Ale nezapomínejme na souvislost tohoto kulturního
projevu vůdce sudetskoněmecké strany s nedávným
jeho projevem politickým. Bylo to jeho kredo politické.
Zajímá nás, co nedávno řekl.
p. Konrád Henlein ke svým zemědělcům
jako polemiku proti vůdci Svazu německých
zemědělců. Říká: "Nehodláme
vládnout, nýbrž bojovat." Pravdu a pojetí
o selském původu sudetského němectví
a ideologii německého selského lidu našel
Henlein v zákopech, kde také našel nové
pojetí německé národní solidarity,
tak zvané kamarádství. Až do zákopů
musel se vrátiti, až do světové války,
do zákopů musel jíti, aby objevil znaky krve
a německé solidarity.
Dále praví (čte): "Kamarádi
ze zákopů chtějí bojovati a budou
bojovati a jsou také ochotni přinésti oběti
svému boji, jehož cílem je národní
pospolitost." To jsou opětně známé
ozvěny a tóny Hitlerova "Mein Kampf".
Henlein přijímá tu obšírně
a podrobně myšlenkovou konstrukci Adolfa Hitlera.
Henleinův Volksgemeinschaft není nic jiného
než Hitlerův Volkstum. Pan Henlein nám tu připomíná,
že ideologie a politika zákopů není
pro Evropu ještě překonanou věcí.
Známe to. To je starý pruský sentimentalismus
zákopů a krve, kdy se s nadšením stále
ještě vzpomíná na zákopy, na
drátěné překážky atd.,
na celou tu válku, jak psal říšskoněmecký
tisk a jak jsme čtli doma i za hranicemi, na vojnu "veselou
a říznou". To připomíná
náladu z r. 1914. A proto ty staré vojenské
pruské písně znovu oživují.
Pánové, každá politika zákopů
je politika násilí a krve. V celé Evropě
roste podezření, že taková politika
a toto trvalé zbrojení má vésti opětně
k obnově metod z r. 1870 a 1914. Kdysi, brzy po válce,
dal Mussolini rozvěsiti po zdech věčného
města Říma proklamaci asi tohoto znění:
"Jsme jediní v Evropě, - říká
Mussolini - kdož nezapomněli na válku."
Pan Henlein opravuje Mussoliniho. Vzpomíná na ni
neustále také. A řekněme, co tomu
říká francouzský státník,
který vedl válku a také ji ukončil.
Praví (čte): "Bojím se, aby nebylo
něco oprávněného na haně, kterou
syn vlčice na nás vrhá. Ale jeho populární
trůn není si jistější zítřkem
nežli naše nestálost."
Pánové, stojí velmi za uváženou
pro naše mírumilovné obyvatelstvo německé
národnosti, zda je mu prospěšné podepírati
se o nejistý zítřek vlády německého
fašismu a totalismu, anebo zdali by nebylo lépe hledati
své záruky života v demokratické dohodě
a soužití. Dočkáme se dne, kdy se projeví,
že staronová vojenská a zákopová
písnička politická byla osudovým omylem.
Pan Henlein bloudí, když duši německého
sedláka hledá jen v zákopech. Což neviděl
sedláka, jak kladl do půdy zrní, jak těžkou,
tvrdou rukou hladil klasy, jak starostlivě hleděl
na obzor, zda se na časy blýská jeho úrodě,
a jak poklidně sedal se svou rodinou k chudé večeři?
Nepoznal tohoto sedláka, poznal jen sedláka v zákopech,
viděl ho jen zabíjet. Neviděl oráče,
který rozsévá zrní života, nýbrž
viděl jen rozsévače smrti. Pánové,
pan Henlein nezná sedláka! Ještě žádné
zákopy na celém světě nebyly nikdy
tak hluboké a pevné, aby za krátkou dobu
na to si na nich sedlák nezasel svoje zrní, řípu
anebo brambory. Je to, pánové, proto, poněvadž
život je mnohem silnější nežli smrt.
Tato zákopová ideologie Henleinova je známá
ideologie a zbožnění násilí,
ovšem s ohledem na naše zákony a naše politické
poměry. Pan Henlein obsah knihy "Mein Kampf",
tuto ideologii přenesenou k nám z Německa,
podstatně rozřeďuje. (Výkřiky.)
Pan Henlein věří, že jeho politika
je nadmíru mazaná, ale ve skutečnosti je
neobyčejně průhledná (Výkřiky.).
Násilnost temperamentu se projevuje jasně a
upřímně přes všecko umění
se přetvařovati. Naše veřejné
mínění prostého československého
člověka posuzuje jeho politiku velmi přesně
a velmi správně. Jeho politika a strana, to je sací
papír pro hakenkrajclerskou politiku zákopů
a násilí. Kontury tohoto programu jsou mlhavější,
ale pravý obsah je týž, poněvadž
živí-li se dva tvorové dlouho jednou stravou,
úplně stejně páchnou.
Pánové a dámy! Chtěl bych zdůrazniti,
že mezi totalitní a autoritativní doktrínou
a demokracií československou je nepřekonatelný
rozpor. Autorita rodová, autorita brutální
síly, autorita majetková našemu člověku
neimponuje. Náš člověk podřizuje
se velmi rád a ochotně autoritám, ale musí
to býti autority mravních sil, autority práce
a rozumu. (Výborně!)
Máme také svoji potřebu sounáležitosti
a společenství, ale tato politika se opírá
o sympatie demokratického a kulturního světa.
Nestýská se nám po porobě jakéhokoliv
druhu, nechceme býti vasaly nikoho, chceme určovati
svůj osud sami, zvlášť nyní, když
hvězda násilného fašismu přeplula
svůj zenit a je už velmi dobře možno pozorovati
její černé skvrny. Čím je národ
menší, tím pozorněji musí střežiti
svoji nezávislost a tím bedlivěji se dívá
do řad svých sousedů, tím vášnivěji
také brání jako živý kolektiv
svoje přirozené bytí. Náš lid
bojoval celých tisíc let těžce za
svoji nezávislost a svobodu. Projevil příkladnou
houževnatost a odolnost (Předsednictví převzal
místopředseda Košek.), a tyto boje neuplynuly
pro něj bez užitku. Chce žíti jako svobodný
a rovný mezi svobodnými a rovnými. Ví
také, že přijde brzy čas, kdy se na
té míře svobody, kterou popřává
náš režim svému lidu, bude zase jednou
hodnotiti kultura národa. Dali jsme si této svobody
tolik, kolik bylo možno. Všichni toužíme
po svobodě vyšší a větší,
a bylo by jí také mnohem víc, kdyby přátelé
násilí neusilovali ve jménu svobody o zničení
této naší svobody. Nekojíme se nadějí,
že by se proti nám postupovalo jinak, kdyby násilnické
a totalitní doktríny zvítězily, a
budeme se jim proto brániti ze všech sil. Žádné
pohrůžky nás nesvedou s naší cesty.
Je to cesta ke spravedlnosti (Souhlas a různé
výkřiky.) Máme dobrý úmysl
se čestně vyrovnati s demokratickými Němci.
Náš lid také ví, že se neubrání
proti organisovanému násilí jen hudbou velkých
slov. Je to iluse sice krásná a mimořádně
pohodlná, že proti zbrojení násilníka
je možno se ubrániti všeobecným odzbrojením,
ale tato iluse vede k záhubě. Organisujeme-li svoji
duchovní a technickou obranu, nehodláme při
tom napadnouti a znásilňovati nikoho. Kdo nám
může vytýkati po naší tisícileté
zkušenosti, po našich tisíciletých osvobozovacích
bojích, že musíme býti bdělými?
Klademe mimořádný důraz na státoobčanskou
výchovu, již zajistit má také předložená
osnova.
Přiznáváme se srdečně k tomuto
státu nejen proto, že je naplněním našeho
národního ideálu, nýbrž také
proto, že tento stát dává svým
občanům svobodu vyznávat své přesvědčení,
pokud je ovšem v souhlase s jeho bezpečností,
a že dává svému lidu bez rozdílu
národnosti a politické příslušnosti
možnost kulturního vyžití, střeha
ovšem při tom tuto svobodu od každého
násilí vyznavačů nesvobody. Je nám
ctí a pýchou býti občany republiky,
která téměř jediná ve střední
Evropě zachovala svému lidu občanská
práva a poskytla svým národnostem plnou míru
kulturního vyžití. Všechny totalitní
snahy jak v kultuře, tak i v politice vášnivě
odmítáme. I svoboda henleinovského občana
musí se končiti tam, kde se začíná
svoboda občana demokratického. Odmítáme
onu nemorální chytrost, která chce zneužívati
práv svobody k zaškrcení svobody samé.
Přejeme si práv a svobody víc a více,
ovšem pro lidi svobody milovné tak, aby jednou pojem
Československa stal se totožným s pojmem svobody.
Říkáme na adresu našich německých
občanů: Tento stát je svými hranicemi,
svojí kulturou a ústavou přirozenou a historickou
skutečností. V hranicích jeho je dosti svobody
pro všechny národy a lidi svobody milovné.
Budeme věčně žíti vedle sebe
a mezi sebou v této zemi. Chceme se s vámi ovšem
demokraticky vyrovnati. V této zemi jsou naše společné
kořeny. Tato země má své krásy
a má i své nedostatky, ale její cena a zásluha
nemalá je v tom, že si zachovala svou lidovou svobodu,
kdy tato byla v sousedství tupena, ponižována
a hanobena.
Předložená osnova zákona znamená
po našem soudu pokrok v řešení národnostní
otázky. Vítáme jej, poněvadž
sblížení a dohoda národností
je programovou potřebou jak soc. demokracie, tak i celého
státu. Tato osnova zákona je projevem dobré
vůle domluviti se a dorozuměti. Osnova je v souhlase
se zásadami demokratické výchovy, je zlepšením
proti danému stavu, je v souhlase s těmi ideami,
na nichž byl vybudován tento stát. Proto budeme
pro ni hlasovati. (Výborně! - Potlesk.)
Místopředseda Košek (zvoní):
Dále je ke slovu přihlášen pan posl.
inž. Karmasin. Dávám mu slovo.
Posl. inž. Karmasin (německy): Dámy
a pánové! Kol. Jaša zaujal v delších
vývodech stanovisko k nedělní kulturní
řeči Konráda Henleina. Z jeho vývodů
jest patrno, že řeč nezná, alespoň
ne v té míře, aby mohl k ní věcně
zaujmouti stanovisko. Dovolíme si tedy zaslati řeč
všem kolegům, aby viděli, co vlastně
Konrád Henlein skutečně řekl.
Ve svých závěrečných větách
prohlásil kol. Jaša, že Uhlířův
zákon je pokrokem na cestě k demokracii. Jsme zde
poněkud jiného mínění. Vidíme,
že Uhlířův zákon jest
jen krokem na cestě k dalšímu oddemokratisování
našeho státu. Chtěl bych poukázati jen
na to, že jsme museli v posledních letech stále
viděti, že původně demokratická
ústava se odbourává. Připomínám
správní reformu, jmenovací praxi, zamýšlený
zákon o volbě do obcí, zamýšlené
zavedení notářů i v historických
zemích. Vidíme však také v oboru školství,
jak velké pokroky dělá oddemokratisování.
Poukazuji na to, že systém německých
pobočných tříd na cizojazyčných
školách se již také zde zavádí,
že se zamýšlí oloupiti zemské školní
rady o jejich národnostní odbory atd. Nemusí
se výslovně dokazovati, že toto oddemokratisování
se děje v té formě, že se neomezují
práva veškerého státního občanstva,
nýbrž že se stále omezují práva
Němcům a menšinám. (Souhlas.)
Tak jest Uhlířův zákon novým
hřebíkem do rakve demokracie v našem státě.
Že jest zákon namířen proti Němcům
a proti menšinám, vyplývá již z
toho, že na české straně vůbec
žádné zmínky zasluhující
soukromé vyučování neexistuje. Nemohl
nám také kol. Uhlíř ve svém
odůvodnění k zákonu uvésti
ani jediný příklad, kde se ve větším
měřítku uděluje české
soukromé vyučování. Naproti tomu jest
soukromé vyučování zjevem vysloveně
německým, jako vůbec zjev menšinový.
Stojíme na stanovisku, že soukromé vyučování
není vůbec zařízení, které
bychom měli vítati nebo o ně usilovati. Naopak,
také my soukromé vyučování
odmítáme. Museli jsme je však zavésti
jen jako nouzový prostředek všude tam, kde
nám stát nedává možnost naše
děti dáti vyučovati skutečně
podle ústavy v jejich mateřské řeči.
Protože kol. Uhlíř pochybuje, potřásá
hlavou, vidím, že jsem nucen vám jmenovati
několik čísel. Zřídili jsme
soukromé vyučování: v Podmolí,
okres Znojmo. Jest tam 19 německých školou
povinných dětí bez německé
školy. Nejbližší německá škola
jest 3 km vzdálena. Stav cest jest takový, že
do školy nemohou německé děti docházeti.
Žádost o povolení expositury byla zamítnuta.
V Jablunkově, okres Český Těšín,
jest 25 německých školních dětí
bez německé školy. Nejblíže položená
škola v Třinci jest 16 km vzdálena. Žádost
o povolení vlastní školy byla podána
5. dubna 1934 a není dodnes vyřízena. V Jaroníně
jest 33 německých školou povinných dětí
bez německé školy. Žádost o její
povolení byla podána v roce 1926. Školní
vyšetřující komise tam byla již
poslána, a to koncem září 1932, tedy
hodně pozdě. Měla positivní výsledek.
Přes to nebyla ještě dodnes škola povolena.
V Kašově jest 35 německých školou
povinných dětí. Nejbližší
německá obecná škola jest vzdálena
10 km. Také tam není žádost dosud vyřízena.
V Lipníku jsou poměry dostatečně známy.
21 německých školou povinných dětí
nemohlo tam dodnes dosáhnouti německé menšinové
školy. V Karlově, okres Chotěboř, jest
19 německých školních dětí
bez německé školy. Nejbližší
německá škola jest vzdálena 30 km. Žádost
o povolení německé menšinové
školy není ještě dodnes vyřízena.
V Městečku Trnávce jest 22 německých
školních dětí bez vlastní školy.
Žádost o její povolení byla podána
již v roce 1922, avšak dodnes ještě není
vyřízena. V Milíčovicích, okres
Znojmo, jest 32 německých školou povinných
dětí bez německé školy. Také
tam byla podána žádost. Nová Ves, okres
Jindřichův Hradec, má 19 německých
školou povinných dětí, nejblíže
položená škola jest vzdálena 3 km přes
pole a nevede tam žádná cesta, také
tu byla podána žádost o povolení expositury.
Sudkov, okres Zábřeh, s 21 německými
školou povinnými dětmi, nejbližší
škola jest vzdálena 17 km. Žádost o povolení
byla podána 24. dubna 1925 a není dodnes ještě
vyřízena. (Posl. Uhlíř: My víme,
že vám přidělili přímo
Hlučínsko v Bratislavě! Proč nemluvíte
o případech hlučínských?) Kol.
Uhlíř si přeje, abych mluvil také
o školních poměrech na Hlučínsku.
Mluvil jsem o tom již v kulturním výboru a
nebudu ani dnes se zdráhati. Na Hlučínsku
bylo v roce 1918 40 německých obecných škol.
Z těchto 40 německých obecných škol
bylo 38 zrušeno a 2 německé školy
zůstaly. Jde tam z části o výlučně
německé děti, o děti německých
rodičů. Neboť není věcí
úřadů, zjišťovati národní
příslušnost rodičů, nýbrž
jest výlučnou věcí rodičů
rozhodnouti, k jaké národnosti se přiznávají.
(Potlesk.) Kol. Uhlíř prohlásil
ve svém úvodu, že v tom neb onom místě
jest 132, nebo 70 dětí bez vyučování
a že se vyučují soukromě, ačkoliv
jsou v místě veřejné školy. To
není žádný důkaz, zde jde jen
o české školy, které jsou v místě.
Rodiče však chtějí posílati své
děti do německé školy a konečně
máme v demokratickém státě rodičovské
právo: rodiče mají právo posílati
své děti tam, kam chtějí. Mohou to
býti také hospodářské pohnutky;
není-li dána Hlučíňanům
v tomto státě žádná životní
možnost, jsou-li odkázáni na to, aby putovali
jako podomní obchodníci v celé Německé
říši až do Východního Pruska,
aby se zbavili svých věcí, jest úplně
jasné, že rodiče musí hleděti
naučiti děti řeči, ve které
se mohou dorozuměti. Neboť jinou řečí
se budou marně namáhati ve Východním
Prusku nabízeti lidem své tkaničky do bot,
nebo jaké zboží prodávají. Také
z hospodářských důvodů jest
tedy životní nutností, aby měli německé
vyučování. Tážete-li se: "Proč
se stali ti lidé radikálními, proč
se přiznali právě k německé
národní příslušnosti?",
jest odpovědí, že byli zradikalisováni.
A tážete-li se, kým, jest odpověď:
Úřady, které tam provádějí
proti lidem úplně neuvěřitelný
nátlak. Staly-li se případy, že lidé,
kteří šli k okresnímu hejtmanství,
byli tam bezdůvodně políčkováni,
až krev stříkala, nemůžete od nich
požadovati žádnou lásku ke státu.
To jsou důvody, proč se lidé v takové
míře zradikalisovali. Jest skutečností,
zdůrazňuji opět, že jest právem
rodičů přiznati se k německé
řeči.
V úvodu k zákonu bylo řečeno, že
československý stát dává všem
skupinám obyvatelstva jak stavovským, třídním,
tak také politickým nebo národním
skupinám, možnost dostatečného vzdělání.
Příklady, které jsem uvedl, dokazují
opak. Chtěl bych dále poukázati, že
podle úřední statistiky - a my všichni
známe úřední statistiky, nemáme
přece ještě tak dlouho po sčítání
lidu podle úřední statistiky jest ještě
dnes přes 16.000 německých školních
dětí, které musejí docházeti
do českých škol. I když se přizná,
že jest část z toho na výměnu,
v té míře se to přece neshoduje; jsou
to většinou žáci, kteří
chodí do českých menšinových
škol a kteří tam byli donuceni jinými
opatřeními, než jak se domníváte,
že se provádí soukromé vyučování.
Avšak ani druhé odůvodnění, které
zákon uvádí, že zde jde o více
méně aristokratickou věc, se nehodí.
Neboť budete museti přiznati, že zvláště
na Hlučínsku, ale ani v jediném z našich
jiných míst nejsou nějak lepší
sociální poměry. Jsou to ryze nouzové
oblasti, kde se provádí soukromé vyučování.
Tedy také toto odůvodnění zdá
se přitaženo za vlasy a není rozhodující.
Ostatně stojíme na stanovisku, že nebylo vůbec
nutno tento zákon o soukromých školách
provésti všemi instancemi v tempu, v jakém
jest promrskáván. Neboť není zajisté
žádného jiného odvětví
v oboru školství, pro které by existovaly tak
výrazné a jasné předpisy, jako právě
pro soukromé vyučování. § 23
říšského zákona o obecných
školách, který má býti změněn,
§ 204 řádu školního a vyučovacího
ale právě to byly starorakouské zákony,
provanuté aristokratickým duchem - ale i naše
demokratické zákonodárství říká
přesně totéž. § 19 vlád.
nařízení ze dne 4. dubna 1925, č.
64 Sb. z. a n., dává rovněž rodičům
právo dáti své děti soukromě
vyučovati. Výnos ministerstva školství
a nár. osvěty ze dne 4. září
1924, č. 15.259, dává rovněž
rodičům totéž právo. Myslím,
že jsme měli tenkrát rozhodně lepší
demokracii než dnes. Ostatně nejvyšší
správní soud zdůraznil a přiznal v
řadě rozhodnutí správnost tohoto zákonodárství
a nejvyšší správní soud musí
býti konečně naší nejvyšší
demokratickou instancí, ke které se můžeme
vždy odvolati.
Z původního znění zákona ostatně
vyplývalo, že jde o zákon namířený
výslovně proti Němcům. Sám
časopis "Landpost", orgán pana ministra
Spiny, píše: "Tento návrh zákona
pomýšlel, jak známo, ve svém původním
znění na zrušení soukromého vyučování
vůbec. Šlo zde o zřejmý útok
proti činnosti německého spolku "Kulturverband"
a kdyby návrh zákona byl zůstal ve svém
původním znění, byly by stovky německých
dětí v českém území
jazykovém nuceny docházeti do české
školy a jejich vyučování v německém
mateřském jazyku by bylo prostě nemožné."
Sám časopis "Landpost" tedy píše,
že původní návrh měl výslovnou
tendenci proti Němcům. A proto jsou dnes lidé
z časopisů "Landpost" a "Sozialdemokrat"
strašně hrdi na to, že se jim podařilo
tento návrh zákona v původním znění
změniti, a také kol. Jaša zdůraznil,
že jest především děkovati "vyjití
vstříc vládním stranám",
že zde byla provedena změna. Časopis "Landpost"
píše: "Skutečnost, že německé
roztříštěné strany ve vládě
zde vykonaly práci v nejlepším národním
smyslu a že tato práce a tento úspěch
byl možný jen účastí ve vládě,
nedá se přece prostě popírati".
"Sozialdemokrat" píše: "Můžeme
bez jakéhokoliv zveličování říci,
že na nové formulaci měla vynikající
účast zástupkyně naší
strany v subkomitétu, soudr. Kirpalová, za
což jí patří dík celé
německé veřejnosti".
Prohlédněme si jednou návrh blíže!
V důvodové zprávě stojí výslovně:
Soukromé vyučování budiž zjevem
ojedinělým a výjimečným, tedy
ojedinělým a výjimečným. Dále
tam stojí, že každé hromadění
musí býti zamezeno. Jsme pevně přesvědčeni,
že pro pana kol. Uhlíře není
již 9 dětí žádným případem
ojedinělým, nýbrž hromadným vyučováním,
že to již bude míti ráz hromadného
vyučování. A víme, že tímto
zákonem přes nové znění, které
nepřineslo naprosto žádného ulehčení,
byla dána možnost k tomu, aby bylo německé
vyučování prostě sprovozeno se světa.
Celá moc byla dána do ruky okresním školním
výborům, na Slovensku inspektorům, tito mají
rozhodovati, zda mají býti tyto důvody uznány
či nikoliv. Máme dnes řadu zákonných
ustanovení, která povolují soukromé
vyučování. Přes to bylo ve dvou případech
soukromé vyučování úplně
zakázáno a to v Loděnici a ve Lhotce, dvou
obcích, které, jak výslovně zdůrazňuji,
neleží na Hlučínsku; jedna obec leží
v opavském, druhá v moravsko-ostravském školním
okresu, enklávy, které chce kol. Uhlíř,
jak jeho návrh praví, odstraniti. V těchto
obou případech bylo soukromé vyučování
zakázáno, protože okresní školní
výbory, vlastně okresní hejtmanství
se proti tomu postavila. Důvody jsou naprosto nepostačující
a postrádají vůbec jakéhokoliv právního
podkladu. Bylo rekurováno, rekursy byly odmítnuty,
rekursy šly až nahoru do ministerstva školství
a národní osvěty. Také ministerstvo
školství a národní osvěty prohlásilo,
že okresní školní výbory rozhodly,
že tedy ministerstvo školství a národní
osvěty k tomu nemá co říci. Rodiče
jsou nuceni posílati děti do veřejných
škol a nemají možnosti jim dáti udíleti
na místě soukromé vyučování,
přesto že, jak řečeno, máme zákonité
podklady. Chtěl bych zdůrazniti, že jde výlučně
o chudé německé děti. Nyní
nám byly tyto zákonité podklady vzaty a z
toho je zjevno, že roztříštěné
strany vůbec nemají tolik důvodů býti
hrdy na to, že s návrhem prorazily. K tomu zde byla
dosud možnost stále se obraceti na nejvyšší
správní soud a v řadě případů
na Hlučínsku nejvyšší správní
soud objektivně a positivně rozhodl pro soukromé
vyučování a rodičům přiznal
právo dáti děti soukromě vyučovati.
Tato možnost, jíti k nejvyššímu správnímu
soudu, nám byla vzata. Podle nejnovějšího
návrhu zákona neexistuje žádný
zákonitý podklad pro rodiče, aby mohli dáti
děti soukromě vyučovati, neboť v zákoně
nestojí "musí", nýbrž "mohou",
a celá moc je v rukou okresních školních
výborů.
Konečně musí býti zjištěno,
že návrh zákona otřásá
zásadami celého školství, neboť
neměli jsme povinnou školu, nýbrž povinné
vyučování a zákon jest počátkem
k úplnému zmonopolisování vyučování.
Další návrh, který zde budeme musiti
projednati, protože prý ve školství musí
býti pořádek, protože musí býti
zamezeny odnárodňovací snahy, to bude návrh,
že soukromé školy spolku "Kulturverband"
mají býti zničeny.
Avšak nechceme jen haněti, chceme také chváliti.
Tu jest čís. 5 odůvodnění,
kde stojí, že soukromým vyučováním
nesmějí býti děti odnárodňovány.
Divíme se, že jest vůbec nutno klásti
zde takový požadavek. Nepatří sem, neboť
nelze dokázati, že by byť jen jedno dítě
bylo soukromým vyučováním odnárodněno.
Naproti tomu říkáme, že tato věta
by měla býti zavedena jako zásada pro celé
školství. Tato věta by se měla přímo
vyjmouti a zlatými písmeny předvésti
před oči inspektorům, zvláště
českých menšinových škol, všem
učitelům menšinových škol a měla
by býti především umístěna
v ministerstvu školství a národní osvěty
(Potlesk.), kde jsou umístěny územní
a jazykové mapy se všemi menšinovými školami
a kde pod tím stojí: "Každou korunou,
kterou věnujete českým obranným spolkům,
můžete tuto jazykovou mapu měniti". Toto
odnárodňování školními
úřady by mělo býti zakázáno
a odůvodnění číslo 5 patří
spíše do ministerstva školství a nár.
osvěty.
Musíme se postaviti proti tomuto návrhu zákona,
a to z těchto důvodů: za prve, protože
jest zbytečný, poněvadž jest již
dostatek zákonů a nařízení,
které všechny soukromé vyučování
povolují a budují. Stavíme se dále
proti němu, protože znamená zasahování
do nejprimitivnějších rodičovských
práv, a musíme se dále postaviti proti němu,
protože je proti ústavní, neboť v ústavě
jest každé násilné odnárodňování
zakázáno, avšak tímto zákonem
se otvírají odnárodňování
dveře dokořán. Co mají dělati
tyto četné stovky dětí? Není
to naprosto demokratický zákon, jest to vysloveně
násilnický zákon, který směřuje
proti menšinám. Proto musíme hlasovati proti
němu. (Potlesk poslanců sudetskoněmecké
strany.)