Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1935.
III. volební období. 12. zasedání.
2851.
Zpráva
výboru zdravotnického, kulturního a rozpočtového
o návrhu poslance F. Hummelhanse a soudruhů (tisk 1916)
na zřízení Tyršova státního tělovýchovného ústavu.
I.
Důležitost tělesné výchovy uznávána jest dnes v celém světě. Ve všech státech zřizovány jsou pro výchovu učitelů tělocviku a cvičitelů tělovýchovných organisací samostatné ústavy pro tělesnou výchovu. U nás dosud takového ústavu není a výchova učitelů tělocviku a cvičitelů ponechává se nedostatečně po všech stránkách vybaveným kursům - a podle toho také jeví se výsledky. Jest tudíž na čase, aby i u nás zřízen byl státní tělovýchovný ústav, který by nahradil kurs pro učitelství tělocviku na středních školách, tělocvik při škole vysokých studií pedagogických, státní tělovýchovné kursy, kursy pro cvičitele vysokoškolského sportu, převzal dále vzdělávání instruktorů spolků a učitelů obecných i občanských škol. Vedle toho by si vzal za úkol propagovati tělesnou výchovu a její prostředky a prohloubiti vědecká badání po stránce hygienické i pedagogické v našem státě.
Je-li dnes tělesná výchova uznávána za důležitý prostředek nejen k udržení zdraví každého jednotlivce, ale i za vynikajícího činitele ve snaze o povznesení duševní a mravní úrovně celého národa, musí býti snahou všech činitelů, kteří mají blaho státu a všech jeho občanů na mysli, aby vhodnými zařízeními pečovali o její povznesení, prohloubení a rozšíření. Předlo-
žený návrh zákona posl. F. Hummelhanse
o zřízení státního tělovýchovného ústavu znamená, bude-li uskutečněn, velké prohloubení i rozšíření tělesné výchovy do všech vrstev obyvatelstva tohoto státu. Státní tělovýchovný ústav tak jak jest zařízen ve všech okolních státech znamená zařízení, které se stará vhodným způsobem podle nejvhodnějších method zdravotnických a pedagogických o prohloubení tělesné výchovy a její propagaci. Činí tak jednak výchovou učitelů tělesné výchovy a výchovou cvičitelů jednotlivých organisací a to uspořádáním vhodných kursů a přednášek, jednak ve své části badací hodnotí výsledky tělesné výchovy a prostředků v ní užívaných.
Snaha o zřízení státního tělovýchovného ústavu není v našem státě věcí novou. Jeho nedostatek byl již po léta pociťován a celá veřejnost volala po jeho zřízení. Bohužel stavěly se uskutečnění tohoto návrhu v cestu obtíže hlavně rázu finančního. Požadavek doby vynutil si však opatření nouzová a tak aspoň v některých částech činnost budoucího státního ústavu byla obstarávána, ovšem roztříštěně, nesouvisle, bez společné spojitosti a tím ovšem
i nedokonale a neúsporně. Ministerstvo školství a národní osvěty pečovalo vzdělávacím kursem o výchovu profesorů tělocviku na středních školách, ministerstvo
zdravotnictví státními tělovýchovnými kursy o propagaci tělesné výchovy a rozšíření jejích nových method mezi učitelstvem a cvičitelstvem našich tělovýchovných organisací. Při lékařských fakultách byly pak zřízeny tělocvičné a sportovní lékařské poradny, při ministerstvu zdravotnictví položen základ odborné tělovýchovné knihovny a tělovýchovného musea. To jsou prvky, které, jak po stránce organisační, tak po stránce obsahové, nahrazovaly u nás dosud působení budoucího státního tělovýchovného ústavu, ovšem jak již v předu uvedeno roztříštěně, nesouvisle a tím ovšem nehospodárně.
V poslední době jest budován státní stadion na Strahově, který zřídil stát mnohamilionovým nákladem a který dnes představuje nám aspoň v rámci souhrn hřišť a cvičišť tak, jak podobná zařízení vidíme ve velkých státech evropských. Bude-li ve výstavbě stadionu pokračováno, t. j. bude-li doplněn stadionem plaveckým a stadionem cyklistickým, bude nám představovat soustavu hřišť a cvičišť, vyhovující svým moderním zařízením všem požadavkům tělocviku i sportu. Státní stadion na Strahově má již dnes svou pevnou organisaci a řádnou správu. Jest spravován ve smyslu příslušných usnesení vládních správním sborem hřišť a cvičišť na Strahově a podléhá ministerstvu veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy.
Při uvážení všech těchto skutečností bylo navrhovateli zákona jasno, že za nynějšího stavu může býti ihned přikročeno ke zřízení státního tělovýchovného ústavu, aniž by to znamenalo prozatím investiční vydání pro státní pokladnu, neboť ústav může zcela dobře v prvých letech svého trvání používati zařízení státního stadionu na Strahově. Po stránce administrativní spojením uvedených již složek, které dnes jeho činnost z části nahrazují, může býti ihned zřízen. Spojení těchto složek provede vláda zvláštním nařízením, jak jest na to pamatováno v § 4 předl, zákona. V § 6 jest pamatováno na zajištění potřebných cvičišť a zařízení provozních.
Ačkoliv jest tomu více jak sto roků, kdy se narodil tvůrce naší tělesné výchovy Dr. Miroslav Tyrš a ačkoliv ve svém novém státě máme tak silné a vyspělé tělovýchovné organisace, nemáme přece dosud státního tělovýchovného ústavu.
Tento nedostatek jest jistě ke škodě výchovy učitelů tělocviku, cvičitelů, tělovýchovných spolků a institucí. Nestačí jenom praktické školení, nýbrž při dnešním vývinu tělocvičné kultury jest nezbytno, aby v podobném tělovýchovném ústavě školeni byli také posluchači po stránce vědecké a odborné, čímž docílilo by se prohloubení a dnešnímu stavu tělovýchovné kultury odpovídající znalosti všech důležitých problémů, týkajících se tělesné výchovy. Všechny státy evropské mají již velmi dobře vybudovány a vybaveny státní tělovýchovné ústavy. Není to jen Německo, švédsko, Rusko, Itálie, Polsko a ostatní velké státy, ale i malé státy jako Maďarsko atd.
Zřízení státního tělovýchovného ústavu nestojí v cestě žádné větší obtíže, bude-li proveden tak, jak jest v podávaném zákoně navrhováno. Agenda, kterou tento ústav bude vykonávati, jest již dnes obstarávána, ovšem roztříštěně, nesouvisle, bez společné spojitosti a tím ovšem i nedokonale a neúsporně. Jest to vzdělávací kurs pro učitelství kandidátů tělocviku na středních školách, státní tělovýchovné kursy, tělocvičné a sportovní lékařské poradny při některých klinikách a konečně základy tělovýchovného musea a tělovýchovné knihovny při ministerstvu veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy. Spojením této agendy byl by dán základ činnosti státního tělovýchovného ústavu. Jest nesporno, že by toto zařízení povzneslo a prohloubilo tělovýchovnou činnost v našem státě, znamenalo by zúčelnění a zhospodárnění agendy dosud roztříštěně vykonávané a nezatížilo by v tomto směru žádným způsobem státní pokladnu.
Také opatření potřebných místností, budov, hřišť a cvičišť pro tento ústav, nevyžádá si žádných větších nákladů, neboť použitím hřišť a objektů státního stadionu na Strahově jest této potřebě v hlavních rysech vyhověno.
Zařízení státního stadionu na Strahově, která stát zřídil již mnohamilionovým nákladem, mohou při vhodném doplnění prozatím vyhověti i potřebám tělovýchovného ústavu.
Tato zařízení jest třeba doplniti jen plaveckým basenem a umělým kluzištěm pro bruslařské sporty. Takto poměrně nepříliš nákladnými investicemi bude možno zříditi nejen moderní tělovýchovný ústav,
nýbrž dosáhne se současně i dobudování státního stadionu na Strahově a tím soustředění všech snah tělovýchovných na jediné, dnes již zařízené místo.
Tato skutečnost by měla velký význam úsporný dokonalým využitím dnes již vybudovaných zařízení.
Náklad na zmíněné investice neznamenal by žádné nové výdaje pro státní pokladnu, neboť bude-li postupováno, jak uvedeno v § 6 předloženého zákona, použije státní tělovýchovný ústav z části stávajících zařízení státního stadionu na Strahově, který spravuje z rozhodnutí vlády ze dne 12. června 1925 správní sbor hřišť a cvičišť na Strahově. Ve výstavbě státního stadionu jest ministerstvem veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy v dohodě s ostatními zúčastněnými ministerstvy podle návrhů správního sboru hřišť a cvičišť na Strahově pokračováno podle plánu vyšlého ze soutěže v roce 1931 a schváleného vládou. Podle tohoto plánu bylo již přikročeno k přípravným práčem na vybudování tělocvičny s příslušenstvím a úhrada jest nalezena v úsporách částky, kterou vláda republiky československé určila z výnosu půjčky práce na dobudování státního stadionu (viz § 6, odst. 3 návrhu). Tato tělocvična, která jest součástí státního stadionu na Strahově a jejíž vybudování jest pouhým pokračováním v plánu již vládou schváleném, může býti rovněž vhodně prozatím použita pro potřeby Tyršova státního" tělovýchovného ústavu. Tato tělocvična bude dohotovena
a dána do provozu, jak lze očekávati, v roce 1935.
