Slavná sněmovno, mám obavy, že při
té spoustě novel jsme v situaci, že ani členové
zákonodárných komor nestačí
přečísti všecko to, co je jim na stoly
chrleno. Buďme jednou upřímní a řekněme
si, že je absolutně vyloučeno, aby takový
gigantický zákon, jako je státní rozpočet
republiky Československé, mohl býti vůbec
svědomitě prostudován všemi členy
Národního shromáždění,
kteří také za odhlasování tohoto
zákona přejímají odpovědnost.
(Posl. dr Mareš: Jak se to má jinak dělat?)
Slavná sněmovno, má se to dělat
jinak. O to právě jde, prosím, pane kolego,
aby se to jinak dělalo. Poslouchal jsem zde váš
projev jako referenta k této osnově. Čtyři
další novely jste k ní ohlásil, poněvadž
jste sám uznal, že tato osnova je nedostačující.
Protože však nevěřím, že autorem
této osnovy je poslanecká sněmovna, nevěřím,
že autorem této osnovy je senát, a nevěřím,
že jejím autorem je vláda, přesto, že
je to návrh vládní, očekával
jsem od našich právníků, těch
starých právníků z advokátní
komory, kteří tolik plaidují pro větší
právnickou erudici naší mládeže,
že se nám tady pochlubí něčím
dokonalejším a že nám ukáží
skutečně po těch všech kritikách,
jak se mají dělat zákony v demokratickém
státě. (Výborně! - Potlesk.)
Slavná sněmovno! Důvodová zpráva
k této osnově má dvojí ironii. Na
jedné straně říká, že
prý u nás budujeme nově nějaký
právní řád, a říká
tu přímo, plaidujíc pro vyšší
erudici, že je nutna zvláště v dobách
nově budovaného právního řádu.
Domnívám se, slavná sněmovno, že
už 18 let neděláme nic jiného, než
že ten starý dobrý právní řád
všemi těmito novelami kazíme.
Druhá věc, která zde je, je to věčné
plaidování pro vyšší úroveň.
A tu musíme, prosím, přistoupiti k druhé
vážné námitce, na čí účet
se znovu tato věc děje. Domnívám se,
slavná sněmovno, že tato osnova doplňuje
organicky celý systém, který u nás
spatřujeme v zákonodárství již
po několik let. Staří fiskalisté nás
učili, že prý se má jíti vždycky
cestou nejmenšího odporu. Zdraží se sirky,
zdraží se maso, zdraží se chléb,
zdraží se sůl a pivo, a já se obávám,
slavná sněmovno, že osnovy zákonů,
které zde v poslední době byly odhlasovány,
nejsou ničím jiným než pokračováním
v této staré osvědčené praksi
starých fiskalistů. Všechny tyto osnovy ve
svých důsledcích jdou - a přiznejme
si to - směrem dolů, směrem k bezbranným
chudým lidem, kteří se brániti nemohou,
a jdou - a to je, prosím, dnes už věc generační
- také směrem k mladým lidem, kteří
se rovněž brániti nemohou. Z toho se, slavná
sněmovno, stala soustava, která je nedůstojná
demokracie, která o sobě tvrdila od svého
vzniku, že chce sledovati ušlechtilé ideály
sociální.
Co to bylo, slavná sněmovno, co tu bylo odhlasováno
v minulé schůzi poslanecké sněmovny?
Byla to konverse státních dluhopisů na 50
roků, směrem nejmenšího odporu, třeba
i k těm, kteří se doposud nenarodili, protože,
slavná sněmovno, až budeme platiti tyto dluhy,
nebude tu v celé sněmovně seděti už
nikdo z nás. Já chápu, že ve státním
hospodářství jsou nutné podobné
zásahy, já vím, že jsou nutné
podobné přesuny, ale račte mně, prosím,
odpověděti o největší části
dluhů, které jsme konvertovali na záda našich
příštích generací, co jste jim
zde za to nechali, kdo se za ty dluhy, které my dáváme
na záda příštím generacím,
aspoň najedl? A dnes, slavná sněmovno, je
ohlašována panem ministrem financí nová
půjčka. My přes to, že jsme zde viděli
zjev, s nímž nemůžeme souhlasiti, vyslovujeme
již předem plný souhlas s projevem pana ministra
financí, a já věřím, že
to budou zejména naši mladí lidé, naši
příští vojáci, kteří
se dají všichni do služeb propagandy této
půjčky, o níž bohužel nezjišťujeme,
že by to byla půjčka veřejná,
protože nám by, slavná sněmovno, velmi
záleželo na tom, kdo bude mezi prvními upisovateli
půjčky, která je určena vrcholným
potřebám naší národní
armády.
Slavná sněmovno, tento systém jde dále.
Copak je kontingentace výroby? Což to není
opět cesta směrem toho nejmenšího odporu
? Kontingentace výroby je podlamováním podnikavosti
mladých lidí, kontingentace výroby je menší
kus chleba, nebo žádný chléb těm,
kteří přicházejí. Což
to nevidíme u nás, když se jedná o pomoc
zemědělci na příklad kontingentací
margarinové výroby? Nejde to, slavná sněmovno,
opět cestou nejmenšího odporu, neznamená
to vyřazení dělníků z práce,
když se mluví o pomoci zemědělci určovanou
monopolní cestou? Což to není znovu cesta nejmenšího
odporu, neodnese to především ten nejmenší,
nejchudší člověk se svou hromádkou
malých dětí? Když se dělají
úspory ve státní správě, uspoří
se na výchovném. Kdo to odnáší
nejvíce ? Na dvě děti dáváte
výchovné, ale člověk, který
státu vychovává 5 budoucích vojáků,
je z těchto výhod vyřazen, poněvadž
tento stát, slavná sněmovno, asi nepotřebuje
populace, tento stát je vámi asi již dobře
zajištěn.
Slavná sněmovno, náš mladý venkov
si velmi stěžuje na velikost, neúměrnost
a nespravedlnost převodních poplatků u dědické
daně, neboť ty znovu postihují mladé
lidi, naše mladé kamarády na venkově,
kteří musejí ze svých dílů,
ze svých statečků a hospodářství,
které dostanou, vyplatiti bratra na studiích a musejí
zaplatiti věno své sestře. Znovu se jde cestou
nejmenšího odporu.
Mluví-li se o nutnosti pomoci našemu obuvnickému
exportu, co se udělá? Jde se znovu cestou nejmenšího
odporu a zničí se celé tisíce ševců.
Mluví-li se o gentském systému, račte
si položit otázku, kdo z toho gentského systému
co má. Jsou to ti mladí lidé, kteří
jsou nám každým rokem v celých desítkách
tisíců chrleni ze škol a z dílen, kde
si je nechá mistr do 18 let, protože nemůže
snést sociální břemena, nemůže
snést daně, které jsou mu vyměřovány?
Slavná sněmovno! Novinářské
pojištění je opět něco podobného.
Vláda je dotovala - a jděte se dnes podívat,
jaké podivuhodné důchodce má toto
novinářské pojištění a
kolik z něho budou mít mladé generace novinářské,
které budou 30-35 roků na toto pojištění
platit! Pan Muna toto novinářské pojištění
má, pan Muna je důchodcem, ale nikdo z mladých
lidí, kteří poctivě platí své
příspěvky, neví, zbude-li ještě
jednou na něho.
Znovu se mluví o zprostředkovatelnách práce.
Snad nevěříte, že politické strany,
které přímým nebo nepřímým
způsobem dostanou zprostředkovatelny práce
do svých rukou, budou tam posílat mladé hochy,
nevoliče od 18 do 21 let? Na těch pochopitelně
zájem nemají a proto se znovu jde osvědčenou
cestou nejmenšího odporu.
