Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1934.
III. volební období. 11. zasedání.
2798. Vládní návrh.
Zákon
ze dne ____________________1934
o volbách do zemských a okresních zastupitelstev a o jejich funkčním období.
Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
§1.
Volební období dosavadních zemských a okresních zastupitelstev se prodlužuje do konce roku 1935.
§2.
Zemská a okresní zastupitelstva (výbory a komise) zůstávají v činnosti - nedojde-li dříve k jich rozpuštění podle platných předpisů - dokud se neustaví nová zastupitelstva. To platí i pro nynější zemská a okresní zastupitelstva.
§3.
Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení; provede jej ministr vnitra.
Důvodová zpráva.
Volby do zemských a okresních zastupitelstev mají se konati koncem roku 1934. Z podzimku r. 1935 má se voliti do poslanecké sněmovny. Měly by se tedy v době necelého roku konati troje volby do sborů zastupitelských. Zjev tento nelze vítati, po-
něvadž každé řízení volební přináší s sebou vedle zneklidnění veřejného a hospodářského života i značné zatížení veřejné správy. Zejména pro úřady politické a obce znamená provádění volebního řízení zatlačení všech ostatních jejich úkolů do pozadí.
Soustředěním voleb parlamentních a voleb do zemských a okresních zastupitelstev v jednom časovém období dosáhlo by se tudíž alespoň toho, že by dva roky po sobě nebyla veřejná správa odváděna od plnění jiných svých naléhavých úkolů. Vhodným soustředěním voleb bylo by možno dosíci i jistých úspor na nákladech osobních a věcných.
Konečně přichází v úvahu ještě ta okolnost, že stojíme bezprostředně před nutnými reformami ve finančním hospodářství svazků územní samosprávy. Pro úspěšné uvedení těchto reforem v život znamenalo by velmi mnoho, kdyby aspoň počáteční jejich provádění převzali nynější zapracovaní funkcionáři zemské a okresní samosprávy, kteří by při tom mohli využíti svých dosavadních cenných praktických zkušeností, znajíce zejména zevrubně nynější obtížnou situaci samosprávných financí, jež vyvolává potřebu těchto reforem. Neméně padá tu ovšem na váhu, že u nich možno předpokládati zvýšené vědomí odpovědnosti za úspěch sanačních opatření, než by bylo lze čekati od nově zvolených orgánů zemské a okresní samosprávy, které by nebyly svojí funkcí v kontinuitě s dosavad-
ním hospodařením a finančním stavem územních samosprávných svazků.
Z těchto všech důvodů navrhuje se prodloužení volebního období dosavadních zemských a okresních zastupitelstev přibližně o jeden rok, t. j. do konce roku 1935 (§ l předložené osnovy).
Ustanovením § 2 zavádí se rozlišení volebního období zemských a okresních zastupitelstev od funkčního období těchto sborů. Funkční období zemských a okresních zastupitelstev, výborů a komisí se prodlužuje až do ustavení nových zemských a okresních zastupitelstev; tím se zmenšuje počet případů, v nichž by bylo jinak potřeba provésti přechodná opatření k obstarání správy, příslušející do působnosti zastupitelských sborů a zároveň se odstraňují pochybnosti o trvání volebního (funkčního) období těchto sborů, jež vznikaly z nedostatku výslovného ustanovení o tom, kdy se toto období začíná. Nyní bude jasné, že volební období trvá od provedení voleb po dobu šesti let resp. u nynějších zemských a okresních zastupitelských sborů do konce roku 1935, a funkční období že trvá od ustavení zastupitelských sborů až do ustavení nových zastupitelských sborů.
V Praze dne 12. prosince 1934.
Předseda vlády:
Malypetr v. r.
Ministr vnitra: Dr. Černý v. r.