Jděte dále. Praha na vás žádala,
abyste provedli osvobození obecních domů
od ochrany nájemníků v návrhu zákona
o ochraně nájemníků. Tedy konkretně:
Pořád se doporučuje, obdobně jako
je to u domů státních, aby byly vyloučeny
z ochrany všecky domy, které jsou ve vlastnictví
a ve správě obce, aby se tady nadále nevztahovala
ochrana nájemníků na domy, které obec
získala od 1. listopadu 1918. Tedy na jedné straně
v soc. politickém výboru jste nám vytýkali,
že hájíme zájmy majitelů domů,
trvali jste na plnění starého zákona
o ochraně nájemníků, a na druhé
straně právě socialisté, ovšem
pokud sedí na pražské radnici, žádali,
aby obecních domů se netýkala ochrana nájemníků,
aby ty z toho byly vyloučeny. Tedy vidíte. že
ani vy nejste v těchto věcech zásadní.
Nevytýkám to, jen to připomínám.
Na pražské radnici mají socialisté bytovou
politiku ve svých rukou, přidělují
mnohde byty podle politické legitimace, přirozeně
tam, kde mají moc ve svých rukou, by chtěli
tyto domy sami obhospodařovat. Kde jde o soukromé
podnikání, tam se kladou všemožné
překážky. Obec pražská má
řadu jiných povinností, velké úkoly,
ale jak jsem jednou řekl, samospráva je podvázána,
jako je podvázán celý náš život.
Mohly-li by se někde podnikati velké stavební
práce, velké rentabilní investice, pak by
to mohlo býti především ve Velké
Praze. Jest třeba jí podati pomocnou ruku, jest
třeba k tomu přispěti. Pohleďte, jak
věc vypadá ve skutečnosti. jak vypadají
naše komunikace, jak vypadají naše silnice, ze
jména výpadové silnice z hlav. města
Prahy. Ještě dnes mají mnoho překážek
v tak zvaných železničních přejezdech,
ještě dnes vidíme, že úprava těchto
výpadových silnic jest sporná vzhledem k
tomu, že se neví, kde končí nebo počíná
povinnost státu v udržování těchto
silnic a kde povinnost obce. Já na tyto věci upozorňuji
a podáváme s kol. dr Štůlou v
tom smyslu potřebné interpelace a návrhy.
Žádáme zejména, aby administrativa byla
znovu postavena na jinou právní základnu,
než na které je, žádáme uvolnění
výpadových silnic, žádáme zrušení
železničních přejezdů a jiné
vyřešení, než jest dnes. Žádáme,
aby všechny možné rentabilní investice
byly znovu oživeny, aby v nich bylo pokračováno,
aby stavební ruch nebyl brzděn buď nepohotovostí
úřadů a snad také nedosti dobrou vůlí.
Mohl bych, vážená sněmovno, upozorniti
na řadu velkých staveb, které by mohly býti
ihned v Praze začaty, kdyby tu nebyly překážky
v různých zákonných ustanoveních,
která podvazují samosprávu, anebo která
také z jiných důvodů, na př.
ve vadné administrativě, kladou překážky
skutečnému rozvoji stavebního ruchu. Proto
ve svých interpelacích žádáme
změnu regulačního plánu, žádáme
vyřešení řady otázek, ať
jde o pokračování v prohrábce na Vltavě
a výstavbě povltavských silnic, o dobudování
letiště ve Kbelích a o řadu jiných
investic, které by byly jistě rentabilní
a pro něž by se jistě našla úhrada.
Vedle toho se budeme starati, aby byla odstraněna vadná
administrativa a loudavost stavebních úřadů
a aby byl stavební úřad vypraven tak, aby
stavební ruch jím nebyl brzděn a aby také
tím netrpěl. Dále budeme žádati,
aby byl učiněn pořádek v parcelačním
řízení, zejména pokud se týká
vyměřování investičních
poplatků. Z tohoto důvodu budeme prosazovat reformu
dnes zastaralého stavebního řádu.
Stavební řád vyžaduje nutné reformy.
Vlastně není žádného, neboť
jiný má samospráva, jiný má
země a jiný má stát. Je tu ohromná
roztříštěnost; když jde o veřejné
dodávky, nikdy nemáte jistoty, podle kterých
směrnic má býti dodávka zadána,
a také nikde není podmínka, že zadávku
musí dostati nejlevnější firma z oferujících.
A důsledky? Buď se nedodržuje kolektivní
smlouva, nebo se nezaplatí živnostníkům,
nebo nakonec se hledají vícepráce. Tu je
svrchovaný čas, aby do této věci byl
uveden náležitý pořádek, aby
stavební řád byl uzákoněn,
aby konečně byla stanovena pevná jednota,
podle které veřejné dodávky se budou
zadávat, aby živnostník měl jistotu,
aby dělník měl jistotu, aby měl jistotu
podnikatel, aby byla jistota ať jde o obec, stát nebo
zemi. (Místopředseda dr Markovič zvoní.)
Je zde řada věcí, o nichž bych se chtěl
ještě zmíniti. Vezmu to stručně.
Zákon na ochranu nájemníků citelně
se dotýká nejen těch, které chrání,
ale zejména majitelů domů. Vycházím
z názoru, že tuto otázku musíme řešiti
velmi opatrně, že otázku ochrany nájemníků
nutno řešiti rozvážně a spravedlivě.
V soc. politickém výboru řekl jsem docela
otevřeně, že ochrana nájemníků
ve Velké Praze netýká se ani 20% nájemníků,
ale že se zapomíná na mladé, na ty,
kteří přišli do života po převratu
(Hlasy: Ano!), zapomíná se na ty, kteří
se oženili v posledních letech, založili si rodinu
a jsou buď bez práce, jsou tedy na tom dvojnásob
hůře, nebo kteří mají malé
platy. Ti na ten život doplácejí do všech
důsledků.
Slavná sněmovno, toto je nutno si uvědomiti,
že k těm mladým máme při nejmenším
stejné povinnosti jako k těm chráněným.
Proto nedovedu pochopiti, jak mnozí páni tak houževnatě
a tvrdě drží stanovisko těch starých,
a na ty mladé zapomínají. (Tak jest! -
Místopředseda dr Markovič zvoní.)
Spravedlnost je základem státu. Ti mladí
při řešení těchto otázek,
kdy spravedlnost má tolik konců, na to doplácejí
a těžce to nesou a pak si tu spravedlnost různě
vykládají.
Slavná sněmovno, prosím, aby při řešení
tak velikých a významných otázek,
jako jsou otázky bytové, se postupovalo spravedlivě
s ohledem na ty, kteří jsou biti dvojnásobně,
to jsou mladí lidé, mladé, nové rodiny.
Ke konci chci upozorniti: Stranickým režimem, stranickým
systémem nebo tím, když zvítězí
jedno stanovisko, věci nerozřešíme a
tím jim také nepomůžeme. Volební
skupina naše o těchto otázkách několikrát
jednala, vzala v úvahu požadavky jak podnikatelů,
jak majitelů domů, tak také nájemníků,
a vychází z názoru (Předsednictví
převzal místopředseda Onderčo.),
že je nutno likvidovat vázané hospodářství,
ale také že je nutno míti smysl pro ty, kteří
by tím byli poškozeni, pro sociálně
slabé, těm chce pomoci, má pro ně
pochopení, ale dvojnásob říká,
že musí míti tento slavný sněm
pochopení pro ty, o nichž jsem hovořil naposled,
pro mladé. (Výborně! - Potlesk
poslanců nár. sjednocení.)
Místopředseda Onderčo (zvoní):
Slovo má ďalej pán posl. Kögler.
Posl. Kögler [německy]: Slavná
sněmovno!
Mohl bych přímo navázati na vývody
předcházejícího řečníka,
jenž se zde pokusil přirovnati autoritativní
režim k režimu politických stran, a to v přímé
souvislosti s projednáváním osnovy zákona
o podpoře stavebního ruchu. Stojíme v Evropě
před těžkou krisí bydlení. Krise
se ukazuje nejvážněji a nejtvrději tam,
kde máme co činiti s fašistickými režimy,
a to z velice prostého důvodu, protože dynamika
násilí, jež se ve fašistických
státech vyvíjí, nesměřuje k
tomu, aby snad pozvedla problémy zvelebení obytných
staveb anebo řešila problémy blahobytu lidu,
nýbrž protože nutí k tomu, aby přiměřeně
ke svému vnitřnímu násilí postavila
na místo lidových obytných staveb kasárny
a jiné podniky, které ovšem neodstraní
bytovou krisi, nesprovodí se světa tíživý
nedostatek zvláště malých bytů,
nýbrž jej rozmnoží.
Podpora stavebního ruchu našla v naší
republice v letech 1921 až 1924 skutečně mocný
podnět. Ovšem se tohoto podnětu podstatně
nezúčastnilo v té době území
osídlené Němci. Toto území
zmeškalo připojiti se k podpoře stavebního
ruchu těch dob více nebo méně a neprodělalo
ji s sebou. To zase souvisí především
s nedostatečnou likvidací spořitelen v poválečné
době, částečně však to
souvisí i s národnostně-politickými
otázkami. Teprve v druhém období po roce
1929 nastal v podpoře stavebního ruchu silnější
pohyb, jenž se dal v pohraničních krajích
velice silně pocítiti. Ale od té doby se
zmírnil. Smím v této souvislosti poukázati
na zprávu, jež byla zaslána Mezinárodnímu
úřadu práce v Ženevě o podpoře
obytných staveb naší republiky. V této
zprávě říká se na konci, že
bytová politika jest prý ve všech zemích
v plném vývoji a že povede ještě
k mnohým novotám. Ona prý je asi povolána,
aby vyplnila jednu z nejživějších kapitol
sociální politiky, a je tím pro dělnictvo,
jehož materiální a morální životní
podmínky dovede značně zvýšiti,
přímo důležitá.
To platilo ještě r. 1932. Dnes to vlastně již
neplatí. Finanční stav republiky přinutil
od té doby k mimořádným úsporným
opatřením, která bohužel působila
i v oboru podpory bytových staveb. V posledních
letech, zvláště v roce 1935 vlastně
již nepřicházejí v úvahu novostavby
hodné zmínky. Ale rozhodně nestojí
nově zřízené byty v snesitelném
poměru k rostoucí potřebě, jež
se přece děje podle daných veličin
a jež se má regulovati na číslicích
populace a na číslicích uzavřených
sňatků. Skutečnost, že se stavba bytů
v posledních letech zmírnila, působí
ovšem na zostření krise. Poukazuji na zprávu,
kterou uveřejnilo v červenci 1935 47 severočeských
ústavů pro zprostředkování
práce. V této době, tedy uprostřed
stavební sezony, vykázalo těchto 47 okresních
ústavů ne méně než 10.242 stavebních
dělníků jako nezaměstnané,
při daleko větším počtu pomocných
dělníků a dělníků s
denní mzdou. V listopadu loňského roku byla
uveřejněna zpráva Národní banky,
ve které je toto (čte): "Celkový
rozsah stavební činnosti letos není značný,
byť by se dalo i zde adaptačními pracemi a
opravami zjistiti v posledních měsících
jisté oživení následkem daňových
úlev." Naděje Národní banky směřuje
k r. 1936, a to jednou pro snížení úrokové
sazby, po druhé pro lepší výnosnost
staveb, jelikož snadnější kalkulace činže,
jak se zdá, poskytuje Národní bance předpoklady,
že v r. 1936 budeme míti co činiti s citelným
zlepšením na bytovém trhu. K tomu mají
sloužiti i daňové úlevy podle vlád.
nařízení čís. 1 z r. 1936.
Doufá se, že nastane hospodářský
podnět z té skutečnosti, že bude možné
očekávati oživení staveb činžovních
domů v r. 1936 z daňové amnestie, jež
dává poplatníku možnost, aby zatajené
příjmy byly vloženy do oprav jakož i do
novostaveb. Musím ovšem říci, že
se mi zdá předpověď Národní
banky pro tento případ z velice průzračných
důvodů příliš optimistickou.
I když musíme osnovu vítati, přece nesplňuje
očekávání, která vlastně
s ní spojuje obyvatelstvo. Ale jsou technické nedostatky,
které činí nemožnými jejich přímé
působení, především ke zmírnění
krise. Peněžní trh není, beru-li v úvahu
německou oblast naší republiky, připraven
na velkorysé investice. Peníze jsou dnes zvláště
u spořitelen, pro hypotekární úvěr
sotva ještě k disposici. Je správné,
že můžeme zjistiti již po měsíce
vzestup přijatých úspor, to však ještě
dlouho nestačí, aby byla zajištěna nutná
likvidita spořitelen a tím méně, aby
bylo umožněno velkorysé podporování
investic anebo zajištění hypotekárních
půjček. Tedy jednou je to nedostačující
mobilita spořitelen, jež jest překážkou.
Ze 160 německých spořitelen by nemohlo podle
mého vědomí o věci býti připraveno
ani 150 mil. Kč pro hypotekární úvěr.
K tomu přistupuje, že spořitelny musí
dnes ještě velice těžce bojovati s otřesy
na trhu realit. Dlužno se tázati, zda ústřední
peněžní ústavy, Ústřední
sociální pojišťovna, Všeobecný
pensijní ústav, Dělnické úrazové
pojišťovny budou moci dáti k disposici peníze,
kterých jest potřebí pro hypotekární
úvěry.
Druhým momentem, který při tom rozhoduje,
jsou obce. Osnova přece ustanovuje, že obce mají
postaviti byty pro chudé. Jsem přesvědčen,
že obce na tuto úlohu nejsou připraveny. Předně
jim chybí řešení otázky vyvazení
z dluhů. Zde jest tedy těžkost, která
přímo znemožňuje hospodářské
zmírnění krise a působení na
opatření práce. Tisk přináší
v poslední době zprávy, že v 38 větších
městech republiky byl ještě v r. 1929 měsíční
přírůstek 1400 bytů. Tento počet
klesl r. 1930 na 1000, stoupl r. 1931 na 1600 a zřítil
se r. 1935 na 400. Tento obraz tedy zcela jasně ukazuje,
že opatření bytů, a o to mi jde při
těchto úvahách, zůstává
daleko za nutnou potřebou.
Vezmou-li se v úvahu sňatky jako činitel
pro zakládání bytů, poukazuji na to,
že v Československé republice bylo uzavřeno
v r. 1934 118.270 sňatků; v r. 1935 jich bylo v
měsících leden až červen 49.800.
Smíme předpokládati, že uzavírání
sňatků a opatření nových bytů
je přibližně vzájemně v rovnováze.
To by tedy znamenalo, že bychom měli při plánovitém
uskutečňování požadavků,
jež nám staví bytové hospodářství,
přibližnou roční potřebu 100.000
bytů. Počet tento bude snad poněkud vysoký,
ale nebude značně níže pod číslicemi,
které zde byly jmenovány. Srovnáme-li tedy
přírůstek obyvatelstva, poukazuji na to,
že můžeme v posledních 5 letech prokázati
přírůstek 400.000 lidí. I zde nutí
ovšem dalekosáhlá bytová politika k
odpovědným plánovitým opatřením.
Při tom tak příliš nerozhoduje klesající
křivka uzavírání sňatků.
Ona v zásadě příliš mnoho nemění
zde označenou procentní sazbu.
Osnova chce zmírniti nejhorší bídu o
byty, chce vytvořiti 15.000 až 18.000 bytů
o jedné místnosti se zárukou na 300 milionů,
chce, aby obce vytvořily byty pro chudé s pomocí
státního příspěvku na základně,
že bude možná kalkulace činže asi
na 3 % stavebního nákladu. Problém opatření
bytů se však nesmí vyčerpati v pohotovém
postavení bytů pro chudé. K bytovému
problému se musí přikročiti velkorysým
způsobem, k čemu bych chtěl jenom ještě
říci: Otázka, zda se mají stavěti
nejmenší nebo malé byty, má se posuzovati
podle našeho mínění s hlediska lidového
zdravotnictví a nikoliv výlučně s
fiskálního hlediska. Konečně mají
přece byty, které budou nyní zřízeny
pomocí prostředků veřejné ruky,
absolvovati normální životní trvání.
Ale nejmenší byty, tak řečené
obytné kuchyně, budou brzy při příznivém
vývoji hospodářských poměrů,
mluvě ve smyslu lidového zdravotnictví, předstihnutou
formou bytů. A proto myslím, že se veřejná
ruka má postaviti na daleké hledisko při
tvoření nových bytů a že nemá
přikročiti k problému jen výlučně
s hlediska okamžité nouze. Žádali jsme
velkorysé a zásadní řešení,
dbajíce dvou hledisek. Především systematické
zdolávání nedostatku bytů a za druhé
zásadní odstranění bytové nouze.
Obě složky zde jsou a mají dostačující
úkol. Můžeme pochopiti, že jsou určité
překážky. To se může vysvětliti,
i když se veskrze nemohou schváliti důvody,
které byly pro to uvedeny. K systematickému potírání
bytové nouze a k řešení bytového
problému nestačí především
soukromé hospodářství, neboť
zanedbává zvláště v době
krise bytový trh, protože počíná
klesati důchod domovního vlastnictví. Mzda
a činže, která vyplývá z pozemkové
renty, ze stavebních nákladů a z hypotekárních
úroků, stojí v nepřekonatelném
odporu proti sobě, a tato skutečnost vlastně
brání ozdravění bydlení se
strany soukromého hospodářství. Stavění
bytů však nemůže býti pojato výlučně
jako uložení kapitálu, to zakazuje již
sám význam bytů pro lidové zdravotnictví.
Bez pomoci veřejné ruky se problém bytový
vůbec nemůže řešiti.
Z těchto hledisek jsme vždy vycházeli při
posuzování této otázky. Většina
bytů v Československé republice jsou nejmenší
a malé byty, slouží tedy hospodářsky
nejslabším vrstvám obyvatelstva. Když
se vezme do ruky právě vyšlá statistická
ročenka, nalezne se, že ze sčítání
určitých měst vysvítají tyto
skutečnosti: Bylo v celku napočítáno
980.034 bytů. Tento počet je takto složen:
byty s jednou hlavní místností 219.378, t.
j. 22.4%, se dvěma hlavními místnostmi 396.684,
t. j. 40.5 %, se třemi hlavními místnostmi
176.114, t. j. 18%. V celku dají byty od obytné
kuchyně až do dvou pokojů a kuchyně
792.176 bytů, čili 80.9 % zde vypočtených
případů. Ostatních bytů od
4 do 7 a více hlavních místností jest
tedy úhrnem jen 19.1%. V r. 1932 nebyl přechodně
citelný nedostatek dvoupokojových bytů. Cítili
jsme to také v oblastech
krise. Rozvoj veřejných financí však
měl na bytový problém zde velice nepříznivý
vliv. Skutečnost, že obce musely vybírati pro
svou vlastní sanaci činžovní poplatky
v nejvyšších sazbách z bytů, vedla
k tomu, že nastala strukturní změna bytů,
že se sta a tisíce nájemníků
vzdalo větších bytů a že si najalo
byty menší. Kdo měl 4 nebo více pokojů,
šel do 3 pokojového bytu, kdo měl 2 pokojový
byt, šel do 1 pokojového bytu, aby ušel částečně
velice silnému zatížení obecními
činžovními poplatky a aby si finančně
ulehčil, což lze pochopiti, když se ví,
jak velice poklesl v posledních letech důchod lidu.
Tím však nastal velice silný tlak na malé
a nejmenší byty, nejen se strany potřeby, nýbrž
také se strany ceny, neboť čím větší
poptávka, tím větší činže,
zvláště u nechráněných
bytů.
Nechyběly - smíme to dnes se zvláštním
uspokojením zjistiti - v uplynulé době od
r. 1929 velkorysé návrhy a schůdné
cesty. Poukazuji na návrh ministra soc. péče
a ministra dr Czecha, jenž se pokusil uchopiti problémy
ze základního hlediska, nejen prostě samotné
řešení otázky ochrany nájemníků,
nejen samotný problém podpory stavebního
ruchu a jen nové opatření bytů, nýbrž
nadto zjištění bytové potřeby,
komunální zprostředkování bytů,
bytový dozor, podporu stavebního hnutí, udržování
starých domů a jejich uvedení v dobrý
stav, ochranu nájemníků, otázku stavebního
příspěvku, zacházení s obecně
prospěšnými stavebními družstvy,
bytovou péči státu a obcí a nutné
vytvoření poradních orgánů.
I když v našich ústavních zákonech
není ustanoveno právo na byt, směřovaly
přece snahy ministra soc. péče tímto
směrem. Pokusily se čeliti dosavadním nedostatkům,
chtěly především na místě
volné hry sil na bytovém trhu zříditi
plánovité hospodářství veřejné
ruky podle základních pojmů moderní
hygieny a zásad účelné politiky obyvatelstva.
Smíme zjistiti: Není oblasti hospodářství,
jež by se přiblížila úpravě
plánovitě hospodářskými ustanoveními
tak blízko, jako bytové hospodářství,
již z ohledu na jeho tak význačnou lidově-politicky
a lidově-zdravotní důležitost. Mluvím-li
o bytové nouzi, nechci tím ještě jednou
zdůrazniti poukaz, jejž učinil p. ministr soc.
péče Nečas ve své zprávě
v sociálně-politickém výboru, když
odkazoval na to, že tisíce rodin živoří
ještě ve vagonových bytech a jiných
nedostatečných provisorních pomocných
zařízeních, která se mohou jen stěží
nazvati obydlími.
Můžeme ze statistické ročenky dokázati
bytovou nouzi statisticky. Bylo uspořádáno
sčítání, jehož se zúčastnilo
980.034 bytů s 2,505.120 hlavními místnostmi.
V těchto bytech žilo 3,553.749 osob. V 5.022 bytech
žilo přes 11 osob, v 12.098 bytech 9 až 10 osob,
v 48.492 bytech 7 až 8 osob, v 187.269 bytech 5 až 6,
v 442.668 bytech 3 až 4 osoby, v 207.668 bytech 2 a v 76.817
bytech 1 osoba. Průměr je tedy na jeden byt 3.63
osob, na jednu místnost 1.42 osob. Tím překročujeme
evropský průměr.