Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1934.
III. volební období. 10. zasedání.
2517.
Interpelace:
I. 'posl. J. Svobody, Krosnáře a soudruhů min. vnitra o stralivém reimu ve věznici policejního ředitelství v Praze, patné a nedostatečné stravě, nehygienickém zařízení a patném nakládání s uvězněnými,
II. posl. Vallo, Steinera, Töröka a soudruhů min.. pot a telegrafov a min. vnútra pre zabavenie baliku legálnych letákov potovým. úradom v Dobine,
III. posl. Hokkyho a druhov vládě o zaradzovaní věcných nákladov kol do rozpočtu obce,
IV. posl. Hokkyho a druhov vládě o ponechaní finančného riaditelstva a 'krajského súdu v Berehove,
V. posl. Hlinku, Rázusa a druhov min. pot a telegrafov pre slovenský rozhlas,
2517/1.
Interpelace
poslanců J. Svobody, Krosnáře a soudruhů
ministru vnitra
o stralivém reimu ve věznici policejního řiditelství v Praze, patné a nedostatečné stravě, nehygienickém zařízeni a patném nakládání s uvězněnými.
'Poukázali jsme ji několikrát na stralivý reim ve věznici (praského. policejního řiditelství v Bartolomějské ulici 4., avak náprava se nestala, ba naopak reim zacházení s uvězněnými, nehygienické a lidskému zdraví nebezpečné zařízení a téměř nestravitelná strava se v poslední době jetě zhorily. Lidé, kteří ztrávili třeba jen několik dní na. pověstné »čtyrce«, s hrůzou vyprávějí o tamních poměrech.
Vězňům není dovoleno vzít si s sebou svůj ručník ani mýdlo, přesto, e policejní správa věz-
nice tyto k hygieně nezbytné věci sama vůbec nedodá. Tím se stává, e uvězněni i kdy se umyji, nemají se do čeho utřít, jednotlivé cely jsou stralivě zapiněné, take jsou přímo zamořeny těnicemi a vemi, které stávají se pak pekelnými mukami uvězněných. Cely jsou vytápěny pouze jednou za celých 24 hodin a to od 9-11 hodin večer.
Strava podávaná z vězeňské kuchyně je tak připravena, e i ti vězňové, kteří jsou z domova zvyklí na nejprostí stravu, t. j. jen na hrnek kávy a trochu brambor, nemohou stráviti podávanou jim směs, označenou za stravu. Větinou jest to t. zv. »óle«, t. j. hrách a kroupy, ale neslané, nemastné a. připálené, take větina uvězněných onemocni na aludek. Ranní káva je veobecně nazývána policejním tajemstvím, poněvad se podobá vemu jinému jen ne kávě. Zpravidla bývá studená, stejně jako polévka. Na celý den obdrí vězeň pouze osminu bochníčku chleba.
S vězni se jedná neobyčejně sprostě, nadává se jim, jsou sprostě okřikováni atd. Jestlie by si některý z nich el stěovat, pak se s ním nakládá jetě hůře ne před tím. Sprostě se jedná také i s těmi, kteří přijdou navtíviti své známě nebo příbuzné, uvězněné na »čtyrce«.
O stralivých hygienických poměrech svědčí i to, e jsou Tlučeni spáti i po dvou na jednom lůka, přes to, e ve třetím patře jsou cely prázdné. Lékařská péče téměř vůbec neexistuje a ani nově nastoupiví vězňově nejsou lékařsky prohlédnuti. To, jako i okolnost, e několik osob spí vedle sebe au lůku, má za následek, e tato věznice stává se semenitěm různých infekčních nemoci. O poměrech na »čtyrce« svědčí i to, e v jedné cele za dne bylo umístěno a 25 osob, jak tomu bylo na př. v době od 25. února do 3. března.
Vězňové mohou si sami přikupovat ze svých peněz (podávaná strava zdaleka nestačí, o čem je policejní řiditelství dobře informováno), ale pouze ti, kteří na to mají, poněvad při nákupu jsou vězňové stralivě okrádáni. Donáené jídlo se jim dodává za tak lichvářské ceny, e prostý dělník, a nato nezaměstnaný, nemůe si nic koupiti. Tak na př. obyčejná polévka stojí 2. - Kč, jedna třetina litru mléka 2. - Kč (t. j. jeden litr za 6. - Kč!), oběd nebo večeře za 8 nebo 12 Kč, desítku sportek za 3. - Kč atd. O reimu svědčí, e vězňové nemohou si na př. zorky vůbec koupiti, poněvad ty nezaručuji takový výdělek. Při tom se vězňům vyhroovalo, e jakmile prozradí někomu, e jsou tak okrádáni, nebude se jim pak vůbec nic povolovati, nebudou jim donáeny ani cigarety, ani mléko a jiné jídlo, take budou o hladu a bez kuřiva.
Tyto stralivé poměry ve věznici praského policejního ředitelství volají po okamité nápravě a potrestání vinníků.
Ptáme se pana ministra:
1. Je pan ministr ochoten okamitě dáti vyetřiti stralivé poměry na policejní »čtyrce« a postarati se o nápravu?
2. Je pan ministr ochoten postarati se, aby s vězni bylo sluně a lidsky zacházeno, aby nebyli ohroováni na zdraví a aby byla zachovávána vechna hygienická opatření pro ochranu zdraví uvězněných?
3. Je pan ministr ochoten postarati se, aby vězňům dostalo se snesitelné a dostačující stravy a aby bylo zamezeno jejich vykořisování a okrádání?
4. Je pan ministr ochoten učiniti opatření, aby tato interpelace nezpůsobila splnění hrozby vězňům, t. j. aby poukázáním na tyto stralivé poměry a na okrádání vězňů nebyla jejich situace jetě více zhorena?
5. Je pan ministr ochoten postarati se o potrestáni vinníků těchto nesnesitelných poměrů?
V Praze dne 10. března 1934.
J. Svoboda, Krosnář,
Bitek. Novotný, K. Procházka, Zápotocký, Kopecký, Höhnel, liwka, tětka, Tyll, Juran, Dvořák, Kubač, Vallo, Babel, Hodinová-Spurná, Čiinská, Russ, Kliment, Steiner, Török, tourač.
2517/II.
Interpelácia
poslancov Vallo, Steinera, Töröka a súdruhov
na ministra pot a telegrafov a ministra vnútra
pre zabavenie balíku legálnych letákov potovým úradom v Dobine.
Dňa 12. februára 1934 podal odborový tajemnik tefan Kuík u potového úradu v Handlovej balík letákov, adresovaný na meno tefan Záhoranský v Dobine.
Poukáka na balik bola adresátovi dodaná 13. februára, adresát tuto podpísal a odevzdal na potovém úrade, iadal vydanie balíku. Na to mu bolo prehlásené prednostom poty v Dobine, e balik obsahuje letáky a on odpovedal, e ich nevydá, ale posilá balík na riaditežstvo pot do Bratislavy.
Odesílatel balik reklamoval. Na jeho reklamáciu bolo odpovídané potovou správou v Dobine, e balik bol adresátovi dodaný. Na dôkaz bol pripojený potovou správou v Dobine dodací lístok, podpísaný adresátom.
Teraz vyetruje četnická stanica v Handlovej. kdo letáky odeslal, trebárs jako odesilatel bola uvedená riadna adresa. Balik vzdor intervenciám nebol do dneného dňa vydaný.
Pýtáme sa pána ministra pot a telegrafov:
1. Má právo zabavova potový úrad zásilku, obsahujúcu legálne veci?
2. Jakým právom je vyetrovaný odesílatel?
3. Je pán minister pot a telegrafov ochotný okamite zakroči v této veci a zabráni svévolnému protizákonnému postupu prednostu potového úradu v Dobine?
4. Jaká opatrenie spraví pán minister vnútra, aby četnictvo neoprávnene vyetrovalo a habalo veci, ktoré sú docela bezzávadné?
V Prahe, dňa 8. marca 1934.
Valia, Steiner, Török,
tetka, Dvořák, liwka, J. Svoboda, Novotný, Juráň, tourač, Tyll, Zápotocký, Čiinská, Kopecký, Krosnář, Kliment, Kubač, Höhnel, K. Procházka, Babel, Hodinová-Spurná, Russ, Bílek.
2517/III (překlad).
Interpelácia
poslanca Hokkyho a druhov vláde
o zaradzovaní vecných nákladov kôl do rozpočtu obce.
Vysoko váený pane predseda vlády!
Po dlhý rad rokov sa dialo, e na nátlak nadriadených úradov, ba i z ich dotrútenia, boly vecné náklady kôl zaradzované do rozpočtov obcí. Tým nadriadené úrady v Podkarpatskej Rusi pôsobily aké kody obciam, ktoré u beztoho sú zadĺené. Treba to posudzova tým vánejie, lebo mestá a obce priamo utápajú sa v bremenách, dlobách a daňových prirákach v miere nikdy nevídanej. A vetky protesty, odvolania obcí boly márne.
e protesty zastupitežských sborov sú oprávnené a e nadriadené úrady neznajú zákonov, to je dokázané rozhodnutím najvyieho správneho súdu čís. 16. 293/33.
Obec Vežké Berezné protestovala proti tomu, aby vecné náklady tátnej koly v sume 12. 000 Kč boly pojaté do rozpočtu obce a v poslednej intancii podala prostredníctvom advokáta dra Ladislava Budayho sanos proti rozhodnutiu zemského výboru uhorodského k najvyiemu správnemu súdu, ktorý sanos pripustil, vyslovujúc, e zaradenie horejej sumy do rozpočtu pod týmto titulom je nezákonné.
Čas tohoto rozhodnutia, jednajúca o skutkovej podstate, je nadmieru zaujímavá a posviecuje na to, e zaradenie takejto sumy do rozpočtu ani úrad sám nepokladá za zákonité, len pre obec účelné a prospené, avak bude záhodno doslovne to citova, lebo to dokazuje bez pochyby, ako žahkomysežne uvažujú zbytočné a nezákonné bremená ma obce práve tie dozorčie úrady, ktoré by malý povinnos tieto výdavky mierni.
Čas rozhodnutia najvyieho správneho súdu, ktorá kontatuje skutok,, povedá, e »predmetom posudku najv. správ, súdu môe by len to, e poloka 12. 000 Kč na reijné náklady tátnych žudových kôl nie preto bola do obecného rozpočtu pojatá, ako keby obec bola k tomu zaviazaná na základe nejakej smluvy, ale preto, lebo ide o poloku, ktorá je pre obec účelná a . prospená, « čo odôvodňuje tým, e ministerstvo kolstva a národnej osvety tam. kde obec neuhradzuje v celku alebo z časti vecné náklady spojené s udrovaním tátnych kôl, - pokiaž takého koly nie sú povahy meninovej, - takéto tátne koly zruuje, a potom je obec povinná snáa vetky bremená obecnej koly.
»Predpis zákona vak nedáva úradu právo zaradzova nejakú poloku do rozpočtu preto, lebo je ona účelná, a aby obec túto sumu v roz-
počtovom roku uhradila, « odpovedá na predchodzie správny súd.
A nenaiel sa úrad, ktorý by sa bol oprel proti tomuto nezákonnému vyrubeniu a ktorý by bol priamo odoprel zaradenie tejto poloky do obecného rozpočtu. Ba naopak, určite môem tvrdi i dokazova, e zemský úrad v Podkarpatskej Rusi vydal priame pokyny notárom, e pokiaž by obecné zastupitežské sbory odopieraly zaradzova tieto poloky do rozpočtu, aby podávali proti tomu svoje odvolania a kadým pádom odvolali sa proti usneseniu zastupitežského sboru. Obce tedy zrejme podliehajúc násiliu zaradzovaly tie aké bremená do rozpočtov.
Keďe vak podža starých uhorských zákonov treba na vecné náklady kôl poui 5% priamych daní, ide tu o dvojité zdanenie, ktoré ete eklatantnejie dokazuje, ako neleí na srdci správnym úradom hmotné zaaenie obcí, keďe finančné úrady pre neodvádzanie daňových priráok uviedly nae obce do najvánejej hmotnej situácie.
Táem sa tedy s úctou pána predsedu vlády:
1. Či ste ochotný súrne zakroči, aby správne a kolské úrady nedonucovaly naďalej obce zaradzova tieto aké bremená do obecných rozpočtov, a kde sa u tak stalo, aby to ihneď daly vymaza.
2. Či ste ochotný čo najsúrnejie zakroči, aby boly obciam nahradené, sumy ktoré po niekožko rokov boly do obecných rozpočtov pod týmto titulom zaradzované, keďe ich zaradenie a uhradenie bolo vynútené a nezákonné?
V Prahe, v marci 1934.
Hokky,
dr. Jabloniczky, Nitsch, dr. Holota, Oehlinger,
Bobek, Scharnagl, Fritscher, Kunz, dr. Petersika.
Greii, Eckert. dr. Luschka, dr. Mayr-Harting.
Krumpe, Szentiványi, Dobránsky, Fedor,
dr. Szüllo, dr. Törköly. Zajíček.
2517/IV (překlad).
Interpelácia
poslanca Hokkyho a druhov vláde
o ponechaní finančného riaditežstva a krajského súdu v Berehove.
Vysokováená ministerská rada!
Berehovo bolo pred prevratom ivé a rozkvietajúce mesto, s krásnymi a bohatými vinohrady, s výnosným zemedelstvom, čulím malopriemyslom, kaolínovými doly, tehelnami, kola-
mi a s celou armádou úradníkov. Jeho rozkvet je vysvetlitežný navzájomnou výmenou tovarov dolných zemi a lesných krajov hornatých; boly to hlavne drevo, víno a obilniny.
Z jeho úradov vynikaly zvlate finančné riaditežstvo a krajský súd. Pre obidva úrady dalo mesto vystava s vežkými obeami mohutne budovy. Berehovo malo u od starodávna rozsiahle okolie, ktorého obyvatežstvo gravitovalo k mestu s hžadiska obchodného a frekvenčného a to tie odôvodňovalo zriadenie výuvedených úradov. V poslednej dobe víno s vinohradov sotva uhradzuje náklady práce a nevynáa ani sumy na dane, bremená sociálne a úroky, práve tak ako zemedelstvo. Malý priemysel upadol do tej miery, ako keby preíval svoje posledné hodiny. Kaolínové bane zanikly a o tehelniach mono tvrdi takmer totie.
A práve v tejto terajej zchátralej situácii by boly tu úrady na mieste, aby aspoň trochu nahradily zaniklú frekvenciu. Jak finančné riaditežstvo tak i krajský súd pôsobí vežkú frekvenciu. K tomu prídavkom prichádza postupné prekladanie husárskeho pluku č. 10 do Mukačeva.
Avak tieto dve intitúcie priahovaly do mesta tie obyvatežstvo značného územia, a títo obyvatelia ocítajú sa dnes v situácii, e nebudú ma ani na útraty cesty do Chustu alebo Uhorodu a budú muse túto vežkú cestu podnika peky v dadi, snehu, blate a mraze. V prvom prípade musí obyvatežstvo putova 60 km, v druhom najmenej 80-90 km, bude-li sa chce dosta peky do Chustu alebo Uhorodu.
S úctou táem sa preto vysokováenej ministerskej rady:
Či je ochotná súrne zakroči, aby finančné riaditežstvo bolo ponechané v Berehove, a to tým väčmi, lebo to umoňuje tie zákon o reorganizácii finančných úradov. Avak činí to potrebným tie finančná sluba niekožko blízkych okresov, ďalej vyadujú si toho tie topografické a hospodárske dôvody ako aj budovy tam zriadené.
či je ochotná rovnako tak zakroči, aby tam bol ponechaný i krajský súd. lebo i v zemiach historických majú tieto úrady to isté idlo, a tedy mono právom sa obáva, e budú zároveň preloené. Ponechanie okresného súdu činia iaducným tie isté dôvody, aké som u vyie uviedol. Tuná je súd umiestený v monumentálnej budove, v ktorej by mohol sídli trebárs vrchný súd Podkarpatskej Rusi, keby takého bolo.
Ich dosavádne ponechanie je tým iaducnejie. lebo vysahovaním jazdeckého pluku a tátnej policie bolo by umŕtvené kedysi kvetúce mesto Berehovo.
V Prahe, v mesiaci marci 1934.
Hokky,
dr. Törköly, dr. Jabloniczky, Dobránsky, Fedor, Szentiványi, Eckert, Oehlinger, dr. Mayr-Harting, dr. Luschka, Scharnagl, Kunz, Bobek, Fritscher, Zajíček, Krumpe, dr. Petersilka, Greif, Stenzl, dr. Holota, dr. Szüllö, Nitsch.
2517/V.
Interpelácia
poslancov A. Hlinku, M. Rázusa a druhov
ministrovi pot a telegrafov pre slovenský rozhlas.
Dňa 15. I. 1934 podla lucernskej dohody medzinárodnej rozhlasovej Únie preladené boly nae rozhlasové stanice. Tak Koice z vlny 293 m. prely na vlnu 269. 5 m. do bezprostrednej blízkosti vlny maďarskej stanice v Nireďháze, pracujúcej trojnásobnou kapacitou na vlne 267 m. Nireďháza mala dža medzinárodnej dohody prejs na vlnu 209 m., no neučinila tak, iste so zrejmou tendenciou znemoni počúvanie Koíc na Východnom Slovensku a Podkarpatskej Rusi. Tento stav je pre nás vežmi nebezpečný, lebo okrem bezprostrednej blízkosti Koíc slovenská verejnos tento rozhlas vôbec nemôe počúva. Pre Nireďházu nemono Koice vyladi ani na najselektívnejích prijímačoch.
Z príčin tátnopolitických je to stav poválivý. Celá oblas Východného Slovenska v pravom slova smysle nútená je takto počúva programy maďarských vysielačiek, ktoré svojím tendenčným zpravodajstvom podlamujú v občanoch vieru v trvácnos Československej republiky.
Maďarská vysielacie stanica a stanice vôbec sú technický proti slovenským staniciam vyzbrojené prvotriedne. Slovenské stanice reprezentujú 15 kw. (české stanice 186 kw. ) a stanice v Maďarsku tie vye 150 kw. Z nich budapetský vežkovysielač trieska denne energiou 120 kw., rozirujúc maďarskú kultúru, maďarské rafinovane tylizované spravodajstvo atp. Teritoriálne je Slovensko rozhlasové utopené v tejto záplave maďarskej vysielacej energie. Bratislavu má priemerný prijímač poču azda riadne v okruhu Nového Mesta nad Váhom. Stredné Slovensko je v drapoch rozhlasu maďarského. Východné Slovensko má svoju stanicu koickú, ktorá je so svojimi 2. 5 kw. ako zrnko piesku proti sile vysielačov maďarských.
A ako sa napráva? Chodia sem vymeriava, poslucháčom sžubuje sa náprava deň so dňa so strany ministerstva pot a váneho nedeje sa nič. Slovenský rozhlas má tieto nedostatky: slabé vysielacie stanice, ich nemotorné teritoriálne umiestnenie, slabý slovenský program. Stredné Slovensko je bez rozhlasu, kým v Prahe luxusne figuruje stanica stranická (ako druhá).
Pýtanie sa pána ministra:
Či vie o tomto nemonom stave slovenského rozhlasu, a či je ochotný postara sa o toto:
Okamite zosili koickú stanicu aspoň na 20 kw. Prideli koickej stanici niektorú inú vlnu
(moravsko-ostravskú, alebo stranícku, aby ju materská stanica z Nireďházy neumlčovala?
Vybudova konečne skutočný slovenský rozhlas t. j. poslovenči ho rečou i duchom?
Postavi na Strednom Slovensku čo najskôr silnú vysielaciu stanicu a to nielen nejakú reléstanicu bez vlastného programu, ale s umeleckým túdiom?
Zmeni pre stredoslovenskú stanicu pôvodne propovanú vlnu 750 m. na niektorú vlnu inú (na pr. Stranice), lebo 750 m. na dnených aparátoch vôbec nemono zachyti?
V Prahe, dňa 6. marca 1934.
Hlinka, Rázus,
Čurík, Darihel, dr. Fritz, dr. Gaík, Grebáč-Orlov, dr. Labaj, Galovič, dr. Mederlý, Mojto, Onderčo, dr. Polyák, dr. Pruinský, dr. Ravasz, Sivák, Sluný, Suroviak, alát, dr, Tiso, Najman, Lika. Jiráček, Kejmar, Hýbner.
Původní znení ad 2517/III
Interpelláció
Beadják Hokky Károly képviselö és társai
az. összkormányhoz
az iskolák dologi kladásatnak a községi költségvetésbe való félvétele tárgyában.
Mélyen tisztelt Miniszterelnök Url
Évek hosszu sora óta történt, bogy A felettes hatóságok nyomásira, sőt kénysceritéstre felvették a községek költségvetéseibe az Iskolák dologi kiadásait. Ezzel a felettes hatóságok Ruszinszkóban - az amúgy is eladósodott községeknek - súlyos károkat okoztak. Ez annál sulyosbban bírálandó el, meri a ruszinszkói községek és városok sohasem ismert mértékben valósaggal fuldokolnak a terhekben, adósigokban és pótadótóban. A községek minden tütakozása, fellebbezése hiábavaló volt.
A képviselötestületek tiltakozásának jogosságát s a felettes hatóságok törvény nem ismerésének kétségtelen igazolását bizonyítja a Légf. Közig. Bíróság 16. 293/33 sz. döntése.
Nagyberezna község az állami iskolája dologi kiadásának 12. 000 Ki összegnek, a község költségvetésébe való felvétele ellen tiltakozott, s végsöfokon Dr. Buday László ügyvéd utján panaszt nyújtott be az ungvári "országos választmány döntése ellen a Legf. Közigazgatási Bírósághoz, amely a. panasznak helyt adott; törvénytelennek mondván ki ily cimen a fenti összegnek a költségvetésbe való felvételét.
E döntésnek ténymegállapito része felettébb érdekes és rávilágít ama, hogy a kérdéses összegnek a beállítását. maga a hatóság sem mondja törvényesnek, csak a községre nézve célirányosnak és eredményesnek, de érdemes szószerint ideírni, mert kétségtelenül igazolja, hogy mily könnyelműen rónak a községekre - épp azok a felügyeleti hatóságok, amelyeknek kötelessége volna a kiadásokat mérsékelni - felesleges es törvénytelen terheket.
A Legf. Közigazgatási Biróság, elbirálásának tárgya csak AZ lehet mondja a döntés ténymegállapitó része, »hogy az állami népiskolák rezsi kiadásának 12. 000 koronás tétele nem azért lett besorozva a községi költségvetésbe, mintha a község valamilyen szerződés alapján erre kötelezve lenne, hanem azért, mert olyan lételről van szó, mely a községre nézve célirányos és eredményes, « amit azzal indokol, hogy az iskolaügyi minisztérium ott, ahol a község nem fedezi egészben vagy részben az állami iskolák fenntartásával járó dologi kiadásokat, mely iskolák nem kisebbségi jellegüek, - feloszlatja az ilyen állami iskolákat és a közseg köteles viselni a községi iskola összes terheit..
»Törvényes előírás azonban mén ad jogot a hatóságnak ahhoz, hogy a költségvetésbe valamilyen tételt besorozanak azért, mert az célszerű, hogy a község; az illető összeget a költségvetési évben kifizesse, « - Telel az előbbire a közigazgatási biróság.
És nem akadt hatóság, amely a törvénytelen kivetésnek ellene szegüljön és annak a községi költségvetésbe való felvételét egyenesen megtagadta volna. Sőt ellenkezőleg, határozottan állíthatón es bizonyítani tudom, hogy a awnsky uřad pro Podk. Rus egyenes utasítást adott a jegyzőknek, hogy amennyiben a községi képviselőtestületek ér összegek felvételet megtagadnák, az elleti fellebbezéseiket Jelentsék be, s minden esetben fellebbezzék meg a képviselötestületek határozatát. A községek lehat nyilvánvalón az erőszaknak engedve állitották be e súlyos összegeket a költségvetésbe.
Miután pedig a régi magyar törvénynek érteimében az, egyenes adáf. 5% fordítandó u iskolák dologi kiadásaira, itt kettős megadóztatás volt, amely még eklatánsabban 'bizonyítja, mannyire nem szívügyük a közigazgatási hatóságandoiak a községek anyagi Megteíbeltetése akkor, anúkar a pótadók be nem szolgáttatása miatt a pénzügyi hatóságok a legsúlyosabb anyagi helyzetbe jnttaitták községeinket
Tisztelettel kérdem ezek után a Miniszterelnök Urat:
1. Hajlandó-e sürgősen intézkedni, hogy a közigazgatási és tanügyi hatóságok tovább ne kényszerítsék e súlyos megterheltetést a községek költségvetésébe fölvétetni, s ahol ez megtörtént, azonnal töröljék?
2. Hajlandó-e az iránt a legsürgősebben intézkedni, hogy több éven át a községek költségvetésébe ily cimen felvett összegek - miután
azok beállitása és kifizetése kényszerű és törvénytelen volt - a községeknek visszatérittessenek?
Praha, 1934. március hó.
Hokky,
dr. Jabloniczky, Nitsch, dr. Holota, Oehlinger,
Böbék, Scharnagl, Fritscher, Kunz, dr. Petersilka,
Greif, Eckert, dr. Luschka, dr. Mayr-Harting,
Krumpe, Szentiványi, Dobránsky, Fedor,
dr. Szüllö, dr. Törköly, Zajiček.
Původní znění ad 2517/IV.
interpelláció
Beadják Hokky Károly képviselő és társai
a minisztertanácshoz
a beregszászi pénzügyigazgatóság és a
beregszási kerületi biróság meghagyása
tárgyában.
Mélyen tisztelt Minisztertanács!
Beregszász a prevrat előtt eleven virágzó város volt, szép s gazdagon termő szőlőhegyekkel, jövedelmező mezőgazdasággal, élénk kisiparral, kaolin bányákkal, téglagyárakkal, iskolák és hivatalok seregével. Indokolttá és érthetővé tette felvirágzását az alföld és hegyes erdösvidék áruinak kölcsönös kicserélődése, főleg a fa, bor és gabonanemüeké.
Hivatalai közül föleg a pénzügyigazgatóság és kerületi biróság váltak ki. Mindkettö részére nagy Áldozattal hatalmas épületeket emeltetett a véres. Beregszásznak már régidök óta nagy vidéke volt, amelynek lakossága kereskedelmi s forgahni szempontból e város felé gravitált s ez is indokolttá tette fentebb megjelölt "hivatalok felállitását is. Utóbbi idöben a szöllöhegyek termése alig fedezi a munkáltatást s nem hozza meg az adók, szociális terhek, kamatok fizetéséhez szükséges összegeket, a mezögazdaság hasonlóképen. A kis ipar annyira lehanyatlott,
mintha végóráit élné. A kaolinbányák és téglagyárak közül az elsők megszűntek, az utóbbiakról szintén csaknem ugyanaz mondható.
Épp a jelenlegi lerongyolt állapotban volna helye a hivataloknak, hogy némileg pótolják az egyébként elmaradt forgalmat. Ugy a pénzügyigazgatóság, mint a törvényszék nagy forgalmat teremt. Ráadásul még a 10. huszárezred fokozatos átvitele Munkácsra - szakadatlanul folyik.
De e két intézmény egy jókora terület lakosságát is vonzotta e városba, akik ma oly helyzetben vannak, hogy nem lesz annyi költségük, hogy Husztra vagy Ungvárra utazzanak, s gyalog lesznek kénytelenek esőbe, hóba, sárba, fagyba a nagy utat megtenni. Az elsö esetben 60, a másodikban legalább 80-90 km. távolságot kell a lakosságnak megjárnia, ha gyalog Husztra vagy Ungvárra lesznek kénytelenek menni.
Tisztelettel kérdem ezek után a mélyen tisztelt Minisztertanácsot;
hajlandó-e sürgősen intézkedni, hogy a pénzügyigazgatóság Beregszászon meghagyassék, annál inkább, mert erre a pénzügyi hatóságok átszervezéséröl szóló törvény módot is ad. De szükségessé teszi ezt több közelesö járás pénzügyi ellátásának kérdése, továbbá topográfiai és gazdasági okok is, valamint a rendelkezésre álló épület is,
hajlandó-e ugyanakkor intézkedni, hogy a kerületi biróság is otthagyassék, mert ezek és a kerületi biróságok székhelye a történelmi országokban is összeesik, s igy egyidöben való elvitelétől jogosan lehet félni. Ugyanazok az okok teszik kivánatossá a kerületi biróság meghagyását, amelyeket fentebb felsoroltam. Itt oly monumentális épületben van elhelyezve a biróság, amely akár a ruszinszkói felsöbiróságot - ha ilyen volna - befogadhatná.
Annál kivánatosabb meghagyásuk, mert a lovasezred és államrendörség elvitelével halott várossá válnék a hajdan virágzó Beregszász.
Praha, 1934. március hó.
Hokky,
dr. Törköly, dr. Jabloniczky, Dobránsky, Fedor, Szentíványi, Eckert, Oehlinger, dr. Mayr-Harting, dr. Luschka, Scharnagl, Kunz, Bobek, Fritscher, Zajiček, Krumpe, dr. Petersilka, Greif, Stenzl, dr. Holota, dr. Szüllö. Nitsch.