Tak bude možno soustřediti prozatím na státním stadionu strahovském všechny složky uvedené v odstavci 3 této důvodové zprávy, které dnes roztříštěně obstarávají agendu, která má býti sloučena v Tyršově státním tělovýchovném ústavu. Také již dříve při výstavbě státního stadionu bylo pamatováno na výzkumnou činnost tělocvičných a sportovních lékařských poraden, pro něž v tribunách stadionu byly vybudovány řádné vyšetřovny.
Z uvedeného jest patrno, že navrhovaný postup neznamená po stránce stavební pro státní pokladnu žádných nových výdajů.
Počáteční provozovací náklady nezatěžují taktéž nikterak státní pokladnu novými výdaji, neboť finanční zajištění agendy všech složek uvedených v odstavci 3 této důvodové zprávy jest obstaráváno jednak z rozpočtu ministerstva veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy (státní tělovýchovné kursy, sportovní a tělocvičné lékařské poradny, základy tělovýchovného musea a tělovýchovné knihovny), jednak z rozpočtu ministerstva školství a národní osvěty (kurs pro učitelství kandidátů tělocviku na středních školách).
Zdravotnický výbor poslanecké sněmovny uvážil v podrobných jednáních všechny tyto okolnosti a doporučuje proto poslanecké sněmovně návrh osnovy zákona k ústavnímu schválení.
V P r a z e, dne 19. prosince 1934.
Taub v. r.,
předseda.
F. Hummelhans v. r.,
zpravodaj.
II.
Význam a také rozsah tělesné výchovy ve všech kulturních státech neustále se rozvíjí. Československo má zvláště svoji význačnou tradici a kulturu tělovýchovnou. Zvláště poválečná doba vyznačuje se rychlým rozvojem tělocviku a sportu. Tento mimořádný rozvoj nese charakter spontánní fysiologické a psychologické potřeby lidu, zvláště mládeže. Všechny tělovýchovné i
sportovní produkce těší se mimořádnému zájmu v lidových vrstvách.
Všechny tyto přirozené zájmy a snahy vyústěly v četné organisace tělovýchovné a sportovní. Tyto pracují intensivně a obětavě, ale bez jednotícího, ústředního vědeckého řízení. Zvláště státní organisace tělovýchovná zůstává daleko za vývojem. Tělovýchovná práce je nejednotná, roz-
tříštěná, odvislá namnoze od iniciativy soukromé a tělocvičných a sportovních korporací. Není státního tělovýchovného ústavu, jenž má vésti prakticky iniciativu a paedagogickou přípravu, školit učitele a cvičitele, vésti tělovýchovnou knihovnu, museum a vydávati tělovýchovné publikace. Státní tělovýchovné ústavy jsou zřízeny již skoro ve všech státech evropských v Německu, švédsku, Rusku, Itálii, Polsku, Maďarsku atd.
Není především soustředěné vědecké výchovy učitelů tělocviku a cvičitelů. Praktické školení tělocvičné nepostačuje, při dnešním rozvoji tělovýchovné kultury je zapotřebí školení vědeckého a odborného, což je možné pouze ve státním tělovýchovném ústavu, odborně vedeném.
Vybudování vrcholné tělovýchovné organisace (státního tělovýchovného ústavu) nebude možné ponechati blahovůli, ochotě a obětavosti zájemců a tělovýchovných korporací, jimž chybí prostředky a také právní kompetence ku provedení nutného soustředění v ústředním ústavu státním. Je to povinností vlády a sněmoven, aby rozptýlené vrcholné instituce tělovýchovné byly soustředěny ve státní ústav tělovýchovný.
Dosud výchova a školení učitelů a profesorů tělocviku pro školy střední provádí se v rámci činnosti ministerstva školství a nár. osvěty, a to v kursu pro kandidáty učitelství tělocviku na středních školách.
Jiné státní tělovýchovné kursy, sportovní a tělocvičné lékařské poradny při některých klinikách, dále náklady tělovýchovného musea a tělovýchovné knihovny jsou obstarávány z rozpočtu ministerstva zdravotnictví a tělesné výchovy. Státní stadiem na Strahově a hřiště a cvičiště tamtéž podléhá správnímu sboru, který podle usnesení vlády ze dne 12. června 1925 spravuje hřiště, cvičiště, budovy a ostatní zařízení. Všechna tato zařízení v úhrnu mají tvořit základ státního tělovýchovného ústavu.
Zvláště zařízení státního stadionu bude možno postupně doplniti - plaveckým basénem a umělým kluzištěm pro bruslařský sport, rovněž potřebnou tělocvičnou, a to ze zbytku částky, určené na dobudování strahovských hřišť a cvičišť z výnosu půjčky práce.
Československý stát splatí takto svůj mravní dluh zakladateli a tvůrci čsl. tělesné výchovy, Dr. Miroslavu Tyršovi. Proto ve smyslu iniciativního návrhu zákona připojuje se kulturní výbor k návrhu, aby zřízený takto státní tělovýchovný ústav nesl jméno Tyršovo. Kulturní výbor u vědomí zvýšeného významu tělovýchovy pro občanstvo v současné době, doporučuje poslanecké sněmovně návrh zákona na zřízení Tyršova stát. tělovýchovného ústavu v připojeném znění tak, jak se na něm usnesl výbor zdravotní, ke schválení.
Současně doporučuje ke schválení připojenou resolucí výboru.
V P r a z e, dne 14. března 1935.
Václav Sladký v. r.,
předseda.
V. Jaša v. r.,
zpravodaj.
III.
Ke zřízení státního tělovýchovného ústavu v československé republice přicházíme jistě na škodu věci opožděně.
Myšlenka tělesné výchovy již dávno zapustila hluboko kořeny v našem lidu, vytvořila velkolepá sdružení, budící nejen obdiv ciziny svými výkony, ale ona také splnila skvěle druhou část svého poslání povznesení mravní, vytvořivši československého vojáka naší zahraniční revoluce.
Jedná-li se nyní o soustředění sil a snah směřujících k tělovýchově v československé republice, hlásíme se jen k plnění starého dluhu, jejž nutno splatiti našemu lidu a všem těm tisícům zanícených dobrovolných pracovníků, kteří pro výchovu tělesnou a mravní pracovali po celý svůj život.
účelu má se dosáhnouti zřízením "Tyršova státního tělovýchovného ústavu", jež dle § 2 předlohy má sledovati a posilovati
rozvoj tělesné a mravní zdatnosti a branné způsobilosti státních občanů. Tento ústav má soustřediti péči o tělovýchovu dosud rozptýlenou v ministerstvech školství a národní osvěty, veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy a v lékařských fakultách. V těchto institucích byly pořádány kursy pro výchovu profesorů tělocviku na středních školách, dále státní tělovýchovné kursy se základy odborné tělovýchovné knihovny a tělovýchovného musea a konečně tělocvičné a sportovní poradny.
Toto soustředění tělovýchovy, vedené jednotnou myšlenkou a prováděné nejlepšími metodami, přinese jistě dvojí zisk. Jednak účelnost, přehlednost a potřebnou výkonnost, jednak při menším nákladu jistější a větší úspěch.
Jedná-li se o náklady další jako opatření potřebné budovy s náležitě vybavenou tělocvičnou, jest třeba uvážiti, že jisté náklady byly již zde vynaloženy. V úvahu padá především "Státní stadion na Strahově" se svými cvičišti a hřišti, obstarávaný "Správním sborem hřišť a cvičišť na Strahově" v ministerstvu veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy a také hotovost zbývající z 10 mil. Kč po poslední úpravě státního stadionu.
Budou-li nutný další náklady, nemohou býti posuzovány jako určitá blahovůle, ale tvrdá povinnost vykonati pro rozvoj tělesné
a mravní zdatnosti a branné způsobilosti vše, co je v našich silách.
