Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1934.

IIl. volební období 10. zasedáni.

2688. Vládní návrh.

Zákon

ze dne........................ 1934

o báňské inspekci.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1. Účel báňské inspekce a její úkoly.

Aby byl zajištěn náležitý dozor na provádění ochranných předpisů při hornickém podnikání (§5 obec. hor. zák. ), zřizuje se báňská inspekce, jejímž úkolem jest dozírati na to, zda a jak jsou zachovávány ochranné předpisy a opatření týkající se

1. bezpečnosti života a zdraví osob (zaměstnanců v hornictví i osob jiných);

2. pracovního poměru zaměstnanců v hornictví;

3. ochrany cizího vlastnictví proti nebezpečím z provozování hornictví.

§ 2.

(1) K provádění úkolů báňské inspekce se zřizují

a) ústřední báňský inspektorát při ministerstvu veřejných prací a

b) báňské inspektoráty při revírních báňských úřadech; obvody a sídla báňských inspektorátů stanoví vládní nařízení.

(2) Báňské inspektoráty jsou podřízeny ústřednímu báňskému inspektorátu.

§3.

Působnost ústředního báňského inspektorátu.

(1) Báňské inspektoráty vykonávají bezprostřední dozor podle § l tohoto zákona soustavnou prohlídkou závodů svého dozorčího obvodu, zjednávajíce si při tom zevrubnou znalost všech příslušných poměrů.

(2) Ústřednímu báňskému inspektorátu přísluší vrchní dozor nad báňskou inspekcí a vůbec péče o to, aby báňská inspekce náležitě mohla plniti své úkoly; zejména mu přísluší říditi inspekční službu báňských inspektorátů, sledovati zdroje nebezpečí, vyvolávané hornickým provozem, jakož i vývojem racionalisace, navrhovati revisi, kodifikaci a vydávání bezpečnostních předpisů, sestavovati zprávy o činnosti báňské inspekce, zpracovávati statistiku, souvisící s touto činností.

§4.

(1) Přednostou ústředního báňského inspektorátu jest ústřední báňský inspektor, jemuž se přidělí

a) potřebný počet báňských inspekčních úředníků,

b) potřebný počet kancelářských a jiných zaměstnanců.

(2) Zaměstnanci ústředního báňského inspektorátu zůstávají v příslušných osobních stavech zaměstnanců ústředí ministerstva veřejných prací.

§5.

(1) Přednostou báňského inspektorátu jest báňský inspektor, jemuž se přidělí

a) potřebný počet báňských inspekčních úředníků,

b) potřebný počet kancelářských a jiných zaměstnanců.

(2) Tito zaměstnanci báňského inspektorátu tvoří s příslušnými zaměstnanci báňských úřadů společné osobní stavy.

(3) Dále se přidělí báňskému inspektoru dělničtí báňští inspekční asistenti, a to po jednom na každých 5. 000 horníků zaměstnaných na hornických závodech v obvodu báňského inspektorátu, nejméně však jeden.

§6.

(1) Věcné náklady spojené s činností ústředního báňského inspektorátu hradí se z příslušných účelových položek preliminovaných pro ústředí ministerstva veřejných prací, věcné náklady, jichž bude vyžadovati činnost báňských inspektorátů, hradí se z příslušných účelových položek preliminovaných pro báňské úřady.

(2) V organisaci účetní služby nenastane změna.

§7.

Ústřední báňský inspektor, báňský inspektor a báňští inspekční úředníci musí míti způsobilost předepsanou pro báňsko-právní nebo technickou službu u báňských úřadů.

§8.

(1) Dělnickým báňským inspekčním asistentem může býti ustanoven horník nejméně 30 let starý, který byl aspoň 5 let zaměstnán v hornictví, nabyl dostatečných zkušeností pro vykonávání této funkce a absolvoval úspěšně kurs báňské inspekce.

(2) Přerušení 5letého zaměstnání nesmí činiti úhrnem více než 12 měsíců. Je-li horník, o jehož ustanovení dělnickým báňským inspekčním asistentem běží, bez zaměstnání, anebo není-li právě zaměstnán v hornictví, nesmí doba mezi přerušením zaměstnání v hornictví a ustanovením dělnickým báňským inspekčním asistentem býti delší l roku.

(3) Funkční období dělnického báňského inspekčního asistenta trvá 5 let. Po uplynutí tohoto období setrvá dělnický báňský inspekční asistent ve své funkci, pokud nebude pravoplatně ustanoven jeho nástupce. Odstupující dělnický báňský inspekční asistent může býti znovu ustanoven.

§9.

(1) Dělnické báňské inspekční asistenty ustanovuje ministr veřejných prací. Předpisy o jich ustanovení, zejména o podmínkách, kterým musí vyhovovati, dále o úpravě ostatních jich služebních a platových poměrů a o tom, jakým způsobem jich funkce zaniká mimo případ § 8, odst. 3, zejména za jakých podmínek mohou se vzdáti své funkce anebo jí býti zbaveni, bude obsahovati služební řád, který bude vydán vládním nařízením.

(2) Pokud ustanovení o absolvování kursu báňské inspekce platí pro dělnické báňské inspekční asistenty ustanovené před zřízením tohoto kursu, určí služební řád.

(3) Dělničtí báňští inspekční asistenti jsou veřejnými orgány a požívají stejné ochrany jako jiné orgány veřejné správy.

§ 10.

Umístění dělnických báňských inspekčních asistentů, jichž funkce nebude již obnovena, zařídí ministr veřejných prací.

§ 11.

Kurs báňské inspekce.

Pro odborné vzdělání dělnických báňských inspekčních asistentů zřídí ministerstvo veřejných prací za součinnosti revírních rad kurs báňské inspekce. Bližší předpisy o organisaci kursu vydá ministerstvo veřejných prací.

§ 12.

Prohlídky závodů.

(1) Báňští inspekční úředníci a dělničtí báňští inspekční asistenti jsou oprávnění vstoupiti kdykoliv do závodu a prohlédnouti veškerá jeho zařízení a důlní díla. Za tím účelem jsou opatřeni legitimací vydanou a každoročně obnovovanou ministerstvem veřejných prací.

(2) Závodní (technický správce báňského závodu) nebo jeho zástupce jest oprávněn inspekční orgány doprovázeti. V každém případě jest však povinen dáti těmto orgánům pro doprovod v důlních dílech vhodné osoby znalé poměrů v dole.

(3) Závodní nebo jeho zástupce jsou povinni předložiti inspekčním orgánům k jejich žádosti k nahlédnutí důlní mapy, plány a záznamy, týkající se závodu a jeho zařízení, pokud jest toho pro účele báňské inspekce zapotřebí.

(4) Inspekční báňští úředníci jsou při provádění svých úkolů oprávněni vyslýchati o věcech patřících do oboru báňské inspekce závodního nebo jeho zástupce, jakož i jiné osoby zaměstnané v dotčeném závodě.

(5) Aby bylo umožněno dělnickým báňským inspekčním asistentům provádění jejich

úkolů, mohou si u všech osob v předchozím odstavci zmíněných vyžádati všechny informace k tomu potřebné.

§ 13.

(1) Shledá-li orgán báňské inspekce při provádění úkolů vytčených v § l závady, uvědomí o nich neprodleně závodního zápisem do dolového deníku a hlásí je báňskému inspektorátu, jenž učiní potřebná opatření.

(2) Ohrožuje - li shledaná závada život nebo zdraví, učiní báňský inspekční úředník potřebná opatření na místě samém a zapíše je do dolového deníku. Dělnický báňský inspekční asistent v tomto případě hlásí závady báňskému inspektorátu; hrozí-li přímo nebezpečí, upozorní na ně ihned dělnický báňský inspekční asistent zápisem do dolového deníku.

(3) Báňský inspektorát sdělí učiněná opatření ve všech případech revírnímu báňskému úřadu.

§ 14.