Slavná sněmovno, co jiného znamenaly bytové
zákony, ty věčné novely k novele,
které jsme zde viděli 18 roků ? Copak to
není cesta nejmenšího odporu, pořád
jenom chránit zájmy jedné generace, častokráte
i pensistů, a posílat na periferii Prahy do novostaveb
mladé lidi, dnes 30leté, kteří by
se měli oženit, kteří by měli
založit ne pro sebe, nýbrž pro stát, pro
budoucnost a velikost národa rodiny, aby tam platili drahé
činže v novostavbách? Co jsou to ty stavební
podpory, co je to regres ? Co z toho mají mladí
lidé? Je to problém specificky generační.
Podívejte se na remunerace ve státních úřadech,
které nikde v rozpočtu nenajdete. Je to záhadné
šuple, které je v každém ministerstvu.
Položte si otázku, dostávají-li renumerace
tak, jako je tomu v cizině, mladí snaživí
lidé, aby odměna byla vzpruhou pro jejich budoucí
práci, kterou vykonávají pro stát.
Slavná sněmovno, nebudu ani mluvit o aspirantském
nařízení, ale račte si všimnouti
započítávání let vojenských.
Vždyť to byla jedna generace, která si započetla
dvojnásobně i trojnásobně svoje válečná
léta, zatím co jsou dnes u nás ještě
celé obory veřejné správy, kde mladý
člověk, sloužící poctivě
čsl. armádě, nemá svoje léta
propočítána. (Výkřiky.)
Slavná sněmovno, když se mluví a dvojích
i trojích příjmech - nemluvil bych o té
věci, je otřepaná, ale zmínil se o
ní už pan předseda vlády - kteří
to jsou lidé, kteří tyto příjmy
dostávají? Jsou to lidé vyšších
kategorií, lidé, kteří mají
politický nebo hospodářský vliv, že
si takové příjmy a taková zaměstnání
mohou opatřiti. (Výkřiky.)
Slavná sněmovno! Když se podíváme
na př. na zákon o filiálkách, u nás
pořád ještě bují filiálky
obrovských zahraničních domů, s těmi
se nedělá absolutně nic, ale mladý
živnostníček, který si otevře
na periferii svoji živnost, kde jsou kolikrát někde
v bloku tři domy, který neví, komu by prodával,
jde dneska do centra Prahy a snaží se otevřením
prostého krámku si nahraditi deficity, které
tam má, to, prosím, považuje ministerstvo obchodu
dnes za filiálky. (Výkřiky posl. Uhlíře.)
Výklad se najde, pane kolego, pro všecko. (Posl.
Uhlíř: To bychom se dostali moc daleko!) Já
s vámi souhlasím, ale na ty velké si nikdy
nebudete troufat, a na ty malé jste našli vždycky
jen karabáč. (Výkřiky.)
Slavná sněmovno! Když se u nás dělají
výhody pro družstva ... (Výkřiky.)
Místopředseda Langr (zvoní): Prosím
o klid.
Posl. Kut (pokračuje): ... když se odpisují
daně, kdo to odnáší? Malí živnostníci,
kteří daně musí doplatiti, poněvadž,
podívejte se do našich statistik, máme pouhou
1/4 našeho národního důchodu zdaněnu.
Když se sanují banky, jde se cestou nejmenšího
odporu a odnesou to poplatníci, když se dělají
kartely, jde se cestou nejmenšího odporu a odnesou
to malí podnikatelé, a když se mluví
o Fénixu, odnesou to pojištěnci. (Výkřiky
posl. Vallo.) Na mne nekřičte, s vámi
já nemluvím.
Místopředseda Langr (zvoní): Pane
řečníku, řečnická lhůta
uplynula.
Posl. Kut (pokračuje): Slavná sněmovno!
A nyní se jde cestou nejmenšího odporu také
na právníky. Víme, že pomoc advokacii
je věcí národní cti. Slavná
sněmovno, mezi námi bude jenom rozpor v tom, jak
se ta pomoc má státi. Plaiduje se pro větší
erudici. Domnívám se, že většího
vzdělání by dnes potřeboval kdekterý
obor, že by ho potřeboval exportní průmysl,
že by ho potřebovaly naše živnosti atd.
Mně jsou známy poměry advokátů,
jsou hrozné, dva až pět jich je často
v Praze v každém domě. Mně je známo,
kolik je insolvencí, kolik je manifestačních
přísah u našich advokátů, mně
je známo, kolik pražských advokátů
nemá dnes na telefon, vím, že nějakých
170 advokátů nemůže dnes zaplatiti 330
Kč ročního příspěvku
komoře. Ale dělat to touto pochybnou cestou je opravdu
více než žalostné. Spolek advokátů
v Hradci Králové nám do toho znovu plácne
klasickým argumentem, když řekne, že jim
vlastně jde o to, aby mladí koncipienti tím,
že se jim prodlouží koncipientská doba,
přinesli si větší finanční
fond pro založení své budoucí kanceláře.
Slavná sněmovno, poměry advokátních
koncipientů neodpovídají tomu, co nám
říkají hradečtí advokáti.
Stát zde dal našim advokátům krásný
vzor v aspirantském nařízení. Dnes
už se v pražských kancelářích
přijímají volontéři bezplatně
a není pravda, že se dodržují ustanovení,
že koncipienti mají míti minimum 800 Kč
měsíčně. Máme lidi placené
200 až 300 Kč, kteří jsou po 2 letech
posíláni na substituci k soudům, k prvnímu
roku chodí za pány dokonce už také slečinky,
po třech letech mohou dělat advokátní
zkoušku. Na tom jste nezměnili absolutně nic
- a najednou je tu neupřímná řeč
o erudici. Brněnská advokátní komora
tomu dala korunu tím, že žádala určitý
prospěch absolventů našich právnických
fakult, našich doktorů. Pánům by mělo
býti také známo, že Antonín Randa
praskl při judiciální zkoušce, načež
se za 3 roky na tento předmět habilitoval (Veselost.)
a stal se juristou, na něhož může
býti celý československý národ
dodneška hrd. zde vidíte, jak to vypadá s tou
erudicí a s náhodností zkoušek.
Další věcí, která tu v této
souvislosti stojí za zmínku, jsou nemožná
rozhodnutí komory, žádající za
koncipienta příspěvek od 250 Kč až
do výše 20.000.Kč. V Praze je advokátní
kancelář, která zaměstnávala
10 koncipientů, a v okamžiku, kdy bylo vydáno
toto rozhodnutí, propustila všech 10 a přijala
zpět jenom 4; ostatní obstarává slečinkami.
Berní správa nám to udělala rovněž
šalamounsky: vypočítala, právě
tak jako u holičů, že prý každý
koncipient vydělá svému šéfovi
40.000 Kč. To si potom každý advokát
rozmyslí, aby zaměstnával právnický
dorost.
Slavná sněmovno, uplynula moje řečnická
lhůta. Prosím jenom, abyste věnovali ještě
pozornost námitce, kterou rovněž postrádám
v této malé advokátské novele. Našim
advokátům škodí dnes tolik rozbujelá
živnost fušerů, pokoutníků, vyrovnávacích
a konkursních správců, inkasních,
revisních, daňových, poradních a jiných
kanceláří. Máme docela určité
právní konsulenty se šestiměsíčním
švindlkursem ...
Místopředseda Langr (zvoní): Upozorňuji
pana řečníka, že jeho řečnická
lhůta plynula.
Posl. Kut (pokračuje): ... které zaměstnávají
velké firmy.
Obávám se, slavná sněmovno, že
vyslovíte-li souhlas s touto osnovou zákona, který
je neúplný a který nepomůže advokátnímu
stavu, otevřete dveře dalším možnostem,
protože za nimi přijdou dnes lékárníci
a inženýři, zítra lidé, kteří
už dnes tolik plaidují pro uzávěru živností,
přijdou lidé, kteří budou žádati
prodloužení učební doby v řemeslech
pro dělníky, a uvidíme potom, jaký
odpor se zvedne v socialistických lavicích. Domnívám
se, že cesta, kterou nastupujeme, je cestou špatnou.
Jde znovu cestou nejmenšího odporu, nikomu nepomůže.
Za rok budeme opět tam, kde jsme byli. Byla by řada
jiných možností, kterými by se dalo
pomoci. Marně se mluvilo o zřízení
nižšího správního soudnictví.
Slavná sněmovno, nemáme žádného
zákona, který by trestal toto vinklování,
nemáme hotovu reformu právnického studia,
nemáme hotovu řadu věcí, o kterých
jsme předpokládali, že budou předcházet
tomuto novému dílu naší legislativy.
Já i můj klub budeme hlasovati proti této
osnově. (Potlesk.)
Místopředseda Langr (zvoní): Dalším
řečníkem je p. posl. dr Clementis.
Dávám mu slovo.
Posl. dr Clementis: Vážení!
Navrhovaná osnova je zase malým, ale typickým
príkladom na to, ako i takúto dielčiu otázku,
ako je existenčná otázka právnického
dorastu, nemožno, rešp. nevedno za dnešnej situácie,
za dnešných politických pomerov riešiť.
Nechcem nijak preceňovať v dnešnej dobe ťažkej
krízy postavenie, do ktorého sa dostala advokácia,
do ktorého sa dostal právnický dorast. Je
samozrejmé, že v tejto kríze, ktorá
priniesla státisícovú nezamestnanosť
pre robotníkov, ktorá vyháňa z chalúp
roľníka, ktorá znemožňuje živnostníka,
nemohol zostať ušetrený ani kedysi tak privilegovaný
stav advokátsky. Na tento stav možno aplikovať
tú poučku, ktorú vidíme v celej kríze
dnešného kapitalistického systému. Kdežto
na jednej strane sa hovorí o nadprodukcii právnikov
a o nadprodukcii inteligencie vôbec, na druhej strane je
nedostatok školených právnikov pre rôzne
obory, je nedostatok lekárov, nedostatok stavebných
inženierov a je nedostatok v celom rade iných odboroných
o zamestnaní.
Je samozrejmé, že otázku krízy inteligencie
nemožno riešiť argentí skym spôsobom,
teda tak, ako si pomáha kapitalizmus pri riešení
nadprodukce kávy alebo niektorých iných výrobkov.
A je samozrejmé, že sa musely hľadať nejaké
cesty, aby prepukajúca kríza v tomto obore aspoň
na vonok bola nejakým spôsobom skrytá. A tento
spôsob, ktorý bol volený, je typickou ukázkou,
ako sa snažia u nás "riešiť" i
tieto dielčie otázky.
Právnické organizácie študentské
nazvaly túto oosnovu istým spôsobom ďalšej
proletarizácie mladej generácie u nás. Myslím,
že tento výraz: proletarizácia mladej právnickej
generácie bol nesprávne volený. Myslím,
že táto osnova ide ďalej, ona neproletarizuje,
ona vylučuje proletárske elementy, znemožňuje,
aby sa mohly dať na túto dráhu, ona pokračuje
v tom sociálnom numeru clausu v tomto oboru, ktorý
bol započatý práve nedávno prijatou
novelou zákona na ochranu repuobliky, kde bola zavedená
cenzúra politická nad proletárskym politickým
elementom v obore advokácie. Dnoes sa robí cenzúra,
numerus clausus po línii sociálnej, dnes sa má
riešiť veľmi pochybným spôsobom kríza
stavu advokátskeho na účet najchudobnejších,
na účet sociálne zle situovaných mladých
právnikov.
Aké argumenty sa uvádzajú pre navrhovanú
osnovu ? Sú to jednak argumenty právnické
a jednak sociálne. Argumentáciami právnickými
pre zvýšenie prakse netreba sa vážne zaoberať.
Myslím, že nebude silný výraz, keď
tieto argumenty nazveme argumentami veľmi hlúpučkymi.
Je preca každému notorické, že jediná
a posledná kontrola právnických znalostí
mladého advokáta je advokátska skúška,
ktorá je možná po trojročnej koncipientskej
praksi, na čom osnova nič nemení. Preto keď
sa prijde s argumentom, že je treba šiesteho roku, ktorý
sa 80 % kandidátov podľoa sľúbeného
vládneho nariadenia odpustí, je zrejmé, že
táto argumentácia bola neuprimná a bola zvolená
len ad hoc.
Trochu uprimnejší a tiež beznádejnejší
je spôsob, ako sa argumentuje po stránke sociálnej.
Poukazuje sa na to, že aj vo stave advokátskom sa
ukazuje ťažká kríza a že sa množia
návrhy na konkurzy proti advokátom, že tým
alebo iným spôsobom je ruinovaný stav advokátsky.
Priznávam, že to je skutočnosť, že
to je pravda, lebo stačí sa pozreť na štatistické
datá, stačí sa obzreť v ktoromkoľvek
väčšom alebo menšom meste v Československej
republike, aby sme tento fakt zistili a overili.
Je treba tiež poukázať zvlášť
na situáciu mladých advokátov, ktorí
trpia týmito následkami krízy. Je pozoruhodné,
že rôzne ex offo záležitosti, v ktorých
musí advokát pracovať zdarma a na ktoré
dopláca pravidelne strana, poneváč neni nááležite
zastupovaná, sa prideľujú práve tým
mladým, zle situovaným advokátom, kdežto
platené kurately a výnosné konku zy sa oprideľujú
zavedeným, dobre situovaným advokátom. A
tak je to po celej línii.
Jestli by sme chceli sledovať možnosti, kde a ako by
bolo možné najsť lepšie zaistenie mladej
generácie a kde by sa otváraly nové možnoosti
pracovné pre právnický dorast, tak iste by
sme nemohli pokračovať takým spôsobom,
akým pokračovala brnenská komora. Bolo by
možné nazvať jej krok groteskným a komickým,
keby snáď nemala pre niektorých kolegov priamo
tragické následky. Vyzerá to tak, ako by
páni advokáti na Morave mali mnoho dcér,
ktoré nemôžu vydať, a takýmto spôsobom
chcú donútiť koncipientov, aby si tieto dcérky
moravských advokátov pobrali.
Vzali sme s potešením na vedoomosť, keď
pán minister dr Dérer v ústavne-právnom
výbore prehlásil, že boly urobené potrebné
kroky, aby toto protizákonné rozhodnutie brnenskej
advokátskej komory bolo zrušené. Radosť
táto netrvala dlho. Za chvíľku sa ozvala brnenská
advokátska komora a prehlásila, že vlastne
žiadny rozkaz, žiadna úprava od ministerstva
nedošla, že to bol len určitý rozklad,
ktorý ostatne napadli sťažnosťoou, a tak
si brnenská advokátska komora "rieši"
krízu advokátov svojím familiárnym
spôsobom vesele ďalej.
Je otázka, či navrhovaná osnova je v tomto
smere snáď lepšia. Neviem, pán minister
dr Dérer uvádzal v ústavne-právnom
výbore, že vraj jeho zásahom a jeho kolegov
podarilo sa zmeniť navrhovanú osnovu ao snížiť
pripravované zvýšenie koncipientskej prakse
so 7 na 6 rokov, a snáď si myslí, že tým
už v tejto veci bolo vykonané veľmi mnoho a že
už vlastne tým vláde mladá generácia
za tento úspech by mohla ďakovať. Ja o tom veľmi
pochybujem a trúfam si neveriť, že pán
minister Dérer obol by presvedčený,
že by táto navrhovaná osnova mohla pomôcť,
že by zvýšenie advokátskej prakse z 5
na 6 rokov mohlo niečo zmeniť na sociálnom
posotavení advokátov. Vieme veľmi dobre, že
je ťažko a niekedy nemožné určitý,
malý dielči úsek v kaopitalistickom hospodárstve
riešiť tak, aby, keď okolo neho je kríza,
tento úsek bol z krízy vyňatý. Ale
preca i za dnešných pomerov je možné hľadať
a najsť spôsob, ako umožniť mladej generácii,
aby sa uviedla do života, ako umožniť koncipientom,
aby si mohli bez veľkého rizika hospodárskeho
otvoriť svoju kanceláriu.
Predovšetkým by bolo potrebné uzákoniť,
že všetky kurately a všetky správcovstvá
konkurzné atď. smú byť prideľované
len tým mladým advokátom, ktorých
daňový základ nepresahuje určité
maximum. Bolo by treba, aby ex offo záležitosti, vo
ktorých musia mladí advokáti zdarma pracovať,
boly kompenzované tým, že na druhej strane
im berná správa odpíše určitú
daňovú kvótu ako honorár za to, že
pracovali zdarma, čo by malo aj za následok, že
by pracovali horlivejšie a že by záujem strany,
ktorá nemá možnosť advokáta si
zaplatiť, bol lepšie a spravedlivejšie hájený.
Sú možné ešte ďalšie opatrenia.
Je známe, že vyslúžilí sudcovia
a vysokí štátni úradníci, keď
odchádzajú do penzie, otvárajú si
advokátske kancelárie; to je vyložená
korupcia, pretože taký obývalý sudca,
ktorý si otvorí vo svojom bývalom pôsobišti
sudcovskom advokátsku kanceláriu, iste ráta
s tým, že vlivom práve svojho bývalého
postavenia získa klientelu. To sa robí často
a napriek tomu nebol dosiaľ vydaný príslušný
zákaz.
A ešte celý rad konkrétnych zásahov
je možný, zásahov, ktoré majú
pozitívny význam, ktoré hľadia nejakým
spôsobom riešiť otázku mladej generácie.
Ale to u nás nie je zvykom, u nás sa urobí
aspirantský zákon, aby sa potom ohlašovalo,
že sa aspirantský zákon odstráni, a
tedy poostihnutí že sa majú strašne z
toho tešiť. Vôbec sa zdá, že je tu
pokus vyvolávať v mladej generácii jedine možnú
radosť a nádej s tým, že a najskôr
zavedie reštrikcia jej životných možností
a potom osa sem tam nejaký ventíl uvoľní.
Zdá sa, že sa tu robí tá samá
politika, ako s mačkou, ktorú priškrípli
medzi dvere, aby sa mohla tešiť, že ju pustia von.
Otázka právnického dorastu je nielen otázkou
úzko stavovskou, nielen otázkou advokátskych
koncipientov a advokátov samých, to je otázka
celej mladej študujúcej generácie. A práve
s tohoto stanoviska slovenskej študujúcej generácie
bolo by potrebné pozdvihnúť najostrejší
protest proti politike, ktorá im znemožňuje
existenciu takýmito mechanickými, reakčnými
zásahmi. Nedávno boly publikované cifry o
slovenskom študentstve, ktoré sostavil tajomník
sociálnej komisie Sväzu slovenského študentstva
Gustáv Husák. A sú to číslice
skutočne priamo odstrašujúce. U nás
je zvykom viesť štatistiky nie podľa Slovákov
a Čechov, ale podľa Čechoslovákov, taokže
cifry, podľa ktorých odhadujeme, ktorí sú
Slováci a ktorí Česi, sú cifry aproximatívne.
Napriek tomu je veľmi charakteristická štatistika
celkového počtu vysokoškolských študentov
zo Slovenska a Slovákov zvlášť. Podľa
tejto štatistiky mali sme na univerzite Komenského
v Bratislave r. 1933/34 1.635, to je 69 % študentov národnosti
československej, 102 národnosti nemeckej, 241 národnosti
maďarskej a 312 národnosti židovskej. Pri tom
počet poslucháčov z historických zemí
obnášal 332, to znamená 14%. Z celkového
počtu všetkých poslucháčov československých
vysokých škôl, ktorých o je 32.295 podľa
štatistiky z r. 1933/34, bolo Čechoslovákov
20.612, Nemcov 7.382, Židov 1.761, Maďarov 1.013.