Jsme také povinni budovati zákon na obranu státu
v důsledku našich spojeneckých smluv. Je samozřejmé,
že svazky spojenecké, kterými jsme poutáni
jak se státy Malé dohody, tak s Francií a
sovětským Ruskem, nejsou svazky vybudované
pouze a jediné k naší ochraně. Tak daleko
spojenecká láska nikdy nesahá. Hledali jsme
spojence zrovna tak jako ti, kteří jsou s námi
ve spojeneckém a smluvním stavu, ale také
jako my potřebujeme jich v případě
ohrožení naší bezpečnosti, tak
i oni mají plné právo žádati
po nás, abychom vykonali všecko, co můžeme
vykonati k vlastní obraně a co musíme učiniti
vzhledem k přijatým závazkům spojeneckých
smluv; kdyby ten či onen z našich spojenců
byl napaden, nastává nutnost plnění
smluv o vzájemné pomoci. To je prostě povinnost,
která nám vyplývá ze spojeneckých
úmluv, a my nejsme a bohdá nebudeme nikdy tak daleko,
abychom smlouvy svobodně a dobrovolně dojednané
pokládali za cár papíru, jako je tomu u pánů
vedoucích režimy diktátorské. Demokracie
je a musí býti poctivou a věrnou danému
slovu. Takovou jest a chce býti i naše demokracie
československá. Chceme tedy své závazky
respektovat a už tím vyplývá nám
povinnost vykonati všecko, co je v našich silách.
Už § 1 osnovy zákona o obraně státu
mluví o tom, co jest účelem tohoto zákona:
Chrániti nejvyšší statky republiky. A
které jsou to ty nejvyšší statky? Čteme
tam: Samostatnost, jednotnost, celistvost a demokraticko-republikánská
forma.
Naše ústava, základní kámen našeho
státu, vytyčuje právě tyto statky
jako nejvyšší statky státní: celistvost,
jednotnost a republikánsko-demokratickou formu. Jestliže
někdo, ať je to kdokoliv, by se uvnitř nebo
ze zahraničí pokoušel dotknout těchto
nejvyšších a nejdražších statků,
nastává nutnost obrany. Pak to není obrana
jednotlivého toho statku, nýbrž celého
státu, celé existence státní, celé
naší existence národní.
A už při té příležitosti
dovolil bych si několika málo slovy reagovati na
vývody p. kol. Kundta ze Sudetendeutsche Partei.
On nechápe, proč stále a stále mluvíme
prý jenom o národě a státu, proč
prý jaksi úmyslně vynecháváme
a necháváme stranou národnostní menšiny.
Vážení pánové, je to snad zvyk,
ale je to více než zvyk, že jsme si navykli v
tomto státě mluvit o národě, a národem
myslíme podle ústavy jediné a pouze státní
národ Čechů a Slováků. Výslovně!
Pak jsou národnostní menšiny, jimž jsou
rovněž zabezpečena ústavním a
jazykovým zákonem, který má platnost
ústavního zákona, všecka práva,
a to v takové míře a v takovém rozsahu,
jak nemají národnostní menšiny v žádném
jiném státě evropském. (Potlesk.)
Budiž nám tedy prominuto, že mluvíme-li
o svém státě, mluvíme také
o státním národě Čechů
a Slováků, ale tím nijak - ubezpečuji
vás - nechceme se dotknouti našich národnostních
menšin. Ty zde jsou, my je nechceme vystěhovat, nechceme
je vyhánět, chceme s nimi spolupracovat, poněvadž
jsme v tomto státě odkázáni jeden
na druhého, státní národ musí
zde v této pospolitosti a častokráte promíchaně
žíti s příslušníky národních
a národnostních menšin. Je nezbytně
nutno, abychom se dorozuměli, a po té stránce
kvituji vaše ustavičné vyzývání
k dorozumění. My nemáme důvodu, proč
bychom se nedorozuměli s vámi, ale račte
prominout, to dorozumění nemůže býti
prováděno tou formou, aby příslušníci
národnostní menšiny diktovali státnímu
národu, jak si spolupráci, dorozumění
a porozumění představují. My máme
určité normy, které jsou nám dány
zákony, ústavním a jinými. Ty platí
pro nás, příslušníky státního
národa, tak jako pro vás, příslušníky
národnostních menšin. (Předsednictví
se ujal předseda Malypetr.) Snaží-li se
někdo dosáhnouti změny ústavního
zákona ústavní cestou, prosím, není
naprosto námitek proti tomu. Hledá-li však
někdo ke změně ústavy a ústavního
zákona cesty neústavní a často nezákonné
a jde-li někdo dokonce také stěžovat
si do Ženevy ty věci jsme zde už dávno,
před 10 lety, kdy ještě nebylo strany sudetskoněmecké,
rovněž zažili, že se s každou věcí
chodilo žalovat do Ženevy a výsledek byl vždycky
stejný, poněvadž Československo mohlo
vždycky a může i dnes, i v budoucnosti jasně
a nesporně prokázati, že dává
menšinám více než kterýkoliv jiný
stát, že se k nim chová spravedlivě
a že je nepřipravuje ani o jediné právo,
zaručené zákony. (Potlesk.) My jsme
ochotni k dorozumění a záleží
nám na tom, aby se všichni obyvatelé tohoto
státu cítili zde doma. A záleží
nám na tom, poněvadž máme rádi
tento stát - a tvrdím to docela bez ostychu, že
považujeme ten stát za náš, za vlastní
stát přes to, že jsou v něm i národnostní
menšiny - a proto i vás považujeme za příslušníky
našeho státu a chceme, abyste měli důvěru
k tomu státu. My nečiníme nic, co by tu důvěru
u vás podkopávalo, ale pak prosím, abyste
ani vy nic nečinili, čím by důvěra
obyvatelstva, příslušejícího
k národnostním menšinám, k tomuto státu
byla nějakým způsobem podkopávána
a ničena. Pak to není práce ani pro tu národnostní
menšinu, ani pro stát, nýbrž je to práce
pro někoho jiného, který by se z té
práce, jak již dnes to je, těšil a radoval.
Pak ovšem to není práce ve smyslu positivním,
nýbrž je to práce, která spadá
pod některý z paragrafů právě
projednávaného zákona.
Bylo zde také mnoho mluveno o pohraničním
pásmu. Já teprve při dalších
vývodech se o tom zmíním, poněvadž
jsem také při výborovém projednávání
o této věci obšírněji mluvil.
Slavná sněmovno, už při projednávání
tohoto návrhu zákona ve výborech bylo vzneseno
mnoho námitek a bylo učiněno také
mnoho nových stylisací a úprav návrhu
zákona, aby nebyla nějak dotčena ústava.
Proč? Bylo nám jasno a samozřejmo, že
tato osnova zákona, který je na dnešní
dobu jedním z největších a nejdůležitějších
zákonů, nesmí přece jenom překročiti
hranice ústavního zákona, nesmí ani
v jednom případě porušovati ústavní
zákony. To nebyla snaha autorů zákona, to
nebyla ani vůle nás, kteří jsme se
účastnili jeho projednávání.
Bylo řečeno velmi trefně právnickou
autoritou, že osnova zákona se pohybuje na samé
hranici ústavního zákona. Já to chápu.
Opatření takového významu, takového
dosahu a takové závažnosti a důležitosti,
jaká jsou obsažena v osnově zákona na
obranu státu, musí ovšem jíti na samou
hranici ústavního zákona, musí prostě
využíti všeho, nesmí nechati nikde jedinou
mezeru, kterou by vlivy nepřátelské mohly
do našeho obranného systému vnikati, musí
pamatovati na všecko, musí připraviti obranu
v celém rozsahu a tak důkladně a tak dobře,
jak jenom je to v lidských silách. Odtud tedy to
rčení, že zákon se pohybuje na samé
hranici ústavnosti.
Aby nebylo pochybnosti o tom, bylo přijato jednomyslně
a vloženo do osnovy zákona, že tímto zákonem
nijak nejsou dotčena ústavní práva
jak presidenta republiky, tak také Národního
shromáždění a jeho členů.
Je to takové slavnostní opakování
toho, co bylo několikrát v zákoně
již zdůrazněno. Je to, řekl bych, takové
vyznání té velké snahy, že chceme
vybudovati veliké dílo, které by pamatovalo
na vše, které by dalo možnost připraviti
obranu státu do nejmenších podrobností,
ale přece jenom nechceme, poněvadž nemůžeme
a nesmíme, dotknouti se nikde ani v nejmenším
ústavního zákona, který je základem
státního života.
Slavná sněmovno, bylo zde již hodně
hovořeno o tom, k čemu vlastně činiti
určité přípravy pro obranu státu,
a byl to zase pan kol. Kundt, který upozorňoval,
že jsou děla, která dostřelí
na 25 km, ba dokonce - to jsme četli také v novinách
- že pan Hitler je už dále a že má
lepší, dokonalejší děla, která
donášejí na desítky, dokonce přes
sto kilometrů a že je to tedy směšné,
když se zákonem zřizuje t. zv. pohraniční
pásmo v šířce průměrně
25 km. Že to nic neznamená, uváděl jako
další důvod letadla, jejich akční
radius, jejich rychlost. No, pro tuto zbraň válečnou
neznamená takové pohraniční pásmo
naprosto nic, to je pochopitelné, a v tom s panem kol.
Kundtem plně souhlasím. Jestliže však
je zde kromě těch děl a letadel také
to, čemu se říkalo za světové
války Kanonenfutter - a stále a stále je
dnes pěchota královnou zbraní - a jestliže
my si obranu státu nevybudujeme ve svém pohraničí
tak, jak jenom ji vybudovat můžeme, nebudeme-li budovat
opevnění, nebudeme-li pamatovat na všecko to,
co by znemožnilo vpád na naše území,
pak jsme spáchali hřích, pak by bylo velmi
problematické dělat jakékoliv opatření
uvnitř země, když si nezabezpečíme
hranice. A tu znovu říkám: Nikdy jsme neměli
ofensivních úmyslů. Kolikrát byla
u nás prokleta a zavržena útočná
válka! A to platí, vážení pánové,
i v budoucnosti. My nechceme vést útočné
války, nejsme těmi, kteří by někoho
chtěli připravovat o jeho území, o
nějaké právo, o jazyk, svobody nebo výsady.
Ne, my jsme rádi, že jsme se domohli vlastních
práv, vlastní svobody, vlastní samostatnosti
a že máme vlastní hranice.
My nechceme a nemáme taktiku ofensivní ani v naší
armádě, ale přes to máme povinnost
- a zejména my, kteří máme v rukou
možnost rozhodovat o opatřeních pro obranu
státu důležitých - abychom nehnali naše
lidi, naše vojáky i naše civilní obyvatelstvo
na jatky. Máme určitou odpovědnost za životy
a krev vojáků a jestliže jim nedáme
všecko to, co je chrání u výkonu té
nejtěžší služby, pak hřešíme
na nich, a já bych si nechtěl tu odpovědnost
brát. A výzbroj vojáka určeného
k obraně není jen výzbroj, kterou má
u sebe, není jen výzbroj doprovodných zbraní,
nýbrž je to také zabezpečení
výpadní brány, kterou k nám může
nepřítel vniknout. A to je pohraniční
pásmo, to je pohraniční území
a my jsme povinni věnovati tomu území největší
pozornost.
A jestliže si pánové ze strany SdP myslí,
že toto ustanovení zákona je obráceno
proti národnostní menšině německé,
pak upozorňuji, že na určitých a značných
kusech našich hranic s Německem a Rakouskem v tom
pásmu 25 km bydlí Češi až na samou
hranici německou a rakouskou a že na naší
hranici s Maďarskem bydlí na mnohých místech
v tom pásmu 25 km po většině Slováci,
a opatření o pohraničním pásmu
budou se týkat stejně Němců jako Čechů,
jako Slováků a jako Rusínů. Prostě
není to opatření namířeno proti
příslušníkům státního
národa nebo národnostních menšin, proti
žádnému národu, neboť je to opatření
diktované povinností zabezpečit hranice.
A pak nemůžeme couvnout před žádnou
výtkou, před žádnou žádostí
změniti to, aby obyvatelstvo v pohraničí
nebylo tím pobouřeno. Vysvětlete pořádně
obyvatelstvu, že je to opatření k jeho ochraně,
nikoliv k jeho týrání, a pak to obyvatelstvo
přijme takové opatření klidně,
poněvadž bude ubezpečeno, že jde o jeho
zájem a ne proti jeho zájmu. Právě
proto nemůžeme na ustanovení o pohraničních
pásmech nic měniti.
Ještě na jednu zajímavost bych rád upozornil.
Velmi ostře byla napadena možnost evakuovat obyvatelstvo
z ohrožených území. Evakuace je ve svých
důsledcích něco strašlivého.
Zákon mluví o evakuaci obyvatelstva i zvířectva,
čili prostě o vyklizení celých uzemí,
aby tam živý tvor nezůstal. A zase to bylo
vytýkáno jako opatření namířené
proti příslušníkům národnostních
menšin. K jejich uklidnění mohu říci,
že mnohem dříve bude evakuována Plzeň,
Praha, Brno a různá jiná velká průmyslová
střediska, která budou především
ohrožena, než pohraniční pásmo,
ve kterém bydlí obyvatelstvo jazyka německého,
které ani v případě invase německé
nemá se tolik co obávati od útočících
Němců. Můžete býti pánové
klidni. (Posl. Kundt [německy]: Kdo byl proti tomu?
Já jsem pro vše v zákonu, co je předepsáno
za války!). To bylo namítáno již
ve výboru branném, a právě jako tam
považuji i zde za svou povinnost zdůrazniti, že
se toto opatření netýká výhradně
pohraničního pásma, nýbrž všech
území, která budou především
ohrožena, kde by mohly býti spáchány
nenapravitelné škody, ať už se to území
nalézá kdekoliv, třeba uvnitř státu.
Tedy spíše bude evakuováno obyvatelstvo české,
případně slovenské, než obyvatelstvo
v pohraničních pásmech. Můžete
tedy vy i vaše obyvatelstvo přes toto ustanovení
osnovy zákona docela klidně spát.
Slavná sněmovno! Způsob příští
války se celkem vtipně charakterisuje jako změna
proti dosavadnímu vedení války, a to v tom,
že se říká: Na frontě, kde budou
vojáci se zbraní, bude pravá idyla proti
peklu, které se rozpoutá tam, co se dříve
nazývalo zázemím. Při úžasném
zdokonalení útočných vzdušných
zbraní, při obrovské únosnosti bombardovacích
letadel, která mohou nad naše území
dopraviti celé tuny zápalných výbušných
bomb, je samozřejmé, že se musí také
obrana přizpůsobit těmto novým opatřením,
zařízením a, řekl bych, novým
válečným objevům. Tím jsou
naše úkoly neobyčejně zhoršeny,
naše povinnost je tím neobyčejně těžší
a odpovědnost mnohem větší, než
byla za dřívějšího způsobu
vedení války. Nebude zázemí, nebude
fronty, všecko bude jediná fronta, to znamená,
že všecko obyvatelstvo musí býti zmobilisováno.
(Posl. dr Köllner [německy]: Proč tvoříte
tedy po hraniční pásmo?) Ustanovení
o pohraničním pásmu, pane kolego víte
to dobře z branného výboru - může
se vztahovat spíše a především
na dobu mírovou, aby se tam obrana mohla připravit,
než na dobu válečnou.
Mobilisace národa může se a bude se podle této
osnovy zákona prováděti různým
způsobem. Máme zde mobilisaci veškerého
průmyslu, mluví se o podnicích důležitých
pro obranu státu - a takovým podnikem může
býti každý podnik, nejen tovární
a živnostenský, nýbrž i samo zemědělství
a vůbec všecko, co má jakýkoliv vztah
k obraně státu, k zabezpečení armády,
k vyživování armády i obyvatelstva,
všecko to tvoří ten velký obrovský,
skoro nevyčerpatelný, souhrn pojmů obrany
státu, všecko to musí býti přirozeně
připraveno a k tomu dává osnova zákona
všecky prostředky a zmocnění. Ale když
poměry takové budou a když dnes konec konců
nemůžeme očekávati, že válka
bude vypovídána podle starých konvencí
ženevských, a když víme, že také
odznaku Červeného kříže dnes
už nijak není šetřeno a že se s oblibou
právě jde na tento odznak, musíme býti
připraveni na nejhorší, a to znamená,
musíme zmobilisovat k obraně státu všecky
síly národa. (Výkřiky poslanců
strany sudetskoněmecké.) Já tu myslím
i národnostní menšiny výslovně.
(Posl. dr Köllner: Tedy nikoli jen státní
národ!) K obraně státu, buďte ubezpečeni,
(obrácen k poslancům strany sudetskoněmecké),
chceme přitáhnouti i národnostní menšiny,
vás nechceme nijak vylučovati, my vás chceme
k té obraně, my vás k obraně zveme
a my vás budeme také nutiti k obraně státu,
to je pochopitelné. Dokud jste občany tohoto státu,
nemůžete míti menší povinnosti,
než mají příslušníci státního
národa. Práva máte při nejmenším
taková, vy si berete těchto práv ještě
víc, než vám náleží, ale
přes to po této stránce znovu prohlašuji,
že nechceme vás nijak vylučovati z účasti
na obraně státu. Promiňte, abych zkrátka
mluvil jen o národě, ale myslím i národnostní
menšiny. (Hlasy: Tedy to má širší
pojem!) Tedy v tom nejširším pojmu mobilisace
národa, mobilisace veškerého obyvatelstva,
mobilisace mravních sil, všecko musí býti
připraveno. Mnoho se činí, a tu bych se zmínil
jenom o jedné věci: Když se nebezpečí
projevovalo a mraky se valily čím dále tím
černější nad naší vlastí,
začalo se mluviti o výchově obyvatelstva
a zejména naší mládeže ke brannosti
a bylo velmi často - já řeknu i právem
poukazováno, že musí býti především
zapřažena škola do úkolů pěstovati
brannost v našem dorostu národním. Škola
mnohými svými příslušníky
to dříve neplnila, ale dnes možno s radostí
říci, že učitelstvo jak škol národních,
tak škol středních učinilo po té
stránce velmi značné pokroky, velké
dílo dokonce již vykonalo a snaží se plniti
své povinnosti, a my jim to s povděkem musíme
kvitovati.
Poznali, že je nutno k té všeobecné mobilisaci
mravních a duševních sil národa už
tam přiložiti ruku, ve škole, že je nutno
tak, jako to říkali ti sovětští
návštěvníci, zbaviti se jednou Švejka
a jeho ideologie ulejváctví a vrátiti se
znovu k historii národních hrdinů, prostě
zbaviti se jednou toho ovzduší poraženectví
a vdechnouti zase jednou do našich údů, do
našich duší sílu, statečnost a
odvahu, která držela naše předky tak,
že mohli vykonati to, co nazval president republiky: "12
set let jsme tady a vydrželi jsme a ubránili jsme
se." Věřím, že škola toto
své poslání bude konati dále, že
své úsilí ještě zvětší
a že tím, když bude plniti své povinnosti
- nic jiného než své povinnosti - si získá
našeho vděku a našeho obdivu.
Potřebujeme, aby veškeré obyvatelstvo bylo
připraveno na zlé doby. Nemůžeme ovšem
pěstovati panikářství. To je jedna
z našich nectností. Jakmile se někde něco
objeví, jakmile je nebezpečí, už se
objeví sýčkové, kteří
přehánějí nebezpečí
a kteří dokonce mluví takovým způsobem,
jak jsem to minulý týden četl: Na nás
stačí pár pruských vojáků.
A tož to prosím ne. My jsme si svou zemi dovedli tolikrát
uhájiti proti přesile, my jsme ukázali bojovného
ducha dokonce tak daleko, že jsme stáli v cizích
službách. Příslušníci našeho
národa, když jsme měli doma nedostatek válečného
zaměstnání, šli bojovat do ciziny, a
jsem plně přesvědčen, že dnes,
když bude zle, budou všichni ti, kteří
byli v cizích službách, sloužiti své
vlasti, sloužiti poctivě s celým vědomím
své velké, obrovské zodpovědnosti
k tomuto státu.
Budeme plnit svou povinnost a musí ji plnit i průmysl.
Ustanovení osnovy zákona o obraně státu,
řeknu upřímně, těžce doléhají
na průmysl, tak jako těžce doléhají
i na zaměstnance různých podniků pro
obranu státu důležitých. Ale není
možno dnes již vystačiti s tou ideologií:
postavíme si do fronty vojáky, ti nás budou
svými životy chránit, a zde v zázemí
se budou dělat válečné kšefty.
Činíme-li přípravy k obraně
státu, a musíme je činit, také na
tu mobilisaci mravní nesmíme zapomínati.
Zde musíme přitáhnouti i ty, kteří
dávno před vypuknutím válečného
konfliktu těží z budoucí války,
a proto výbory jednomyslně přijaly resoluce,
ve kterých jsou učiněna ostrá opatření
nebo žádají se ostrá opatření
proti všem těm, kteří, jak se to ukázalo
za světové války, užívali války
jako výhodného prostředku konjunkturního,
ať to byla výroba, zásobování,
cokoliv. I zde musí býti zmobilisovány všechny
mravní síly a jestliže na jedné straně
musí plnit svoji povinnost voják se zbraní
a musí-li ji plniti dělník, který
nesmí opustiti svého místa i při omezení
svých svobod, musí ji plnit i zaměstnavatel,
dodavatel, který nesmí z válečných
dodávek zbohatnout.
Ožehavým problémem byla státní
nespolehlivost. Podniky důležité pro obranu
státu musí ovšem, o tom není třeba
debatovat, býti prosty všech živlů, které
nejsou státně spolehlivé. To je jasné
všem a je to jasné i pánům na německé
straně; nijak se také proti tomu nestavěli.
Bylo ovšem jejich snahou, jako bylo naší snahou,
aby zde nebylo křivděno. Úmyslem tohoto zákona
a vůlí naší není páchat
křivdu na někom. Nechceme, aby předem byl
prohlašován za státně nespolehlivého
člověk prostě proto, že patří
k určitému jazyku, národu, náboženství,
nebo k určité rase. To ještě nemůže
a nebude v budoucnosti tvořit základ k určení
státní nespolehlivosti, a to bylo také výslovně
do zákona pojato. V tom jsme byli shodni, ale poněkud
obtížnější bylo stylisovati a definovati
positivně pojem státní nespolehlivosti. Kdo
je státně nespolehlivý, víme všichni,
cítíme a poznáme to na tom člověku,
ale nestačí nám soudní odsouzení,
ať jde o Čecha, Slováka, Němce nebo
Maďara. Víme, že máme určité
příznaky, ale dokud jsme ho nepřistihli při
činu, kdybychom vycházeli i z toho nejpřísnějšího
stanoviska, musíme ho nechat v podniku důležitém
na obranu státu na škodu obrany státu, na škodu
státu samého. To, myslím, nebylo moudré.
Bylo nutné dáti do ustanovení, jak se dívati
na činy, které nutno zahrnouti do té kategorie
státní nespolehlivosti. Jsem pevně přesvědčen,
že tam nebylo vypočítáno všechno,
a není to také možno, ale přes to, a
po té stránce, myslím, jsme byli jednotni
jak koalice, tak oposice, jak koaliční, tak oposiční
strany státotvorné, české i německé,
že jsme vycházeli s toho stanoviska, že je nutno
co nejjasněji vysvětliti pojem státní
nespolehlivosti, aby toho ustanovení nebylo nikdy a nikým
zneužíváno, aby se opatření,
které má sloužiti k dobru státu, nezvrhlo
v persekuci, která by byla zlem pro stát. Ujišťuji
znovu, že to byla naše dobrá vůle. Pokud
se nám podařila, ukazuje osnova zákona, a
budoucnost ukáže, zdali tato cesta stačí
nebo nestačí. (Posl. dr Köllner [německy]:
Příliš pozdě!) Nevěřím.
My, pane kolego, znovu to zdůrazňuji, věříme
ve zdravý lidský rozum také v Německu.
Věříme, že i pan "Führer"
přece jenom pozná, že zahájení
válečného dobrodružství bylo
vy vedením nejen národa německého,
nýbrž také celé Evropy na krvavé
jatky, o jejichž výsledku nemůže býti,
aspoň se stanoviska německého, sporu, a ten
výsledek sotva pro německou říši
by vyzněl příznivě, a proto věříme,
že tam bude tolik rozumu, a když ne v politických
kruzích, tak aspoň v kruzích vojenských,
které jsou střízlivější
a které budou jako doposud zrazovat od jakéhokoliv
válečného dobrodružství. A jestliže
tam pomine nebezpečí, pak ho není nikde jinde
v celé Evropě. Buďte přesvědčeni,
že požár evropské války naším
přičiněním nebo zaviněním
nikdy nevzplane.
Slavná sněmovno! Osnova zákona o obraně
státu, jak již bylo tolikrát prohlášeno
i zde prohlášením pana ministra, je zákonem,
který je jakýmsi mezníkem v dějinách
vývoje našeho státu. Doposud, jak jsem řekl,
seděli jsme v pláštích zahaleni věříce
ve věčný mír, ale přípravy
jsme nečinili. Dnes jsme se probudili a chceme najednou
dohánět všechno to, co jsme zanedbali, ale
chceme také připravit všechno to, co připravit
musíme a máme. Chceme prostě připravit
obranu našeho státu proti každému útočníku,
proti každému nebezpečí. (Potlesk.)
Myslím, že v této vůli jsme se zase
jednou po dlouhém čase sešli všichni,
a to i příslušníci stran oposičních,
kteří prohlašují, že budou pro
tento zákon hlasovat, a jsou to páni ze SdP, kteří
hlasovali aspoň pro řadu ustanovení této
osnovy zákona. I tuto dobrou vůli je nutno kvitovat
s povděkem. Viděli bychom velmi rádi, kdyby
hlasovali pro celou osnovu zákona, poněvadž
obrana státu je též pro obyvatelstvo sudetskoněmecké
zamýšlena. A jestliže chtějí, aby
německý živel v tomto státě byl
chráněn před útrapami a následky
války, měli by z toho vyvodit důsledky a
také pro osnovu zákona, který má jediný
účel organisovat obranu státu proti útočníkovi,
hlasovat. Zatím tak daleko nedošlo. (Posl. dr Köllner
[německy]: Pro případ války ano!)
Pane kolego, já jsem vám řekl, při
tom rozvoji válečné techniky je těžko
mluviti, že si budeme dělati zákony, až
nastane nebezpečí, až zde budou bomby nad Prahou,
jako název té knihy. Pak bude těžko
se scházeti a dělati zákony jen k vůli
tomu, abyste pro ně mohli hlasovat. To by bylo trochu pozdě.
Vy jste před chvílí řekl, že
je to pozdě, a my říkáme, že
by to bylo velmi pozdě. Nechceme ve vědomí,
že jsme něco zameškali, teď zameškávat
něco jen proto, abyste vy pro to mohli hlasovat. Nechcete-li,
prosím, najde se tu ústavní většina
pro tuto osnovu zákona. (Tak jest!)
Toto bude zákon opravdu manifestační. Bude
velmi málo těch stran politických, které
se vysloví proti přijetí této osnovy
zákona. Jestliže mluvčí strany ľudové,
která je v oposici proti této vládě,
prohlašuje, že ľuďáci budou hlasovat
pro tento zákon, je to zjev, že tam je politická
rozvaha, že dovedou rozlišovat mezi státem a
vládou, která právě ten stát
spravuje. Oni jsou oddáni státu a proto se nestaví
proti osnově zákona, která zabezpečuje
ochranu státu. Mluvčí německé
strany křesťansko-sociální za posměchu
pánů z lavic SdP prohlásil, že německá
křesťansko-sociální strana bude pro
tento zákon hlasovat. (Posl. dr Köllner [německy]:
Proč?) Proč? Myslím, že vy to také
dobře víte! Ale myslím, že to není
přece jen žádný důvod k tomu,
když chtějí změnit oposiční
kabát za koaliční. Tak daleko to ještě
není, aby předem hlasovali. Hlavní je prostě
důvod, že tato strana se staví na půdu
tohoto státu. Přes to, že je to strana německá,
a přes to, že je to strana oposiční,
cítí povinnost hlasovat pro zákonná
opatření, kterými chrání veškeré
obyvatelstvo tohoto státu před válečným
nebezpečím, jeho důsledky, jeho škodami.
Tedy velmi bychom byli povděčni, znovu říkám,
kdyby taková politická rozvaha našla si cestu
ke všem duším a srdcím, a není-li
tomu tak, přece jen to bude ústavní většina,
která pro tento důležitý a pro obranu
státu a jeho budoucí existenci naprosto nezbytný
zákon bude hlasovat.
Slavná sněmovno, začal jsem citováním
několika veršů .... (Posl. inž. dr
Toušek: Vičánku, o těch Němcích
mluvíš a o nás ne!) Myslím, že
národní sjednocení nikdy se nechce cpát
do stejného měchu se stranami vyloženě
oposičními. U vás byly epochy, kdy jste byli
vládními, a doufám, že jimi zase budete.
Tedy, prosím za prominutí, že jsem se nezabýval
z oportunity také stranou národního sjednocení.
Dovolte mně, abych skončil svůj projev zase
citátem dvou, tří veršů téhož
básníka Nerudy. Ke konci své básně
píše: "My nevíme, co budoucnost nám
chová, však ještě žije českých
bitev Bůh a pro vítězství veliká
a nová je dosud širý dost ten český
luh." To jsou slova, která jsou takovým odkazem
pro nás v této době. My plníme svou
povinnost, dáváme-li si zákon, který
umožní celé státní správě
provést všecka opatření k obraně
státu. (Posl. Špaček: A který měl
býti již před 15 lety!) Měl, být,
ale nebyl a chvála pánu Bohu, že je aspoň
dnes, a že všichni jsme se sešli v ocenění
jeho důležitosti a ve snaze po urychleném jeho
přijetí a odhlasování a velmi rychlém
jeho provádění. (Posl. Špaček:
Díky Hitlerovi!) I zlo může být
často dobrem, aspoň v tom relativním smyslu
a Hitler, který nemůže být nijak nazýván
dobrem, je pro nás skutečně dobrem, poněvadž
nás ze spánku blanických rytířů
probudil a dal nám na vědomí, že je
nutno, abychom také my plnili svou povinnost vůči
svému státu.
A pro vítězství veliká a nová
je dosud širý dost ten český luh. Jsem
přesvědčen, když bude vykonáno
na podkladě tohoto zákona všechno, co bude
sloužiti k obraně nejen vojáků v poli,
nýbrž i veškerého obyvatelstva tohoto
státu, když budou splněny tím všecky
předpoklady plnění povinností plynoucích
ze spojeneckých našich úmluv, že pak také
vykoná národ plně svoji povinnost, a že
nemusíme se obávati, že by nějaká
ideologie poraženecká se objevila v řadách
naší armády, v řadách příslušníků
našeho národa, veškerého našeho obyvatelstva,
že si tento svůj stát, který obýváme
přes 1.200 let, udržíme, jeho existenci zachováme,
byť i železem, i v dalších budoucích
stoletích. (Výborně! - Potlesk.)