Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1935.

III. volební období. 12. zasedání.

2934.

Zpráva

rozpočtového výboru

o státním závěrečném účtu republiky Československé za rok 1933 (tisk č. 2733) spolu s účty státního bytového fondu a dávky z majetku.

Úvod.

Především nutno s uznáním kvitovati, že také tentokráte Nejvyšší účetní kontrolní úřad předložil poslanecké sněmovně závěrečný účet za rok 1933 o celou polovinu zákonné lhůty dříve nežli je k tomu povinen.

Struktura závěrečného účtu zůstává ve své podstatě nezměněna a kryje se co do formy s účty předcházejících let. Co do obsahu byl účet značně zdokonalen a doplněn cennými informacemi číselnými jakož i potřebnými vysvětlivkami. Zvláštní zmínky zasluhuje zejména informativní přehled o nedoplatcích na veřejných dávkách, doplněný statistickými přehledy, v nichž zrcadlí se výsledky hospodaření roku 1933 srovnáním s roky předcházejícími. Nejvyšší účetní kontrolní úřad doprovodil pak účet svými kritickými poznámkami.

Přes to, že státní závěrečný účet - až na státní podniky, které účtují účetnictvím dopickým - sestaven je soustavou účetnictví kameralistického, podává velmi jasný a ucelený obraz o hospodářství státním v celku i v podrobnostech. Na soupisu státního majetku Nejvyšší účetní kontrolní úřad pracuje, takže v dohledné době dočkáme se i číselného jeho ocenění a bude možno srovnáním majetku i dluhů státních zjistiti čisté státní jmění.

Výsledky hospodaření r. 1933 jeví se takto:

Účet pokladní:

 

Příjmy na rozpočet (prelimin. i neprelimin. ) činily .....

Kč 8. 080, 969. 605'53.

Výdaje na rozpočet (prelimin. i neprelimin. ) činily .....

Kč 9. 587, 979. 121, 48.

Pokladní schodek z hospodaření na roz-

 

počet činí ..................

Kč 1. 507, 009. 515'95.

Příjmy mimo rozpočet činily ..... Kč 3. 476, 779. 640'05.

 

Výdaje mimo rozpočet činily ..... Kč 1. 910, 029. 911'45.

 

Z hospodaření mimo rozpočet vyplynul pokl. přebyt... Kč 1. 566, 749. 728'60, takže z působivých účinů vyplývá čistý přebytek ....................Kč 59, 740. 212'65.

K tomu pokladní hotovost z 31. 12. 1932.........Kč 594, 533. 573'95.

Činila tedy pokladní hotovost 31. 12. 1933........Kč 654, 273. 786'60.

K tomu saldo hospodářství průběžného.........Kč 45, 030. 220'05.

Skutečná pokl. hotovost k 31. 12. 1933 činila Kč 699, 304. 006'65.

Výdaje preliminované podle rozpočtu kapit. 1-22 dosáhly skutečné výše...................Kč 8. 931, 318. 204, 28.

Příjmy preliminované podle rozpočtu dosáhly toliko výše.. Kč 7. 378, 804. 473'53,

takže z příjmů a výdajů, s nimiž rozpočet počítal, vyplývá

schodek...................Kč 1. 552, 513. 730'75.

Mimo to činily skutečné výdaje, které nebyly do rozpočtu pojaty (neprelimi-

nované) částku.........Kč 656, 660. 917'20,

z těch pro částku........Kč 506, 043. 187'55

byla zvláštními zákony opatřena úhrada z výnosu úvěrních operací a jejich neuhrazený zbytek .................Kč 150, 617. 729'65

zvyšuje pokladní schodek rozpočtového hospodářství na částku. Kč 1. 703, 131. 460'40.

Připočítáme-li k výkaz. pokl. schodku..........Kč 1. 552, 513. 730'75,

výdaje nepreliminované (úvěr)............Kč 656, 660. 917'20

a schodek oddílu B (zálohy).............Kč 110, 969. 313, 85

činí pak pokladní schodek... Kč 2. 320, 143. 961, 80.

Tento pokladní schodek byl uhrazen:

a) z přebytku hospodářství průběžného ......Kč 2, 372. 642'85,

b) úvěrními operacemi.............Kč 1. 873, 840. 986'90.

