Předseda Bradáč.
Místopředsedové: Langr, dr Markovič,
Košek, Onderčo, Mlčoch,
Taub.
Zapisovatelé: Jaša, Pik.
248 poslanců podle presenční listiny.
Členové vlády: předseda vlády
Malypetr; ministři dr Černý,
dr Dérer, dr Spina.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr Říha; jeho zástupci Nebuška,
dr Záděra.
Předseda (zvoní): Zahajuji
4. schůzi poslanecké sněmovny.
Sněmovna jest způsobilá jednati.
Ministerstvo vnitra sdělilo přípisem ze dne
24. června 1935, č. 44.414/1935-7, že na místo
posl. Stříbrného, který se
vzdal mandátu poslaneckého, povolalo podle §u
56 řádu volení do posl. sněmovny náhradníka
Karla Kuta, žurnalistu v Praze XII, Americká
ul. 1, a že mu vydalo ověřující
list poslanecký.
Jmenovaný pan poslanec dostavil se do dnešní
schůze.
Poněvadž před tím podle §u 6 jedn.
řádu v kanceláři sněmovní
podepsal slibovací formuli, přistoupíme k
jeho slibu podle §u 22 úst. listiny a §u 6 jedn.
řádu tím způsobem, že přečtena
bude ústavou předepsaná formule slibovací,
pan posl. Kut ke mně přistoupí a vykoná
slib podáním ruky a slovem "slibuji".
Žádám o přečtení slibovací
formule a pana posl. Kuta žádám, aby
přistoupil ke mne vykonat slib. (Poslanci povstávají.)
Sněm. tajemník dr Říha (čte):
Slibuji, že budu věren republice Československé
a že budu zachovávati zákony a mandát
svůj zastávati podle svého nejlepšího
vědomí a svědomí.
Posl. Kut (podávaje předsedovi ruku):
Slibuji. (Poslanci usedají.)
Předseda (zvoní): Posl. Kut
oznámil zároveň s klubem poslanců
Národního sjednocení, že stal se členem
tohoto klubu.
Posl. Major oznámil přípisem ze dne
20. června 1935, že vzdal se mandátu poslaneckého.
podle §u 2, odst. 2 jedn. řádu udělil
předseda: na dnešní den posl. Zajičkovi;
na dnešní a zítřejší den
posl. dr Pružinskému.
nemocí posl. Klíma.
Lékařská vysvědčení
předložili posl. Krosnář, Rázus.
Předseda vlády sdělil:
přípisem ze dne 18. června 1935, č.
j. 11.512/35 m. r., že vláda předložila
senátu k projednání a schválení
Národním shromážděním
návrh zákona o zcizení některých
státních nemovitostí v Kostelci n. L.
přípisem ze dne 15. června 1935, č.
j. 4.573/1076/ S/35 m. r., přehled o vzájemném
zastupování členů vlády při
podepisování zákonů a nařízení
podle ustanovení §u 1 zákona ze dne 9. dubna
1920, č. 294 Sb. z. a n., jakož i v případě
nepřítomnosti v ministerské radě,
ve vedení resortní agendy a pod.
Podle toho zastupuje ministra dr Beneše předseda vlády,
ministra dr Černého min. dr Hodža, ministra
dr Trapla min. dr Franke, ministra dr Krčmáře
min. dr Hodža, ministra dr Dérera min. dr Czech,
ministra Najmana min. Machník, ministra Bechyně
min. inž. Nečas, ministra inž. Dostálka
min. dr Šrámek, ministra dr Hodžu min.
dr Černý, ministra Machníka min. Najman,
ministra inž. Nečase min. Bechyně, ministra
dr Czecha min. dr Dérer, ministra dr Franke min.
dr Trapl, ministra dr Šrámka min. inž.
Dostálek.
V ustavujících schůzích dne 19. června
1935 zvolily :
výbor ústavně-právní:
předsedou posl. dr Patejdla; místopředsedy
posl. dr Slávika, dr Mareše a Ostrého;
výbor rozpočtový: předsedou
posl. Teplanského; I. místopředsedou
posl. Rudolfa Chalupu, II. místopředsedou
posl. Bergmanna, III. místopředsedou posl.
dr Nováka; zapisovateli posl. Křemena,
Rodovského a dr Pružinského;
výbor iniciativní: předsedou posl.
Bezděka; místopředsedy posl. Pelíška
a Stivína; zapisovatelem posl. Polívku;
výbor imunitní: předsedou posl. Dubického;
I. místopředsedou posl. Bečko, II.
místopředsedou posl. dr Stránského,
III. místopředsedou posl. dr Hulu; I. zapisovatelem
posl. Pekárka, II. zapisovatelem posl. Zischku.
Předseda přikázal:
výboru rozpočtovému vládní
nařízení:
ze dne 12. dubna 1935, č. 84 Sb. z. a n., o úpravě
daně ze zapalovadel (zaslané přípisem
předsedy vlády ze dne 7. května 1935, č.
j. 8943/1935 m. r.),
ze dne 12. dubna 1935, č. 88 Sb. z. a n., o přechodných
bilančních úlevách pro ústavy
a podniky povinné veřejně účtovati
(zaslané přípisem předsedy vlády
ze dne 9. května 1935, č. j. 9350/1935 m. r.),
ze dne 26. dubna 1935, č. 100 Sb. z. a n., o usnadnění
přímého úvěru vývozcům
u Národní banky Československé (zaslané
přípisem předsedy vlády ze dne 14.
května 1935, č. j. 9724/1935 m. r.);
výboru ústavně-právnímu
vládní nařízení ze dne 28.
května 1935, č. 118 Sb. z. a n., o povinných
výtiscích.
posl. Šamalíka, Stanislava, Janalíka, Bayera
a druhů ministrům zemědělství,
vnitra a financí v příčině
rychlé a vydatné pomoci živelními pohromami
postiženým zemědělcům v zemi
Moravskoslezské (č. D 1-IV),
posl. dr Pružinského ministru spravedlnosti ohľadom
válečných pôžičiek maloletej
Kataríny Ivanovej ze Štiavniku (pol. okres Poprad
na Slovensku) (č. D 2-IV).
počátkem schůze:
Návrhy tisky 9 až 32.
Zpráva tisk 33.
přikázal předseda žádosti:
okr. soudu v Brandýse n. L. ze dne 24. května 1935,
č. Nt VI 54/35, za souhlas s trest. stíháním
posl. Bergmanna pro přestupek podle §u 2 zákona
ze dne 28. června 1933, č. 108 Sb. z. a n. (č.
J 1-IV),
kraj. soudu trest. v Praze ze dne 29. května 1935, č.
Nt XIX 16/35, za souhlas s trest. stíháním
posl. Ježka pro přečin proti cti spáchaný
tiskem podle §§ 1, 2, 3 zákona č. 108/33
Sb. z. a n. (č. J 2-IV),
kraj. soudu v Plzni ze dne 6. června 1935, č. Nt
X 6/34, za souhlas s trest. stíháním posl.
Dvořáka pro zločin podle §§
81, 87 tr. z., §u 15, č. 2 zákona na ochranu
republiky, přečin podle §u 283 tr. z. a přestupek
podle §§ 3 a 19 shromažďovacího zákona
(č. J 4-IV),
kraj. soudu v Chrudimi ze dne 8. června 1935 č.
Tk V 116/32, Z. O. 478/32, za souhlas s trest. stíháním
posl. Machačové, aby zbytek trestu tuhého
vězení v trvání 4 a půl měsíce
mohl býti vykonán (č. J 5-IV),
okr. soudu v Liberci ze dne 5. června 1935, č. T
X 621/35, za souhlas s trest. stíháním posl.
Hollube pro přestupky urážky na cti
(č. J 6-IV).
Předseda (zvoní): Přistoupíme
k projednávání prvého odstavce pořadu,
jímž jest:
Zpravodajem jest p. posl. dr Suchý.
Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Suchý: Slavná sněmovno!
Již po čtvrté se zabývá Národní
shromáždění návrhem zákona
o mimořádné moci nařizovací.
Po prvé tomu bylo tak v červnu 1933, po druhé
v listopadu 1933, po třetí v červnu 1934
a po čtvrté nyní.
Dělo se tak vždy z iniciatívy vlády,
která, poukazujíc na mimořádné
hospodářské poměry zahraniční
i domácí, žádala od Národního
shromáždění zmocnění za
tím účelem, aby mohla vydávat opatření,
která by byla s to odstraňovati nebo mírniti
škody hospodářského života, opatření,
která by tím, že by zasahovala do odbytu statků,
do spotřeby, přispívala k vyrovnání
hospodářských poměrů atd.
Týmiž složitými hospodářskými
poměry odůvodňuje vláda také
tentokrát vládní návrh o mimořádné
moci nařizovací. V zásadě jde o zmocnění,
které bylo obsaženo v zákoně ze dne
21. června 1934, č. 109 Sb. z. a n., pouze s tou
výjimkou, že se rozsah zmocnění má
rozšířiti také na opatření
pro organisaci policejní správy a služby. Toto
zmocnění má končiti 30. června
1936.
Není pochybnosti, že poukaz na mimořádné
hospodářské poměry domácí
i zahraniční, kterým odůvodňuje
vláda také tentokrát potřebu zmocňovacího
zákona, je na místě. Stačí,
vzpomeneme-li hodnoty zahraničního obchodu v Evropě
i u nás, stačí, vzpomeneme-li na miliony
nezaměstnaných v cizině a na statisíce
nezaměstnaných u nás, stačí,
vzpomeneme-li na rozrušenou rentabilitu soukromého
podnikání, zejména na porušenou rovnováhu
onoho základu našeho národohospodářského
života, jak nám jej představuje naše zemědělství,
abychom pochopili důležitost a vážnost
důvodu, o který opírá vláda
potřebu zmocňovacího zákona.
Spád hospodářských poměrů
si vynucuje, aby vláda měla v rukou instrument,
který by byl s to, aby v každé době,
rychle, rázně řešil naše těžké
hospodářské poměry. Není také
nejmenší pochybnosti o kausální spojitosti
mezi hospodářskými poměry a klidem
i mírem ve státě. Jenom tam, kde je mír,
klid a pořádek, jenom tam je možno úspěšně
zasahovati do hospodářských poměrů
a jenom tam je možno se pokoušeti o obnovu hospodářského
života. A proto také ono rozšíření
zmocnění na organisaci policejní správy
a služby je zcela na místě. Je ovšem třeba
zdůrazniti, že nestačí jen organisace
policejní služby a správy, nýbrž
že je také třeba, jak na to také již
v ústavně-právním výboru bylo
upozorněno, vydání trestního práva
správního jakož i zřízení,
a bude třeba, aby v tomto směru vláda přišla
se svými návrhy. Rádi jsme v ústavně-právním
výboru slyšeli prohlášení se strany
předsednictva ministerské rady, že zejména
po stránce formálně-právní
již je tato materie předmětem příslušného
řízení, a čekáme, že i
po stránce materiálně-právní
se dočkáme brzo vysvětlující
zprávy.
Je v tom tedy určitá logika, aby parlament za obdobných
těžkých, svízelných hospodářských
poměrů dal vládě zmocnění
tak, jako to učinil parlament minulý za obdobných
hospodářských poměrů. Můžeme
tak učiniti tím spíše, protože
není pochyb formálně-právních.
Byli jsme svědky, pravda, již v ústavně-právním
výboru, a není nejmenší pochybnosti,
že budeme svědky i nyní, že politická
oposice bude uplatňovati námitky povahy formálněprávní,
námitky, které budou namířeny k tomu
cíli, aby bylo zdůrazněno, že osnova
zákona o mimořádné moci nařizovací
není v souhlase s ústavními předpisy.
Můžeme však býti po této stránce
klidni, a to proto, poněvadž máme dnes již
k disposici ustálený výklad §u 55 úst.
listiny a poněvadž máme k disposici také
právní vědu, která stojí na
stanovisku, že delegace zákonodárné
moci není jen odůvodněná, nýbrž
dokonce nutná. Po této stránce bylo již
několikráte s tohoto místa poukázáno
(Hluk. - Předseda zvoní.) na vývody
právní a není třeba, abych je zde
znovu opakoval. Stačí jen zdůraznit, že
počet těch, kteří literárně
touto materií se obírají a kteří
se staví proti delegaci zákonodárné
moci, se menší, zatím co počet těch,
kteří zmocnění doporučují,
se množí. (Výkřiky komunistických
poslanců. - Předseda zvoní.)
Není také třeba se báti námitek,
že jde o útok na demokracii. Také zde víme,
že budeme svědky námitek, které budou
se snažiti přesvědčiti, že osnova
zákona o mimořádné moci nařizovací
je v rozporu s demokratickým principem. (Výkřiky
komunistických poslanců. - Předseda
zvoní.) My jsme již několikráte
učinili zkušenost, že právě ti,
kteří v našich očích nejsou těmi
nejlepšími a nejosvědčenějšími
demokraty, o demokracii slovně v tomto domě se nejvíce
zasluhovali. Ale námitky těchto musíme nechati
stranou. Pro nás jest rozhodující život
generací minulých, generace přítomné
a také výhled do života generací příštích,
a tato skutečnost, tento život nás přesvědčuje,
že základním předpokladem politického
bytí československého národa a Československé
republiky je demokracie. A vláda a koaliční
strany, o které se tato vláda opírá,
již nesčísíslněkráte proklamovaly
myšlenku demokracie a mimo to také prakticky nesčíslněkráte
dokázaly, že demokracie jim není pouhým
slovem, nýbrž životním obsahem. (Potlesk.
- Hluk.)
Naopak zdá se nám, že právě ušlechtilá
péče o demokracii by nás přímo
měla nutit, abychom (Posl. inž. Schwarz: .
. . zmenšovali práva parlamentu!) naopak, zlepšovali
práva parlamentu (Výborně! - Potlesk.),
abychom se nebáli a nerozpakovali nad takovým žádaným
zmocněním. Poválečný politický
vývoj nás prakticky nesčíslněkráte
přesvědčil, jak hospodářský
život působí a jak hospodářské
osudy jsou pevně spjaty s osudy demokracie. Víme
velmi dobře z tohoto politického poválečného
vývoje, že tam, kde demokracie a demokratický
systém včas se neodhodlá rázně
a účelně zasahovat do hospodářských
poměrů, tam že demokracie trpěla a tam
že na konec také demokracie svoji úlohu dohrála.
Jediné z toho důvodu, protože právě
v těžkých hospodářských
poměrech se těžko hledá ona potřebná
politická jednotící vůle, které
je potřebí k účinným politickým
zásahům na poli hospodářském,
a je-li tato tvorba potřebné politické vůle
rušena nejen zásahy zvenčí, nýbrž
i roztříštěností individuálních
vůlí vnitřních, není divu,
že na konec k zásahům nedošlo. Ale pak
také není divu, že na nedostatek těchto
hospodářských zásahů trpěla
demokracie sama. Pravda ovšem je, a nebylo by upřímné
si to nepřipomenouti již předem, že osnova
zákona o mimořádné moci nařizovací
je první osnovou, kterou tento parlament zahajuje své
parlamentní období, a není nejmenší
pochybnosti, že tato okolnost bude na prvý pohled,
a zejména pro neinformované působiti nepříznivě.
Bude se jim zdáti, že parlament se o své vlastní
újmě vzdává části své
pravomoci.
Na druhé straně sluší uvážiti,
že jde o zákon terminovaný, který končí
30. červnem t. r., a že tato skutečnost jest
hlavním důvodem, proč právě
první osnovou, kterou se tento parlament zabývá,
je osnova zákona o mimořádné moci
nařizovací. Ale i kdyby toho nebylo, nám
nejde o názory a pochybnosti, nám jde o tvrdou skutečnost
a tato tvrdá skutečnost nám káže,
abychom vykonali všechno, co je nutno k včasným
a účinným činům, protože
názory a pochybnosti vedou k nečinnosti. (Potlesk.)
Jestliže pak máme k vládě důvěru,
máme-li důvěru v její pracovní
program, pak máme také povinnost, abychom vládu
vybavili vším, co potřebuje, aby tento pracovní
program byl naplněn. Ostatně parlament není
ze své činnosti vyřazen. Tím, že
vláda bude vybavena zákonem o mimořádné
moci nařizovací, není ještě řečeno,
že parlament je ze svého práva vyřazen.
Parlamentu zůstanou jeho práva a parlament vedle
vlády může pracovat. Ostatně dlouhá
zkušenost se zákonem o mimořádné
moci nařizovací, na základě kterého,
resp. na základě kterých vláda vydala
celkem 95 vládních nařízení,
vedle kterých parlament přijal mnohem větší
počet zákonů, nás přesvědčuje,
že zákon o mimořádné moci nařizovací
nevyřazuje ještě parlament z činnosti.
A nemusí se také parlament báti o svou kontrolu,
a to proto, poněvadž i při této osnově
zákona má právo, aby vláda do 14 dnů
každé vládní nařízení,
vydané na základě zmocňovacího
zákona, předložila sněmovně a
ta má potom možnost podle svého obsah tohoto
vládního nařízení uvážiti
a vykonati potřebný závěr. Nemusíme
se také báti, majíce zkušenosti a znajíce
obsah vládních nařízení, že
by vláda této zmocňovací moci využila
v neprospěch některé hospodářské
složky. (Výkřiky komunistických poslanců.)
Mezi oněmi 95 vládními nařízeními
je jich řada, která byla vydána ve prospěch
právě pracujících složek v tomto
státě, stejně tak, jako je tam dlouhá
řada těch, která byla vydána za tím
účelem, aby hospodářské poměry,
zejména hospodářství státní,
se zlepšily. (Výkřiky komunistických
poslanců. - Předseda zvoní.) My
se tedy nemusíme báti, že bychom, dávajíce
vládě mimořádné zmocnění,
brali něco sobě. My můžeme míti
své svědomí úplně klidné,
a to proto, poněvadž toto opatření je
těžkými hospodářskými
poměry odůvodněno, poněvadž není
vážných námitek formálně-právních
a poněvadž nemusíme míti také
žádných obav o československou demokracii.
Měli bychom, hlasujíce pro tuto osnovu zákona,
míti spíše obavu, aby vláda, majíc
k disposici tento zmocňovací zákon (Výkřiky.),
nebála se ho také užívati (Potlesk.),
aby ho užívala hodně, rychle a účelně.
(Výkřiky komunistických poslanců.
- Předseda zvoní.)
Víme, jaké jsou poměry, a víme, že
s těmito poměry se nelze mazlit. Tyto poměry
nutno vážně, moudře, ale také
rozhodně a odvážně řešit.
A tak, žádaje posl. sněmovnu jménem
ústavně-právního výboru, aby
přijala osnovu zákona o mimořádné
moci zmocňovací beze změny, vznáším
na vládu zároveň žádost, aby
tohoto zákona užívala, aby ho užívala
moudře a rychle ku prospěchu všech, státu
a jeho občanstva. (Potlesk.)