Druhá vládní osnova je vlastně součástkou
této osnovy o dani z obratu a dani přepychové
a platí o její nutnosti tytéž důvody,
které jsem uvedl při dani obratové a přepychové.
Po stránce formální upravuje vládní
osnova ustanovení o přirážkách
k dani z obratu a dani přepychové pro dobu od 1.
ledna 1936 do 31. prosince 1937 celkovým novým zákonem,
vzhledem k podstatným změnám zvláštní
přirážky k oběma daním. Zvláštní
přirážka zvyšuje se z 50 % daně
na 100 % daně (bez všeobecné přirážky),
takže pravidelná 2%ní daň z obratu
s všeobecnou a zvláštní přirážkou
bude nyní činiti celkem 5 % místo dosavadních
4 %.
Zvláštní přirážka pak rozšiřuje
se na všechny podniky výrobní i obchodní,
které mají tři nebo více prodejen,
v nichž se zboží prodává přímo
spotřebitelům.
Dále se rozšiřují zvláštní
přirážky na podniky s jednotkovými cenami
i když mají jen jednu prodejnu s jednotnými
cenami.
Povinnost platiti tuto zvláštní přirážku
ukládá se těmto podnikům i k paušalované
dani z obratu.
Dosavadní omezení zvláštní přirážky
na dodávky, prováděné prodejnami,
jakož i osvobození podniků, jejichž celkový
obrat nepřesahoval 500.000 Kč, a osvobození
družstev od této přirážky se ponechává.
Rozpočtový výbor projednal vládní
osnovu ve schůzi, konané dne 19. prosince 1935,
navrhuje poslanecké sněmovně, aby schválila
vládní osnovu ve znění, jak se na
něm usnesl výbor rozpočtový a které
je připojeno.
Doporučuji posl. sněmovně, aby tento návrh
rozpočtového výboru schválila. (Souhlas.)
Místopředseda dr. Markovič (zvoní):
Nebude-li námietok, slúčili by sme jednanie
o týchto 2 odstavcoch s odst. 1 poriadku schôdze,
ktorý je:
Ako dôvod pre slúčenie uvádzam, že
i v tomto prípade ide o osnovu úhradovú.
Sú snáď nejaké námietky proti
slúčeniu tohoto odstavca s uvádzanými
2 odstavcami? (Námitky nebyly.)
Niet ich. Bude tedy prejednávanie všetkých
3 prvých odstavcov slúčené.
Udeľujem slovo zpravodajcovi k 1. odstavcu, p. posl. R. Chalupovi.
(Předsednictví převzal místopředseda
Mlčoch.)
Zpravodaj posl. R. Chalupa: Slavná sněmovno!
Novelisace zákona o stabilisačních bilancích
má býti korektivem původního zákona.
Pozdě sice, ale přece se došlo k názoru,
že zákon o stabilisačních bilancích
poskytl nezasloužené výhody podnikům
a že je nutno, třebas pozdě, aby aspoň
správa finanční si vzala, co státu
po právu náleží. Musíme si ovšem
dále uvědomiti, že se k novelisaci zákona
o stabilisačních bilancích přichází
nejen pozdě, nýbrž také v nevhodnou
dobu, takže mohou býti určité pochyby,
jak se zákon prakticky projeví.
Základ k novelisaci zákona o stabilisačních
bilancích je týž jako základ pro původní
návrh zákona. Jsou to především
hospodářské poměry, podle nichž
se musí měnit i zákon, který jim už
neodpovídá. Původní zákon neměl
účelu fiskálního, nýbrž
měl účel národohospodářský,
opíral se o stabilisovanou korunu, usiloval o převedení
bilančních hodnot na stejnou měnovou jednotku.
Sledoval dále zásadu bilanční kontinuity,
ocenil nově jen předměty, které jsou
trvale v užívání podniku, ať jsou
to budovy, stroje nebo zařízení. Při
tom zákon byl velmi liberální, byl fakultativní,
byla - jen do určité doby - poskytnuta možnost
provésti stabilisační bilanci jenom tomu,
kdo chtěl. V ocenění stanovil určitou
mez pouze nahoru podle ceny pořizovací nebo obecné,
zato však nestanovil žádné omezení
dolů a tím poskytl znamenitou příležitost
pro vybudování reserv. Stabilisační
přebytek nebyl výnosem, ziskem a nebyl předmětem
zdanění a stejně tak schodek nebyl považován
za ztrátu.
Původní zákon usiloval o nové ocenění
předmětů, které jsou v trvalém
užívání, v nové měnové
jednotce, poněvadž dosavadní nízké
ocenění vedlo k nízké amortisační
kvotě a zvyšovalo tak zdánlivě zisk
na účet substance. Daň pak, která
byla předepsána z toho zdánlivě zvětšeného
zisku, pomáhala rovněž stravovati substanci.
Proto původní zákon sledoval především
tyto dvě zásady: 1. správné ocenění
investic, správné vypočtení amortisační
kvoty a tím zabránění stravování
substance; 2. správné zdanění zisku,
který by nebyl zvětšen o nedostatečnou
amortisační kvotu. To byly zásady a cíl
původní předlohy.
Jaký je cíl a jaké zásady předlohy,
kterou právě projednáváme? Novelisace
zákona o stabilisačních bilancích
vychází rovněž z předpokladu
stabilisované koruny, která však na rozdíl
od dřívější znehodnocené
koruny počítá s korunou zhodnocenou především
deflací, což má v zápětí
pokles cen předmětů, které jsou v
trvalém používání podniků.
Ale tyto předměty výše oceněné,
než je jejich dnešní cena, pohlcují vyšší
amortisační kvotu, jíž dneska není
již zapotřebí k tomu, aby skutečně
byla podstata zachována. Proto je nutno, aby amortisační
kvota byla úměrně snížena tak,
aby čistý výnos stoupl a finanční
správa dostala správně měřenou
daň výdělkovou a aby autonomní svazky
dostaly své přirážky.
Jak pronikavým způsobem se projevily důsledky
zákona o stabilisačních bilancích
a ovšem také zákona o přímých
daních, zejména ustanoveními, že zapravená
daň s přirážkami je odčitatelnou
položkou nebo použitím holdingu, poučí
nás těchto několik cifer:
Podle uzávěrek státních účtů
r. 1925 činil výnos na obou daních výdělkových
375.8 mil. Kč, r. 1926 379.5 mil. Kč, r. 1927 294.7
mil. Kč. Celkem za tato 3 léta 1.050 mil. Kč.
Po účincích daňové reformy
a zákona o stabilisačních bilancích
činil výnos na obou daních výdělkových
r. 1928 jen 97 mil. Kč, r. 1929 153.8 mil. Kč a
r. 1930 192.1 mil. Kč. Celkem za tato 3 léta 442.9
mil. Kč.
To znamená ztrátu pro státní pokladnu
v těchto 3 letech, a musím podtrhnouti, v letech
konjunktury, 507.1 mil. Kč. Tedy přes 1/2 miliardy
Kč. Ztráty pro autonomní svazky při
470 % přirážek činily v těchto
3 letech 2.383.37 mil. Kč. Přinesly tedy výhody
v zákoně o stabilisačních bilancích
s ostatními úlevami v zákoně č.
76 značný zisk poplatníkům obou daní
výdělkových z důchodů státu
a autonomních svazků v celkové částce
2.890.47 mil. Kč.
Jest jen litovati toho, že k novelisaci přichází
pozdě, kdy namnoze nebude již možno zachytiti
to, co právem náleželo státu a autonomním
svazkům, a již, jak jsem podotkl, přicházíme
k době hospodářské krise, ve které
se budou velmi těžko zachycovati zisky finanční
správou.
Vedle důvodů již uvedených přispívá
také k novelisaci pozdě probuzené vědomí,
že určité úlevy, zejména podle
zákonů t. zv. Rašínových,
č. 102/1921 a 403/1922, dostávaly se tyto výhody
dvakrát.
V novele zákona o stabilisačních bilancích
se hledí dosáhnouti vyrovnání tím,
že § 5, odst. 2 se mění vypuštěním
slov "v patnácti letech počínajíc
dnem ustanovení východiskové bilance"
a odnímá se právo disponovati libovolně
stabilisačním reservním fondem po uplynutí
15leté lhůty.
Tato změna se také důsledně provádí
v §u 16, odst. 2 s výhradou případů
v §u 22, odst. 8. V §u 22, odst. 8 se dává
totiž možnost snížení v počáteční
bilanci 1935 všech předmětů trvale v
podniku užívaných. Bilance ovšem musí
býti schválena a u podniků veřejně
účtujících musí býti
uveřejněna. Snížení - úbytek
jest volno uhraditi ze stabilisačního reservního
fondu a tato částka jest považována
za zdaněnou. Naproti tomu odpisy mají býti
prováděny jen ze snížených hodnot.
Změna v §u 22, odst. 1 zaručuje sice reservnímu
fondu, jenž vznikl z přebytků ocenění,
nezdanitelnost, dále krytí bilančních
ztrát, ale také zaručuje se státu
pro případ likvidace podniku postižení
zvláštní daní výdělkovou.
Ustanovení §u 22, odst. 6 snižuje odpisy
při vyměření daně důchodové
a obou daní výdělkových každoročně
po dobu 10 let o částku rovnající
se jednomu procentu přebytku povstalého při
novém ocenění. Tato částka
se zdaní a nebude ani v následujících
letech daněprostě odpisována.
Dále v §u 22, odst. 7 postihují se ti,
kteří použili odpisu podle zákona čís.
102 z r. 1921 a zákona čís. 403 z r. 1922
a kteří si přes to znovu ve východiskové
bilanci předměty ocenili, a to snížením
řádných odpisů, dalšími
dvěma procenty po dobu 10 let z přebytku povstalého
při novém ocenění. Poněvadž
by mohl nastati případ, že by poplatník
tímto ustanovením mohl býti poškozen,
stanoví se dále, že přebytek, který
nedosahuje při novém ocenění 20 %
celkového přebytku (§ 4, odst. 1 zákona
č. 78 z r. 1927), sníží se odpisy vedle
snížení podle odst. 6 každoročně
po dobu 10 let pouze o částku rovnající
se 10 % přebytku povstalého při novém
ocenění těchto předmětů.
Zákon však kromě nuceného snížení
podle odst. 6 a 7 připouští také snížení
dobrovolné, a to podle odst. 8 a 9. Jestliže snížení
bilančních hodnot (s vyloučením pozemků)
bude činiti nejméně 12 % celkového
přebytku, nenastanou účinky uvedené
v odst. 6 a 7, bude-li toto snížení činiti
nejméně 20 % celkového přebytku.
Konečně v odst. 10 je přísné
ustanovení pro ty, kteří překročili
meze stanovené v §u 2 zák. č.
78 z r. 1927. Těm se mají po dobu 10 let snížiti
řádné odpisy podle §u 6 a další
2 % přebytku povstalého podle §u 4, odst. 1
vpředu citovaného zákona. V těchto
pří úřadech působí rozhodčí
soud podle §u 20 zák. č. 78 z r. 1927 a částka
se zdaní a nemůže býti ani v následujících
letech daněprostě odpisována.
Vládním návrhem zabýval se rozpočtový
výbor ve dvou schůzích, a poněvadž
v prvé schůzi rozpočtového výboru
nedošlo ke shodě, byl tento vládní návrh
dán k projednání subkomisi rozpočtového
výboru, která provedla některé změny.
Je to především změna u odst. 6 §u
22, a to poslední věta tohoto odstavce: "Tato
částka se zdaní a nemůže býti
ani v následujících letech daněprostě
odpisována" má dnes docela jasnější
stylisaci, takže je zaručeno, že nemůže
býti tohoto ustanovení zákona zneužito,
a sice tato poslední věta bude nyní zníti
takto: "Tato částka se započítá
do daňového základu a nemůže
býti ani v následujících letech daněprostě
odpisována".
Subkomise rozpočtového výboru provedla ještě
některé další změny, a to v §u
22, v odst. 6, 7 a 10. Jde o to, aby náležitým
způsobem byly oceněny pozemky. Pozemky, které
nepodléhají ocenění, přirozeně
musí býti z toho vyloučeny. Jenom ty pozemky,
které podléhají znehodnocení, na příklad
doly, pískovny, štěrkovny atd., jichž
neustále na ceně ubývá, mohou býti
předmětem zdanění, kdežto pozemky,
které jsou užívány k rolnictví,
přirozeně nijakým způsobem zvláštním
se neoceňují.
Z toho důvodu v §u 22, odst. 6 za slova "§
4, odst. 1" vkládá se vložka, a to: "vyjímajíc
přebytek povstalý novým oceněním
pozemků, u nichž není odpis přípustný"
a analogicky, poněvadž se tyto věci opakují,
je to také v odst. 7 za slovy "§ 4, odst. 1"
v řádce 10 a rovněž v odst. 10 za slovy
"§ 4, odst. 1" v řádce 5.
V rozpočtovém výboru vznikly určité
pochyby, zda skutečně zákon o stabilisačních
bilancích správně postihne ty, kteří
využili nebo nadužili původního zákona
o stabilisačních bilancích. Jde tady především
o ty podniky nebo společnosti, které použily
zákona o stabilisačních bilancích
na kolkování nebo vydání tak zv. gratisakcií.
Všeobecně se konstatovalo, že není možno
postihnouti tento způsob zneužívání
pro praeterito, ale že je možno tento způsob
zneužívání postihnouti do budoucnosti.
V tomto směru rozpočtový výbor, vlastně
nejdříve subkomise, přijala za článek
I nový článek II tohoto znění
(čte):
"(1) Ze zvýšení akciového
kapitálu úplnou nebo částečnou
přeměnou reservního fondu stabilisačního
v kapitál akciový podle § 6, usneseného
v roce 1935 valnou hromadou akciové společnosti
nebo komanditní společnosti na akcie, platí
se poplatek z akcií ve výši 15 %.
(2) Došlo-li k vydání nebo nakolkování
akcií před vyhlášením tohoto
zákona, budiž poplatek zaplacen do 30 dnů ode
dne vyhlášení. Jinak platí přiměřeně
ustanovení o poplatku z akcií."
Slavná sněmovno! Z důvodů, které
jsem uvedl, dovoluji si doporučiti osnovu zákona
o stabilisačních bilancích ke schválení
i s těmi změnami, které jsem si dovolil uvésti,
a s připojenými resolucemi. (Souhlas.)
Místopředseda Mlčoch (zvoní):
Přistoupíme nyní ke společné
rozpravě.
Podle usnesení předsednictva navrhuji lhůtu
řečnickou 40 minut. (Námitek nebylo.)
Námitek není. Navržená lhůta
jest schválena.
Ke slovu jsou přihlášeni řečníci:
na straně "proti" pp. posl. inž.
dr. Toušek, dr. Pružinský, dr.
Peters, Knebort; na straně "pro"
pp. posl. Šedý, Netolický.
Uděluji slovo prvnímu řečníku
"proti", panu posl. inž. dr. Touškovi.
Posl. inž. dr. Toušek: Slavná sněmovno!
Buď mně dovoleno, abych jenom několika stručnými
slovy zaujal stanovisko k tomu, co pan zpravodaj řekl ve
svých posledních slovech. Pan zpravodaj o stabilisačních
bilancích nám vykládal celou historii stabilisačních
bilancí v některých místech způsobem,
který vzbuzoval pochybnosti o jeho mínění,
zda vůbec původní zákon o stabilisačních
bilancích byl správný. Ale o této
věci, o původním zákonu, o provádění
jeho a o jednotlivostech novelisačních bych se nerad
šířil, poněvadž je v takových
chvílích ve sněmovně, která
má zajištěnu tak velikou většinu,
naprosto zbytečným žádati od jednotlivých
stran, aby snad ještě dělaly pokusy o jednání
o změny ve věcech, které pokládají
delší dobu za dohodnuty.
Ovšem v jedné věci musím se hned na
počátku debaty - a to je, k čemu právě
chci několik slov říci - ujmouti slova a
musím apelovati na většinové strany,
aby tuto otázku vzaly neobyčejně vážně.
Je to nový článek II, který právě
pan zpravodaj přečetl, a k němuž neřekl
- prosím, ať to neráčí bráti
osobně - jediného důvodu, jediného
slova odůvodnění, kterýžto článek
je celým svým textem a smyslem v naprostém
rozporu s tím, co jménem koaliční
většiny prohlásil zde před několika
dny pan předseda vlády dr. Hodža.
Pan předseda vlády ohlásil, že chce
vésti většinu a vládu v takové
snaze a v takových liniích, aby byla podnikavost
podepřena, aby byla vrácena důvěra,
aby byla právní jistota a bezpečnost. A první
zákon, při němž je příležitost,
aby se zpětná platnost, které se pan předseda
vlády tolik zříkal, byla zrušena, již
tuto zpětnou platnost zase obsahuje. Račte si představiti
ne nějaké podniky, které jsou vždycky
v očích veřejnosti postaveny tak, že
unesou všechno, ale kteréhokoliv občana tohoto
státu, že r. 1935 podle stávajících
zákonů podle práva (Posl. dr. Macek: Platného!),
ano, platného i za nynější vlády
většiny učinil určité opatření
a 10 dní před koncem roku se mu toto opatření,
které učinil za docela jiných předpokladů,
zvrací, zatěžuje nějakými břemeny
atd. A to právo, které má každý
občan, právo na právní jistotu, musí
míti tím spíše podnikání,
protože organisuje práci a zaměstnání
pro tolik a tolik lidí. A není bez trestného
zásahu do podnikání a tyto zásahy
mnohokráte na konec končí tím, že
se zmenšuje zaměstnanost... (Posl. dr. Macek: Nemluvte
o podnikání, mluvte o gratisakciích!) Já
se k nim hned dostanu.
Řekl jsem, že podle platných zákonů,
akciového práva a jiných předpisů
učinily podniky určitá opatření,
která nebyla protizákonná, a nyní
se přichází 10 dní před koncem
roku s opatřením, které znamená, že
se dodatečně proti platnému právu
zatěžuje tato transakce 15 %. A prosím, další
věc, která tu jest, placení do 30 dnů!
Mám zde několik čísel a mohu vám
říci, že to prakticky znamená - my jsme
nemohli v posledních hodinách, kdy se věc
stala aktuální, opatřiti celkovou sumu, o
níž jde - že 7 podniků, které máme
vyčísleny, musí zaplatiti částky
od půl do 50 milionů Kč, dohromady přes
60 mil. Kč. Prosím slavnou sněmovnu a koaliční
strany, aby nedesauovaly p. předsedu vlády, a žádáme,
aby v poslední chvíli - jest k tomu čas během
debaty a doufám, že o tomto projevu snad p. předseda
vlády se bude moci v této chvíli dověděti
- nepřipouštěla se zpětná platnost,
a očekáváme, že vládní
strany, když p. předseda vlády v prvém
prohlášení svém řekl, že
nebude zpětné platnosti a že nebude rušena
jistota nabytých práv, budou jej v této věci
podporovat. (Potlesk poslanců národního
sjednocení.)