Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1933.

III. volební období.

9. zasedání.

2439. Vládní návrh.

Zákon

ze dne......

o prodeji zboží za jednotné ceny.

Národní shromáždění republiky československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

(1) Prodejny, v nichž se nabízí a prodává zboží několika druhů, které podle obchodních zvyklostí k sobě nepatří, nebo druhů, které osobou výrobce spolu nesouvisejí, a to výlučně nebo převážně v jedné nebo několika pevných cenových stupnicích po způsobu t. zv. obchodů s jednotnými cenami, smějí býti od 1. prosince 1933 zřizovány jen na zvláštní povolení. Povolení uděluje zemský úřad v mezích směrnic vydaných ministerstvem průmyslu, obchodu a živností v dohodě s ministerstvem sociální péče.

(2) Po dobu dvou let od účinnosti zákona nebuďtež povolení podle odstavce l udělována.

(3) Provoz prodejen podle odstavce l, které byly zřízeny po 30. listopadu 1933 do dne účinnosti tohoto zákona, se zakazuje.

§ 2.

(1) Prodejny podle § l, odst. l zřízené před 1. prosincem 1933 nesmějí býti rozšiřovány ani co do druhů zboží ani co do počtu místností, ani do jiné obce překládány a nesmějí býti zřizovány závody vedlejší.

(2) Provozování živnosti hostinské a výčepní se v těchto prodejnách zakazuje a to i v těch případech, kdy byla koncese udělena

před 1. prosincem 1933. Udělené koncese zanikají.

§ 3.

žádný podnik nesmí ve firmě, ve vnějším označení závodu, na ohlášeních v prodejních místnostech nebo mimo ně, na obchodních papírech a ve sděleních určených pro větší okruh osob užívati označení "obchod s jednotnými cenami", "jednotkový prodej", nebo jiných podobných označení poukazujících na zvláštní způsob sestavení cen uvedený v § l, odst. 1.

§ 4.

Jestliže při prodeji podle § l, odst. l se nabízí a prodává zboží v jiných než v obchodě obvyklých jednotkách množství, míry nebo váhy, neb jakostech, jest tuto okolnost zevně na zboží nebo na jeho obalech zřetelně vyznačiti.

§ 5.

(1) Při povolování prodejen zmíněných v § l mohou býti uloženy podmínky s hlediska policie bezpečnostní, požární, zdravotní a dopravní.

, (2) Jestliže by při provozu prodejen, zmíněných v § l, nastaly závady se stanoviska policie bezpečnostní, požární, zdravotní neb dopravní, může okresní úřad naříditi potřebná opatření, jimiž by závady ty byly zmenšeny na nejmenší míru, aniž by však těmito opatřeními byla ohrožena existence dotyčné prodejny.

(3) Prodejny podle § l podrobeny jsou živnostensko-policejní úpravě podle § 54 živnostenského řádu (§70 živnostenského zákona), kterou by bylo zabezpečeno dosažení účelu tohoto zákona.

§ 6.

V pochybnostech, zda jde o prodejnu ve smyslu § l, odst. l, rozhoduje zemský úřad; v řízení, které jest možno zavésti i k návrhu příslušného živnostenského společenstva (grémia) nebo provozovatele prodejny, vyslechne obchodní a živnostenskou komoru, která má svoje vyjádření sděliti ve lhůtě zemským úřadem stanovené.

§ 7.

O odvolání do rozhodnutí zemského úřadu rozhoduje ministerstvo průmyslu, obchodu a

živností v dohodě s ministerstvem sociální péče.

§ 8.

(1) Na osoby zaměstnané v prodejnách podle tohoto zákona vztahují se ustanovení platná o obchodních pomocnících, vyjímajíc osoby zaměstnané čištěním, úklidem, balením a podobnými pomocnými pracemi.

(2) O mzdách (platech) zaměstnanců v prodejnách podle tohoto zákona platí ustanovení kolektivních smluv a není-li takových, místní zvyklosti pro dotyčná odvětví a kategorie zaměstnanců. V individuelních smlouvách nesmějí býti stanoveny podmínky méně příznivé než ty, které jsou v kolektivní smlouvě nebo v místě obvyklé.

§ 9.

Působnost zákona ze dne 12. srpna 1921, č. 330 Sb. z. a n., o závodních výborech, vztahuje se obdobně na prodejny podle tohoto zákona; lhůta 1/2 roku určená v § l, odst. l uvedeného zákona počítá se od zahájení provozování prodejny.

§ 10.

Přestupky tohoto zákona nebo předpisů vydaných na základě § 5 tohoto zákona trestají se podle živnostenského řádu (zákona) a to peněžitou pokutou od 100 Kč do 5. 000 Kč. Pokuta budiž při nedobytnosti přeměněna podle míry zavinění v náhradní trest vězení v trvání nejvýše 14 dnů. Došlo-li k opětovnému překročení předpisů tohoto zákona, budiž prodejna okresním úřadem uzavřena.

§ 11.

Pokud tento zákon nestanoví jinak, platí předpisy živnostenského řádu (zákona).

§ 12.

Zákon tento nabývá účinnosti dnem vyhlášení; provedou jej ministr průmyslu, obchodu a živností a ministr sociální péče v dohodě se zúčastněnými ministry.

Důvodová zpráva.

Obchodní domy s jednotnými cenami vznikly nejdříve v Americe a podle tohoto

vzoru byly zřizovány pak obchodní domy v jiných státech, na př. v Německu, kde

vzniklo několik velkých koncernů, zabývajících se tímto způsobem prodeje.

Obchodnictvo však pociťovalo neblahý vliv těchto prodejních metod, zejména v dnešní hospodářsky těžké době a vymohlo si - nejdříve v Německu - úplný zákaz těchto obchodů s jednotnými cenami (nařízení říšského presidenta hospodářství a financí ze dne 23. prosince 1932, jež zakázalo zřizování těchto domů do 1. dubna 1934). Rovněž i v Rakousku vydán byl podobný zákaz (nařízení spolkového ministra obchodu a dopravy ze dne 12. března 1933, č. 54 B. G. Bl).

I u nás brání se obchodnictvo a živnostnictvo tomuto způsobu prodeje, ač obchodů s jednotnými cenami jest u nás dosud málo, a žádá, aby drobnému obchodu byl poskytnut čas k osvojení si prostředků a metod racionelně vedených obchodů odpovídajících změněné potřebě doby.

Výtky a stížnosti proti těmto obchodům uváděné zdůrazňují zejména, že v obchodech s jednotnými cenami prodává se zpravidla zboží sériové výroby, zboží partiové, při němž jednotná cena stanovena jest na úkor kvality. Obyvatelstvo jest tím vychováváno k odběru zboží levného, avšak méně cenného, což nikterak není na prospěch ekonomického uspokojování potřeb obyvatelstva. Tím jest ohrožena zejména také výroba kvalitnějšího zboží i obchod s tímto zbožím, což musí míti nepříznivý vliv na rozvoj výroby i obchodu v četných hospodářských oborech. Odběratel jest často zlákán ke koupi předmětů, jež by jinak ani nekoupil. Všeobecně možno říci, že výhody levných cen v těchto obchodech pro odběratele jsou jen zdánlivé.

Zřizováním těchto obchodů jsou poškozováni detailní obchodníci, kteří prodávají zboží kvalitní a nemohou cenově konkurovati s těmito obchody. Nehledíc na horší kvalitu zboží, jest pak prodej za jednotné ceny umožňován poměrně nízkou režií těchto obchodních závodů, jež nakupují zboží sériově vyráběné ve velikém množství, zaměstnávají personál nevyškolený, ponejvíce ženský, který jest špatně honorován.

Rozšíření obchodních závodů s jednotnými cenami muselo by se nepříznivě projeviti zejména na rozvoji detailních závodů obchodních, zvláště speciálních, jež by byly

touto obchodní formou zatlačovány. Také kvalifikovaný obchodní personál by byl postižen, ježto by byl ohrožen ztrátou místa a pro budoucnost byla by mu odňata možnost se osamostatniti. I velkoobchod jest dotčen touto formou obchodní, která jej z hospodářského distribučního procesu vyřazuje. Také průmyslu nepřináší žádné podstatnější hospodářské výhody.

Pokud jde o jednotlivé paragrafy, uvádí

se:

K § 1. Podrobné definice "obchodu s jednotnými cenami" nelze v tomto zákoně uváděti, ježto by stěží vystihla všechny momenty, byla proto v odst. l volena definice co nejširší, v jejímž rámci zemský úřad v případě pochybnosti v konkrétním případě rozhodne. Pojem "obchod s jednotnými cenami" je tu pojmem hospodářským značícím pouze formu provozovací.

Zákon nezamýšlí tu postihnouti t. zv. obchodní domy (Warenhaus, Magazín), kterých ostatně jest v republice velmi málo, ani t. zv. bazary, nýbrž jen právě t. zv. obchody s jednotnými cenami. Zákaz vztahuje se jen na cenový systém obvyklý v obchodech s jednotnými cenami, nikoliv však na jiný zjednodušený cenový systém, který z důvodu zjednodušení prodeje, účetnictví atd. je zaveden v některých obchodech.

Poněvadž rozhodující známkou jest tu nabízení a prodej zboží několika dle obchodních zvyklostí k sobě nepatřících druhů nebo druhů výrobou spolu nesouvisejících výlučně nebo převážně v jedné neb několika pevných cenových stupnicích, budou v praksi vznikati pochyby, zda se jedná o t. zv. obchody s jednotnými cenami a tu bude nutno rozhodovati úředně o této otázce (§ 6). Kompetence jest tu dána zemskému úřadu, který bude rozhodovati po slyšení obchodní komory, jež ovšem provede šetření u příslušných společenstev.

K § 2. Zákon hodlá tu postihnouti jakékoliv rozšiřování a to i po stránce věcné (co do druhů zboží) i po stránce místní (počet místností a pod. ).

Provozování živnosti hostinské a výčepní pak do těchto obchodních místností, jimiž prochází neustále řada návštěvníků, nepatří, ježto ani po stránce hygienické nelze potraviny, jež jsou hostům podávány, míti tak

uloženy, aby netrpěly prachem a pod., dále vznikají tu závady nepřípustné z důvodů policejních (přeplňování místností a pod. ).

K § 3. Zákaz zmíněného označování má za účel chrániti obyvatelstvo před uváděním v omyl, jako by pouze tyto obchody poskytovaly možnost nákupu levného zboží, dodržování pevných cen a pod.

K § 4. Ustanovení to jest částí živnostensko-policejní úpravy, aby obecenstvo nebylo uváděno v omyl ohledně ceny zboží, jež se obvykle prodává v jiných kvantech než v obchodě s t. zv. jednotnými cenami.

živnostensko-policejní úprava bude se pohybovati v mezích "zabezpečujících dosažení účele tohoto zákona".

K § 10. Tresty pro přestoupení tohoto

zákona neb předpisů vydaných na základě § 5 ukládány budou podle živnostenského řádu, avšak trestní sazba byla zvýšena. Při opětovném přestupku sáhnuto bylo k přísnému trestu - uzavřeni prodejny.

K § 11. Předpis tento obsahuje prováděcí klausuli, podle níž vzhledem k ustanovení § l, odst. l a § 7 bylo pojato výslovně i ministerstvo sociální péče.

K § 8. Ustanovení tato jsou povahy sociální a znamenají ochranu zaměstnaného personálu.

Kde v zákoně se mluví o prodejnách podle § l, odst. l, rozumí se jimi též ty prodejny, které mají znaky obchodů s jednotnými cenami a byly zřízeny před 1. prosincem 1933.

V Praze, dne 7. prosince 1933.

Předseda vlády: Malypetr v. r.

Ministr průmyslu, obchodu a živností: Dr Matoušek v. r.

Státní tiskárna v Praze- 4172-33.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP