Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1934.

III. volební období. 10. zasedání.

2693.

Zpráva

výboru sociálně politického, technicko-dopravního a rozpočtového

k vládnímu návrhu (tisk 2688) zákona o báňské inspekci.

I.

Zřízení řádné báňské inspekce s dostatečným počtem inspekčních orgánů a zavedení dělnických inspektorů z řad zkušených horníků, nezávislých na správách dolů a státem placených, dožaduje se hornictvo již několik desítiletí.

Katastrofa na dole Nelsonu III v Oseku a množící se úrazy znovu dokazují, jak nutným jest vybudování řádné báňské inspekce a její rozšíření o dělnické inspektory z řad zkušených horníků, úřední statistika smrtelných a těžkých úrazů dokazuje, že od 1. ledna 1919 do 31. prosince 1933 přihodilo se v českosl. uhelných dolech 1894 smrtelných úrazů - 14592 těžkých úrazů povahou zranění a 69048 těžkých úrazů dobou léčení. V době 15 let přihodilo se v českosl. uhelných dolech celkem 85. 534 úrazů. Z tohoto přehledu jest nejlépe viděti, jak velké jest risiko hornické práce.

Dosavadní báňská inspekce jest následkem nedostatečného počtu inspekčních orgánů naprosto nevyhovující. K tomu nutno dodati, že také položka, která byla v rozpočtu ministerstva veřejných prací na báňskou inspekci na rok 1934 stanovena, neodpovídá potřebám a zvýšeným úkolům báňské inspekční služby. Nedostatky a vady báňské inspekční služby jsou všeobecně známy, ale veškeré úsilí o sjednání nápravy bylo doposud bezvýsledné. Po každé

katastrofě, která se v uhelných dolech udala, bylo v průběhu vyšetřování zjištěno, že prováděné prohlídky byly nedostatečné.

Za takovýchto poměrů nelze se pak diviti, že hornictvo nemělo a nemá k dosavadnímu systému báňské inspekční služby žádnou důvěru, když vidí, že báňské úřady vycházejí všem přáním uhelných společností velmi ochotně vstříc i v takových případech, když risiko hornické práce se tím značně zvyšuje a bezpečnost zaměstnanců ohrožuje.

Podle dosavadních zákonných ustanovení jsou prováděním báňské inspekce pověřeny revírní báňské úřady, báňské hejtmanství a inspekční oddělení ministerstva veřejných prací.

Podle vládní osnovy tisk 2688 soustřeďuje se inspekční služba u zřízených báňských inspektorátů při revírních báňských úřadech a zřizuje se také ústřední báňský inspektorát při ministerstvu veřejných prací.

Báňské inspektoráty dozírají přímo prohlídkami závodu na dodržování bezpečnostních opatření a provádění zákonných ustanovení o ochraně horníků po stránce sociální. Aby inspekční služba báňských inspektorátu požívala všeobecné důvěry a zejména důvěry horníků, kteří jsou nedodržováním

bezpečnostních opatření nejvíce ohrožováni, přibírají se k této báňské inspekční službě na každých 5. 000 zaměstnanců jeden dělnický inspektor z řad zkušených horníků. Přibráním dělnických inspektorů k vykonávání báňské inspekce dává se zástupcům horníků možnost, aby svými zkušenostmi přispěli k poznání příčin katastrof a úrazu a účinně působili k vyhledávání prostředků ke zmírnění velkého risika hornické práce. Dělnické báňské inspektory ustanovuje ministr veřejných prací na dobu 5 let. Předpisy o jich ustanovení zejména o podmínkách, kterým musí vyhovovati a o úpravě ostatních služebních a platových poměrů, budou obsaženy ve služebním řádě, který bude vydán vládním nařízením. Doporučuje se, aby jmenování dělnických báňských asistentů bylo prováděno po slyšení odborových organisací hornických a příslušných revírních rad.

Ústřední báňský inspektorát dozírá na správné provádění inspekční služby báňskými inspektoráty a pečuje o jejich řádné a účelné vybudování, ústřední báňský inspektorát vykonává prohlídky dolů pouze v případech zvlášť důležitých a proto se mu dělničtí báňští asistenti nepřidělují.

Sebelepším zákonným ustanovením o provádění báňské inspekce v dolech nedocílí se pronikavějších výsledků do té doby, dokud nebude plnění bezpečnostních předpisů požadováno od správ závodů s největší přísností a dokud nebude úkolová práce v hornictví zakázána a nahrazena denní mzdou.

Sociálně politický výbor doporučuje podle svého usnesení ze dne 26. června 1931 poslanecké sněmovně, aby připojenou vládní osnovu schválila.

V Praze, dne 26. června 1934.

Dr. Winter v. r.,

předseda.

Josef Lanc v. r.,

zpravodaj.

II.

Technicko-dopravní výbor ve schůzi, konané dne 26. června 1934, projednal uvedený vládní návrh zákona, a to ve znění, jak obsaženo jest ve zprávě výboru sociálně-politického. Současně usnesl se doporučiti poslanecké sněmovně ke schválení připojenou resolucí.

V Praze dne 26. června 1934.

Antonín Srba v. r.,

místopředseda.

J. Chalupník v. r.,

zpravodaj.

III.

Rozpočtový výbor projednal vládní návrh zákona ve své schůzi 27. června 1934 a posoudil jej jak po stránce účelnosti, tak i po stránce zatížení státního rozpočtu.

Otázku první zodpověděl kladně výbor sociálně politický a živnostenský. Rozpočtový výbor se připojil ke stanovisku obou zmíněných výborů, ježto jejich důvody byly

plně přesvědčující. Pro zatížení státních financí je směrodatným ustanovení §u 6 návrhu, podle kterého věcné náklady, spojené s činností ústředního báňského inspektorátu, hradí se z příslušných účelových položek, preliminovaných ve státním rozpočtu pro ministerstvo veřejných prací. Věcné náklady, jichž bude vyžadovati čin-

nost báňských inspektorátů, budou hrazeny z příslušných účelových položek, preliminovaných pro báňské úřady. Větší zatížení státního rozpočtu vznikne pouze novou institucí dělnických báňských inspekčních asistentů.

Výbor však uvážil, že zájem veřejnosti, zejména ochrana životů a zdraví horníků, ochrana pracovního poměru zaměstnanců v hornictví a ochrana cizího vlastnictví proti nebezpečí z provozování hornictví

daleko vyváží poměrně malý věcný náklad, spojený s institucí dělnických inspekčních asistentů, a proto schválil vládní návrh i se stanoviska zatížení státních financí. Výbor sociálně politický provedl v osnové několik změn, s nimiž výbor rozpočtový projevil souhlas.

Výbor rozpočtový proto navrhuje, aby slavná poslanecká sněmovna schválila vládní návrh v tom znění, jak se na něm usnesl výbor sociálně politický.

V Praze dne 27. června 1934.

R. Chalupa v. r.,

místopředseda.

Dr. Josef Patejdl v. r.,

zpravodaj.

Zákon

ze dne_________________________1934

o báňské inspekci.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1. Účel báňské inspekce a její úkoly.

Aby byl zajištěn náležitý dozor na provádění ochranných předpisů při hornickém podnikání (§ 5 obec. hor. zák. ), zřizuje se báňská inspekce, jejímž úkolem jest dozírati na to, zda a jak jsou zachovávány ochranné předpisy a opatření týkající se

1. bezpečnosti života a zdraví osob (zaměstnanců v hornictví i osob jiných);

2. pracovního poměru zaměstnanců v hornictví;

3. ochrany cizího vlastnictví proti nebezpečím z provozování hornictví.

§ 2.

(1) K provádění úkolů báňské inspekce se zřizují

a) ústřední báňský inspektorát při ministerstvu veřejných prací a

b) báňské inspektoráty při revírních báňských úřadech; obvody a sídla báňských inspektorátů stanoví vládní nařízení.

(2) Báňské inspektoráty jsou podřízeny ústřednímu báňskému inspektorátu.

§3.

Působnost ústředního báňského inspektorátu.

(1) Báňské inspektoráty vykonávají bezprostřední dozor podle § l tohoto zákona soustavnou prohlídkou závodů svého dozorčího obvodu, zjednávajíce si při tom zevrubnou znalost všech příslušných poměrů.

(2) Ústřednímu báňskému inspektorátu přísluší vrchní dozor nad báňskou inspekcí a vůbec péče o to, aby báňská inspekce náležitě mohla plniti své úkoly; zejména mu přísluší říditi inspekční službu báňských inspektorátů, sledovati zdroje nebezpečí, vyvolávané hornickým provozem, jakož i vývojem racionalisace, navrhovati revisi, kodifikaci a vydávání bezpečnostních předpisů, sestavovati zprávy o činnosti báňské inspekce, zpracovávati statistiku, související s touto činností.

§4.

(1) Přednostou ústředního báňského inspektorátu jest ústřední báňský inspektor, jemuž se přidělí

a) potřebný počet báňských inspekčních úředníků,

b) potřebný počet kancelářských a jiných zaměstnanců.

(2) Zaměstnanci ústředního báňského inspektorátu zůstávají v příslušných osobních stavech zaměstnanců ústředí ministerstva veřejných prací.

§5.

(l) Přednostou báňského inspektorátu jest báňský inspektor, jemuž se přidělí

a) potřebný počet báňských inspekčních úředníků,

b) potřebný počet kancelářských a jiných zaměstnanců.

(2) Tito zaměstnanci báňského inspektorátu tvoří s příslušnými zaměstnanci báňských úřadů společné osobní stavy.

(3) Dále se přidělí báňskému inspektoru dělničtí báňští inspekční asistenti, a to po jednom na každých 5. 000 horníků zaměstnaných na hornických závodech v obvodu báňského inspektorátu, nejméně však jeden.

§ 6.

(1) Věcné náklady, spojené s činností ústředního báňského inspektorátu, hradí se z příslušných účelových položek preliminovaných pro ústředí ministerstva veřejných prací; věcné náklady, jichž bude vyžadovati činnost báňských inspektorátů, hradí se z příslušných účelových položek preliminovaných pro báňské úřady.

(2) V organisaci účetní služby nenastane změna.

§ 7.

ústřední báňský inspektor, báňský inspektor a báňští inspekční úředníci musí míti způsobilost předepsanou pro báňsko-právní nebo technickou službu u báňských úřadů.

§ 8.

(1) Dělnickým báňským inspekčním asistentem může býti ustanoven horník nejméně 30 let starý, který byl aspoň 5 let zaměstnán v hornictví, nabyl dostatečných zkušeností pro vykonávání této funkce a absolvoval úspěšně kurs báňské inspekce.

(2) Přerušení 5letého zaměstnání nesmí činiti úhrnem více než 12 měsíců. Je-li horník, o jehož ustanovení dělnickým báňským inspekčním asistentem běží, bez zaměstnání, anebo není-li právě zaměstnán v hornictví, nesmí doba mezi přerušením zaměstnání v hornictví a ustanovením dělnickým báňským inspekčním asistentem býti delší l roku.

(3) Funkční období dělnického báňského inspekčního asistenta trvá 5 let. Po uplynutí tohoto období setrvá dělnický báňský inspekční asistent ve své funkci, pokud nebude ustanoven jeho nástupce. Odstupující dělnický báňský inspekční asistent může býti znovu ustanoven.

§ 9.

(1) Dělnické báňské inspekční asistenty ustanovuje ministr veřejných prací. Předpisy o jich ustanovení, zejména o podmínkách, kterým musí vyhovovati, dále o úpravě ostatních jich služebních a platových poměrů a o tom, jakým způsobem jich funkce zaniká mimo případ § 8, odst. 3, zejména za jakých podmínek mohou se vzdáti své funkce anebo jí býti zbaveni, bude obsahovati služební řád, který bude vydán vládním nařízením.

(2) Pokud ustanovení o absolvování kursu báňské inspekce platí pro dělnické báňské inspekční asistenty ustanovené před zřízením tohoto kursu, určí služební řád.

(3) Dělničtí báňští inspekční asistenti jsou veřejnými orgány a požívají stejné ochrany jako jiné orgány veřejné správy.

§ 10.

Umístění dělnických báňských inspekčních asistentů, jichž funkce nebude již obnovena, zařídí ministr veřejných prací.

§ 11.

Kurs báňské inspekce.

Pro odborné vzdělání dělnických báňských inspekčních asistentů zřídí ministerstvo veřejných prací za součinnosti revírních rad kurs báňské inspekce. Bližší předpisy o organisaci kursu vydá ministerstvo veřejných prací.

§ 12.

Prohlídky závodů.

(1) Báňští inspekční úředníci a dělničtí báňští inspekční asistenti jsou oprávněni vstoupiti kdykoliv do závodu a prohlédnouti veškerá jeho zařízení a důlní díla. Za tím účelem jsou opatřeni legitimací vydanou a každoročně obnovovanou ministerstvem veřejných prací.

(2) Závodní (technický správce báňského závodu) nebo jeho zástupce jest oprávněn inspekční orgány doprovázeti; jest však povinen dáti těmto orgánům pro doprovod v důlních dílech vhodné osoby znalé poměrů v dole.

(3) Závodní nebo jeho zástupce jsou povinni předložiti inspekčním orgánům k jejich žádosti k nahlédnutí důlní mapy, plány a záznamy, týkající se závodu a jeho zařízení, pokud jest toho pro účele báňské inspekce zapotřebí.

(4) Inspekční báňští úředníci jsou při provádění svých úkolů oprávněni vyslýchati o věcech patřících do oboru báňské inspekce závodního nebo jeho zástupce, jakož i jiné osoby zaměstnané v dotčeném závodě.

(5) Aby bylo umožněno dělnickým báňským inspekčním asistentům provádění jejich úkolů, mohou si u všech osob v předchozím

odstavci zmíněných vyžádati všechny informace k tomu potřebné.

§13.

(1) Shledá-li orgán báňské inspekce při provádění úkolů vytčených v § l závady, uvědomí o nich neprodleně závodního zápisem do dolového deníku a hlásí je báňskému inspektorátu, jenž učiní potřebná opatření.

(2) Ohrožuje-li shledaná závada život nebo zdraví, učiní báňský inspekční úředník potřebná opatření na místě samém a zapíše je do dolového deníku. Dělnický báňský inspekční asistent v tomto případě hlásí závady báňskému inspektorátu; hrozí-li přímo nebezpečí, upozorní na ně ihned dělnický báňský inspekční asistent zápisem do dolového deníku.

(3) Báňský inspektorát sdělí učiněná opatření ve všech případech revírnímu báňskému úřadu.

§14.

(1) Závodní a báňský podnikatel mají právo podati proti opatřením podle § 13 námitky u revírního báňského úřadu do 15 dnů ode dne doručení nebo ode dne zápisu do dolového deníku. Námitky nemají odkladného účinku, jde-li o opatření na ochranu osob nebo vlastnictví.

(2) O námitkách rozhodne revírní báňský úřad nejdéle do 15 dnů od jejich podání a sdělí své rozhodnutí báňskému inspektorátu. Strana může proti tomuto rozhodnutí do 30 dnů po jeho dodání podati odvolání u revírního báňského úřadu k ministerstvu veřejných prací. Ve stejné lhůtě a stejným způsobem může báňský inspektorát odporovati rozhodnutí revírního báňského úřadu; také v tomto případě rozhodne o věci ministerstvo veřejných prací.

§ 15. Instrukce.

Služební činnost ústředního báňského inspektorátu a báňských inspektorátů bude upravena instrukcí vydanou ministerstvem veřejných prací.

§ 16. Zpráva o činnosti.

Ústřední báňský inspektorát sestaví každoročně zprávu o veškeré činnosti báňské inspekce. Zpráva se předloží Národnímu shromáždění.

§ 17. Spolupůsobení úřadů.

úřady a veřejnoprávní korporace jsou povinny báňské inspektoráty v plnění jejich úkolů co nejúčinněji podporovati; zejména mají báňské úřady sdělovati báňským inspektorátům svá opatření dotýkající se úkolů báňské inspekce.

§ 18.

Povinnost mlčenlivosti a nepoužití úředních zkušeností.

(1) Orgány báňské inspekce jsou povinny zachovávati nejpřísnější mlčenlivost o všech obchodních a provozovacích poměrech, zejména pak o technických zařízeních, výrobních pochodech a zvláštnostech podniků, které jim byly označeny za tajné a důvěrné; zkušeností získaných při výkonu služby nesmí nijak a nikdy použíti k svému prospěchu nebo ku prospěchu osob třetích.

(2) Těchto povinností nezbavuje jich ani odchod z úřadu.

(3) Ministr veřejných prací může, Vyžaduje-li toho veřejný zájem, zprostit orgány báňské inspekce povinnosti mlčenlivosti.

§ 19. Neslučitelnost.

(1) Báňské inspekci nesmějí býti přiděleny úkoly do oboru její působnosti nenáležející; zvláště nesmí býti nijakým způsobem dožadována pro účely správy finanční.

(2) Zaměstnanci báňské inspekce, dále jejich manželky a děti nesmějí provozovati hory, ani oprávnění báňského nabývati nebo ho držeti ani na správě báňských podniků se zúčastniti.

§ 20.

Ustanovení trestní.

(1) Jestliže báňský podnikatel nebo jeho zástupce ruší nebo jinak znemožňuje činnost báňské inspekce, zejména nevyhoví-li předpisům § 12 neb jiným povinnostem, bude potrestán v řízení podle §§ 228 a 229 obecného zákona horního báňským hejtmanstvím pokutou až do 20. 000 Kč. Jde-li o opětované rušení nebo znemožňování činnosti báňské inspekce, vyměří se pokuta až do 40. 000 Kč.

Je-li pokuta nedobytná, nastupuje trest na svobodě, při čemž 24 hodiny vězení nahrazují 300 Kč nebo zlomek této částky, je-li uložená pokutu menší než 300 Kč nebo není-li třemi sty dělitelná beze zbytku.

(2) Byla-li rušením nebo znemožněním činnosti báňské inspekce ohrožena bezpečnost osob, trestají se báňský podnikatel nebo jeho zástupce místo peněžitou pokutou vězením až do 3 měsíců.

(3) Proti trestnímu nálezu báňského hejtmanství lze se odvolati do 30 dnů po jeho dodání k ministerstvu veřejných prací.

(4) Trest na svobodě vykoná okresní úřad nebo okresní soud (§ 232 ob. zák. hor. ) k návrhu revírního báňského úřadu.

(5) Uložení trestu podle tohoto ustanovení nevylučuje soudní stihání podle obecného trestního zákona.

§21.

Porušení povinnosti orgánů báňské inspekce posuzuje se podle platných předpisů trestních a disciplinárních.

§22.

(1) Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení. Zároveň pozbývají platnosti ustanovení zákonů a nařízení, pokud odporují tomuto zákonu, zejména ustanovení o příslušnosti báňských úřadů k provádění dozoru podle § l tohoto zákona soustavnými prohlídkami.

(2) Tento zákon provede ministr veřejných prací v dohodě se zúčastněnými ministry.

Resoluce technicko-dopravního výboru.

Ministru veřejných prací se ukládá, aby veškerá nařízení, vztahující se k tomuto zákonu, vydal po slyšení odborových hornických organisaci.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP