Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1934.
III. volební období. 10. zasedání.
27O8.
Vládní návrh.
Zákon
ze dne............................. ....... 1934,
jímž se mění a doplňují některá ustanovení zákona ze dne 14. března 1934, č. 49 Sb. z. a n., o zřízení Československého reeskontního a lombardního ústavu.
Národní shromáždění republiky československé usneslo se na tomto zákoně:
Čl. I.
Zákon č. 49/1934 Sb. z. a n. se mění a doplňuje takto:
1. Ustanovení § 3, odsl. l ukončuje se místo tečky středníkem a připojuje se k němu toto nové ustanovení:
,, d) vydávati zástavní listy na základě hypotéčně zajištěných zápůjček převzatých od peněžních ústavů anebo poskytnutých peněžním ústavům nebo jiným podnikům, na nichž peněžní ústavy mají zájem. "
2. § 4, odst. 2 zní takto:
" (2) Správní výbor tvoří předseda, dva místopředsedové a těchto dalších 12 členů:
a) zástupce státu;
b) vrchní ředitel Národní banky československé, guvernér poštovní spořitelny a generální ředitel Zemské banky v Praze nebo jejich zástupci v úřadě;
c) tři zástupci peněžních ústavů (§ 7, odst. 1);
d) jeden společný zástupce ústřední sociální pojišťovny a Všeobecného pensijního ústavu (§ 1, odst. 2);
e) jeden zástupce životních pojišťoven (§ 7, odst. 3);
f) tři zástupci hlavních hospodářských odvětví mimo peněžnictví a pojišťovnictví. "
3. K § 4, odst. 3 připojuje se tato nová věta:
"Návrh na jmenování a odvolání zástupců hlavních hospodářských odvětví mimo peněžnictví a pojišťovnictví podati jest v dohodě s ministry průmyslu, obchodu a živností, zemědělství a sociální péče. "
4. § 6, odst. 1, písm. d) zní takto:
,, d) jinými zápůjčkami, zejména také vydáváním pokladních poukázek (bonů) nebo dílčích dlužních úpisů. "
5. K § 7, odst. 6 připojuje se tato nová věta:
"Stanovy ústavu mohou u těchto peněžních ústavů povinnost odváděti koncem každého kalendářního čtvrtletí zálohou přiměřené splátky na vklady (odstavec 4) zmírniti anebo je z důležitých důvodů této povinnosti i zprostiti. "
Čl. II.
Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení; provede jej ministr financí v dohodě se zúčastněnými ministry.
Důvodová zpráva.
Zákon o zřízení československého reeskontního a lombardního ústavu č. 49/ 1934 Sb. z. a n. trpí tou právní vadou, že vydávání zástavních listů tímto ústavem, zamýšlené v § 6, odst. 1, písm. d) tohoto zákona, nelze opříti o ustanovení § 3 téhož zákona, kde ve výpočtu přípustných druhů obchodů nepřicházejí obchody, na jichž základě by bylo možno zástavní listy vydávati. Tato závada má příčinu v tom, že při konečné redakci osnovy zmíněného zákona bylo z textu § 3, odst. 1, písm. a) vypuštěno po slově "úvěry" slovo "zejména", což v zásadě bylo správné v záměru, že nový ústav má pěstovati jen zvlášť vyhraněné úvěrové obchody, a že tedy nemá povstati nový ústav s všeobecnou obchodní působností, jakou mají obchodní banky.
Přes krátké trvání ústavu se však živě pociťuje, že ústav nemůže s úplným zdarem plniti své vůdčí poslání, zejména ve
směru mobilisace hypotečních úvěrů, jež přes to, že jsou i prvotřídní, nemohou býti za nynějších poměrů beze škody pro národní hospodářství peněžními ústavy zlikvidovány.
Vylíčenou závadu odstraniti jest předním účelem této novely (viz změny a doplňky §§ 3 a 6).
Dále, a to navrhovanou změnou § 4, odst. 2 a 3, hledí se vyhověti přání i jiných zájmových kruhů než peněžnictví a pojišťovnictví, aby měly ve vedení ústavu své zástupce. Řešení tu navrhované má vzor v zastoupení těchto kruhů v Poradním sboru ve věcech peněžnictví (srv. čl. LIV zák. č. 54/1932 Sb. z. a n. § 35 vl. nař. č. 52/1933 Sb. z. a n. ).
Navrhuje se zastoupení těchto kruhů jen ve správním výboru, nikoliv i v dozorčí radě; důvodem pro to jest, že v dozorčí
radě má peněžnictví a pojišťovnictví své zástupce s ohledem na svůj vkladatelský poměr k ústavu.
Konečně doplňuje se ustanovení § 7, odst. 6 zákona, čímž doznává částečné změny ustanovení odstavců 4 a 5 téhož paragrafu v tom směru, že pro drobné ústavy lidového peněžnictví mohou býti stanovami Československého reeskontního a lombardního ústavu poskytnuty úlevy co do povinnosti odváděti kvartálně zálohy na vklady a logicky vzato i co do povinnosti předklá-
dati kvartální výkazy o řádném odvodu takových záloh, pokud se týká, výkazy dosvědčující, že zálohové povinnosti nebylo. Tyto úlevy mají odůvodnění v té skutečnosti, že uvedený druh peněžních ústavů jest ve velké většině spravován jen silami odborně neskolenými, jimž řádné plnění řečených povinností působí nepřekonatelné potíže.
Prováděcí doložka čl. II novely kryje se s prováděcí doložkou § 17 zákona.
V Praze, dne 28. června 1934.
Předseda vlády:
J. Malypetr v. r.
Ministr financí: Dr. Trapl v. r.