Takových případů máme velmi
mnoho. A proto se dožadujeme, aby i tato věc invalidů,
zejména těžkých, kteří
se nemohli přihlásiti do r. 1923, byla ještě
vyřešena a aby tím byl také doplněn
pořad upravených zákonů, kterými
by se přispělo ke zlepšení těžkého
existenčního údělu válečných
poškozenců.
Při této příležitosti upozorňuji
také na těžkou situaci vdov při přiznávání
vdovských důchodů. Vdovský důchod
může býti přiznán vdově
po invalidovi jedině v tom případě,
když lékař prokáže, že choroba,
na kterou nemocný zemřel, je chorobou, na kterou
byl superarbitrován, na kterou byl uznán invalidním.
Máme velkou řadu dokladů, že nemocný
zemřel na chorobu, která byla pokračováním
invalidní choroby, ale bohužel na konec se přidružila
srdeční slabost, jako diagnosa úmrtí
byla označena srdeční slabost a nikoli choroba,
a tím vdova přišla o vdovský důchod,
který jí plným právem náležel.
Mám dále případ z Písku, který
konkretně mohu citovati; invalida utrpěl ve válce
těžký průstřel mozku, trpěl
nesnesitelně hroznými bolestmi hlavy, a tyto těžké,
úporné bolesti dovedly ho až k tomu, že
vzal provaz a oběsil se. A protože oběšení
neznamená pokračování anebo skončení
choroby, pro kterou byl uznán invalidním, vdova
nemá nároku na vdovský důchod. (Slyšte!)
V této věci upozorňuji, že je třeba
najíti nejen lidské, nýbrž také
spravedlivé stanovisko k řešení tohoto
problému poskytování vdovských důchodů.
Máme fakticky lékařsky prokázáno,
že i sebevražda při těžkých,
úporných a bolestivých chorobách je
důsledkem choroby. Lékařsky je potvrzeno,
že sebevražda je také částí
choroby, kterou nemocný trpěl, a jejím ukončením.
Přes to však nadřízené úřady
lpí na judikatuře, na usnesení brněnského
správního soudu, podle kterého sebevražda
není skončením choroby, kterou invalida trpěl.
A já především upozorňuji, že
velmi často úřady lpí na judikatuře
tam, kde jde o poškození sociálně slabých
lidí, ale tam, kde je tomu naopak, velmi často nevidíme,
že by se stejnou měrou lpělo na judikatuře.
Proto se dožaduji, aby zejména ministerstvo soc. péče
také těmto otázkám věnovalo
pozornost a nalezlo cestu ke spravedlivému řešení
tohoto problému při přiznávání
vdovských důchodů.
Do té doby, dokud se nepodaří vyřešiti
otázku přihlášení se těch,
kteří do r. 1923 nebo legionáři do
r. 1925 - nepodali své přihlášky, je
potřebí také, abychom hledali cestu k řádnému
dotování invalidního fondu při ministerstvu
soc. péče. Tento invalidní fond je utvořen
proto, aby z něho byly dávány jednoroční
nouzové výpomoci těm, u nichž se prokáže,
že jsou invalidy anebo pozůstalými po invalidech,
kteří by byli měli nároky, kdyby se
byli přihlásili do r. 1923. Z tohoto fondu se vyplácí
jednou za rok částka 200, 250, nanejvýš
300 Kč. Ale my vidíme, že tento fond rok od
roku klesá. Je utvořen z různých vojenských
fondů a s pomocí státu, takže tvoří
kapitál 11 milionů Kč, ale lze každoročně
používati jenom úroků z tohoto kapitálu.
Mimoto je fond dotován každoročně položkou
plynoucí z daru ministerstva nár. obrany v částce
asi 200.000 Kč ročně. V letošním
roce ministerstvo nár. obrany dosud tuto položku ministerstvu
soc. péče neposkytlo. Doufáme pevně,
že se tak stane a že ministerstvo nár. obrany
také v tomto ohledu splní svoji mravní povinnost
k invalidům, kteří se dožadují
alespoň částečné pomoci z tohoto
fondu a kteří se do r. 1923 o důchod nepřihlásili.
Letošního roku bude úrokový výtěžek
daleko menší, poněvadž je snížena
úroková míra, takže v letošním
roce proti letům minulým bude moci býti podělena
daleko menší část invalidů, ačkoliv
počet žadatelů o podpory z invalidního
fondu rok od roku stoupá. Ministerstvo soc. péče
by nám mohlo podati doklady, jak těžcí
váleční poškozenci pobírají
tuto jednoroční výpomoc z fondu. Jiného
východiska, prozatím, bohužel, nebylo.
Dále bych se chtěla při příležitosti
projednávání této osnovy zákona
zmíniti o akutních požadavcích našich
legionářů-invalidů, z nichž především
uvádím požadavek, po němž legionáři-invalidé
již delší dobu volají, a to dosažení
unifikace. Jenom nepatrná část invalidů-legionářů
spadá do péče ministerstva nár. obrany.
Na základě zaopatřovacího zákona
č. 76 z r. 1922 nespadá veliká část
invalidů-legionářů do působnosti
a do ochrany tohoto zákona. Bylo by jenom aktem spravedlnosti,
kdyby došlo k novelisování §u 81 tohoto
zákona a kdyby byla rozšířena jeho působnost
na všechny legionáře-invalidy. (Výborně!)
Upozorňuji také především pana
ministra nár. obrany na veliké nesnáze s
umisťováním legionářů-invalidů
a invalidů vůbec. V této době se přistupuje
v řadě podniků k zahajování
prací na obranu státu a proto jsme přesvědčeni,
že ministerstvo nár. obrany by dovedlo najíti
cestu, aby v podnicích pracujících na obraně
státu nebo v podnicích, na nichž je stát
kapitálově zúčastněn, byli
přijímáni invalidé a invalidé-legionáři,
aby tím byla splněna část povinnosti
k těm, kteří v zahraničních
armádách vykonávali svoji povinnost pro svobodu
národa, pro svobodu československého státu.
Při této příležitosti poukazuji,
že praxe ministerstva nár. obrany podle §u 7,
odst. 3 všeobecných podmínek zadávacích,
platných pro zadávání prací
a potřeb pro československou brannou moc, naprosto
nepostačí a je zde potřebí opatření
daleko důraznějších.
U příležitosti volání po zaměstnávání
invalidů a invalidů-legionářů
poukazuji na skutečnost, že v tabákových
továrnách státních je veliká
řada systemisovaných míst, která dosud
nebyla obsazena proto, že ministerstvo financí se
zdráhá dáti souhlas k rozšíření
počtu zaměstnanců tabákové
režie. Proto žádám ministerstvo financí,
aby urychleně projednalo žádost ústředního
ředitelství tabákové režie a
poskytlo tím možnost nerušeného chodu
zaměstnání v tabákových továrnách
a zaměstnání řady lidí, volajících
po práci a po slušné lidské existenci.
Zároveň chci se zmíniti také o tom,
že doposavad byla invalidům omezena možnost hledání
existence na úzký okruh získávání
tabáčních prodejen. My jsme nesčíslněkrát
zakročovali a žádali ve prospěch válečných
invalidů o poskytnutí nových prodejen anebo
prodejen vypsaných a zkušenosti nám ukázaly,
že je potřebí, aby byla vydána jasná
pravidla a jasné směrnice, podle kterých
se zadávají jak nové, tak i staré
prodejny. Máme důkazy, že jsme žádali
pro těžké válečné poškozence
anebo vdovy tabáční prodejny. Tito lidé
na to obětovali značné finanční
položky, našli si místo, vypracovali plánky,
a když měli všechno hotové, žádost
se jim zamítla s tím, že místo, na kterém
žádají o povolení prodejny, je v přílišné
blízkosti druhé nebo třetí prodejny.
My jsme se s tím spokojili, poněvadž jsme si
řekli, že jsou pro to pravidla, jimž se nemůžeme
brániti. Ale za měsíc nebo za dva měsíce
v témže místě byla zřízena
prodejna nová, která byla dána invalidovi
někdy daleko méně potřebnému,
nežli za kterého jsme se přimlouvali my.
Uvádím především doklad, který
už byl interpelován v poslední době
v posl. sněmovně. Před několika týdny
byla zadána nová prodejna tabáku v Hybernské
ulici blízko "Bulhara" panu Františkovi
Pitrovi a tato prodejna je vzdálena pouhých 30 kroků
od nejbližší prodejny, ačkoliv se nám
říká, že ve směrnicích
je udána vzdálenost nejméně dvou set
kroků. (Předsednictví převzal místopředseda
Mlčoch.) Tato prodejna je vedle toho ještě
v blízkosti dvou druhých tabákových
prodejen a kromě toho pan František Pitr v době,
kdy mu byla dána tabáková prodejna, byl majitelem
prodejny Třídní loterie, která mu
vynášela a vynáší ročního
příjmu 30.000 Kč, kromě toho je majitelem
insertní kanceláře, je majitelem vily ve
Velkých Popovicích, obývá třípokojový
byt. (Posl. Zeminová: Slyšte!) Vedle toho má
ve své kanceláři spolunájemníka,
který má realitní kancelář,
a ten mu podle výtěžku svých příjmů
platí 300 až 500 Kč měsíčně.
Dále týž pan Pitr bydlí ve společné
domácnosti se svým tchánem, který
má šatnu na nádraží v Ústí
n. Labem a z této šatny odvádí panu
Pitrovi až 2000 Kč měsíčně,
poněvadž Pitr je podle všeho kapitálově
na této šatně zúčastněn.
Je tedy nesporné, že takovéto případy
značně rozrušují naše trafikanty
a válečné poškozence. Proto se domáháme
se vším důrazem, aby byla provedena řádná
revise držitelů tabáčních prodejen,
žádáme, aby těm držitelům
dosavadních prodejen, kteří mají jiný
výdělek, jiný existenční příjem,
nebo kteří jsou majiteli výnosných
domů nebo jiných nemovitostí, byla trafika
odňata a aby byl vypsán konkurs, v němž
by se mohli o tuto trafiku přihlásiti potřební,
sociálně slabí váleční
invalidé.
Shrnuji v závěru své řeči všechny
tyto požadavky v tom, že kvitujeme předloženou
osnovu zákona ne jako závěr všech požadavků
pro válečné poškozence, nýbrž
jako nový krok kupředu, k uskutečnění
všeho, čeho se ve prospěch válečných
invalidů, vdov a sirotků domáháme.
Budeme hlasovat pro předloženou osnovu zákona
a předpokládáme, že tím plníme
svoji národní a lidskou povinnost k válečným
poškozencům. (Výborně! - Potlesk.)
Místopředseda Mlčoch (zvoní):
Uděluji slovo dalšímu přihlášenému
řečníku, jímž je p. posl. Knebort.
Posl. Knebort: Slavná sněmovno! Snad žádnému
stavu v republice nebylo tolik ublíženo a nebyl tolik
opomíjen, jako se to stalo válečným
poškozencům. Pracoval jsem již od začátku
s tímto stavem na zákonu z r. 1920 a vím,
kolik potíží, kolik bolestí a kolik
protestních schůzí zde bylo na to, aby byl
uskutečněn. Teprve v r. 1922 byl tento zákon
novelisován, ovšem tak, že nepřinesl válečným
poškozencům ani minimum, kterého je potřebí
k zajištění životní existence.
R. 1926 byl zákon z r. 1920 novelisován takovým
způsobem, že vyvolal velikou bouři odporu v
řadách válečných poškozenců.
V tomto roce byl nárok na důchod příjmový
snížen u osob nesamostatně výdělečných
ze 12.000 na 10.000 Kč, u osob samostatně výdělečných
ze 6000 Kč na 5000 Kč ročního příjmu.
Slavná sněmovno, táži se, jak může
dnes člověk samostatně výdělečný,
je-li při tom válečným invalidou,
být živ z příjmu 5000 Kč ročně,
kde může člověk samostatně nevýdělečný,
invalida nebo pozůstalý při dnešní
velké nezaměstnanosti, kdy je dostatek zdravých
lidí, získat práci a býti živ
z příjmu 10.000 Kč, když mu na chorobu,
kterou získal válkou, není přiznáno
nejméně 25%, aby měl nárok na důchod
pro válečné poškozence?
To jsou věci, které vyvolávají v řadách
všech válečných poškozenců
velikou nevůli a které by měly býti
touto sněmovnou konečně řešeny
a odstraněny tak, aby spravedlivé požadavky
válečných poškozenců byly konečně
splněny.
Osnova zákona, kterou dnes projednáváme,
jest, řekl bych, vynucena současnou dobou, poněvadž
není vyloučeno, že v dohledné době
se budeme muset starat o nové válečné
oběti. A tu je strašnou obžalobou pro zákonodárné
sbory republiky Československé, že za 15 let
neusnesly se ani na jednom zákonu, který by byl
aspoň do jisté míry splnil oprávněné
požadavky válečných poškozenců.
Již v soc.-politickém výboru zaujal jsem k
této osnově stanovisko a ukazoval jsem zároveň,
že zákon má býti jasný a má
zřetelně vymezovati práva a povinnosti. Zde
hned v úvodu vlád. návrhu v čl. I
stojí (čte): "Po uplynutí této
lhůty může ministerstvo sociální
péče v dohodě s ministerstvem financí
povoliti, aby invalidovi byl zemským úřadem
pro péči o válečné poškozence
přiměřeně zvýšen invalidní
důchod." Proč tam stojí slovo "může"?
Dává-li zákon občanu povinnost, musí
na druhé straně jasně ukázati jeho
práva; pro toto okénko v tomto zákoně,
pro to slovo "může" se bojím, aby
na jeho podkladě nebylo rozhodováno stranicky nebo
aby nebyly opomíjeny velmi křiklavé případy.
Bylo zde už hovořeno, že ve velmi mnoha případech
nebyla přiznána válečná náležitost
nebo nebyla uznána válečná příčina
té které choroby. Zasedal jsem řadu let v
zemské odvolací komisi a vím, jak se v ní
jedná, když se válečný poškozenec
odvolává co do výše procent své
neschopnosti. Mohu říci, že z dobrých
50% jsou váleční poškozenci posuzováni
nikoli podle současného stavu tělesného
a své choroby, nýbrž podle spisů. Máme-li
tu dnes odhlasovat, aby nárok na zvýšení
důchodu byl již od 50%, tedy žádám,
aby při odvolacích prohlídkách, t.
j. při prohlídkách, kdy se válečný
poškozenec odvolal, nebylo v řadě případů
postupováno zase tak, že se jejich procento invalidity
bude odhadovati nikoli podle skutečného stavu, nýbrž
podle spisů.
A tu bych prosil pana ministra soc. péče, aby těmto
případům byla věnována zvláštní
pozornost, aby lidé, kteří se odvolávají
na to, že jejich stav se zhoršil, byli povoláváni
k prohlídkám, ale také aby byli prohlíženi
osobně. Jsou případy, že podle spisů
byl invalida odhadnut na 25%, ačkoli se pohyboval jen na
vozíku, jinak se totiž pohybovati nemohl. Jsou případy,
kde se nechce přiznati válečná příčina
vzniku choroby, a invalida dostane 20% -čili těmito
20% uzná mu lékař, který jej odhaduje,
částečně válečnou příčinu
invalidity - ačkoli je to ve skutečnosti 100% invalida.
Mám na mysli invalidu Vimra z Kladna, jenž dostal
pouze 25%. Proto jsou moje obavy do jisté míry oprávněny
a prosil bych jen pana ministra soc. péče, aby při
odvolání bylo postupováno vždycky tak,
aby byl invalida zároveň osobně prohlédnut.
K tomuto vládnímu návrhu jsme podali resoluci,
která byla přijata a v níž jsme žádali,
aby byli pojati do tohoto zákona všichni ti, kdož
se vzdali důchodu hned v prvopočátku republiky
z důvodů čestných, národních
a dnes jako invalidé a pozůstalí těžko
dostávají práci a jsou postaveni v nouzi.
Dnes by tento důchod pro ně znamenal aspoň
částečnou úhradu životních
potřeb.
Jsou ještě jiné věci, které nutno
míti na zřeteli při projednávání
osnovy zákona o válečných poškozencích.
Řadu let se váleční poškozenci
domáhali státního zprostředkování
práce, řadu let tento požadavek vycházel
na prázdno a dnes vidíme, že i při zadávání
trafik - a bylo to zde zdůrazněno - se postupuje
tak, že 75 až 85% válečným poškozencům
není dnes trafika dána, zatím co v mnohých
případech protekčně a stranicky tuto
trafiku dostávají poškozenci 25 až 30%.
Prosil bych dále, aby v době nejbližší
byl vzat zřetel na to, aby neschopnost, nezpůsobilost
invalidova u všech válečných poškozenců
byla znovu přezkoumána, aby každý invalida
byl znovu pozván k prohlídce, poněvadž
podle platných formulí a předpisů
jsou invalidé, kteří byli odhadnuti 20 a
25%, jak jsem již řekl,dnes jsou již 60 i 70%,
a takových případů je řada.
Jsou případy, kde živnostník ztratil
jedno oko následkem války a během doby se
mu zrak stále a stále zhoršuje. Tento živnostník
byl ve své živnosti činný do té
doby, pokud mu druhé oko dělalo službu. Dnes
za sebe musí míti náhradu v živnosti,
nemůže pracovat, a dovolá-li se k odvolací
prohlídce, je posouzen podle spisů a stane se, jak
nařízení říká: Na jedno
oko 33.3%, takže tento odvolatel dostane zas těch
33.3%, aniž byl zjištěn jeho faktický
stav, a tak jest samostatně výdělečně
činný trestán dvakráte, jednou %,
po druhé nízkou hranici příjmovou.
Jménem klubu prohlašuji, že budeme hlasovati
proto toto částečné zlepšení
zákona o válečných poškozencích,
budeme pro ně hlasovati, protože předpokládáme,
že je to první krok k spravedlivému řešení
otázky válečných poškozenců.
Dovoláváme se jen toho, aby všechno, co je
v důvodové zprávě, bylo také
splněno a aby také nejméně do roka
zde byl návrh zákona, který by válečné
poškozence po mnoha stránkách a hlavně
po stránce jejich důchodů lépe zaopatřil.
Máme dále svůj požadavek a vznášíme
jej tu, aby zároveň všem válečným
poškozencům, kteří ne vlastní
vinou promeškali lhůtu k přihlášení
o důchod, byla dána možnost znovu tak učiniti.
To se týká i legionářů-invalidů,
týká se jich to všech dohromady, poněvadž
v řadě případů se stalo, že
promeškali lhůtu ne vlastní vinou. V mnoha
obcích totiž vyhláška o lhůtě
k přihlášení o válečný
důchod nebyla vyvěšena nebo vybubnována
a tím tito lidé, kteří jsou velmi
potřební, o svůj důchod, o svůj
nárok na něj přišli. Proto by bylo žádoucí,
aby soc.-politický výbor v době co nejkratší
tento náš návrh vzal za svůj a akceptoval
jej.
Dále žádáme, aby byly bezodkladně
provedeny nové lékařské prohlídky
u všech invalidů-legionářů, a
to proto, že i u těchto legionářů-invalidů
nebylo postupováno tak, jak toho jejich stav a zásluhy
doopravdy vyžadují.
Jak jsem již řekl, budeme hlasovati pro tuto osnovu
v předpokladu, že je to prvý krok k nápravě
křivd, které se staly na válečných
poškozencích. (Potlesk poslanců nár.
sjednocení.)
Místopředseda Mlčoch (zvoní):
Ke slovu není již nikdo přihlášen,
rozprava jest skončena.
Žádám o přečtení podaných
pozměňovacích a doplňovacích
návrhů.
Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra
(čte):
1. Pozměňovací návrh posl. Vodičky
a Schenka:
Článek I znějž:
Ustanovení §u 29, odst.3 zák. čís.
142/1920 Sb. z. a n. se mění takto:
" Zhorší-li se zdravotní stav válečného
poškozence následkem události zakládající
jeho nárok na důchod invalidní, má
válečný poškozenec nárok na zvýšení
svého důchodu. Žádá-li válečný
poškozenec o zvýšení důchodu, není
přípustné snížiti jeho důchod
při přezkoumání oprávněnosti
jeho žádosti o zvýšení důchodu."
2. Pozměňovací návrh posl. Bečko,
Dubického, Stejskala, Bezděka, Luky, Tauba a Kunze
ke čl. I, odst. 1:
V 6. řádce shora za slovy "pro poranění"
budiž slovo "nesporně" nahrazeno slovem
"prokázaně".
V 9. řádce shora za slovem "poměrů"
slovo "nesporně" budiž nahrazeno slovem
"prokázaně".
3. Doplňovací návrhy posl. Vodičky
a Schenka:
Čl. I budiž doplněn takto:
Ustanovení §u 29, odst. 1 zák. čís.
142/1920 Sb. z. a n. se mění takto:
"Válečný poškozenec může
kdykoliv uplatňovati nárok na důchod, založený
na tomto zákoně."
Ve čl. III budiž ustanovení §u 36, lit.
a) doplněno takto:
"Při zabavení důchodu pro pojistné
premie na životní pojištění musí
však zůstati nezabaveným příjem
válečného poškozence do 400 Kč
měsíčně."