Předseda Malypetr.
Místopředsedové: Taub, dr Markovič,
Langr, Košek, Onderčo, Mlčoch.
Zapisovatelé: Pik, Jaša.
176 poslanců podle presenční listiny.
Členové vlády: ministři dr Dérer,
inž. Nečas, Tučný.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr Říha; jeho zástupce Nebuška.
Předseda Malypetr zahájil schůzi v
11 hod. 8 min. dopol. a konstatoval, že sněmovna je
způsobilá jednati.
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu dal předseda:
na dnešní den posl. Venclovi, Židovskému,
Stundovi, Topolimu, Rybárikovi, Mrskošové,
Křemenovi, dr inž. Touškovi; na
týden posl. Brožíkovi.
Klub poslanců "Sudetendeutsche und Karpathendeutsche
Partei" vyslal do výboru rozpočtového
posl. inž. Peschku za posl. dr Hodinu.
Předseda (zvoní): Přistoupíme
k projednávání prvého odstavce pořadu,
jímž jest:
1. Zpráva výborů kulturního a rozpočtového
o iniciativním návrhu posl. dr Kozáka, Jaši,
dr inž. Tumlířové, dr inž. Brdlíka,
Staška a Kirpalové (tisk 254) na úpravu některých
právních poměrů vysokoškolských
asistentů (tisk 417).
Zpravodaji jsou: za výbor kulturní p. posl dr Kozák,
za výbor rozpočtový p. posl. Bergmann.
Budeme pokračovati v rozpravě započaté
ve včerejší, 42. schůzi sněmovny.
Lhůta řečnická jest 30 minut.
Přihlášeni jsou ještě řečníci
na straně "pro" pp. posl. dr inž.
Lokscha, inž. Karmasin, Hladký.
Dávám slovo panu posl. dr inž. Lokschovi.
Posl. dr inž. Lokscha (německy): Dámy
a pánové!
Předložená osnova zákona o úpravě
některých právních poměrů
asistentů vysokých škol se podle mého
mínění vyznamenává dvěma
zvláštními znaky. Za prvé jde o věc
duševního výkvětu našich národností
a za druhé o otázky holého bytí vědeckého
dorostu. Ti, kdož jsou s věcí obeznámeni,
musí připustiti, že udržení holého
bytí jest jádrem celé otázky. Jaké
jsou dnes hospodářské poměry našeho
vědeckého dorostu, tak tomu nebylo vždy dříve,
a také v jiných státech nejsou daleko takové,
jak jsme my je museli vykazovati po léta. Nejde v tomto
případě pouze o existenci nebo o hospodářské
otázky asistentů samých, nýbrž
v širším smyslu o udržení pramenů
nové kultury a jde především o to, abychom
udrželi prameny práce na československém
poli kulturním co možná ve velkém počtu
a intensitě. Nejde o vnitřní otázku
vysokých škol, nýbrž o důležité
otázky veškerého našeho československého
kulturního dění.
Blahobyt Československa, jehož jsme všichni užívali
po desetiletí, byl založen za prvé tvorbou
kulturních statků a za druhé opatřením
hospodářských statků. Oba, jak kulturní,
tak hospodářské statky byly co do své
jakosti slavné a všude žádané.
Pro vývoj poměrů v oboru zahraniční
a hospodářské politiky musíme nyní
zaznamenati zúžení. Víme však všichni
a jest snahou nás všech, že se musíme
dostati z této tísně a že musíme
zase získati světový trh v tom rozsahu, jaký
odpovídá naší kapacitě. To je
nám také jasné, že nové hospodářské
dobytí může nastati pouze jakostí výrobků
československého ducha a československé
práce. Dosažení jakosti jest však otázkou
školení jak učitelů, tak žáků.
Musíme toto školení prohloubiti na obě
strany, jak na pasivní, tak i na aktivní stranu.
V aktivním školení, t. j. ve školení
přednášejícího, učitele,
má velkou úlohu vedle vysokoškolského
profesora také jeho pomocný personál, asistenti,
docenti, demonstrátoři a vědecké pomocné
síly. Profesor je nezřídka přetížen
vědeckou prací a asistent je nezřídka
prostředníkem vědy mezi učitelem a
studenty. Víme dále, že jak asistenti, tak
i docenti jsou jednou z nejdůležitějších
zásob pro opatření domorodých vysokoškolských
profesorů, na které klademe právem velkou
váhu. Uvažte, že československý
kulturní okruh má opatřiti zásobu
pro 679 vysokoškolských profesorů, a poznáte,
že vědecké síly nesmíme vykořisťovati.
Československý národ je sám o sobě
číselně malý, než aby si mohl
dovoliti přepych vykořisťování.
Ani německý lid není v Československu
tak silný a je danými poměry nucen nyní
sahati především k domácím silám.
Kdyby se mělo prováděti vykořisťování,
mělo by to za následek pokles pověsti a úrovně
našich vysokých škol. Stavíme vědomě
proti vykořisťování vědeckých
sil, ať chtěnému nebo nechtěnému,
jejich ochranu v každém směru.
Proto uvítala naše strana původní návrh
zákona. Bylo by klamné a nesprávné,
kdyby se v tomto návrhu zákona vidělo nadržování
určitému stavu, malému okruhu osob. Při
zkoumání obdobných poměrů v
jiných státech musíme zjistiti, že v
našich sousedních státech byly doposud lepší.
V Jugoslavii jsou asistenti státními úředníky,
kteří jsou ustanovováni vždy na 3 léta,
a kdyby po uplynutí této lhůty nebyli již
znovu potvrzeni, mají právo, aby byli převzati
do státní služby nebo do jiného odvětví
veřejné správy. I v Rakousku je postavení
vysokoškolských asistentů lepší.
Mají tam měsíčně 2100 Kč,
plný nárok na pensi a právo na započítání
celé Asistentské služební doby při
přestupu do jiného odvětví veřejné
správy. Zvláště příznivé
poměry jsou v Německu, kde plat nehabilitovaných
asistentů činí měsíčně
2 1/2 až 4 1/2 tisíce korun a po 6 letech může
býti zvýšen až na 6000 korun měsíčně.
Kromě toho jest úprava poměrů asistentů
tak dalece příznivá že při jejich
přestupu do soukromé služby jsou soukromí
zaměstnavatelé povinni přihlížeti
především k těmto asistentům
a docentům. Podobně jsou příznivé
poměry ve Francii a dokonce v sovětském Rusku.
Dokázal jsem tím, že tedy toto malé
zlepšení, o které usiluje osnova zákona,
naprosto není nadržování. Jak vypadají
dnes poměry na našich vysokých školách?
Vyberu si jen jeden příklad, který mi stojí
nejblíže, příklad na německé
vysoké škole technické v Brně. Zde máme
mezi 54 asistenty 28, kteří dostávají
měsíční plat od 1300 do 1775 Kč,
průměrný čistý příjem
činí 1465 Kč. Podobně jest tomu na
jiných vysokých školách. Původně
byla mezi vysokoškolskými asistenty a docenty radost
z návrhu zákona. Pravím otevřeně,
že tato původní radost ustoupila přímo
zklamání, a to proto, že konečný
návrh je na mnoha místech zhoršen. Prvním
a nejdůležitějším zhoršením
je formulování odst. 5 §u 1, podle kterého
nejsou normálně do odměn - do požitku
remunerací - pojati asistenti. Ze statistiky se dalo zjistiti,
že se tato osnova zákona, bude-li přijata,
bude vztahovati toliko na 54 docenty v celém státě,
z toho na německé vysoké škole technické
na 10. Na českých vysokých školách
jest situace ještě horší. Na pražské
české technice je to jeden docent a na české
technice v Brně jsou to jenom 3, kteří budou
požívati výhod tohoto zákona. Co se
však má státi s ostatními asistenty,
kteří jsou podle znění zákona
takřka vydáni na milost a nemilost především
profesorskému sboru a ve druhé řadě
ministerstvu školství a nár. osvěty
a ve třetí řadě ministerstvu financí?
Jaká jest situace těchto lidí?
Zase si vyberu příklad z německé techniky
v Brně, abych vám předvedl hospodářskou
a kulturní stránku tohoto základu vědeckých
sil. Máme tam 54 asistenty, z toho je 28 doktorů,
tedy lidí s nejvyšší možnou vědeckou
kvalifikací. Vykazují služební dobu
od jednoho do 29 let. Průměrná služební
doba činí 11 let, 23 asistenti slouží
přes 11 let, jeden slouží 29 let. Měsíční
jejich příjem činí průměrně
1465 Kč. Jak to působí na jejich sociální
a rodinné poměry, dokazuje to, že ze 54 asistentů
jest jen 37 ženatých a z těchto 37 rodin má
jen 18 rodin děti, a to úhrnem 25 dětí,
což dokazuje, že hospodářské postavení
působí zcela zhoubně v rodinných poměrech.
Vědecká kvalifikace asistentů jest nepochybná.
Ze 54 asistentů jest 28 doktorů a těchto
54 asistentů dodalo úhrnem 347 prací, splnilo
tedy jistě zcela svou povinnost na vědeckém
poli. Neboť 347 prací je jistě výkonem,
jenž zaslouží pozornosti.
Vážení! Předložená stylisace
§u 1 osnovy zákona těžce postihne především
asistenty na vysokých školách technického
směru a to proto, že habilitace na technických
vysokých školách jest podstatně těžší
než na jiných vysokých školách,
na př. na universitách. Souvisí to se zvláštní
povahou těchto vysokých škol. Na vysokých
školách technického směru se mnoho přednášejí
předměty, jež jsou praktické povahy,
takže jest zde habilitace jen v krajně řídkých
případech možná. Proto budou míti
asistenti na technických vysokých školách
podstatně méně výhod z tohoto zákona
než jejich kolegové na universitách a na vysoké
škole zvěrolékařské. Jde zde
o specifikaci technických vysokých škol a proto
lze pochopiti, že mají asistenti technických
vysokých škol oprávněnou starost o svoji
budoucnost. První znění návrhu bylo
bezpochyby lepší, i pro případ, jako
jej označil včera pan zpravodaj, že by šlo
pouze o optické působení nebo o optický
klam. Ale i toto optické působení mělo
mezi asistenty dobrý účinek.
Druhé přání, které mám
přednésti, se vztahuje na starý § 3,
jenž byl v novém návrhu zcela škrtnut
a jenž se vztahuje na prioritu asistentů při
přestupu do státní služby. Také
v tomto případě bylo původní
znění lepší. Zpravodaj dr Kozák
to včera také zdůraznil. Věc má
pro asistenty velký význam, protože ministerstvo
školství a nár. osvěty vydalo, myslím
v posledních dnech, intimát, podle kterého
mají všichni asistenti, kteří sloužili
8 let, podle možnosti vystoupiti ze služby. Pánové,
táži se, co se má státi s těmi
přestárlými asistenty, nebudou-li míti
možnost umístiti se ve státní službě.
Jsou starší a vědí, že je dnes
praxe taková, že se neradi přijímají
lidé přes 30 let. Co mají dělati tito
asistenti, kteří jsou starší než
30 let? Jak se mají chovati při ucházení
o místa ve státní službě, když
v zákoně není záruky, že mají
přednostní právo? Nahlížím
sice, že se toto právo nemůže trvale pojmouti
do zákona, aby takto nevznikla celá spousta procesů
u nejvyššího správního soudu, ale
jest rozhodně nutné, aby se přihlíželo
k tomuto zhoršení nynějšího stavu
a aby se přijetím resoluce učinilo tomuto
přání zadost. Ještě lepší
by ovšem bylo, kdyby se tato přání pojala
do vládního nařízení.
Celá osnova zákona, jak jest zde předložena,
má velkou výhodu, totiž tu, že není
politikum. Pánové, politikum není proto,
že se vztahuje vcelku pouze asi na 300 lidí. Tím
věcnější může býti
konečné znění zákona.
Třetí přání, na které
bych zde chtěl poukázati jménem své
strany, vztahuje sena okruh osob, které nebyly vůbec
v osnově zákona uvedeny, a to jsou vědecké
pomocné síly a demonstrátoři. Přemýšlejte
jednou o tom, jak má taková vědecká
pomocná síla s měsíční
remunerací 200 Kč, která se vyplácí
jen 10 měsíců v roce, žíti a
jak se má brániti, aby nepodlehla souchotinám
a jiným sociálním chorobám. Naše
přání směřuje k tomu, aby se
také pro tyto nejchudší z chudých, pro
pomocné síly a demonstrátory našly prostředky
a cesty, aby se lépe honorovali.
Na konec ještě jednu věc, jež sice přím
nesouvisí s touto osnovou zákona, ale jež se
provádí v poslední době velice často
a jest nám důvodem pro stížnosti a starosti,
to jest provádění předpisů
o určení státní spolehlivosti asistentů,
ale také často vysokoškolských profesorů,
jde-li o to, aby byli povýšeni. Víme z praxe,
že tato šetření, která jsou podle
zákona potřebná a která jsou pro existenci
těchto lidí nejvýše důležitá,
nejsou někdy prováděna s nutnou věcností,
a to proto, že osoby, které jsou pověřeny
tímto šetřením, nemají tolik
vědění a způsobilosti, kolik je potřebí,
aby se správně posoudila činnost vysokoškolského
profesora a účinek jeho výroků a prací,
jakož i jeho existence. Myslím, že by se zde
mohla učiniti zcela lehce a bez zvýšení
nákladů změna, kdyby policejní ředitelství
nařídila, aby orgány, které mají
vyšetřiti státní spolehlivost asistentů
a vysokoškolských profesorů, byly skutečně
také akademiky, kteří znají z vlastní
zkušenosti ducha a okruh úkolů vysokoškolských
profesorů a asistentů. Jest samozřejmé,
když se tímto vyšetřováním
pověří policejní inspektor, že
se mu leccos objeví jinak než akademikovi.
Dámy a pánové! Byť jest předložená
osnova zákona malá, tím více bude
působiti na kulturním poli. Naši mladí
nositelé kultury, docenti a asistenti vysokých škol
na našich nejvyšších místech vzdělání,
mají k nám důvěru a moje strana, německá
křesť.- sociální strana se přiznává
k tomu programu, přiznává se k přáním
asistentů a docentů a bude proto hlasovati pro osnovu
zákona. (Potlesk poslanců něm. křesť.
soc. strany lidové.)
Předseda (zvoní): Dávám
slovo dalšímu přihlášenému
řečníku, p. posl. Hladkému.
Posl. Hladký: Dámy a pánové!
Jistě slouží ke cti tohoto Národního
shromáždění, že v době jednoho
roku projednáváme třetí osnovu školského
zákona. Bylo by záhodno, aby toto Národní
shromáždění mělo možnost
se stejnou intensivností pracovati v otázkách
hospodářských, poněvadž by se
nám podařilo odstraniti mnohou bídu.
Předložená osnova zákona se dotýká
otázek našich vědeckých pracovníků.
Vítáme ji, poněvadž se domníváme,
že Národní shromáždění
chce plniti slova našeho presidenta Masaryka-Osvoboditele,
že věda a její pokroky musejí se státi
prostředkem naší všenárodní
taktiky.
Osnova nám dává příležitost,
abychom se dotkli aspoň stručně některých
problémů našich vysokých škol.
Začínáme u stavu jednoho z nejpotřebnějších,
pomáháme-li asistentům našich vysokých
škol, neboť jest správné, že vedle
ideálů a lásky ku práci a vědě
je potřebí také chleba. Ke cti tohoto stavu
zůstane, že i při těžkých
poměrech zůstal věren vědecké
práci.
Při této příležitosti zdůrazňujeme,
že je potřebí zrušiti desetiprocentní
restrikci asistentů na vysokých školách.
Bývalý pan ministr školství a nár.
osvěty ve svém exposé v kulturním
výboru poukázal správně, jak neobyčejně
těžce doléhá tato restrikce na asistenty
vysokých škol, poněvadž počet míst
na těchto školách byl neobyčejně
malý. Včera ve výboru ústavně-právním
pan ministr vnitra dr Černý hovořil, jaký
nedostatek odborníků má stát. Myslím,
že je potřebí zabývati se tímto
problémem nejen u vysokých škol, nýbrž
i pokud jde o školy střední a odborné,
poněvadž otázka odbornictví je pro stát
a jeho budoucnost krajně důležitá. U
vysokých škol o tom není potřebí
pochybovat, u odborných si to vynucují samy hospodářské
poměry. Chtěl bych jenom zdůraznit, že
při odbornictví u středních škol
jde o podporování určitých talentů.
Proto vítáme resoluci, která je připojena
k osnově zákona, a přáli bychom si
jen, aby byla plněna při úpravách
poměrů asistentů vysokých škol
a jejich přestupu do státní nebo veřejné
služby.
Ze stejného důvodu domníváme se, že
se dočkáme slíbené reformy studia
na vysokých školách.
Dále chtěl bych zdůrazniti požadavek
našeho studentstva, aby zeměměřičské
studium bylo prodlouženo ze 3 na 4 léta. Také
studující pharmacie žádají, aby
studijní doba byla čtyřletá.
V našem průmyslu setkáváme se s nedostatkem
českých technických odborníků.
Proto přimlouváme se vřele, aby byla řešena
otázka zřízení slovenské techniky.
Musíme se podivovati, že v době, kdy byly peníze,
v době, kdy byli ve vládě zastoupeni skoro
všichni slovenští poslanci, nebyla tato otázka
řešena. Je to nejen křivda, nýbrž
je to i v zájmu státu, aby východní
část republiky měla svou vysokou školu
technickou.
Dnes odpoledne bude mít pohřeb spolutvůrce
pedagogické vědy československé a
velký propagátor myšlenky vysokoškolského
studia učitelstva dr Kádner. Při této
příležitosti zdůrazňuji potřebu
právního zajištění naší
pedagogické akademie a vůbec potřebu zabývati
se tímto problémem,který již takovou
řadu let čeká na řešení
a který je zralý k uskutečnění
ideálu učitelstva.
Dále chci poukázati na potřebu výstavby
vysokých škola vědeckých ústavů.
Nebudu je všechny vyjmenovávat. V ministerstvu školství
jsou si vědomi všech těch potřeb a pan
ministr školství nám také ve svém
exposé přednesl velký program ministerstva,
pokud jde o stavbu budov vysokých škol a vědeckých
ústavů. Podtrhuji, že by se mělo od
slov přejíti ke skutkům. Právě
v této těžké době, kdy je třeba
tolik práce, by měla býti tato otázka
výstavby vědeckých ústavů a
budov pro vysoké školy řešena.
Chtěl bych ještě upozorniti na jednu kategorii
pomocníků vědecké práce, na
demonstrátory a vědecké pomocníky
při ústavech vysokých škol a na úpravu
jejich platových poměrů.
Dovolte mi, abych se také několika slovy zmínil
o sociálních otázkách studentstva.
Řešení jejich je stále naléhavější
a proto se znovu vracím k našemu návrhu, který
byl předložen minulé posl. sněmovně
a který obnovujeme, totiž k návrhu zákona
o komasaci studentských nadací. Jsem přesvědčen,
že k dohodě dojíti nejen může,
nýbrž i musí, poněvadž jde o životní
otázky velké armády našeho studentstva.
Jde také o to, aby právě v těžké
době mohly býti plněny odkazy zakladatelů
nadací.
Nejzajímavější snad je problém
Strakovy nadace. Je to přímo vzorná ukázka,
jak jsou studenti poškozování tím, že
tento problém není řešen. Zúčastnil
jsem se asi po 5 let jednání o této otázce
a nakonec jsme přišli k poznání, že
je vlastně již jen jeden sporný problém,
ale jsme přesvědčen, že i tento jediný
problém, zdánlivě neřešitelný,
se řešiti dá, že je dohoda možna
a že je také možno, aby tato jedna z největších
studentských nadací plnila své poslání.
Dnes ovšem platí o této nadaci, že když
se dva perou, třetí se směje, a studentstvo
na to doplácí. Dochází jistě
k jedinečné obžalobě, kde studenti a
Akademický dům jsou žalováni Státním
úřadem statistickým o náhradu, ačkoliv
je to majetek, který po právu patří
studentstvu a měl by vlastně býti jeho domovem.
Minule při projednávání osnovy zákona
na obranu státu jsem se zmínil o důležitosti
otázky řešení problémů
mladých lidí. Ukázal jsem na potřeby
nezaměstnané mládeže dělnické
a živnostenské. Ale stejně důležitá
věc je to pro mládež studovanou. A tu bychom
chtěli zdůrazniti, že je potřebí
důkladně řešiti věc povinného
pensionování přestárlých úředníků,
které se týká nejen státních
služeb, nýbrž i služeb v ústavech
veřejnoprávních. Je to v zájmu mladé
inteligence, aby se mohla dostati k práci.
Pan ministr dr Černý mluvil včera
o pensistech v jiných službách. Je potřebí
zabrániti, aby staří lidé pensionovaní,
se slušnou pensí, se znovu vraceli jiným způsobem
do soukromých služeb a aby tam tak zabírali
místa mladým lidem, kteří čekají
na práci. Vítáme také prohlášení
odpovědných osob, že aspirantské nařízení
nebude obnoveno, nebo že bude zrušeno. Myslím,
že valného užitku nám nepřineslo.
Nepřineslo valného užitku proto, poněvadž
ta krásná myšlenka, která v tom měla
býti obsažena, byla v praksi úplně zničena
tím, že místo opatření sociálního
na podporu nezaměstnané inteligence stalo se z něho
opatření úsporné pro státní
správu. Přimlouvali bychom se, aby po zrušení
aspirantského nařízení ti, kteří
zůstanou ještě v aspirantské službě,
byli pokud možno co nejrychleji převedeni do čekatelského
poměru.
Těmito stručnými slovy chtěl jsem
se alespoň trochu zmíniti o potřebách
našich vysokých škol a o potřebách
naší vědecké práce. Řekl
jsem, že Národnímu shromáždění
uznává potřebu školské a kulturní
práce, je také potřebí uznávati
potřebu práce vědecké. Řekl
jsem, že Národnímu shromáždění
slouží ke cti, že je to třetí zákon
školský, který projednáváme.
Byl bych rád, kdybychom na této cestě pokračovali
a byli si vědomi Havlíčkova odkazu, který
napsal v posledním čísle "Slovana":
Vnitřní síla národa ale záleží
v jeho vzdělanosti, mohoucnosti, přičinlivosti,
mravnosti a zachovalosti. (Potlesk.)