Úhrnem... Kč 1. 876, 213. 629'75.

Z těchto příjmů uhrazen též schodek hospodářství mimoroz-

počtového (oddíl B zálohy) částkou..........Kč 110, 969. 313'85,

takže zbylo...................Kč 62, 112. 855'50

a o tuto částku zvýšila se pokladní hotovost.

Úvěrních operací uzavřeli jsme v r. 1933 celkem za Kč 3. 120, 233. 699, 45. V tom je obsažena půjčka práce částkou Kč 2. 023, 112. 870'-.

Účet správní:

Finanč. zák. stanov, pro rok 1933 výdaje........Kč 8. 632, 537. 770-

a státní příjmy částkou............. Kč 8. 634, 170. 060'-.

Státní rozpočet předvídal tedy přebytek .....................Kč 1, 632. 290'-.

Náležitost prelimin. státních výdajů činila........Kč 8. 885, 746. 613'83.

Náležitost prelimin. příjmů činila...........Kč 7. 355, 659. 048'78,

takže z náležitosti účinů preliminovaných vyplývá schodek Kč 1. 530, 087, 565'05.

Náležitost neprelimin. výdajů.... Kč 655, 735. 449'55, náležitost neprelimin. příjmů.... Kč 701, 594. 663'55,

takže jeví se přebytek částkou............Kč 45, 859. 214'-.

Po odečtení této částky jeví se na náležitosti schodek.. Kč 1. 484, 228. 351'05.

K tomu pokl. pouk. 5% zák. č. 14/1932.........Kč 196, 121. 944, 45.

Takže skutečný schodek na náležitost činí.....................Kč 1. 680, 350. 295'50.

Připočítáme-li ke schodku z náležitostí účinů preliminova-

ných....................Kč 1. 530, 087. 565, 05,

náležitost výdajů nepreliminovaných........Kč 655, 735. 449, 55

bude schodek hospodářství r. 1933 n a náležitosti činiti.............. Kč 2. 185, 823. 014, 60.

Nepříznivý výsledek zaviněn byl zejména poklesem státních příjmů, které zůstaly za rozpočtem o Kč 1. 278, 511. 011, 22. Je to hlavně menší výnos daní a dávek, menší odvod státních podniků a menší příjmy všeobecné pokladní správy, pak vyšší potřeba kapitoly 17. (péče o nezaměstnané a starobní podpory) částkou Kč 179, 577. 076, 45 a kapit. 21. (finance) částkou Kč 178, 839. 250, 13 (nerozpočtená potřeba na platy ze záruk a na nákup cenných papírů, jakož i nepreliminované výdaje Kč 150, 262. 730, 45, které se uhradily z rozpočtových příjmů.

Srovnáme-li náležitost výdajovou.........Kč 8. 885, 746. 613, 83

s rozpočtem, který prelimin. výdaje částkou.......Kč 8. 632, 537. 770. -

činí celkové překročení rozpočtu.... Kč 253, 208. 843, 83

Překročení rozpočtu kap. 17 (soc. péče) bylo způsobeno u tit.

5, § 4 "Péče o nezaměstnané" částkou..........Kč 186, 876. 340, 35

a u tit 5, § 5 "Státní starobní podpory".........Kč 18, 132. 778, 45

úhrnem... Kč 205, 009. 113, 80

naproti tomu měla tato kap. na jiných tit. úspory.....Kč 25, 432. 037, 35

takže zbude překročení.........Kč 179, 577. 076, 45

Toto překročení bylo způsobeno zejména proto, že nebyla uskutečněna nouzová dávka, která měla sloužit k úhradě podpor v nezaměstnání částkou 100 milionů Kč, s níž bylo v rozpočtu počítáno.

Překročení kap. 21 (finance) vzniklo u tit. 5 (všeobecná pokl.

správa) částkou.................Kč 195, 315. 006, 38.

Úspory této kapitoly činily (tit. 1-4).......... Kč 16, 475. 756, 25,

takže zbude překročení... Kč 178, 839. 250, 13.

Příčina překročení spočívá v tom, že pasivní úroky z přechodných záloh, které činily Kč 90, 210. 328, 10, jakož i úroky aktivní částkou Kč 37, 241. 485, 75 nebyly vřazeny do rozpočtu a v závěru objevuje se toliko jejich saldo částkou Kč 52, 968. 842, 35. Jsou to dále hlavně realisované státní záruky. Zejména za ústřední bratrskou pokladnu Kč 144, 6 milionů a za firmu Wiesner v Chrudimi Kč 86. 472, 65 a ještě některé menší položky.

Mimo to je tu částka Kč 14 mil. na sanaci Americko-slovenské banky v Bratislavě a konečně Kč 51, 5 mil. platby na dlužný příspěvek státu Zvláštnímu fondu pro zmírnění ztrát povstalých z poválečných poměrů.

Dále došlo k překročení uvnitř kapitoly 5 (Národní obrana) tím, že osobní výdaje vyžádaly si o Kč 7, 882. 041, 55 proti rozpočtu více. Hlavní příčina je v tom, že nedošlo k snížení žoldu mužstva, s nímž se v rozpočtu počítalo. Pak proto, že nenabylo

platnosti zrušení zvláštního slovenského a podkarpatoruského přídavku. Toto překročení bylo kryto úsporami na výdajích věcných, přes to však ve smyslu ustan. odst. 2. čl. XI. finančního zákona potřebuje schválení Národního shromáždění.

Ministerstvo sociální péče, u něhož jedná se o značnější překročení rozpočtu, žádalo o příslušné opatření ve smyslu finančního zákona za účelem schválení dodatečných úvěrů. Také ministerstvo národní obrany požádalo o příslušné opatření podle finančního zákona.

Po pravdě nutno konstatovati, že vládě nelze vytýkati nedostatek dbalosti a respektu k zákonu, neboť jen technické příčiny znemožnily včasné požádání za povolení příslušných dodatečných úvěrů.

Naproti uvedeným překročením byly u rozpočtových kapitol, vyjma kapit. 17

a 21, docíleny úspory v celkové částce......Kč 105, 207. 482'75

Osobní výdaje u vlast. st. správy činily.....Kč 2. 547, 081. 085'80 (28'66%)

Osobní výdaje u podniků.......... Kč 2. 217, 299. 409'32 (30'58%)

Osobní náklady celkem..... Kč 4. 764, 380. 495'12.

Srážky z platů činily u vlastní státní správy.......Kč 71, 342. 812'25

" " podniků............ " 156, 682. 497'90

úhrnem... Kč 228, 025. 31015

Schodky rozpočtového hospodářství vyvíjely se za poslední léta takto:

Rok 1930 končil v náležitosti.....Kč 425'6 mil.

" 1931 " .......Kč 1. 257- "

" 1932 " .......Kč 1. 748- "

" 1933 " "..... Kč 1. 680'3 "

úhrnem za poslední 4 léta.. Kč 5. 110'9 mil.

Připočítáme-li k tomu výdaje nepreliminované, jdou schodky státního hospodářství značně nad tuto číslici.

Rok 1933 znamená pokračování klesající tendence ve státních příjmech, úbytek státních příjmů nebyl sice již tak rapidní jako roku předcházejícího, přes to však zůstaly státní příjmy daleko za rozpočtem.

Virementy.

Přesunů úvěrových v mezích jednotlivých kapitol projednal NÚKÚ v roce 1933 celkem 329 na úhrnnou částku Kč 104, 757. 353'86 a to na nutné doplnění úvěrů preliminovaných 238 případů v úhrnné částce Kč 77, 455. 616'55 a na úhradu výdajů nepreliminovaných 91 případ v úhrnné částce Kč 27, 301. 73731. Předchozí rok vykazoval 266 virementů na částku Kč 84, 259. 529'45. Je z toho vidno, že počet přesunů i peněžní částka se zvýšily. Příčina spočívá v těsnějším preliminování výdajů všech resortů. Hospodaří se úsporněji nežli dříve.

Veřejné dávky.

Vývoj státních daní a dávek, poměr mezi jednotlivými druhy daní, rozdíly mezi předpisem a platbou a soustavný vzrůst nedoplatků daňových jsou stálou pozorností rozpočtového výboru sněmovny i senátu. Tato okolnost přiměla NÚKÚ k tomu, že tentokráte rozšířil stať k minulému účtu po prvé připojenou a vkládá nově přehled o výnosu veřejných dávek v létech 1919 až 1933 a rozčleňuje nedoplatky a přeplatky podle let jejich vzniku, jakož i data o spotřebních daních.

Nedoplatky na daních a dávkách činí po odečtení přeplatků celkem Kč 4. 822, 489. 027'70. Proti nedoplatkům na konci r. 1932 zmenšily se jediné u přímých daní o Kč 148, 342. 210'15, kdežto u daně z obratu se zvýšily o Kč 41, 822. 180'05 a u daní spotřebních o Kč 2, 462. 293'- a u poplatků o Kč 149, 407. 484'45. Předešlý rok zaznamenali jsme ještě aspoň efektivní pokles nedoplatků, letos však stojíme před relativním jejich zvýšením. Nedoplatky stouply v celku o Kč 45, 349. 747'35. Dříve ubývalo nedoplatků aspoň pomocí odpisů, nyní již ani odpisy nestačí.

Příčiny jsou jednak v tíživých hospodářských poměrech, ale základem všeho zla byl a je dosud nedostatek personálu u finančních úřadů. Finanční úřady nemají čisté stoly. Nespočetné rekursy čekají po léta na své vyřízení. V r. 1933 byla berními úřady ve smyslu ustanovení § 7 zák. o půjčce práce zlikvidována částka 448 milionů na daň důchodovou a obratovou, přes to však nedoplatky stouply. Nutno s uznáním konstatovati, že NÚKÚ věnuje této okolnosti zvýšenou pozornost.

Účiny kontokorentní (průběžné).

Nedoúčtované položky jak aktivní, tak pasivní dosahují stále značné výše. Obé strany vykazují každá pro sebe přes půl druhé miliardy. V těchto nevyúčtovaných položkách účtu kontokorentního nalézají se ovšem také případy, které svou povahou jsou vlastně účiny působivými a při svém konečném zúčtování dotknou se citelně rozpočtového hospodářství. To týká se zejména částky Kč 112, 953. 622'15 na straně 364 závěry. Jde o nevyúčtované zálohy z prvních let popřevratových a bylo by žádoucno, aby tato záležitost v dohledné době byla uvedena do pořádku.

Aktiva a pasiva na rozpočet.

Pasiva na rozpočet (str. 135) činí ke konci r. 1933 Kč 683, 929. 579'60. Z toho ministerstvo školství Kč 2, 800. 000'-; ministerstvo zemědělství Kč 35, 000. 000'-; ministerstvo veřejných prací Kč 123, 954. 049'35; ministerstvo sociální péče 1, 000. 000 Kč, agenda pro zásobování lidu Kč 1. 018'-; ministerstvo zdravotnictví 1, 705. 181'15 Kč a ministerstvo financí 519, 469. 331'10 Kč (nesplacené zálohy z dávky majetkové na proplacení státních pokladničních bonů).

Aktiva na rozpočet dostoupila výše........Kč 12. 472, 991. 197'80

v minulém roce činila aktiva na rozpočet......Kč 10. 818, 375. 337'75

V r. 1933 přibylo... Kč 1. 654, 615. 860'05

Největší podíl na těchto aktivech má ministerstvo školství, na jehož konto má státní pokladna k pohledávání Kč 8. 887, 444. 303/90. Jsou to především zálohy na učitelské platy, které dostoupily horentní výše.

Národní obrana má na pěti položkách státní pokladně dát částku Kč 103 mil. 301. 331´10. Ministerstvo zahraničí participuje částkou Kč 156. 331'80; vnitro Kč 1, 393. 948'05; spravedlnost Kč 1. 400'-; zemědělství Kč 25, 409. 521'55; státní pozemkový úřad Kč 150, 000. 000'- (záloha náhradovému fondu); ministerstvo obchodu Kč 31, 497. 285'-; veřejné práce Kč 76, 704. 891'10, sociální péče Kč 295, 939. 824'15; agenda ministerstva pro zásobování lidu Kč 6, 790. 151'85; ministerstvo zdravotnictví Kč 1, 212. 250'-; ministerstvo financí Kč 597, 623. 688'50 (příděly z půjčky práce, příděly silničnímu fondu z investiční půjčky, melioračnímu fondu); správa státního majetku Kč 405, 291. 641´45; Košicko-bohumínská dráha a různé menší pohledávky Kč 1. 651, 734. 942'10.

Pasiva a aktiva mimo rozpočet.

Pasiva mimorozpočtová tvoří jediná položka Kč 350, 400. 187'-, dluh consortiu peněžních ústavů na zálohu pro regulaci kursu cenných papírů státních.

Aktiva mimorozpočtová tvoří 8 položek v celkové částce Kč 2. 665, 136. 076'47. A z toho zase zálohy na učitelské platy zemím z doby popřevratové (paritní zákon), které nebyly v rozpočtu, částkou Kč 1. 598, 133. 89015 a pohledávka za schodky Košicko-bohumínské dráhy a místních drah Kč 809, 735. 264'82.

Hospodaření státních podniků

skončilo v r. 1933 proti rozpočtu o Kč 746, 381. 891'27 nepříznivě. Proti prelimináři Kč 1. 206, 573. 710'- činil odvod státních podniků toliko Kč 460, 191. 818, 73. Hlavní podíl na tomto schodku mají státní dráhy, neboť místo očekávaných Kč 490, 806. 200'dosáhl jejich schodek výše Kč 820, 181. 485'03. Tabáková režie odvedla rovněž o 244'4 milionů méně, nežli preliminovala. Také pošta skončila o 54 mil. Kč schodkem vyšším, nežli jaký preliminovala. Státní lesy a statky, které preliminovaly zisk Kč 1'6 milionů, skončily schodkem 40'5 mil. Státní báně a hutě vykázaly rovněž o Kč 47'5 mil. výsledek nepříznivější. S ohledem na investovaný kapitál činící u státních podniků Kč 23. 700, 000. 000'-, jest výsledek hospodaření velmi neuspokojivý. Téměř 2/3 docíleného zisku tabákové režie utopilo se ve ztrátách ostatních podniků.

Podíly na státních daních a poplatcích.

V rozpočtové skupině III. byly preliminovány výdaje jako podíly na státních daních, dávkách a poplatcích........Kč 2. 748, 732. 900'-,

náležitost však činila...............Kč 2. 737, 584. 057, 80,

vyplaceno tedy méně o.........Kč 11, 148. 842'20,

a to:

Oddíl B. Na řešení krise malých pivovarů........Kč 6, 000. 000'-.

C. Podíly státních fondů............Kč 17, 526. 131'25.

D. Mimořádná přechodná opatření........Kč 30, 382. 141'25.

Úhrnem... Kč 53, 908. 272'50.

Naproti tomu větší potřeba v odd. A. (samospr. sv. ).... Kč 42, 759. 430'30. Zbytek rovná se menšímu vydání.... Kč 11, 148. 842'20.

Nepříznivý výsledek v odd. A. způsoben byl zejména výplatou další tak zv. zálohy na zvýšené platy učitelské a pense nad úděl stanovený státním rozpočtem a nepreliminovanými podíly na daních z plateb konaných na předpisy těchto daní za léta 1921/1927.

Na platy a pense učitelské a zaopatřovací platy bylo v r. 1933 vyplaceno celkem Kč 1. 355, 798. 041, 70. Na to uhradili vydržovatelé škol Kč 366, 133. 64615. Stát hradil zálohami ve smyslu čl. IV. finančního zákona a dalšími zálohami nad zákonem stanovenou částku Kč 989, 659. 395'55. Stát hradil tedy v r. 1933 73% celkového nákladu a vydržovatelé škol 27% tohoto nákladu.

Státní dluh.

V roce 1933 přibylo státního dluhu celkem........Kč 3. 201, 165. 005'90,

v roce 1933 ubylo státního dluhu celkem.........Kč 1. 313, 540. 301, 85.

Vzrůst státního dluhu činí tedy.... Kč 1. 887, 624. 704'05.

Rok 1933 jest v životě našeho státu rokem největšího přírůstku státního dluhu. Participuje na něm ovšem největším podílem 5% půjčka práce.

Státní dluh vykázaný na počátku roku částkou Kč 35. 437, 113. 223'65 vzrostl do konce roku 1933 na Kč 37. 324, 737. 927'70. Nejtíživějším dluhem je samozřejmě dluh přechodný, který s francouzskou půjčkou splatnou v r. 1937 činí okrouhle 5 1/4. miliardy Kč. V r. 1933 přibylo krátkodobého dluhu Kč 353, 903. 749'85. To by samo o sobě nebylo mnoho. Nesmíme však zapomínati, že v tomto roce jsme emitovali půjčku práce, které bylo použito k úhradě pokladního schodku. Důležitou okolností je zastavení pravidelného slosování, které bylo nahrazeno mimořádným úmorem v částce Kč 266, 624. 898'20 podle zák. č. 48/1933. Zahraniční dluhy uvádějí se v závěrečném účtu podle kursů vyúčtovaných, podle kterých byly tyto dluhy při jich původním vyúčtování zapsány do knihy státního dluhu. To proto, aby se každoročně nemusely měnit podle běžných kursů valut.

Fond pro konsolidaci přechodného dluhu státního.

Finanční zákon pro rok 1933 neobsahuje již ustanovení o odvodech přebytků z výnosu daně důchodové, všeobecné daně výdělkové, daně z obratu a přepychové do zvláštního fondu zřízeného finančním zákonem pro rok 1927 a nemohly tudíž fondu plynouti žádné příjmy. Aktiva fondu koncem r. 1933 činí Kč 384, 502. 768'30. Pasiva jeho Kč 6, 210. 739'30. čisté jmění činí k 31. prosinci 1933 Kč 378, 292. 029. V r. 1933 zmenšilo se jmění fondu o Kč 64, 682. 761, 55. Peněz těchto použilo se jednak pro službu jiného státního dluhu, na nákup stříbra a ražbu stříbrných mincí, na depositní poplatky a různá vydání, která činila dohromady Kč 70, 527. 318'70, naproti tomu činily příjmy fondu Kč 5, 844. 557'15. Aktiva fondu skládají se jednak z pokladní hotovosti, z pohledávek z nezaplacených záloh a úroků, ze vkladů na běžném účtu poštovní spořitelny a z cenných papírů. Pasiva v částce Kč 6, 210. 739'30 jest nevyplacený zbytek nákladu na nákup stříbra k ražbě stříbrných mincí, který bude realisován v r. 1934.

Státní silniční fond.

Příjmy silničního fondu v r. 1933 z daní a dávek a malých vlastních prostředků činily Kč 244, 406. 909'65 a na zápůjčkách Kč 265, 000. 000, tedy úhrnem Kč 509, 406. 909, 65. Celkové výdaje fondu činily v r. 1933 Kč 483. 271. 918, 30. Z výdajů připadlo na úrok a úmor výpůjček fondu Kč 84, 931. 233'95. Je to plná třetina veškerých pravidelných řádných příjmů. Hospodaření silničního fondu končí v r. 1933 schodkem Kč 206, 980. 950, 60. Pasivum ke konci r. 1933 činí Kč 1. 114, 490. 216, 49.

Fond pro vodohospodářské meliorace při ministerstvu zemědělství.

Příjem fondu ze státních přídělů, z příspěvků zemí, okresů, obcí, družstev a zájemníků, z vlastních příjmů a náhrad činil Kč 75, 362. 917'10 a z výtěžku zápůjček a podílů na půjčce práce Kč 35, 000. 000'-, dohromady tedy 110, 362. 917'10. Příjmy byly proti rozpočtu menší o Kč 59, 833. 582, 90. Výdaje fondu činily Kč 137, 230. 270, 10. Jsou sice proti rozpočtu také nižší, přes to však převyšují docílené příjmy o Kč 26'8 mil. Celkový schodek hospodářství fondu za rok 1933 činí Kč 61, 406. 078, 95. čisté pasivum fondu k 31. prosinci 1933 činí Kč 74, 422. 960'65.

Státní vodohospodářský fond při ministerstvu veřejných prací.

Příjmy za rok 1933 ze státních příspěvků, z příspěvků zemí, okresů, obcí, družstev, zájemníků a z vlastních prostředků činily Kč 88, 759. 403, 50. Ze zápůjček

Kč 80, 000. 000'-. Celkové příjmy činily Kč 168, 759. 403'85. Proti rozpočtu je výsledek nepříznivější o Kč 17, 940. 596'15, a to hlavně z důvodu nižšího výnosu daně z vodní síly. Výdaje fondu činily v r. 1933 Kč 162, 423. 379'60 a jsou proti rozpočtu nižší o Kč 50, 232. 620'40. To proto, že nebyl dodržen program prací, s nimiž bylo v rozpočtu počítáno. Hospodářství fondu končí v r. 1933 schodkem Kč 71, 566. 303´45 a čisté jeho pasivum činí k 31. /XII. 1933 Kč 174, 057. 249'-.

Státní elektrisační fond.

Tento fond zřízený zákonem ze dne 22. března 1929 č. 44 Sb. z. a n. měl příjmů včetně státního příspěvku Kč 2, 820. 885. K tomu povolená výpůjčka 20 milionů, takže celkem přijal fond v r. 1933 Kč 22, 820. 885. Výdaje fondu rovnaly se přesně jeho příjmům. Aktiva fondovní činila ke konci 1933 Kč 64, 153. 350'55, rovněž tolik činila pasiva fondu, činnost fondu spočívá v tom, že vedle nepatrného státního příspěvku opatřuje zápůjčky a tyto zase elektrárenským společnostem rozpůjčuje.

Fond pro pojišťování vývozních úvěrů.

Příjmy fondu činily Kč 1, 897. 404'65, jeho výdaje 288. 727'70 Kč. Přírůstek fondovního jmění činil Kč 1, 608. 676'95. čisté jmění koncem r. 1933 činilo 4, 594. 929'65 Kč.

Státní bytový fond odd. A

(pro záruky).

V účtech fondu objevují se již důsledky těžkých poměrů. Je to zjevno z vzestupu zápůjček na anuity, které z Kč 336. 207'80 vykazovaných koncem r. 1932 stouply na Kč 1, 102. 405'25. Fond má ke konci r. 1933 jmění Kč 43, 644. 447'30 a toto se zvětšilo o Kč 1, 908. 412'25. Jmění to je uloženo téměř celé v cenných papírech.

Státní bytový fond odd. B

(pro přímé zápůjčky).

Pohyb fondovních prostředků byl celkem malý. Jmění fondu činilo ke konci r. 1933 Kč 15, 607. 390'60. Zápůjčky stavebním družstvům poskytnuté činí 1, 713. 524'35 Kč. Jmění je téměř celé až na částku, kterou tvoří tyto zápůjčky, uloženo ve státních papírech a během r. 1933 se zvětšilo o Kč 728. 760'67.

Dávka z majetku a přírůstku na majetku.

Celková náležitost do konce r. 1933 činila Kč 7. 575, 018. 176'01. Na tuto povinnost bylo celkem zaplaceno Kč 6. 974, 203. 339'32, takže zbývá koncem r. 1933 nedoplatek Kč 600, 814. 836'69. Předpisy na dávku jsou již celkem nepatrné. Pozůstávají především z úroků z prodlení. Následkem odpisů a slev objevuje se již v účetní závěře tak zv. negativní platba.

Pokladní stav cenných papírů

činí podle závěrečného účtu ke konci r. 1933 Kč 1. 650, 597. 347'64. Z toho je za Kč 1. 617, 576. 201˙60 u ústřední státní pokladny a za Kč 33, 021. 146'04 u pokladen a úřadů finančních.

Rozpočtový výbor poslanecké sněmovny projednal tento závěrečný účet ve své schůzi dne 3. dubna 1935 a navrhuje:

Poslanecká sněmovno, račiž schváliti:

a) závěrečný účet za rok 1933, i když se podstatně uchyluje od prelimináře, ježto příčina spočívá v těžkých hospodářských poměrech, za něž nemůže býti činěna vláda zodpovědnou;

b) překročení výdajů při kapitolách 17 a 21, které nebyly hrazeny úsporami téže kapitoly a při kapitole 5 překročení osobních výdajů, které byly hrazeny v mezích kapitoly úsporami na vydáních věcných.

V P r a z e, dne 3. dubna 1935.

Teplanský v. r., předseda.

Antonín Remeš v. r.,

zpravodaj.

Resoluce.

Rozpočtový výbor shledal, že počet úředních sil Nejvyššího účetního kontrolního úřadu není dostatečný, aby úřad splnil důležité úkoly, které mu zákon ukládá a jichž pro rozvoj činnosti potřebuje. Doporučuje proto vládě, aby dala souhlas k rozmnožení sil úřednických.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP