Avšak nyní, jak smýšlí německé
odborové organisace o nezaměstnaných svého
hnutí na rozdíl od kol. Kundta? Mám
zde oběžník německé odborové
organisace, na jehož základě byla snížena
podpora se 26 na 18 týdnů, zatím co na druhé
straně zvýšila nucenou práci z 8 na
14 dní. Oběžník byl zároveň
zaslán odborovou organisací zaměstnavatelů
se sídlem v Děčíně všem
členům. Chci z tohoto oběžníku
vyjmouti jednu část, že sama tato německá
odborová organisace smýšlí jinak než
kol. Kundt. V tomto oběžníku stojí
(čte):. "Dřívější
vedení nedovedlo v letech hospodářského
vzestupu vytvořiti reservy pro špatné časy.
Když počátkem hospodářské
krise v r. 1930 stoupl počet nezaměstnaných,
stála odborová organisace skoro před prázdnými
pokladnami, ačkoliv v předcházejících
letech byly předloženy zdravé návrhy
ke zlepšení stavu. Byly odmítnuty! V oběžníku
ze dne 11. září 1933 byla podpora sezonních
dělníků zkrácena na 18 týdnů
a úplně zavedena 14denní nucená práce."
To je tatáž odborová organisace, je to odnož
odborové organisace, jež vám je tak blízká.
(Předsednictví převzal místopředseda
Mlčoch.) Pak tam stojí dále: "Milí
soudruzi, tak byli naši němečtí nezaměstnaní
voděni za nos." Členům, kteří
by měli nárok, potom podpora dána nebyla.
Zmiňuji se o tom jen, abych ukázal, že docela
německá odborová organisace, jež se
soc. demokracií nemá nic společného,
smýšlí jinak o odborové podpoře,
než jak vyslovil kol. Kundt.
Slovo "nespolehlivost" vedlo k příliš
velkým výkladům a různostem mínění.
"Nespolehlivý" je snad označení,
jež se až dosud v čsl. zákoně nevyskytlo.
"Nespolehlivý", to slovo bylo již v jazykovém
pokladu sudetskoněmecké strany. Není-li dělník
členem sudetskoněmecké strany, nedostane
u podnikatele sudetskoněmecké strany práci.
To slovo není nové. existovalo již dávno.
Nyní jste se proto rozčilovali, že je teď
v osnově zákona. Nemusím zde dokazovati,
že tento pojem právě činností
německých koaličních stran byl přece
zřetelněji opsán a změněn tak,
že již není rozhodnou bezplánovitá
libovůle nějakého úředníka.
Ze všech těchto důvodů prohlašuji
zde jménem své strany, že osnovu zákona
na obranu státu se zřetelem na nebezpečí,
jež jsou v našich sousedních zemích. uznáváme
za nutnou. Prohlašujeme ještě jednou, že
jsme přesvědčeni, že provedení
zákona nebude na újmu sociálních práv
dělnické třídy, ani že ho nebude
použito k poškození národnostních
menšin a ze všech těchto důvodů
budeme pro tuto osnovu zákona hlasovati. (Potlesk.)
Místopředseda Mlčoch (zvoní):
Uděluji slovo dalšímu přihlášenému
řečníku, jímž je p. posl. Michálek.
Posl. Michálek: Slavná sněmovno! Stojíme
před projednáváním osnovy zákona,
která je jednou z nejdůležitějších
osnov, jež předloženy byly Národnímu
shromáždění v poslední době.
A řekl bych, že je důležitější
proto, poněvadž vedle ústavního zákona
Československé republiky musíme zařaditi
zákon druhý, který pojednává
o obraně našeho státu a kde je nutno, aby Národní
shromáždění se vší vážností,
jaké tato osnova zákona si vyžaduje, také
osnovu samou posuzovalo.
Co je příčinou, že byla vládou
tato osnova předložena? Stojíme před
těžkým ohrožením našeho státu.
Celá Evropa se zmítá ve válečném
nebezpečí. Je nutno, abychom se připravili.
Je nutno, abychom se nedali překvapiti, a je důležito,
aby vše, čeho potřebujeme k obraně našeho
státu, čeho potřebujeme k zabezpečení
naší republiky, bylo také včas vykonáno.
Toto válečné nebezpečí, které
nás ohrožuje, nutí zákonodárné
sbory, nutí celý náš národ československý,
aby tuto otázku posuzoval s největší
opravdovostí, aby jí věnoval největší
péči a aby se také podřídil
těm snahám, které v osnově jsou nám
předkládány.
Je pravda, že my jako zástupcové lidu jsme
zde k tomu, abychom důsledně v těchto síních
tyto demokratické řády ochránili.
Předložená osnova určitým způsobem
nám béře na dočasnou dobu určitá
práva, a my jsme si toho plně vědomi, že
máme svoji svobodu dočasně obětovati
proto, aby zabezpečena byla našemu státu pro
budoucnost svoboda jeho věčná. To je argument,
který musíme posuzovati vážně.
A vzdáme-li se schválením této osnovy
dočasně případně různých
svých demokratických zásad, vzdáme-li
se určitých práv, děláme to
proto, abychom zabezpečili svobodu našeho národa
pro budoucnost, abychom zabezpečili také svobodu
budoucím generacím a abychom integritu našeho
státu a jeho suverenitu zabezpečili do budoucnosti.
Zadáváme touto osnovou práva lidu, vzdáváme
se práv, jež má samospráva, vzdáváme
se práv, jež mají sbory zastupitelské,
a víme, že i my jako zástupcové lidu,
jako členové parlamentu, sborů zákonodárných,
také i svoje práva opouštíme, že
je přenecháváme vládě a sborům,
které budou později určeny k tomu, aby řídily
osudy naší republiky a našeho státu.
Zkoumáme-li dosah jednotlivých ustanovení
a jednotlivých kapitol, mohli bychom mnoho namítati.
Ovšem, je nutno se ptáti, zda v tak rozhodném
okamžiku, v jakém dnes stojíme, máme
právo odmítati to, co vláda nám předkládá,
a tím projeviti zlý úmysl. Naopak, je povinností
nás všech, abychom v zájmu státu a v
zájmu národa schválili osnovy zákonů
tak, jak jsou nám předloženy, jak byly výborem
ústavně-právním a také branným
přijaty. Je však nutno posouditi jednotlivé
kapitoly, je nutno zaujmouti k nim stanovisko a říci,
zda také vše to, co v zákoně, řekl
bych, se mobilisuje, je tak připraveno, aby mohlo v budoucnosti
býti k obraně našeho státu k disposici.
A vážení, tu musím doznati, že
je řada věcí, jež mají naší
branné moci státi k disposici a které, bohužel,
v důsledku rozvrácenosti hospodářských
problémů nutno napraviti. Proto musí Národní
shromáždění a vláda přikročiti
v nejbližší době k tomu, aby pokud možno
všechny nedokonalosti, které dřívější
dobou byly zaviněny, byly napraveny.
Paragrafy 83 a 89 se ukládá občanstvu, aby
dalo k disposici veškeré dopravní prostředky,
kdy toho stát ke své obraně potřebuje.
A tu se ptejme, jak vypadá dnes náš automobilismus?
Stojíme na výši, na které stojí
sousední státy? Je možno spolehnouti se na
ono vybavení, jaké máme? Slavná sněmovno,
nechci žalovati, nechci vyčítati; ale je nutno
zde zdůrazniti, že byl zákon č. 198/1932,
který těžce zasáhl náš automobilismus,
a že mu zasadil, mohu říci, ránu smrtelnou.
Není pravdou, že by zákony další,
a to hlavně zákon č. 81/1935 nebo zákon
č. 77/1935, projednávající otázky
automobilismu, byly nějakým způsobem odčinily
chyby, které byly zákonem č. 198/1932 napáchány.
A je zajímavo, co píší vážní
národohospodáři o této situaci (čte):
"Před reglementací motorismu měl
automobilový průmysl 18 tisíc až 20
tisíc zaměstnanců, r. 1934 asi 11 tisíc.
Ztráty na mzdách lze odhadnout na 80 až 100
mil. Kč. Pomocný průmysl dodávající
automobilkám musil snížiti ještě
více počet zaměstnanců než automobilky,
a to dvojnásobně. To znamená další
úbytek na mzdách nejméně 150 mil.
Kč ročně. K tomu přistupují
ztráty vzniklé menší zaměstnaností
správkáren, ztráty mezd řidičů
vozidel a v důsledku všech těchto omezení
nezaměstnanost dalšího podstatně většího
počtu osob, závislých nepřímo
na motorismu, ať již při opravách silnic,
rafinaci a distribuci minerálních olejů a
pod."
Pan president pražské obchodní komory ve svém
díle "K situaci čsl. automobilismu" přišel
k názoru, že reglementací automobilismu přišlo
o zaměstnání asi 120 tisíc osob, u
nichž jen ztráta výdělku činí
1.100 mil. Kč ročně a na něž
stát vydá na 300 mil. Kč na podporách
v nezaměstnanosti. Je zajímavé, že další
ztráty, zaviněné ustanoveními zákona
č. 198/ 1932, počítány byly průměrem
skoro 2 miliardy Kč ročně.
A nyní se ptáte, proč byl tento zákon
sněmovnou schválen. Byl to prý vyšší
zájem státu, šlo prý o to, aby byly
zachráněny železnice. Ale, vážení
pánové, já tvrdím, že není
možné, aby takovýmto způsobem a tak
těžkým zásahem, jako se to stalo u automobilismu,
byly naše železnice zachráněny. Od r.
1932 až do nynější doby se ukázalo,
že železnicím pomoženo nebylo, a proto bude
nutno odčiniti všechny křivdy, jež byly
na automobilismu spáchány.
Všimněme si, jak vypadají statistiky u nás
a v jiných státech. R. 1932 jsme měli přírůstek
vozidel 10,013, proti tomu sousední Německo mělo
přírůstek 41.118. R. 1933 jsme měli
přírůstek 8.050, v sousedním Německu
tím, že se Hitler ujal vlády, počal
mobilisovat armádu a vydal zákony, které
automobilismus podporují, zaznamenali přírůstek
82,048 vozidel. R. 1934 jsme měli v Československu
přírůstek vozidel 8.902, v sousední
říši 130.938. R. 1935 jsme měli v Československu
přírůstek vozidel 8.394, v sousedním
Německu 180.113.
Tato čísla nejlépe dokumentují, jak
dovedou v sousedním Německu ocenit automobilovou
dopravu, zejména pro budoucnost v případě
války, a jak je také nutno, abychom se z těchto
příkladů učili.
Slavná sněmovno, můžeme u nás
zaznamenati i pokles, pokud jde o živnostenskou autodopravu.
Krutými daňovými ustanoveními poklesla
živnostenská automobilová doprava tak podstatně,
že bude zde nutna náprava. Jisto je, že se nemůžeme
v době válečného nebezpečí
spokojiti s provozem malých a lehkých vozů,
že je nutno, aby našemu živnostenskému podnikání
byla dána možnost upotřebiti ke svému
provozu vozy větší, zejména vozy veliké,
jež mají pro brannost našeho národa a
pro vyzbrojení armády určitou cenu, ale aby
také zároveň, pokud se týče
našich velkých osobních vozů, byla určitými
zásahy najmě snížením silniční
daně, dána možnost, aby tyto velké vozy
byly upotřebeny a mohly v budoucnosti sloužiti také
potřebě našeho vojska, potřebě
naší branné moci.
Je pravda, že jsou zde již určité návrhy,
prý na úpravu celé věci. Ovšem
věc se stále oddaluje a je nutno, aby v nejbližší
době bylo provedeno daňové zmírnění,
pokud se týče snížení daně
přepravní, dále aby snížena byla
daň silniční u velkých vozů
jak osobních, tak i nákladních, ale co je
nejdůležitější a nutné,
aby řešena byla také otázka t. zv. povinného
ručení a jeho pojištění. Tato
otázka je velmi důležitá. Bylo dobře,
že zákonem bylo nařízeno, že každý
automobil musí býti pojištěn proti povinnému
ručení, ale jedno je důležité,
aby ze sborů zákonodárných vyšel
již jedenkrát impuls, aby sazby přizpůsobeny
byly nynějším poměrům a aby tyto
pojišťovací sazby byly s pojišťovnami
sjednány tak, aby neohrožovaly a neznemožňovaly
naše samostatné podnikatele živnostenské,
jakož i soukromé osoby, jež automobilů
používají.
Velmi důležitá věc, pokud se týče
znovuzavedení velkých nákladních vozů,
je otázka zrušení územních obvodů
anebo jejich lepší úprava. Našim drahám
není nic platno nezachráníme je tím
- zakážeme-li našim automobilům, že
nesmějí přejeti přes určitý
počet kilometrů, nýbrž je nutno, aby
velkým vozům byla dána možnost další
dopravy, abychom tím jejich počet zvětšili
a také zabezpečili tato vozidla pro pozdější
potřebu v době snad válečného
nebezpečí.
Vycházím z předpokladu, že ministerstvo
železnic musí býti po této stránce
ústupnější, vycházím z
předpokladu, že není možno, aby na hrobě
automobilismu se mohl lépe a výhodněji rozvinouti
život na našich drahách. Sledujeme-li vývoj
naší techniky a vědy, musíme říci,
že jestliže svého času naši formani
ustoupili drahám, musí dnes dráhy ustoupiti
automobilům, tak jako v budoucnosti ustoupí naše
automobily letadlům. Vývoj techniky nedá
se nijak zastaviti a bezúčelná reglementace
je jenom na škodu věci.
Další otázkou automobilové dopravy jsou
pohonné látky. I zde jsou časté stížnosti
na to, že autodopravcům se ztěžuje provoz
tím, že jsou vysoké ceny lihobenzinové
směsi. Zde je nutno říci upřímně,
jaké rozdíly tu jsou; mnohdy je obchod obviňován,
že zdražuje, ale vážení, je nutno
znáti podstatu celé věci a je nutno také,
aby vážená sněmovna věděla,
v čem vězí disparita mezi velkými
cizozemskými rafineriemi, resp. mezi cenami rafinerií,
které jsou u nás, ale v cizích rukou, a nákupní
cenou obchodníků, kteří se zabývají
obchodem s benzinem. Jenom celní diference činí
v celku 47.68 Kč, o něž jsou rafinerie zvýhodněny
proti obchodníkům, a tím se stává,
že rafinerie mohou s nimi konkurovat. Rafinerie vydělávají
těžké miliony, kdežto obchodníci
sotva živoří při dnešních
cenách lihobenzinové směsi. Tedy je nutno
i v tomto směru, aby otázka celní byla vyřešena.
Je nutno, aby výhody, které jsou poskytovány
neprávem našim rafineriím na úkor obchodnictva.
byly znemožněny, aby vysoká položka zatížení
lihobenzinové směsi. která činí
1.97 Kč na 1 kg benzinové směsi, byla upravena
tak, aby i cena pohonných látek byla nám
přístupná a aby se umožnil rozvoj automobilismu.
Konečně je tu ještě otázka prodeje
benzinové směsi. A tu přicházím
s požadavkem, který předkládají
naši automobilisté, aby prodej u benzinových
čerpadel byl dovolen v neděli, aby v celých
oblastech, kde dnes je zaveden nedělní klid, mohli
automobilisté aspoň tam, kde potřebují,
načerpati pohonnou látku. Slavná sněmovno,
tím jsem se dotkl jen jedné velmi závažné
věci, kde bude nutno v zájmu náležitého
provedení zákona o obraně státu učiniti
důležité a nutné kroky ve prospěch
skutečné obrany státu a všech potřeb,
které se zde objevují.
Máme ještě další požadavek.
V §u 90 předložené osnovy se mluví
o silnicích. Říká se, že v době
nebezpečí, v době mobilisace nebo v době
válečného stavu musejí býti
silnice uvolněny a musejí býti dány
k disposici vojsku a pochodujícím armádám.
Slavná sněmovno, je otázka, jak naše
silnice jsou vybaveny, je otázka, zdali naše silniční
spoje stačí, máme-li silnice vybaveny tak,
aby opravdu byly tepnami provozními, a není-li nutno,
abychom mnoho a mnoho po této stránce doháněli.
Nejde při této strategii jen o otázku silnic
státních, je nutno řešiti také
otázku silnic okresních a je nutno počítati
také se silnicemi obecními. A tu, vážení,
máme před sebou velmi smutnou statistiku. V samotných
Čechách je 1857 obcí, jež jsou mimo
silniční spoj. Je zapotřebí, aby bylo
vybudováno na 2964 km okresních silnic, aby tyto
obce mohly být spojeny silničně s obcemi
druhými. Je pravda, řekne se: Potřebujeme
a potřebovali bychom mnoho peněz, aby tyto silnice
mohly být upraveny, ale vážení, uvažme,
jestliže jsme za trvání republiky vyplatili
4 miliardy na nezaměstnanost, jestliže 2400 mil. bylo
vydáno na stravovací akci, jestliže bylo vydáno
na neproduktivní péči celé 61/2 miliardy,
myslím, že bylo důležité a že
by bylo bývalo nutno, aby se po této stránce
věnovalo více na péči produktivní,
aby naše silnice, naše cesty provozní byly dobré
a také pro účely vojenské způsobilé.
To je důležité a to je nutné. Tato otázka
zůstává opět otevřena a je
nutno, aby v rámci této osnovy, kterou dnes projednáváme,
bylo také v budoucnosti postupováno co možná
nejracionelněji, aby otázka silnic byla co možná
brzy vyřešena.
V §u 97 předložené osnovy se mluví
o našich veřejných nemocnicích. Praví
se tam: "V době mobilisace, v době válečného
nebezpečí buďtež veškeré nemocnice
vojenským oddílům k disposici." A tu
opět se ptáme: máme naše veřejné
nemocnice tak vybavené, aby mohly v případě
válečného nebezpečí státi
vojenským útvarům k disposici? Máme
my v Čechách, na Moravě, ve Slezsku a hlavně
na Slovensku tak vybavené nemocnice, aby opravdu sloužily
svému účelu a obstály?
Vážená sněmovno, nemáme. Dlouho
již se pracuje na plánech. U nás se většinou
plánuje, ale ke konečnému řešení
nedochází. Je nutno, aby otázka nemocnic
nebyla nechávána jediné a výhradně
v rukou zemí a okresů, nýbrž je nutno,
aby cestou zákona se dostaly těmto útvarům
prostředky, aby mohly otázku nemocniční
řádně vyšetřiti. Země
Česká, pravda, má svůj plán,
podle kterého doufá, že by v dohledné
době vybudovala řadu nemocnic, jež by svému
účelu sloužily. Mají to býti
veliké nemocnice v Ml. Boleslavi, v Něm. Brodě,
v Č. Budějovicích, Hradci Král., Kladně,
Pardubicích, Plzni, Strakonicích, Táboře,
Ústí n. L., v Karlových Varech a v Liberci.
Těchto 12 velikých nemocnic má býti
obklopeno řadou menších dosavadních
nemocnic. Dnes máme v Čechách celkem 93 nemocnic.
Je nutno, aby tato síť byla náležitě
podchycena, aby veliké nemocnice byly také náležitě
vybaveny nejen personálem lékařským,
nýbrž také personálem ošetřovacím.
To jsou věci, jež potřebují hlubokého
studia.
Mám před sebou vládní návrh
z presidia ministerstva veř. zdravotnictví a tělesné
výchovy již z r. 1931. Bohužel, že došlo
jenom a jediné k podání vládního
návrhu, který projednáván nebyl, a
že nemocniční zákon, trvající
již od r. 1888, je stále v platnosti a že nová
úprava této věci nebyla provedena. Tedy chceme-li,
abychom měli naše nemocnice vybaveny tak, jak toho
vážnost doby vyžaduje, je nutno, aby i po této
stránce se stala náprava co možná nejrychlejší.
Přirážka nemocniční, která
vynesla za dobu 10 let 92 mil. Kč, byla z valné
části věnována výhradně
na doplňování inventáře jednotlivých
nemocnic. Je nutno, aby tato přirážka byla
v budoucnosti věnována také tomu, aby mohly
býti stavěny pavilony, aby nemocnice mohly býti
rozšiřovány, aby tato přirážka
nesloužila jen k doplňování staršího
a vyřazeného inventáře.
To jsou požadavky, se kterými přicházejí
nemocnice samy. Nemocnice chtějí státi k
disposici státu a občanstvu, ale tento problém
musí se řešiti důsledně a musí
býti také náležitě uvážen.
Vedle nemocnic máme zde další rozšíření
povinností, které se týká našeho
hasičstva. Našemu hasičstvu se ukládá
najmě v nynější době povinnost,
aby poučovalo občanstvo o protiletadlové
obraně, aby je vyučovalo, jak má zacházeti
s protiplynovými maskami. Ale zajímavo je, že
naše hasičské sbory ze žádné
strany těchto pomůcek nedostanou. Obrátil
jsem se přímo na pana ministra nár. obrany
Machníka a žádal jsem ho jménem
župní organisace hasičské na Plzeňsku,
aby těmto sborům byly přiděleny zkušební
masky; dostalo se mi odpovědi, že ministerstvo nár.
obrany nemá ani masek, které by mohlo k tomuto účelu
upotřebiti, ani prostředků, z kterých
by mohlo hasičstvu takové masky poskytnouti. Dovolíte
laskavě otázku, jakým způsobem má
pak hasičstvo vykonávati to, co je od něho
žádáno, co je úřady nařizováno,
jestliže nemá vlastních prostředků,
aby si mohlo tyto věci opatřiti, a jestliže
na druhé straně státní správa
nemá tolik pochopení, aby tyto sbory vybavila potřebnými
věcmi? V tom je nutno, aby se stala náprava. Jestliže
se volá hasičstvo k pohotovosti - jako se vedle
služby nemocniční volá také po
pomoci samaritánské - je nutno dáti prostředky,
aby mohlo hasičstvo svoji službu a povinnost vykonávati.
Konečně v §u 36 osnovy se mluví o povinnosti
všech podniků vyrábějících
elektrickou energii, že mají státi k disposici
v době mobilisace i v době případné
války. A tu je nutno si všimnouti, jak vypadá
dnešní situace elektrisace čsl. venkova, je
nutno uvážiti, jak přímo macešsky
bylo postupováno v této věci u nás
proti státům jiným. Vezmeme-li statistiku
z let 1934 a 1935, vidíme, že zvýšení
spotřeby elektrické energie ve Velké Britanii
činilo v těchto letech celých 10.7%, ve Švýcarsku
10.4 %, ale v Československu činilo zvýšení
spotřeby elektrické energie proti r. 1933 pouze
0.9 %. V čem to vězí, slavná sněmovno?
Záleží to sice také v tom, to je pravda,
že byla doba krise, hospodářské poměry
působily na zkrácení možnosti, aby byla
upotřebována elektrická energie. Ale byly
zde ještě okolnosti jiné. Máme podle
statistiky, provedené ministerstvem veř. prací,
do konce roku 1932 elektrisováno celkem 8.622 obcí,
a zbývá ještě elektrisovati 7.060 obcí.
Proč se neelektrisují tyto obce? Poněvadž
nejsou zde se strany státní pokladny, se strany
ministerstva veř. prací, poskytovány náležité
dotace těm obcím, jež by elektrisovati chtěly.
Zajímavá jsou tato čísla: Na elektrisaci
venkova bylo celkem ze státních prostředků
za celou dobu provádění akce povoleno podpor
za 268 mil. Kč. Do konce r. 1935 bylo vyplaceno podpor
za 196 mil. Kč. Zbývá prý ještě
vyplatit 71.5 mil. Kč, kdyby v příštích
letech bylo do rozpočtu dáváno jen po 10
mil. Kč.
Zajímavé je, jak k tomuto dluhu došlo. Poněvadž
elektrisaci venkova nelze provádět bez současného
subvencování, poskytovalo ministerstvo veř.
prací jednotlivým obcím subvence, které
činily pro jednu obec asi 50.000 Kč. Dnes leží
v ministerstvu veř. prací 1.100 nevyřízených
žádostí, příslibů je vydáno
za 71 mil. a všechny ostatní žádosti vyřízeny
nejsou. Důsledek toho je, že ve výrobě
elektrické energie a ve spotřebě jdeme zpět.
Proto je nutno, aby byla v zájmu budoucí potřeby
i tato otázka řešena.
Důležité je všímati si vedle našich
všeobecných elektráren také elektráren
městských a zároveň je nutno vzpomenouti
i elektráren soukromých, aby v případě
potřeby mohly býti k disposici pro obranu státu.