotlivých
okresech provádějí škrty: v okrese chomutovském
bylo v posledním přidělovacím období
škrtnuto 103.000 Kč. (Německé výkřiky:
Slyšte! Slyšte!) Ve 14 českých okresech
bylo škrtnuto 716.900 Kč, to je 28%, které
byly odňaty nezaměstnaným. Jsou okresy jako
Mariánské Lázně... (Německé
výkřiky: Slyšte! Slyšte! To je ostuda!
- Hluk.)
Předseda (zvoní): Prosím
o klid.
Posl. Schenk (pokračuje): ... které
potřebují 132.000 Kč, ale dostal jen 45.000
Kč. Okres plánský potřebuje 43.000
Kč, ale dostal jen 14.000 Kč okres tepelský
potřebuje 41.000 Kč, ale dostal jen 20.000 Kč,
tachovský potřebuje 138.000 Kč, a dostal
jen 87.000 Kč, okres stříbrský potřebuje
211.000 Kč, a dostal jen 137.000 Kč, horšovotýnský
potřebuje 153.000 Kč, a dostal jen 82.000 Kč.
To znamená, že tito nezaměstnaní, kteří
byli připraveni o stravovací lístky, jsou
hnáni do smrti hladem. Socialistické noviny píší,
že neodpovědné živly využívají
této situace proti státu a proti demokratické
ústavě. Kdo je tímto neodpovědným
živlem? Nejsou to ti, kteří chudákům
béřou stravovací lístky (Souhlas.)
a kteří tyto chudáky vhánějí
do bídy? Exekutoři vyhánějí
rodiny nezaměstnaných na ulici, takže matky
s dětmi musí tábořiti na nádražích
a v lesích. To jsou ty neodpovědné živly,
které patří do vězení, se kterými
se v Sovětském svazu jinak zachází
než zde. Někteří pánové
se pokoušejí tyto věci překrucovati
tím, že říkají: vláda
není odpovědna, odpovědní jsou byrokraté
a úřady. Říkáme: kdo má
větší plnou moc, předsednictvo ministerské
rady, páni ministři nebo pan okresní hejtman?
Kdo je silnější? Nedělá-li okresní
hejtman to, co je úmyslem ministra, proč pak ho
nevyhodíte? Můžeme však konstatovati opak,
můžeme konstatovati, že může postoupiti
na vrchního radu, umí-li dostatečně
připravovati nezaměstnané o jejich stravovací
lístky.