(1) Závodní a báňský podnikatel mají právo podati proti opatřením podle § 13 námitky u revírního báňského úřadu do 15 dnů ode dne doručení nebo ode dne zápisu do dolového deníku. Námitky nemají odkladného účinku, jde-li o opatření na ochranu osob nebo vlastnictví.

(2) O námitkách rozhodne revírní báňský úřad nejdéle do 15 dnů od jejich podání a sdělí své rozhodnutí báňskému inspektorátu. Strana může proti tomuto rozhodnutí do 30 dnů po jeho dodání podati odvolání u revírního báňského úřadu k ministerstvu veřejných prací. Ve stejné lhůtě a stejným způsobem může báňský inspektorát odporovati rozhodnutí revírního báňského úřadu; také v tomto případě rozhodne o věci ministerstvo veřejných prací.

§ 15. Instrukce.

Služební činnost ústředního báňského inspektorátu a báňských inspektorátů bude upravena instrukcí vydanou ministerstvem veřejných prací.

§ 16. Zpráva o činnosti.

ústřední báňský inspektorát sestaví každoročně zprávu o veškeré činnosti báňské

inspekce. Zpráva se předloží Národnímu shromážděni.

§17.

Spolupůsobení úřadů.

Veškeré úřady a veřejnoprávní korporace jsou povinny báňské inspektoráty v plnění jejich úkolů co nejúčinněji podporovati; zejména mají báňské úřady sdělovati báňským inspektorátům veškerá svá opatření dotýkající se úkolů báňské inspekce.

§18.

Povinnost mlčenlivostí a nepoužití úředních zkušeností.

(1) Orgány báňské inspekce jsou povinny zachovávati nejpřísnější mlčenlivost o všech obchodních a provozovacích poměrech, zejména pak o technických zařízeních, výrobních pochodech a zvláštnostech podniků, které jim byly označeny za tajné a důvěrné; zkušeností získaných při výkonu služby nesmí nijak a nikdy použíti k svému prospěchu nebo ku prospěchu osob třetích.

(2) Těchto povinností nezbavuje jich ani odchod z úřadu.

(3) Ministr veřejných prací může, Vyžaduje-li toho veřejný zájem, zprostit orgány báňské inspekce povinnosti mlčenlivosti.

§19.

Neslučitelnost.

(1) Báňské inspekci nesmějí býti přiděleny úkoly do oboru její působnosti nenáležející; zvláště nesmí býti nijakým způsobem dožadována pro účely správy finanční.

(2) Zaměstnanci báňské inspekce, dále jejich manželky a děti v moci otcovské nesmějí ani hory provozovati, ani báňského oprávnění nabývati nebo držeti, ani na správě báňských podniků se zúčastniti.

§20.

Ustanovení trestní.

(1) Jestliže báňský podnikatel nebo jeho zástupce ruší nebo jinak znemožňuje činnost báňské inspekce, zejména nevyhoví-li před-

pisům § 12 neb jiným povinnostem, bude potrestán v řízení podle §§ 228 a 229 obecného zákona horního báňským hejtmanstvím pokutou až do 20. 000 Kč: Jde-li o opětované rušení nebo znemožňování činnosti báňské inspekce, vyměří se pokuta až do 40. 000 Kč. Je-li pokuta nedobytná, nastupuje trest na svobodě, při čemž 24 hodiny vězení nahrazují 300 Kč nebo zlomek této částky, je-li uložená pokuta menší než 300 Kč nebo není-li třemi sty dělitelná beze zbytku.

(2) Byla-li rušením nebo znemožněním činnosti báňské inspekce ohrožena bezpečnost osob, trestají se báňský podnikatel nebo jeho zástupce místo peněžitou pokutou vězením až do 3 měsíců.

(3) Proti trestnímu nálezu báňského hejtmanství lze se odvolati do 30 dnů po jeho dodání k ministerstvu veřejných prací.

(4) Trest na svobodě vykoná okresní úřad nebo okresní soud (§ 232 ob. zák. hor. ) k návrhu revírního báňského úřadu.

(5) Uložení trestu podle tohoto ustanovení nevylučuje soudní staháni podle obecného trestního zákona.

§ 21.

Porušení povinností orgánů báňské inspekce posuzuje se podle platných předpisů trestních a disciplinárních.

§ 22.

(1) Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení. Zároveň pozbývají platnosti ustanovení zákonů a nařízení, pokud odporují tomuto zákonu, zejména ustanovení o příslušnosti báňských úřadů k provádění dozoru podle § 1 tohoto zákona soustavnými prohlídkami.

(2) Tento zákon provede ministr veřejných prací v dohodě se zúčastněnými ministry.

Důvodová zpráva.

Katastrofa, přihodivší se dne 3. ledna 1934 na dole Nelson, jíž padlo za oběť 142 lidských životů, vzrušila celou veřejnost. Tato katastrofa není v dějinách na-

šeho hornictví posledních desíti let ojedinělá. Jsou ještě v živé paměti katastrofa na dole Gabriela v Karvinné 1924 (15 mrtvých, 6 těžce zraněných). V dalších pak

letech, katastrofa na dole Ludvík v Radvanicích (3 mrtví a 3 těžce zranění), na dole Barbora v Karvinné (7 mrtvích, 1, těžce zraněný), na. dole v Handlové (5 mrtvých, 3 těžce zranění), na, dole M á r i i ve Svatavě (4 mrtví, 4 těžce zranění), na dole Kohinoor v Lomu (8 mrtvých, 13 zraněných). K tomu přistupují ještě úrazy méně hromadné nebo jednotlivé, jimž rok co rok padají za oběť životy horníků a jimiž jest ohrožováno jejich zdraví. Jen v 1. čtvrtletí roku 1934 vyžádaly si úrazy v hornictví vedle 142 obětí katastrofy na dole Nelson dalších 21 lidských životů, nehledíc k značnému počtu těžkých zranění.

Již po katastrofě na dole Gabriela v Karvinné prohlásil ministr veřejných prací v odpovědi na interpelaci: "Ministerstvo veřejných prací, jsouc si vědomo nutnosti rozšíření a zdokonalení důlní inspekce, připravilo v tomto směru již své návrhy, při čemž se zvláště podotýká, že úmyslem ministerstva jest umožniti horníkům, aby se mohli svými zástupci činně žúčastniti kontroly bezpečnostních opatření v dolech. "

V jiné odpovědi pravil: "účast inspektorů z řad horníků považuji za účelnou a žádoucí a stanovisko toto bude ministerstvem uplatněno, při nové úpravě důlní inspekce, která je již připravována. "

Po katastrofě na dole Nelson prohlásily vláda i zákonodárné sbory, že nutno učiniti všechna opatření k ochraně životů a zdraví zaměstnanců v hornickém povolání a k zabránění takových neštěstí.

-K takovým opatřením náleží vedle zvýšení trestních sankcí za zanedbání patřičné ochrany zaměstnanců v dolech, usneseného zákonodárnými sbory, náležité vybudování a zdokonalení báňské inspekce, a to takovým způsobem, aby inspekce byla nejen s to, aby účinné dozírala na zachovávání bezpečnostních předpisů, nýbrž aby také požívala důvěry horníků, o jejichž životy a zdraví tu v první řadě jde. Prováděním báňské inspekce jsou dosud pověřeny revírní báňské úřady, které však vedle toho jsou pověřeny prováděním celé řady jiných úkolů. Báňské inspekce provádějí také inspekční úředníci báňských hejtmanství a úředníci inspekčního oddělení ministerstva veřejných prací. Aby. bylo dosaženo účinnějšího dozoru na bezpečnost v dolech, jest třeba, aby inspekční služba byla soustředěna

u zvláštních báňských inspektorátů, zřízených u revírních báňských úřadů; výlučným úkolem báňských inspektorátů bude vykonávání inspekcí. Tím bude také, na rozdíl od nynější úpravy inspekční služby u revírních báňských úřadů, v zájmu účinnějšího dozoru přesně vymezen okruh osob, zodpovědných za provádění této služby. Aby inspekční služba báňských inspektorátů požívala všeobecné důvěry a zejména důvěry horníků, kteří jsou hornickým provozem nejvíce ohroženi, jest také třeba, aby k ní byly přibírány osoby ze stavu horníků. Přibírání dělnických inspektorů bude však také i v jiném ohledu cennou kladnou složkou při provádění báňské inspekční služby, poněvadž horník, stýkaje se denně s nebezpečím hrozícím mu z jeho povolání, je s to, aby svými zkušenostmi přispěl účinně k poznávání jeho příčin a k vyhledávání prostředků k jeho odstranění. Myšlenka, aby při dozoru na provádění ochranných předpisů spolupůsobili také dělníci, není nikterak nová. V celé řadě zemí byla účast dělníků na tomto dozoru buď společně pro všechny obory podnikání nebo také zvláště pro hornictví zavedena zákonem, na př. v Anglii, Francii, Německu, Holandsku, Švýcarsku, Polsku, Itálii, Španělsku, a to v některých zemích již před několika desítiletími.

Báňské inspektoráty, jimž mají býti přiděleni úředníci, vybavení potřebnými znalostmi theoretickými a praktickými, a dělničtí inspektoři, budou podléhati ústřednímu báňskému inspektorátu, zřízenému při ministerstvu veřejných prací. Úlohou ústředního báňského inspektorátu nebude Jako dosud prováděti pravidelné inspekce na dolech, paralelně s inspekcemi inspekčního úřadu první stolice, nýbrž dozírati na inspekční službu báňských inspektorátů a ji říditi, sledovati zdroje nebezpečí vyvolávané hornickým provozem, jakož i vývojem racionalisace, a vydávati o nich zprávy, podávati návrhy na revisi, kodifikaci a vydávání bezpečnostních předpisů, redigovati zprávy o inspekční činnosti báňských inspektorátů a zpracovávati statistiku související s touto činností, zejména statistiku úrazovou.

K jednotlivým paragrafům poznamenává se toto:

K § 1.

Úkolem báňské, inspekce jest dozírati prohlídkami závodů, na zachovávání, před-

pisů týkajících se bezpečnosti a na provádění zákonných ustanovení o ochraně horníků po strance sociální. Úkony, které nad to náležejí do oboru horní policie podle ustanovení §§ 220 a násl. obecného zákona horního, jako nařizovati v řádném řízení odstranění stavu ohrožujícího bezpečnost, vydávati obecné bezpečnostní předpisy, ukládati tresty na nezachováváni hornopolicejních nařízení a předpisů, jsou zásadně vyhrazeny dosavadním báňským úřadům.

K §§ 2 až 7.

Nositeli inspekční pravomoci ve smyslu tohoto zákona jsou ústřední báňský inspektorát při ministerstvu veřejných prací a báňské inspektoráty při revírních báňských úřadech. Báňské inspektoráty dozírají přímo prohlídkami závodů na zachování ochranných předpisů; k tomu účelu jsou jim vedle úředníků s právnicko-technickým nebo technickým vzděláním přiděleni také inspekční dělničtí asistenti. Ústřední báňský inspektorát dozírá na inspekční službu báňských inspektorátů a pečuje o jejich řádné a účelné vybudování sledováním vývoje hornické techniky a zdrojů nebezpečí v hornickém provozování, jakož i účastí na vydávání hornických předpisů; ústřední báňský inspektorát nevykonává pravidelných soustavných prohlídek závodů, a proto se mu nepřidělují inspekční asistenti. Zaměstnanci ústředního báňského inspektorátu zůstanou v příslušných osobních stavech ústředí ministerstva veřejných prací a zaměstnanci báňských inspektorátů v osobních stavech báňských úřadů. Také věcné výdaje budou se hraditi z příslušných dosavadních účelových položek.

K § 8.

Mají-li dělničtí inspekční asistenti býti s to, aby řádně plnili své úkoly, potřebují znalosti hornické práce. Z tohoto důvodu předpisuje zákon, aby zaměstnání dělnického asistenta v hornictví trvalo po určitou dobu, a ustanovuje, že přerušení tohoto zaměstnání nesmí přesahovati dvanáct měsíců.

Aby v báňské inspekci mohl se uplatniti postupně větší počet osob z kruhů zdatných a způsobilých horníků, byla omezena funkční doba dělnického báňského inspekč-

ního asistenta na dobu pěti let. Toto funkční období počítá se individuálně. Současně však bylo pamatováno na to, aby dělnický báňský inspekční asistent, který se osvědčil v posledním období a podržel důvěru horníků, mohl v inspekční činnosti pokračovati i v období dalším.

K § 9 není třeba poznámek.

K § 10.

Toto ustanovení má za účel zajistiti vystupujícímu dělnickému báňskému inspekčnímu asistentu další zaměstnání v hornictví.

K § 11.

Pořádání kursu má za účel poskytnouti horníkům, kteří přicházejí v úvahu pro ustanovení dělnickými báňskými inspekčními asistenty, příležitost, aby nabyli potřebného theoretického vzdělání.

K §§ 12, 13 a 14.

Aby báňská inspekce mohla býti účinně vykonávána, byly báňské inspektoráty vybaveny právem vykonávati prohlídky závodů a činiti opatření k odstranění shledaných závad. Proti opatřením báňského inspektorátu má strana právo námitek, o nichž rozhoduje v I. stolici revírní báňský úřad.

K §§ 15, 16 a 17 není zvláštních poznámek zapotřebí.

K § 18.

Důležitý zájem na zachování mlčenlivosti o zvláštních výrobních pochodech na závodech, zejména v úpravnách a hutích, vyžaduje, aby inspekční orgány byly vázány povinností mlčenlivosti.

K § 19.

Toto ustanovení směřuje k tomu, aby inspekční činnost báňských inspektorátů byla objektivní a nebyla rušena hledisky, která by mohla mařiti její vlastní úkoly, t. j. účinný dozor na bezpečnost v provozu.

K § 20.

Důležitost úkolů, které má báňská inspekce plniti, vyžaduje, aby zákon obsahoval také trestní sankce, ruší-li nebo zne-

možňuje-li báňský podnikatel nebo jeho zástupce činnost orgánů báňské inspekce.

K §21.

Poruší-li orgán báňské inspekce jemu uložené povinnosti, přicházejí v úvahu dosud platná ustanovení trestní a disciplinární, zejména zákon č. 178/1924 Sb. z. a n. o úplatkářství a porušování úředního tajemství a zákon č. 111/1927 Sb. z. a n. proti nekalé soutěži.

K § 22.

Podle ustanovení tohoto zákona přechází pravomoc k provádění dozoru pravidelnými prohlídkami, pokud jde o zachovávání předpisů k ochraně osob a vlastnictví, z báňských úřadů (revírních báňských

úřadů a báňských hejtmanství) na báňské inspektoráty, a také dosavadnímu inspekčnímu oddělení v ministerstvu veřejných prací, nyní ústřednímu báňskému inspektorátu, přikazují se jiné úkoly. Pozbývají proto platnosti ustanovení zákonů a nařízení, která se neshodují s předpisy tohoto zákona, zejména předpisy § 221, písm. a) obecného zákona horního, min. nařízení č. 158/1895 ř. z. a § 3 zák. a. 57/1928 Sb. z. a n., pokud ukládají báňským úřadům provádění soustavných prohlídek ve věcech, přikázaných tímto zákonem báňským inspektorátům, dále předpis § 6 zák. č. 57 ai 1928 Sb. z. a n. o příslušnosti báňského hejtmanství o odvolání proti rozhodnutí revírního báňského úřadu, pokud revírní báňský úřad rozhodl o námitkách proti opatřením báňského inspektorátu. Min. nařízení č. 55/1910 ř. z. se zrušuje.

V Praze dne 23. června 1934.

Předseda vlády: Malypetr v. r.

Ministr veřejných prací: Dr. Czech v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP