V pohraničním území, jakož i
v jiných oblastech nečeských národů
jest uskutečnit úplnou rovnoprávnost nečeského
obyvatelstva jak v ohledu sociálním a hospodářském,
tak v oblasti politických práv, školství,
jazykové a kulturní a pod. K tomu cíli nutno
zejména rozšiřovat pracovní možnosti
a zvýšit podpory nezaměstnaných; ve
státních a veřejných službách
zaměstnávat dělníky, zřízence
a úředníky příslušného
národa dle národnostního klíče;
přidělit rolníkům půdu na účet
bývalých šlechtických a jiných
držitelů půdy, jakož i státu; zmírnit
rolníkům a živnostníkům daně
a vybavit je z dluhů; umožnit, aby se každý
občan mohl dohovořit u úřadů
a ve veřejném životě mateřským
jazykem."
10. § 60 znějž:
"(1) V podnicích, důležitých pro
obranu země, jakož i v těch oborech práce,
kterých je nevyhnutelně třeba, aby byly zamezeny
poruchy pravidelného chodu života v zemi, jsou zaměstnavatelé
povinni v poměru k dělníkům a zaměstnancům
učiniti všechna opatření, aby tito mohli
svou práci nerušeně a v klidu vykonávati;
zejména jsou zaměstnavatelé povinni platit
řádné mzdy podle pohybu cen životních
potřeb, dodržovat kolektivní smlouvy, pečovat
o řádné zásobování dělníků
a zaměstnanců, šetřit práva závodních
výborů, odborových organisací a důvěrníků,
zachovávat všechny předpisy o pracovní
době, ochraně práce, práci žen
a mladistvých, o sociálním pojištění,
jakož i všechna ostatní ustanovení sociálního
zákonodárství.
(2) Poruší-li zaměstnavatel tuto povinnost,
bude trestán jako škůdce obrany země."
11. § 65 budiž škrtnut.
12. § 66 budiž doplněn novými odst. 4
a 5:
"(4) Právní postavení osob, povolaných
k osobním úkonům řídí
se pravidelnými předpisy a zásadami řádného
zaměstnaneckého poměru, zejména pokud
jde o řádné mzdy, kolektivní smlouvy,
pracovní dobu, nemocenské, invalidní a starobní,
po příp. pensijní a úrazové
pojištění, ochranu práce, práva
závodních výborů, důvěrníků,
právo spolčovací, shromažďovací
a právo stávky. Pro řešení sporných
otázek, vzniklých z tohoto poměru jsou příslušny
orgány, jež podle platných předpisů
jsou příslušny pro řešení
otázek zaměstnaneckého poměru (závodní
výbory, rozhodčí komise, pracovní
soudy, živnostenská inspekce a pod.).
(5) K osobním úkonům je v první řadě
povolati osoby, jež žijí z jmění,
z rent, ze spekulečních obchodů, z lichvy,
nebo jež si jiným podvodným způsobem
opatřují prostředky k živobytí,
nevykonávajíce při tom žádnou
společensky prospěšnou práci."
13. V § 74 nechť odst. 2 zní:
"Práva a nároky z veřejnoprávního
sociálního pojištění osob, konajících
vojenskou službu, povolaných ke zvláštním
úkonům podle § 3 branného zákona
nebo k osobním pracem zůstávají nezkráceně
zajištěny a tyto osoby pokračují dále
v pojištění na účet státu.
Fondy a jmění veřejnoprávního
sociálního pojištění (nemocenského,
invalidního, starobního, pensijního a úrazového)
nesmějí být použity jinak nežli
k uspokojení a zajištění prav a nároků
pojištěnců."
14. § 77 znějž:
Příslušníci rodin osob, povolaných
k vojenské službě k úkonům podle
§ 3 branného zákona k osobním úkonům,
nebo těch osob, na které se vztahuje pracovní
povinnost a které bez své viny nejsou s to, aby
se staraly o výživu své rodiny, mají
nárok na vyživovací podporu, jež jim bude
z prostředků státních poskytována
jednak jako příděl potravin, jednak jako
peněžní podpora a jako zvláštní
příspěvek na činži. Úhrn
těchto podpor musí zajistit existenční
minimum příslušné rodině."
15. V § 100 se odst. 2 doplňuje takto:
"Továrny na výrobu válečného
materiálu budou postátněny. Podrobnosti určí
zvláštní zákon. Aby bylo zabráněno
válečným ziskům držitelů
podniků a jejich zástupců, bude vybírána
mimořádná daň z válečných
zisků; podrobnosti určí zvláštní
zákon. Držitelé velkých podniků
průmyslových, bankovních, obchodních
nebo zemědělských, členové
správních, dozorčích a revisních
orgánů takových podniků a vůbec
majetné osoby, které využijí branné
pohotovosti, aby zdražili životní prostředky
lidu nebo s nimi nějakým způsobem spekulovali
(uschování, řetězový obchod
a pod.) budou potrestáni pro zločin trestem žaláře
od 5 let do doživotí a zabavením celého
jmění."
16. § 115 se škrtá.
17. § 123 znějž:
"Obce mohou zřizovati na dobrovolném podkladě,
s vyloučením fašistických a reakčních
živlů a za vedení orgánů, volených
pracujícím lidem, sbory lidové obrany k výkonu
bezpečnostní služby."
18. §§ 124, 127 až 130 a 138 se škrtají.
19. Hlava VI (§§ 139 až 144) se škrtá.
20. Za § 170 budiž vsunut nový § 170 a)
tohoto znění:
(1) Jako škůdce protifašistické obrany
země bude potrestán pro zločin:
kdo jako držitel nebo provozovatel podniku, důležitého
pro obranu země nebo pro zásobování
obyvatelstva výrobu nebo provoz podniku s hlediska soukromého
prospěchu omezuje;
kdo zdražuje ceny životních potřeb a prostředků,
důležitých pro obranu země, kdo těmito
věcmi provozuje lichvu a t. zv. řetězový
obchod, kdo jimi spekuluje na burse;
kdo valutou a devisami spekuluje na burse a kdo vyváží
valutu, devisy a kapitál do zahraničí ze
zištných důvodů;
kdo vyzradí nebo zcizí osobám ve fašistických
státech patenty, vynálezy a výrobní
tajemství, důležitá pro obranu a zásobování
země;
kdo vyváží zbraně a předměty,
důležité pro obranu země do fašistické
ciziny;
kdo ohrožuje obranu země tím, že ze zištných
důvodů se snaží uniknouti povinnému
zdanění, daně a dávky neplatí,
ač by mohl, nebo je defrauduje;
kdo jako zaměstnavatel snižuje mzdy a platy zaměstnanců,
nedodržuje kolektivní smlouvy, porušuje jejich
práva, práva jejich důvěrníků,
závodních výborů (rad) a odborových
organisací;
kdo se dopustí korupce jakéhokoliv druhu a při
jakékoliv příležitosti;
kdo využívá svého majetku, společenského
postavení a vlivu, protekce nebo korupce k docílení
výhod nebo ulehčení v povinnostech, které
jsou při obraně země všeobecně
platny pro všechny občany.
(2) Tyto zločiny se trestají těžkým
žalářem od 5 let až do doživotí
a vedle toho trestem na penězích od 100.000 Kč
až do 10,000.000 Kč po případě
zabavením všeho jmění."
IV. Pozměňovací návrhy posl. Sandnera,
dr Neuwirtha a Kundta:
1. K §u 19:
Odst. 1 až 3 nechť znějí:
"(1) Úřady, rozhodující o udělení
oprávnění, jež se vztahuje k provozování
podniků důležitých pro obranu státu,
jsou povinny zjistiti též, zda osoba, které
má býti oprávnění uděleno,
vykonává činnost státu nepřátelskou,
která ohrožuje brannost státu. O tom jednají
a rozhodují podle zásad řízení,
obsažených ve vládním nařízení
ze dne 13. ledna 1928, č. 8 Sb. z. a n., senáty,
které mají býti zřízeny podle
ústavní listiny a zákona ze dne 14. července
1927, č. 125 Sb. z. a n., o organisaci politické
správy. Tyto senáty se skládají ze
správce okresního úřadu, který
v senátě předsedá, a dvou přísedících,
zvolených okresním zastupitelstvem. Tito dva přísedící
musí býti volitelni do okresního zastupitelstva.
(2) Důvodem pro uznání činnosti státu
nepřátelské podle §u 19, odst. 1 nesmí
býti:
a) příslušnost k určitému jazyku,
rase, náboženství nebo politické organisaci,
b) příbuzenství s osobou, postiženou
nálezem podle § 19, odst. 1.
Rozhodnutí podle § 19, odst. 1 se nesmějí
dále odůvodňovati okolnostmi, které
povstaly ještě před vyhlášením
tohoto zákona, s výjimkou okolnosti, že příslušná
osoba byla odsouzena pro skutkovou podstatu zločinu proti
brannosti státu a její odsouzení se stalo
pravoplatným. Nestačí, aby se v odůvodnění
uvádělo jen ohrožení brannosti státu,
nýbrž musí býti přesně
uvedeny důvody, podle nichž považuje senát
činnost státu nepřátelskou za prokázanou.
Dále dlužno přesně uvésti důkazy,
podle nichž senát dospěl k svému rozhodnutí.
(3) Rozhodnutí podle §u 19, odst. 1 ztrácejí
účinnost, jakmile uplynou 3 léta po chvíli,
kdy se staly pravoplatnými. Rovněž mizí
jejich následky a není zapotřebí zvláštního
návrhu postižené osoby. Abolice nebo udělení
milosti presidentem republiky jest zaručena i pro rozhodnutí
podle § 19, odst. 1. Rozhodnutí budiž doručeno
postižené osobě do vlastních rukou zároveň
s poučením o opravných prostředcích."
V odst. 5 budiž slovo "anebo", které spojuje
lit. a) s lit. b), nahrazeno slovem "a".
K lit. b) se připojuje věta: "Jako vnuceného
správce dlužno určiti osobu, která jest
zapsána v seznamu vnucených správců
okresního soudu, v jehož obvodě jest nemovitost,
podnik nebo jeho odbočka, která patří
osobě postižené rozhodnutím podle §u
19, odst. 1. Vnucený správce musí vésti
vnucenou správu přísně podle hospodářských
zásad ve prospěch podnikatele a odpovídá
za hrubou nedbalost a provinění. Je-li nemajetný,
odpovídá stát subsidiárně.
K zajištění nároků na náhradu
jest podle ustanovení o syndikátním ručení
příslušný soudce toho vrchního
soudu, který jest příslušný podle
civilního soudního řádu."
Odst. 6 až 8 buďtež škrtnuty.
2. K §u 20:
Odst. 1 nechť zní:
"(1) Členy správních, dozorčích
a revisních orgánů podniků, důležitých
pro obranu státu, nesmějí býti osoby,
o nichž bylo pravoplatně zjištěno, že
vyvíjely činnost podle § 19 státu nepřátelskou,
která ohrožuje brannost státu."
Odst. 3 nechť zní:
"(3) Zjistí-li okresní (státní
policejní) úřad ať z jakéhokoliv
podnětu, že některý ze členů
správních, dozorčích nebo revisních
orgánů podniků důležitých
pro obranu státu jest osobou, o ní, ž bylo
pravoplatně zjištěno, že vyvíjela
činnost podle §u 19 státu nepřátelskou,
která ohrožuje brannost státu, vydá
o tom rozhodnutí, které má doručiti
jak držiteli podniku, tak i osobě takto označené."
Odst. 7 nechť zní:
"Byl-li některý člen orgánů,
uvedených v odst. 3, označen jako osoba, o níž
bylo pravoplatně zjištěno, že vyvíjela
činnost státu nepřátelskou podle §
19, která ohrožuje brannost státu, a nevyhoví-li
držitel tohoto podniku výzvě úřadu,
určeného vládním nařízením,
aby ve lhůtě, ustanovené tímto úřadem,
na místo osoby, o které bylo pravoplatně
zjištěno, že vyvíjela činnost státu
nepřátelskou podle §u 19, která ohrožuje
brannost státu, dal zvoliti nebo sám jmenoval jako
člena příslušného orgánu
vhodnou osobu, může - a na návrh ministerstva
národní obrany musí bez újmy jiných
opatření podle platných předpisů:
a) ........" atd.
K odst. 7 budiž připojena věta: "Jako
vnuceného správce dlužno určiti osobu,
která jest zapsána v seznamu vnucených správců
okresního soudu, v jehož obvodě jest podnik,
patřící držiteli rozhodnutím
postiženému."
Odst. 8 se škrtá.
3. K §u 21:
Místo prvních tří odstavců
budiž vloženo znění:
"(1) V podnicích důležitých pro
obranu státu nesmějí býti zaměstnávány
osoby, o nichž bylo pravoplatně zjištěno,
že vyvíjely činnost státu nepřátelskou
podle §u 19, která ohrožuje brannost státu."
Odst. 4 nechť jako odst. 2 zní:
"(2) Pravoplatné rozhodnutí, jímž
byl zaměstnanec označen za osobu, která podle
§u 19 vyvíjela činnost státu nepřátelskou,
která ohrožuje brannost státu, jest dostatečným
důvodem k rozvázání pracovního
poměru s okamžitou účinností,
aniž jsou tím dotčeny nároky získané
podle soukromého práva nebo nároky mající
sociální ráz a zaručené
sociálními zákony."
Odst. 5 se škrtá.
K §u 21 se připojuje tato konečná věta:
"Ustanovení §u 21 se vztahují pouze na
podniky, které jsou přímo podřízeny
vojenské správě, pokud nebyl vyhlášen
válečný stav podle §u 64, odst. 1, čís.
3 ústavní listiny."
4. K §u 34:
Nadpis nechť zní:
"Zvláštní správní obranná
opatření".
Odst. 1 nechť zní:
"(1) K provádění všeho druhu staveb
(staveb pozemních, čítajíc v to i
železnice a jakékoliv cesty, staveb vodních,
dále dopravních, telegrafních a jiných
dorozumívacích zařízení a pod.)
a horních děl, ke zřizování
provozoven, vyžadujících úředního
schválení a k udělování živnostenských
koncesí nebo horních oprávnění
(§ 5 obecného horního zákona) jest zapotřebí
předchozího souhlasu vojenské správy
v rozsahu, jejž po stránce územní a
věcné určí vládní nařízení.
Toto schválení se považuje za udělené,
nepřednese-li vojenská správa do 14 dnů
po doručení oznámení o zamýšleném
provádění staveb, označených
v odst. 1 tohoto paragrafu, odůvodněných
námitek. Jako důvody lze uplatňovati okolnosti.
které dokazují vlastnost osob, o nichž bylo
pravoplatně zjištěno, že podle §u
19 vyvíjely činnost státu nepřátelskou,
která ohrožuje brannost státu. Proti takovým
námitkám vojenské správy jest přípustné
odvolání podle §u 19."
V první větě odst. 2 a v odst. 3, 4, 5, 7
a 8 se škrtají slova "v pohraničním
pásmu" a "v tomto pásmu".
První věta odst. 6 nechť zní:
"Příkazem daným podle odst. 4 nebo 5
jsou vázány úřady bez újmy
opravných prostředků k nejvyšším
stolicím, které by jinak byly příslušné
k rozhodování nebo jednání o opatřeních,
jež se příkazem ukládají."
K §u 34 se připojuje nový odstavec tohoto znění:
"Proti všem rozhodnutím, úředním
činnostem, opatřením, zákazům
a vyhotovením všeho druhu jsou přípustné
řádné a mimořádné opravné
prostředky, které jsou obsaženy ve vládním
nařízení č. 8/1928 Sb. z. a n. a jiných
vládních nařízeních, platných
ještě nyní kromě tohoto nařízení.
Opravné prostředky k nadřízenému
úřadu se musí uplatniti do 14 dnů
u úřadu, který vydal rozhodnutí. Předpisy
o dohlédací stížnosti tím nejsou
postiženy. Všechna podání a jednací
spisy podle tohoto zákona jsou osvobozeny od kolků
a poplatků. Opravný prostředek k nejvyššímu
správnímu soudu zůstává zaručen."
5. Hlava VI (§§ 139 až 144) se škrtá.
V. Návrh posl. Franka:
Za § 180 se vkládá nový § 180a):
Kdo vědomě vykonávaje úřední
oprávnění udělená mu tímto
zákonem jako orgánu, jenž jest pověřen
přezkoumáním nebo dozorem podle ustanovení
tohoto zákona a vládních nařízení
nebo jiných předpisů, vydaných podle
tohoto zákona, nebo jako orgánu úřadu,
kterému přináleží prováděti
ustanovení tohoto zákona, zvláště
podle III. a IV. hlavy, zneužívá svého
postavení proti ústavnímu zaručení
podle §u 134 ústavní listiny k odnárodňování,
trestá se za tento přečin vězením
nebo tuhým vězením od 3 měsíců
do 3 let."
V. Pozměňovací návrhy posl. Berana,
dr Meissnera, dr Patejdla, dr Jos. Dolanského, Mlčocha,
Tauba a Zierhuta:
1. V §u 4 na konci odst. 1 se vynechá citace "(§§
75 a 79 ústavní listiny) ".
2. V §u 115, odst. 1 připojí se k lit. a) dodatek:
"a pokud by nebylo možno pro nepřekonatelné
překážky svolati Národní shromáždění
nebo jeho Stálý výbor".
3. V §u 139, odst. 1 bude lit. d) zníti:
"d) hlavy V, části 4 a § 114;".
4. Tamtéž připojí se k lit. g) dodatek:
"vyjímajíc ustanovení § 115, odst.
1, písm. a) ".
Místopředseda Langr (zvoní): Přerušuji
další projednávání pořadu
schůze.
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu obdržel
na dnešní a zítřejší den
posl. Florek.
Volební soud v Praze sdělil přípisem
ze dne 25. dubna 1936, č. 29/36, že se usnesl ověřiti
volbu poslanců:
Jána Petroviče, předsedy Slovenské
Domoviny v Bratislavě, nastoupivšího na místo
resignovavšího posl. dr Slávika;
Mileny Šmejcové, sekretářky žen
v Praze, nastoupivší na místo dr Beneše,
zvoleného presidentem republiky;
Karla Procházky, tajemníka komunistické
strany v Plzni, nastoupivšího na místo Dvořáka,
který byl nálezem volebního soudu ze dne
25. dubna 1936, č. 60/36, zbaven mandátu;
Františka Krejčího, redaktora v Praze,
nastoupivšího na místo resignovavšího
posl. Schäfera;
Frant. Hollubeho, zedníka ve Starém Harcově.
Předseda senátu NSRČ sdělil přípisy
ze dne 29. dubna t. r., že senát projednal a přijal:
v 29. a 30. schůzi dne 28. a 29. dubna 1936 osnovu zákona,
jímž se mění §§ 1, 3 a 5 zákona
ze dne 12. srpna 1921, č. 233 Sb. z. a n.,
ve znění zákona ze dne 5. května 1933,
č. 73 Sb. z. a n., kterým se blíže upravuje
dávka z majetku a z přírůstku na majetku
u majetku zabraného (tisk 169-IV sen. 1936),
ve 30. schůzi dne 29. dubna 1936 osnovu zákona,
kterým se mění a doplňují některá
ustanovení o advokátech (tisk 177-IV sen. 1936).
mezi schůzí: Interpelace tisk 422 (I až XII).
Výborům tech.-dopravnímu, soc. politickému,
brannému a úst. právnímu přikázán
mezi schůzí rozdaný vládní
návrh tisk 401,
výboru ústavně-právnímu
přikázáno mezi schůzí rozdané
usnesení senátu tisk 426 a výboru rozpočtovému
usnesení senátu tisk 427.
Místopředseda Langr sdělil, že
se předsednictvo usneslo, aby se příští
schůze konala ve čtvrtek dne 30. dubna t. r. o půl
desáté hodině dopol. s
Nevyřízené odstavce pořadu této
schůze.