Tento náklad zdánlivě neproduktivní je z nejlépe vynaložených. Zdraví lidu tělesné a duševní jest základem blahobytu každého národa a státu. Dovedeme-li výchovou tělesnou pracovati k rozvoji sil duševních, pracujeme pro hmotný blahobyt nejen každého jednotlivce, ale zároveň pro dobro celku, zmenšujíce náklady na nemocnice, chorobince, ústavy pro choromyslné a v neposlední řadě také náklady na věznice. Klasičtí národové pochopili cenu tělovýchovy a postavili ji na roven výchově ducha a to v době, kdy racionalisační úsilí a technický pokrok dnešních dnů nestravoval všestranně sil tělesných a duševních. Oč více máme míti pro tělovýchovu pochopení, žijíce v době hrozící nám degenerací!
Zřízení "Tyršova státního tělovýchovného ústavu" jest považovati jen za počátek soustavnější péče o tělovýchovu. Svůj úkol může naplniti jen tenkráte, nebude-li školy bez dobře vypravené tělocvičny, dobrého hřiště a bez odborně vzdělaných učitelů a cvičitelů tělovýchovy.
Z důvodů uvedených rozpočtový výbor připojuje se k usnesení výboru zdravotnického a kulturního a dovoluje si doporučiti poslanecké sněmovně návrh na zřízení "Tyršova tělovýchovného ústavu" i s připojenou resolucí výboru kulturního k ústavnímu schválení.
V P r a z e, dne 20. března 1935.
Teplanský v. r.,
předseda.
R. Chalupa v. r.,
zpravodaj.
Zákon
ze dne...............................................................................,
jímž se zřizuje Tyršův státní tělovýchovný ústav.
Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
§1.
Při ministerstvu veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy zřizuje se státní tělovýchovný ústav se sídlem v Praze. Ústav má jméno "Tyršův státní tělovýchovný ústav republiky Československé".
§2.
Účelem ústavu jest sledovati a posilovati rozvoj tělesné i mravní zdatnosti a branné způsobilosti všech státních občanů, ústav dosahuje toho zejména vzděláváním a výcvikem odborných sil tělovýchovných (učitelských, cvičitelských a závodnických), činností výzkumnou (badací a srovnávací), propagační a musejní.
§3.
(1) Ústav jest podřízen ministerstvu veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy a má svoji správu a své odborné řízení.
(2) Pokud ve své činnosti vzdělávací pečuje o přípravu učitelů a profesorů tělocviku na školách, má ráz školy, a to jde-li o přípravu profesorů tělocviku, ráz školy vysoké, a podléhá ministerstvu školství a národní osvěty.
§4.
Organisace ústavu a podmínky jeho práce vytčeny budou v základním řádu (regulativu), jejž vydá vláda nařízením a to tak, aby vyhovoval i badatelským a vědeckým požadavkům vysokých škol.
§5.
(1) O součinnost a pomoc ústavu mohou v oboru jeho působnosti za podmínek vymezených v základním řádu (regulativu) žádati všechny obory státní správy, korporace autonomní, jakož i osoby soukromé. Ústav jest pokud možno povinen vyhověti žádostem odborných korporací v mezích své působnosti vytčené v § 2 tohoto zákona.
(2) Pokud a v kterých případech ústav bude oprávněn požadovati od stran za jednotlivé výkony ústavu zvláštní poplatky, stanoveno bude v základním řádu (regulativu).
§6.
(1) ústav dohodne se o prozatímním používání hřišť a cvičišť a všech zařízení státního stadionu na Strahově se správním sborem hřišť a cvičišť na Strahově, který podle usnesení vlády ze dne 12. června 1925 spravuje hřiště, cvičiště, budovy a všechna zařízení, tvořící státní stadion na Strahově. Vojenské hřiště a cvičiště na Strahově k zařízením, kterých bude ústav používati trvale, nepatří. Potřeboval-li by ústav při své činnosti k použití na přechodnou dobu vojen-
ského hřiště a cvičiště, má ministerstvo národní obrany této potřebě pokud možno vyhověti.
(2) Tato zařízeni (odstavec 1) budou vhodným způsobem doplněna tak, aby prozatímně vyhovovala potřebám ústavu.
(3) úhrada nákladu na tato doplnění bude opatřena ze zbytku částky určené na dobudování strahovských hřišť a cvičišť z výnosu půjčky práce.
§ 7.
Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení; provedou jej ministr veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy a ministr školství a národní osvěty v dohodě s ministry národní obrany, veřejných prací a financí.
Resoluce kulturního výboru.
Vláda se vyzývá, aby do svého plánu investičního pojala také takové úpravy, které souvisejí s úpravami terénu a s komunikacemi, jež budovati náleží do kompetence obce Pražské, ale jsou nutnou součástí dokonalého vybavení státního stadionu na Strahově.