Člověk by si myslil, že tím by byla
celá událost, ve které státní
aparát se takovým způsobem postavil proti
vyhladovělým lidem, domáhajícím
se svého práva, zlikvidována. Ale byl by
to velký omyl. Nic podobného. Deputaci, která
vykonala likvidaci celé věci, nebylo ani dovoleno,
aby sdělila výsledek jednání nezaměstnaným,
četnictvo neustále dav rozhánělo kolbami
a obušky a při tom byla zraněna řada
osob. Tak na př. Zemka, člen obecního zastupitelstva
se zhroutil pod četnickou ranou v bezvědomí
a utrpěl nervovou poruchu. Dělník Widemann
byl ztýrán, dělnice Kaplanová udeřena
kolbou do tváře. Takovým způsobem
se řeší otázka nezaměstnaných.
Pak přišlo v noci hromadné zatýkání
osob; počet těchto zatčených je velmi
výmluvný. Kdo byl zatčen? Byla zatčena
na př. Fořtová, matka dvou dětí,
dále Červenková, matka 3 dětí,
z nichž jedno je nemocno, dále Kaplanová, matka
dvou malých dítek, jejíž chlapec je
dva roky nemocen tuberkulosou.
My proti tomuto provokačnímu postupu, proti takové
brutalitě co nejdůrazněji protestujeme. Nezaměstnané
nelze nasytiti obušky a kolbami. Dejte jim práci a
chléb. Je také příznačné,
že zprávy o událostech v Lysé byly v
našem tisku, třebaže obsahovaly pouhé
konstatování věcných fakt, vesměs
censurovány. Musíme protestovati důrazně
proti této censurní praksi, kterou provádí
ministerstvo pana dr. Dérera. Takovýmto způsobem,
censurou, se rovněž situace nezaměstnaných
nezlepší.
Rovněž musíme při té příležitosti
obvinit vládu a činíme ji odpovědnou
za všechny události a celý postup proti nezaměstnaným
a hladovějícím vůbec. Vidíme,
že se zde v této souvislosti objevuje řada
podobných zjevů, že se zde objevuje brutální
reakční kurs. Nechci zde rozváděti
takové věci, které jsme zažili od brněnské
policie, která v době presidentské volby
považovala za nutné zatknouti řadu komunistických
funkcionářů; a nejdůležitější
věcí, která měla býti u zatčených
zjištěna, bylo právě zjistiti, co prý
komunistická strana chce dělat, kdyby zvítězil
při volbách prof. Němec. To byla jejich hlavní
starost. Vidíme, že nyní se projevuje velká
řada podobných věcí. Máme na
př. v Brně ten stav, že dělnické
domy jsou neustále doslova obleženy policií,
máme ten stav, že velká řada okresních
hejtmanů na Moravě úplně libovolně,
bez jakýchkoliv důvodů, zakazuje veřejné
schůze, zakazuje je prostě proto, aby nebylo možno
nezaměstnané a malorolníky informovati o
situaci, aby nebylo možno ukázati jim cestu, po které
je potřeba jíti.
Musíme při této příležitosti
neobyčejně jasně a otevřeně
také říci své stanovisko k návštěvě
pana Schuschnigga, kterou jsme měli tady v Československu
před krátkou dobou. Kurt von Schuschnigg, věrný
dědic krvavého odkazu Dollfussova, navštívil
Prahu. Přednášel průmyslníkům
a jednal také s oficielními osobnostmi. Tážeme
se, jaký je smysl celé jeho cesty? Pan Schuschnigg
neopomněl opětovně zdůrazniti, že
rakouská vnitřní politika, [ ] a že
také vnější politika [ ] zůstávají
nezměněny. A když při tomto konstatování
čteme ve "Venkově" o dohodě a vyrovnání
středoevropských potřeb a když ve "Venkově"
považují za nutné dodati, že žádný
středoevropský stát nemůže býti
jednostrannou orientací hnán do radikalismu ve prospěch
kterékoliv velmoci, potom říkáme:
Což není nutno z toho vyvozovati jediný závěr,
že tato slova jsou adresována ne panu Schuschniggovi,
aby přerušil spojenectví s fašistickou
Italií, nýbrž že jsou adresována
do Československa, že jsou adresována v tom
směru, aby zde došlo k užšímu přimknutí
k fašistické Italii, aby došlo k uvolnění
anebo vůbec rozervání spojenectví
Československa se Sovětským svazem? Jiný
výklad zde není možný. Návštěva
sama jenom potvrzuje, jak velmi správný je náš
názor na zahraničně-politickou orientaci
předsedy vlády pana dr. Hodži. Jeho
linie vede přes Vídeň na Řím,
Varšavu a Berlín. Je potřeba to říci
úplně jasně. Hodža navrhuje pakty
s fašistickými režimy, které zprostředkují
dopravu zbraní do fašistické Italie. Správně
byla charakterisována role Hodžova v "Rudém
právu", kde se psalo (čte): "Když
před několika týdny uveřejnil Hodža
rozmluvu v "Izvěstijích", v níž
se zaklínal politikou přátelství se
Sovětským svazem, vyslovili jsme nedůvěru,
kterou každý upřímný přítel
míru musí chovati k reakcionáři v
masce pokrokového člověka.
Nedůvěra se potvrdila více a rychleji, než
bylo možno očekávat. Hodžův
nejnovější plán je plánem proti
míru, proti pracujícímu lidu [ ] Hodža
nastupuje tak ve šlépějích Lavala jako
nepřítel míru. Plán Hodžova
bloku je plánem proti míru, neboť chce svázat
Československo a Malou dohodu s fašistickou Italií
a jejími vasalskými státy, se státem,
který první porušil mír, napadl slabou
zemi a byl celým světovým veřejným
míněním odsouzen jako útočník.
V celé střední Evropě má rozhodující
úlohu převzít fašistická Italie,
která nyní spolu s Německem představuje
v Evropě vedoucí sílu válečného
revisionismu. Již z tohoto vidíme, do jakého
strašného dobrodružství chce vléci
česká buržoasie a její reakční
protilidové síly všechen pracující
lid Československa a osud českého národa.
Společnost národů sice v nedostatečné
míře, ale přece usnesla určitá
sankční opatření proti Italii jako
válečnému útočníkovi.
Hodžova akce znamenala by prakticky průlom
i do těchto opatření, znamenala by ránu
do posledních brzdivých sil proti válce,
pokud ve Společnosti národů ještě
zbyly. Znamenala by současně schválení
politiky válečných bloků a přiblížila
by tak nebezpečí války nesmírným
způsobem.
Přes všechno opačné zaklínání
oslabují reakční plány české
buržoasie velikou měrou mírový svazek
se Sovětským svazem a zvyšují nebezpečí
napadení prvního socialistického státu."
Ne nadarmo pan dr. Kramář v "Národních.
listech" se neskrývá se svými nadějemi
v Rakouskou návštěvu, i když při
tom zatím diplomaticky zamlčuje její politické
pozadí a mluví jen o hospodářských
problémech. Naděje dr. Kramáře
ukazují, na jakou cestu se dává československá
zahraniční politika. Reakce nyní začíná
s rychlou koncentrací sil. Agrární kapitál
tvoří jednotnou frontu se Živnobankou. Stojíme
dnes na prahu nového frontálního útoku
sjednocené reakce za změnu zahraniční
politické orientace, za zfašisování
politického kursu. Reakce se sjednocuje a dělnická
třída je zatím nejednotná, ba její
vládně-socialističtí vůdcové
slouží stále ještě této
politice. Co je potřebí říci v souvislosti
se Schuschniggovou návštěvou? Jaká je
to role, kterou zde hraje ministerstvo spravedlnosti pana dr.
Dérera. Ministr, který zastupuje, representuje
ve vládě druhou internacionálu, soudruh Otty
Bauera, soudruh dosud vězněného vídeňského
starosty Seitze, znemožňuje, aby se československý
lid dověděl, kdo to pan Schuschnigg je, jaký
je smysl jeho návštěvy.
Co všecko propadlo konfiskaci v této věci.
to nejlépe ukazuje pasus, který jsem přečetl
z "Rudého práva" a který byl zkonfiskován
od prvního do posledního písmene. Representantu
režimu [ ] je tady poskytována nejvyšší
ochrana před kritikou prostřednictvím soc.
demokracie, prostřednictvím dr. Dérera.
Potom není divu, že takové ministerstvo vnitra,
takové policejní ředitelství v Brně
si dovolují ještě jiné věci.
V Brně se stala na př. taková věc,
že tam policejní ředitelství dalo zatknouti
všecky rakouské emigranty a svůj postup odůvodnilo
tím, že prý byl vydán nějaký
leták. Při tom ovšem nikdo ten leták
neviděl, a jestli ten leták skutečně
existuje, pak byl vyroben buďto agenty pana Schuschnigga
nebo agenty brněnského policejního ředitelství.
Takový postup tady je, takový kurs tady vidíme.
Zatím co nad Československem se vznášejí
hrozivé mraky fašistického přepadení,
zatím co Československo je takovým malým
ostrovem ve fašistickém moři, vidíme,
že se tady provádí taková politika.
Fašistické Německo vyrábí měsíčně
500 děl. Stalo se jediným válečným
arsenálem, vraždí nejlepší síly
dělnické třídy, jako posledně
soudruha Rudolfa Klause, aniž dbá mohutných
protestů z celého světa, připravuje
zavraždění soudruha Thälmanna. Tak si
chce zajistiti vítězství. My s této
tribuny se vším důrazem protestujeme proti
řádění německého fašismu,
který vraždí své odpůrce pro
pouhé politické přesvědčení,
my zároveň vyslovujeme dík všem těm
organisacím, které se postavily proti řádění
německého fašismu, jako mezi jinými
na př. Družina válečných poškozenců
zde u nás. Zatím tedy, co jsou takové mezinárodní
vyhlídky, vidíme, že se zde reakce soustřeďuje,
kuje své pikle a nedbá hrozícího nebezpečí,
že Československo bude pohlceno válečnou
záplavou. A zatím se provádí socialistickými
stranami dále ta staronová politika kapitulace před
reakcí, jak ji socialistické strany prováděly
doposud. Reakci je dopřávána možnost
k novému, zvýšenému soustředění
sil, je jí dopřávána možnost
k dalekosáhlým útokům na práva
a životní úroveň lidových vrstev.
Je zločinnou lehkomyslností trpěti tyto věci.
Tím větší význam vidíme
v organisování samostatného lidového
hnutí, které roste dole, v továrnách,
ve městech i na vesnicích, a jemuž se stavíme
v čelo. Pracující masy Československa
nemohou býti zachráněny před katastrofou
hladu, fašismu a války dnešní zbankrotělou
koaliční politikou, politikou ustupování
před buržoasií, nýbrž jediné
jednotnou frontou protifašistickou, lidovou frontou protifašistickou,
sbratřením všech národů a vládou
lidové fronty. (Potlesk komunistických poslanců.)
Místopředseda Langr (zvoní): Ke
slovu není již nikdo přihlášen,
rozprava je skončena.
Žádám o přečtení podaného
pozměňovacího návrhu.
Zástupce sněm. tajemníka dr. Záděra
(čte):
Pozměňovací návrh posl. Zápotockého
a Schenka k odst. 2 pořadu:
Ve čl. I bude lit. c) zníti:
"Přebytek, povstalý podle § 4, odst. 1
je podroben zdanění. Daň z tohoto přebytku
(daň ze stabilisačních fondů) je vyměřována
podle této sazby:
Při majetku 1 až 2 miliony Kč 4 %, při
majetku 2 až 5 milionů Kč 5 %, při
majetku 5 až 50 milionů Kč 6 %, při
majetku přes 50 milionů Kč 7 % ze stabilisačního
fondu.
Témuž zdanění podléhají
fondy, vytvořené na základě zákona
ze dne 15. června 1927, č. 78 Sb. z. a n., o stabilisačních
bilancích."
Místopředseda Langr (zvoní): Přistoupíme
k doslovům pp. zpravodajů, a to nejprve o odst.
1, jímž jest:
Zpravodajem je p. posl. Bergmann. Dávám mu
slovo.
Zpravodaj posl. Bergmann: Slavná sněmovno!
Poněvadž nikdo z přihlášených
pánů řečníků se nezabýval
usnesením senátu, osnovou, kterou projednáváme
a kterou máme schváliti, zdá se, že
celá sněmovna s touto osnovou souhlasí. (Výkřiky
komunistických poslanců.) Proto doporučuji,
aby toto usnesení senátu bylo posl. sněmovnou
schváleno. (Souhlas. - Výkřiky
komunistických poslanců.)
Místopředseda Langr (zvoní): Přistoupíme
k doslovu o 2. odstavci pořadu, jímž jest:
Zpravodajem jest p. posl. R. Chalupa. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. R. Chalupa: Slavná sněmovno!
K novelisaci zákona o stabilisačních bilancích
došel pozměňovací návrh posl.
Zápotockého, Schenka a soudr. Struktura tohoto
pozměňovacího návrhu je docela jiná
nežli struktura novelisace zákona o stabilisačních
bilancích. Pravda je, že tento návrh postihuje
stabilisační fond daleko přísněji
nežli osnova předložená. Ale předpoklady
pro toto postižení jsou zcela jiné. Jestliže
původní návrh novelisace o stabilisačních
bilancích postihuje určitým způsobem
reservy a zmenšuje daňovou základnu, přichází
se v tomto pozměňovacím návrhu s něčím
jiným, a to s tím, že se odhaduje stupeň,
jímž mají býti postiženy stabilisační
fondy podle majetku. To znamená, kdybychom podle tohoto
návrhu chtěli postihnouti skutečné
přebytky stabilisačních bilancí, že
bychom museli dojíti k novému ocenění.
Jest potřebí podotknouti, že v stabilisačních
bilancích nebylo ocenění movitého
jmění, že se tam jednalo pouze o trvale uložené
hodnoty, investované v budovách, půdě,
zařízení, kdežto movité hodnoty,
akcie, kapitály atd. do toho zahrnuty vůbec nebyly.
Kdybychom tímto způsobem chtěli postupovat,
pak bychom to, co bychom chtěli postihnouti, vůbec
nepostihli, poněvadž kdo má zkušenosti,
co stálo práce uložení daně majetkové,
ačkoliv by tu šlo jen o málo případů,
dovede si vypočítati, že by k zdanění
došlo velmi pozdě, a zatím by tito plátci
daně uklidili všechno, co by daní mohlo býti
postiženo. Z toho důvodu považuji za lepší
postihnouti sice méně, ale ihned, dokud skutečně
v rukou máme možnost postihnouti. Velmi těžkou
věcí je také postihnouti akcie. Akcie jsou
anonymní, akcie jdou z ruky do ruky. (Výkřiky
komunistických poslanců.) Pěkně
prosím, v této věci dovoluji si upozorniti,
že nové emise akcií nebo nakolkování
akcií bude postiženo napříště
velmi citelnou daní, a to 15 %. Tato novelisace jest zamýšlena
při novelisaci zákona č. 76/1927. 15 % je
hodně, poněvadž, počítáme-li
s emisním poplatkem od 3 až 6 %, je nadto ještě
9 %. Ale my se nezastavujeme před tím, poněvadž
fakticky je třeba tyto důchody postihnouti, poněvadž
nakolkování a gratisakcie jsou skutečně
dary úplně bez zásluh.
Dále si dovoluji upozorniti, že důchody z dílčích
úpisů, dividendy z akcií jsou právě
předloženým novým zákonem postiženy
10 %, ovšem teprve při zjištěném
určitém výnosu, kdy dostoupí dividenda
minimálně 5 %.
Z uvedených důvodů nemohu se vysloviti pro
tento návrh a prosím, aby osnova zákona tak,
jak byla projednána rozpočtovým výborem,
byla přijata také plenem poslanecké sněmovny.
(Souhlas.)