Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1934.
III. volební období. 10. zasedání.
2693.
Zpráva
výboru sociálně politického, technicko-dopravního a rozpočtového
k vládnímu návrhu (tisk 2688) zákona o báňské inspekci.
I.
Zřízení řádné báňské inspekce s dostatečným počtem inspekčních orgánů a zavedení dělnických inspektorů z řad zkušených horníků, nezávislých na správách dolů a státem placených, dožaduje se hornictvo již několik desítiletí.
Katastrofa na dole Nelsonu III v Oseku a množící se úrazy znovu dokazují, jak nutným jest vybudování řádné báňské inspekce a její rozšíření o dělnické inspektory z řad zkušených horníků, úřední statistika smrtelných a těžkých úrazů dokazuje, že od 1. ledna 1919 do 31. prosince 1933 přihodilo se v českosl. uhelných dolech 1894 smrtelných úrazů - 14592 těžkých úrazů povahou zranění a 69048 těžkých úrazů dobou léčení. V době 15 let přihodilo se v českosl. uhelných dolech celkem 85. 534 úrazů. Z tohoto přehledu jest nejlépe viděti, jak velké jest risiko hornické práce.
Dosavadní báňská inspekce jest následkem nedostatečného počtu inspekčních orgánů naprosto nevyhovující. K tomu nutno dodati, že také položka, která byla v rozpočtu ministerstva veřejných prací na báňskou inspekci na rok 1934 stanovena, neodpovídá potřebám a zvýšeným úkolům báňské inspekční služby. Nedostatky a vady báňské inspekční služby jsou všeobecně známy, ale veškeré úsilí o sjednání nápravy bylo doposud bezvýsledné. Po každé
katastrofě, která se v uhelných dolech udala, bylo v průběhu vyšetřování zjištěno, že prováděné prohlídky byly nedostatečné.
Za takovýchto poměrů nelze se pak diviti, že hornictvo nemělo a nemá k dosavadnímu systému báňské inspekční služby žádnou důvěru, když vidí, že báňské úřady vycházejí všem přáním uhelných společností velmi ochotně vstříc i v takových případech, když risiko hornické práce se tím značně zvyšuje a bezpečnost zaměstnanců ohrožuje.
Podle dosavadních zákonných ustanovení jsou prováděním báňské inspekce pověřeny revírní báňské úřady, báňské hejtmanství a inspekční oddělení ministerstva veřejných prací.
Podle vládní osnovy tisk 2688 soustřeďuje se inspekční služba u zřízených báňských inspektorátů při revírních báňských úřadech a zřizuje se také ústřední báňský inspektorát při ministerstvu veřejných prací.
Báňské inspektoráty dozírají přímo prohlídkami závodu na dodržování bezpečnostních opatření a provádění zákonných ustanovení o ochraně horníků po stránce sociální. Aby inspekční služba báňských inspektorátu požívala všeobecné důvěry a zejména důvěry horníků, kteří jsou nedodržováním
bezpečnostních opatření nejvíce ohrožováni, přibírají se k této báňské inspekční službě na každých 5. 000 zaměstnanců jeden dělnický inspektor z řad zkušených horníků. Přibráním dělnických inspektorů k vykonávání báňské inspekce dává se zástupcům horníků možnost, aby svými zkušenostmi přispěli k poznání příčin katastrof a úrazu a účinně působili k vyhledávání prostředků ke zmírnění velkého risika hornické práce. Dělnické báňské inspektory ustanovuje ministr veřejných prací na dobu 5 let. Předpisy o jich ustanovení zejména o podmínkách, kterým musí vyhovovati a o úpravě ostatních služebních a platových poměrů, budou obsaženy ve služebním řádě, který bude vydán vládním nařízením. Doporučuje se, aby jmenování dělnických báňských asistentů bylo prováděno po slyšení odborových organisací hornických a příslušných revírních rad.
Ústřední báňský inspektorát dozírá na správné provádění inspekční služby báňskými inspektoráty a pečuje o jejich řádné a účelné vybudování, ústřední báňský inspektorát vykonává prohlídky dolů pouze v případech zvlášť důležitých a proto se mu dělničtí báňští asistenti nepřidělují.
Sebelepším zákonným ustanovením o provádění báňské inspekce v dolech nedocílí se pronikavějších výsledků do té doby, dokud nebude plnění bezpečnostních předpisů požadováno od správ závodů s největší přísností a dokud nebude úkolová práce v hornictví zakázána a nahrazena denní mzdou.
Sociálně politický výbor doporučuje podle svého usnesení ze dne 26. června 1931 poslanecké sněmovně, aby připojenou vládní osnovu schválila.
V Praze, dne 26. června 1934.
Dr. Winter v. r.,
předseda.
Josef Lanc v. r.,
zpravodaj.
II.
Technicko-dopravní výbor ve schůzi, konané dne 26. června 1934, projednal uvedený vládní návrh zákona, a to ve znění, jak obsaženo jest ve zprávě výboru sociálně-politického. Současně usnesl se doporučiti poslanecké sněmovně ke schválení připojenou resolucí.
V Praze dne 26. června 1934.
Antonín Srba v. r.,
místopředseda.
J. Chalupník v. r.,
zpravodaj.
III.
Rozpočtový výbor projednal vládní návrh zákona ve své schůzi 27. června 1934 a posoudil jej jak po stránce účelnosti, tak i po stránce zatížení státního rozpočtu.
Otázku první zodpověděl kladně výbor sociálně politický a živnostenský. Rozpočtový výbor se připojil ke stanovisku obou zmíněných výborů, ježto jejich důvody byly
plně přesvědčující. Pro zatížení státních financí je směrodatným ustanovení §u 6 návrhu, podle kterého věcné náklady, spojené s činností ústředního báňského inspektorátu, hradí se z příslušných účelových položek, preliminovaných ve státním rozpočtu pro ministerstvo veřejných prací. Věcné náklady, jichž bude vyžadovati čin-
nost báňských inspektorátů, budou hrazeny z příslušných účelových položek, preliminovaných pro báňské úřady. Větší zatížení státního rozpočtu vznikne pouze novou institucí dělnických báňských inspekčních asistentů.
Výbor však uvážil, že zájem veřejnosti, zejména ochrana životů a zdraví horníků, ochrana pracovního poměru zaměstnanců v hornictví a ochrana cizího vlastnictví proti nebezpečí z provozování hornictví
daleko vyváží poměrně malý věcný náklad, spojený s institucí dělnických inspekčních asistentů, a proto schválil vládní návrh i se stanoviska zatížení státních financí. Výbor sociálně politický provedl v osnové několik změn, s nimiž výbor rozpočtový projevil souhlas.
Výbor rozpočtový proto navrhuje, aby slavná poslanecká sněmovna schválila vládní návrh v tom znění, jak se na něm usnesl výbor sociálně politický.
V Praze dne 27. června 1934.
R. Chalupa v. r.,
místopředseda.
Dr. Josef Patejdl v. r.,
zpravodaj.
Zákon
ze dne_________________________1934
o báňské inspekci.
Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 1. Účel báňské inspekce a její úkoly.
Aby byl zajištěn náležitý dozor na provádění ochranných předpisů při hornickém podnikání (§ 5 obec. hor. zák. ), zřizuje se báňská inspekce, jejímž úkolem jest dozírati na to, zda a jak jsou zachovávány ochranné předpisy a opatření týkající se
1. bezpečnosti života a zdraví osob (zaměstnanců v hornictví i osob jiných);
2. pracovního poměru zaměstnanců v hornictví;
3. ochrany cizího vlastnictví proti nebezpečím z provozování hornictví.
§ 2.
(1) K provádění úkolů báňské inspekce se zřizují
a) ústřední báňský inspektorát při ministerstvu veřejných prací a
b) báňské inspektoráty při revírních báňských úřadech; obvody a sídla báňských inspektorátů stanoví vládní nařízení.
(2) Báňské inspektoráty jsou podřízeny ústřednímu báňskému inspektorátu.
§3.
Působnost ústředního báňského inspektorátu.
(1) Báňské inspektoráty vykonávají bezprostřední dozor podle § l tohoto zákona soustavnou prohlídkou závodů svého dozorčího obvodu, zjednávajíce si při tom zevrubnou znalost všech příslušných poměrů.
(2) Ústřednímu báňskému inspektorátu přísluší vrchní dozor nad báňskou inspekcí a vůbec péče o to, aby báňská inspekce náležitě mohla plniti své úkoly; zejména mu přísluší říditi inspekční službu báňských inspektorátů, sledovati zdroje nebezpečí, vyvolávané hornickým provozem, jakož i vývojem racionalisace, navrhovati revisi, kodifikaci a vydávání bezpečnostních předpisů, sestavovati zprávy o činnosti báňské inspekce, zpracovávati statistiku, související s touto činností.
§4.
(1) Přednostou ústředního báňského inspektorátu jest ústřední báňský inspektor, jemuž se přidělí
a) potřebný počet báňských inspekčních úředníků,
b) potřebný počet kancelářských a jiných zaměstnanců.
(2) Zaměstnanci ústředního báňského inspektorátu zůstávají v příslušných osobních stavech zaměstnanců ústředí ministerstva veřejných prací.
§5.
(l) Přednostou báňského inspektorátu jest báňský inspektor, jemuž se přidělí
a) potřebný počet báňských inspekčních úředníků,
b) potřebný počet kancelářských a jiných zaměstnanců.
(2) Tito zaměstnanci báňského inspektorátu tvoří s příslušnými zaměstnanci báňských úřadů společné osobní stavy.
(3) Dále se přidělí báňskému inspektoru dělničtí báňští inspekční asistenti, a to po jednom na každých 5. 000 horníků zaměstnaných na hornických závodech v obvodu báňského inspektorátu, nejméně však jeden.
§ 6.
(1) Věcné náklady, spojené s činností ústředního báňského inspektorátu, hradí se z příslušných účelových položek preliminovaných pro ústředí ministerstva veřejných prací; věcné náklady, jichž bude vyžadovati činnost báňských inspektorátů, hradí se z příslušných účelových položek preliminovaných pro báňské úřady.
(2) V organisaci účetní služby nenastane změna.
§ 7.
ústřední báňský inspektor, báňský inspektor a báňští inspekční úředníci musí míti způsobilost předepsanou pro báňsko-právní nebo technickou službu u báňských úřadů.
§ 8.
(1) Dělnickým báňským inspekčním asistentem může býti ustanoven horník nejméně 30 let starý, který byl aspoň 5 let zaměstnán v hornictví, nabyl dostatečných zkušeností pro vykonávání této funkce a absolvoval úspěšně kurs báňské inspekce.
(2) Přerušení 5letého zaměstnání nesmí činiti úhrnem více než 12 měsíců. Je-li horník, o jehož ustanovení dělnickým báňským inspekčním asistentem běží, bez zaměstnání, anebo není-li právě zaměstnán v hornictví, nesmí doba mezi přerušením zaměstnání v hornictví a ustanovením dělnickým báňským inspekčním asistentem býti delší l roku.
(3) Funkční období dělnického báňského inspekčního asistenta trvá 5 let. Po uplynutí tohoto období setrvá dělnický báňský inspekční asistent ve své funkci, pokud nebude ustanoven jeho nástupce. Odstupující dělnický báňský inspekční asistent může býti znovu ustanoven.
§ 9.
(1) Dělnické báňské inspekční asistenty ustanovuje ministr veřejných prací. Předpisy o jich ustanovení, zejména o podmínkách, kterým musí vyhovovati, dále o úpravě ostatních jich služebních a platových poměrů a o tom, jakým způsobem jich funkce zaniká mimo případ § 8, odst. 3, zejména za jakých podmínek mohou se vzdáti své funkce anebo jí býti zbaveni, bude obsahovati služební řád, který bude vydán vládním nařízením.
(2) Pokud ustanovení o absolvování kursu báňské inspekce platí pro dělnické báňské inspekční asistenty ustanovené před zřízením tohoto kursu, určí služební řád.
(3) Dělničtí báňští inspekční asistenti jsou veřejnými orgány a požívají stejné ochrany jako jiné orgány veřejné správy.
§ 10.
Umístění dělnických báňských inspekčních asistentů, jichž funkce nebude již obnovena, zařídí ministr veřejných prací.
§ 11.
Kurs báňské inspekce.
Pro odborné vzdělání dělnických báňských inspekčních asistentů zřídí ministerstvo veřejných prací za součinnosti revírních rad kurs báňské inspekce. Bližší předpisy o organisaci kursu vydá ministerstvo veřejných prací.
§ 12.
Prohlídky závodů.
(1) Báňští inspekční úředníci a dělničtí báňští inspekční asistenti jsou oprávněni vstoupiti kdykoliv do závodu a prohlédnouti veškerá jeho zařízení a důlní díla. Za tím účelem jsou opatřeni legitimací vydanou a každoročně obnovovanou ministerstvem veřejných prací.
(2) Závodní (technický správce báňského závodu) nebo jeho zástupce jest oprávněn inspekční orgány doprovázeti; jest však povinen dáti těmto orgánům pro doprovod v důlních dílech vhodné osoby znalé poměrů v dole.
(3) Závodní nebo jeho zástupce jsou povinni předložiti inspekčním orgánům k jejich žádosti k nahlédnutí důlní mapy, plány a záznamy, týkající se závodu a jeho zařízení, pokud jest toho pro účele báňské inspekce zapotřebí.
(4) Inspekční báňští úředníci jsou při provádění svých úkolů oprávněni vyslýchati o věcech patřících do oboru báňské inspekce závodního nebo jeho zástupce, jakož i jiné osoby zaměstnané v dotčeném závodě.
(5) Aby bylo umožněno dělnickým báňským inspekčním asistentům provádění jejich úkolů, mohou si u všech osob v předchozím
odstavci zmíněných vyžádati všechny informace k tomu potřebné.
§13.
(1) Shledá-li orgán báňské inspekce při provádění úkolů vytčených v § l závady, uvědomí o nich neprodleně závodního zápisem do dolového deníku a hlásí je báňskému inspektorátu, jenž učiní potřebná opatření.
(2) Ohrožuje-li shledaná závada život nebo zdraví, učiní báňský inspekční úředník potřebná opatření na místě samém a zapíše je do dolového deníku. Dělnický báňský inspekční asistent v tomto případě hlásí závady báňskému inspektorátu; hrozí-li přímo nebezpečí, upozorní na ně ihned dělnický báňský inspekční asistent zápisem do dolového deníku.
(3) Báňský inspektorát sdělí učiněná opatření ve všech případech revírnímu báňskému úřadu.
§14.
(1) Závodní a báňský podnikatel mají právo podati proti opatřením podle § 13 námitky u revírního báňského úřadu do 15 dnů ode dne doručení nebo ode dne zápisu do dolového deníku. Námitky nemají odkladného účinku, jde-li o opatření na ochranu osob nebo vlastnictví.
(2) O námitkách rozhodne revírní báňský úřad nejdéle do 15 dnů od jejich podání a sdělí své rozhodnutí báňskému inspektorátu. Strana může proti tomuto rozhodnutí do 30 dnů po jeho dodání podati odvolání u revírního báňského úřadu k ministerstvu veřejných prací. Ve stejné lhůtě a stejným způsobem může báňský inspektorát odporovati rozhodnutí revírního báňského úřadu; také v tomto případě rozhodne o věci ministerstvo veřejných prací.
§ 15. Instrukce.
Služební činnost ústředního báňského inspektorátu a báňských inspektorátů bude upravena instrukcí vydanou ministerstvem veřejných prací.
§ 16. Zpráva o činnosti.
Ústřední báňský inspektorát sestaví každoročně zprávu o veškeré činnosti báňské inspekce. Zpráva se předloží Národnímu shromáždění.
§ 17. Spolupůsobení úřadů.
úřady a veřejnoprávní korporace jsou povinny báňské inspektoráty v plnění jejich úkolů co nejúčinněji podporovati; zejména mají báňské úřady sdělovati báňským inspektorátům svá opatření dotýkající se úkolů báňské inspekce.
§ 18.
Povinnost mlčenlivosti a nepoužití úředních zkušeností.
(1) Orgány báňské inspekce jsou povinny zachovávati nejpřísnější mlčenlivost o všech obchodních a provozovacích poměrech, zejména pak o technických zařízeních, výrobních pochodech a zvláštnostech podniků, které jim byly označeny za tajné a důvěrné; zkušeností získaných při výkonu služby nesmí nijak a nikdy použíti k svému prospěchu nebo ku prospěchu osob třetích.
(2) Těchto povinností nezbavuje jich ani odchod z úřadu.
(3) Ministr veřejných prací může, Vyžaduje-li toho veřejný zájem, zprostit orgány báňské inspekce povinnosti mlčenlivosti.
§ 19. Neslučitelnost.
(1) Báňské inspekci nesmějí býti přiděleny úkoly do oboru její působnosti nenáležející; zvláště nesmí býti nijakým způsobem dožadována pro účely správy finanční.
(2) Zaměstnanci báňské inspekce, dále jejich manželky a děti nesmějí provozovati hory, ani oprávnění báňského nabývati nebo ho držeti ani na správě báňských podniků se zúčastniti.
§ 20.
Ustanovení trestní.
(1) Jestliže báňský podnikatel nebo jeho zástupce ruší nebo jinak znemožňuje činnost báňské inspekce, zejména nevyhoví-li předpisům § 12 neb jiným povinnostem, bude potrestán v řízení podle §§ 228 a 229 obecného zákona horního báňským hejtmanstvím pokutou až do 20. 000 Kč. Jde-li o opětované rušení nebo znemožňování činnosti báňské inspekce, vyměří se pokuta až do 40. 000 Kč.
Je-li pokuta nedobytná, nastupuje trest na svobodě, při čemž 24 hodiny vězení nahrazují 300 Kč nebo zlomek této částky, je-li uložená pokutu menší než 300 Kč nebo není-li třemi sty dělitelná beze zbytku.
(2) Byla-li rušením nebo znemožněním činnosti báňské inspekce ohrožena bezpečnost osob, trestají se báňský podnikatel nebo jeho zástupce místo peněžitou pokutou vězením až do 3 měsíců.
(3) Proti trestnímu nálezu báňského hejtmanství lze se odvolati do 30 dnů po jeho dodání k ministerstvu veřejných prací.
(4) Trest na svobodě vykoná okresní úřad nebo okresní soud (§ 232 ob. zák. hor. ) k návrhu revírního báňského úřadu.
(5) Uložení trestu podle tohoto ustanovení nevylučuje soudní stihání podle obecného trestního zákona.
§21.
Porušení povinnosti orgánů báňské inspekce posuzuje se podle platných předpisů trestních a disciplinárních.
§22.
(1) Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení. Zároveň pozbývají platnosti ustanovení zákonů a nařízení, pokud odporují tomuto zákonu, zejména ustanovení o příslušnosti báňských úřadů k provádění dozoru podle § l tohoto zákona soustavnými prohlídkami.
(2) Tento zákon provede ministr veřejných prací v dohodě se zúčastněnými ministry.
Resoluce technicko-dopravního výboru.
Ministru veřejných prací se ukládá, aby veškerá nařízení, vztahující se k tomuto zákonu, vydal po slyšení odborových hornických organisaci.