Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1935.
III. volební období. 8. zasedání.
2333.
Návrh
poslanců Štětky, Kopeckého, dra Sterna a soudruhů
na vydání zákona o úsporách ve státním rozpočtu na rok 1933 ve prospěch veřejné péče o nezaměstnané.
Podepsaní navrhují:
Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:
Zákon
ze dne..............1933,
o úsporách ve státním rozpočtu na rok 1933 ve prospěch veřejné péče o nezaměstnané.
Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 1.
K úhradě nutných výloh na veřejnou péči o nezaměstnané budou od 1. července 1933 provedeny úspory ve státním rozpočtu podle tohoto zákona.
§ 2.
Od 1. července 1933 budou úplně zastaveny výdaje z těchto rozpočtových položek:
1. V kapitole 3. »Předsednictvo ministerské rady« titul l, § 4 »na fond pro nepředvídané výlohy vlády« 5, 000. 000 Kč.
2. V kapitole 4. »Ministerstvo zahraničních věcí«:
a) Titul 4, § 3 »Fond pro službu zpravodajskou a propagační« 5, 000. 000 Kč,
b) v titulu 5 »Podpory ruským a ukrajinským uprchlíkům« 1, 500. 000 Kč.
3. V kapitole 5. »Ministerstvo národní obrany«:
a) titul 2, § 21 »Střelivo a výbušiny« 35, 899. 100 Kč,
b) v titulu 3, § 33 »Francouzská vojenská misse« 465. 000 Kč.
4. V kapitole 6. »Ministerstvo vnitra«:
a) titul 2, § 3 »Policejní úřady a orgány« položka 33. »Pohotovostní výdaje« 929. 500 Kč,
b) v titulu 3 »Četnictvo« položka stravné (to je zvýšené výlohy na koncentrování četníků do stávkových oblastí a vysílání četníků na dělnické demonstrace) 7, 166. 500 Kč,
c) v titulu 3 položka »Výzbroj a střelivo« (z téhož titulu) 733. 500 Kč.
5. V kapitole 10. »Ministerstvo školství a národní osvěty« titul 13 »Kultus « 50, 446. 600 Kč.
6. V kapitole 11. »Ministerstvo zemědělstvu titul 2, § 5 »Ruská pomocná akce« 700. 000 Kč.
7. V kapitole 13. »Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností« titul 2, § 4 »Cizinecký a lázeňský ruch« 750. 000 Kč.
8. V kapitole 20. »Odpočivné a zaopatřovací platy titul 2, § 2 »Vojenské« (to je zvýšené pense rakouským generálům a vysokým důstojníkům podle zákona ze dne 20. května 1930. čís. 70 Sb. z. a n. ) 11, 000. 000 Kč.
9. V kapitole 21. »Všeobecná pokladní zpráva «:
a) titul 5, § 4 položka 3 »Příspěvky státu zvláštnímu fondu pro mírnění ztrát, povstalých z poválečných poměrů« (zákon č. 237/24 Sb. z. a n. na subvencováni bank) 25, 000. 000 Kč,
b) titul 5, § 4 položka 4 z téhož titulu »Příděl zvláštnímu fondu« (podle zákona č. 54'32 na sanaci bank) 10, 000. 000 Kč.
c) titul 5, § 5 Státní dotace, subvence a zálohy položka l Fond pro věcné potřeby ministerstva NO 157. 500. 000 Kč,
d) titul 5, § 5 Státní dotace, subvence a zálohy« položka 7. Na podporu vše-
obecně užitečných korporací« 1, 500. 000 Kč.
§3.
Od 1. července 1933 budou na polovinu zastaveny výdaje z těchto rozpočtových položek:
1. V kapitole 4. "Ministerstvo zahraničních věcí":
a) titul 4, § l »Služba zpravodajská a propagační «2, 100. 000 Kč,
b) titul 4, § 2 »Kulturní a propagační styk s cizinou« 942. 500 Kč.
2. V kapitole 20. »Odpočivné a zaopatřovací platy« titul l, § 2 »Zaopatřovací platy vojenské« 52, 122. 500 Kč.
§4.
Úspor rozpočtových docílených v § 2 a 3 v částce 368, 577. 200 Kč bude použito na podpory nezaměstnaných a stravovací akci nezaměstnaných.
§5.
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. července 1933.
Tímto dnem zrušují se všechna zákonná ustanovení jemu odporující. Provede jej celá vláda.
Odůvodnění.
Vládní strany podnikají právě v současné době nejdalekosáhlejší útoky na podpory v nezaměstnání. Vymlouvají se na to, že stát prý nemá dostatečných prostředků na vyplácení podpor v dosavadní výši. Ukazujeme tedy ve svém návrhu, odkud by bylo možno vzít peníze, aniž by podpory v nezaměstnanosti musely býti sníženy. Navrhujeme škrtnutí nebo snížení takových rozpočtových položek, které jsou naprosto nepřiměřený dnešnímu stavu anebo zbytečné, zájmu širokých vrstev škodlivé. Proto navrhujeme taková úsporná opatření a v takové výši, že napřed vylučují možnost tvrzeni, že jsou neproveditelná.
K jednotlivým úsporným škrtům anebo snížení rozpočtových položek uvádíme:
K § 2:
1. Navrhovaný škrt výdajů od 1. července tohoto roku v kapitole třetí předsednictvo ministerské rady pro tak zvaný fond na nepředvídané výdaje v rozpočtu stanovené výši 10, 000. 000 Kč-------
a proto zastavení výplaty z této položky je víc než na místě.
2. Navrhovaný škrt výdajů v kapitole 4. ministerstva zahraničních věcí, fondu pro službu zpravodajskou a propagační v rozpočtu stanovené výši 10, 000. 000 Kč --------Je proto v zájmu nejširších vrstev
pracujících, kteří jsou proti válce, aby výplata k takovýmto účelům byla okamžitě zastavena. Rovněž tak podporování ruských běženců, na které je stanovena částka 3, 000. 000 Kč v rozpočtu ministerstva zahraničí, je víc než provokační.
3. Navrhovaný škrt výdajů v kapitole 5. ministerstva N. O. v rozpočte stanovené výši 71, 899. 100 Kč-------a proto je
v zájmu pracujících, aby i tato položka byla škrtnuta. Rovněž tak vydání na francouzskou vojenskou missi, jejíž poslání není v Československu v zájmu pracujícího lidu, -------
4. Navrhované škrty v kapitole 6. ministerstva vnitra na policejní pohotovostní výdaje a četnické pohotovostní výdaje, jakož i na výzbroj v rozpočtu stanovené
přes 23 milionů Kč, -------Budou-li tyto
položky škrtnuty, nebude docházet ku krveprolití v krajích hladem a bídou zamořených, Most, Duchcov, Turia Pasika atd. a proto je v zájmu klidu a pracujícího lidu samého, aby takovéto výdaje byly okamžitě zastaveny a použity k nasycení hladových nezaměstnaných. Jsou to zvýšené výdaje vedle ohromných výdajů řádných na policejní a četnický aparát.
5. Návrh na škrtnutí výdajů v kapitole
10. ministerstva školství a národní osvěty, na tak zvaný kultus, který v rozpočtu vyžaduje nákladů 100, 893. 200 Kč. Jest to přímý výsměch bídě nezaměstnaných, kde všechny církve v Československu mají tak ohromný, do desítek miliard jdoucí majetek, že by mohly aspoň v době největší tísně státních financí dobrovolně upustit od této státní podpory a vedle toho mohly by ještě ze svého ohromného majetku vyživit několik desítek tisíců nezaměstnaných a hladových rodin. A proto je víc než nutné škrtnout z rozpočtu vůbec tuto provokační položku.
6. Navrhovaný škrt výdajů v kapitole
11. ministerstva zemědělství na tak zvanou ruskou pomocnou akci je odůvodněno tím, že českoslovenští příslušníci ze řad pracujících, kteří přinesli tak ohromné oběti ve prospěch kapitalistického státu československého a dnes mrou hlady, a
více než spravedlivé, aby tohoto obnosu bylo použito k záchraně jich před smrtí hladem.
7. Navrhovaný škrt výdajů v kapitole 13. ministerstva průmyslu, obchodu a živností na tak zvaný cizinecký a lázeňský ruch, jest odůvodněn tím více, že lázně v kapitalistickém státě neslouží k ozdravení chorých pracujících, nýbrž k pdtučnění přejedených boháčů, kteří mají tolik prostředků, že mohou tyto výdaje hraditi ze svého.
8. Navrhovaný škrt výdajů v kapitole 20., odpočivné a zaopatřovací platy, na zvýšené pense rakouských generálů a vysokých důstojníků, které byly zvýšeny podle zákona ze dne 20. května 1930 v takové výši, že vysoký vojenský pensista z doby starého Rakouska má měsíčně zrovna tolik, kolik má od státu 40 rodin nezaměstnaných dělníků, a proto úplné odbourání tohoto zvýšeného přídavku je víc než na místě a nebude ani jednoho vojenského pensisty, který by v důsledku toho trpěl nedostatek, naopak ještě bude žíti velká část z nich v blahobytu, neboť pense samy o sobě jsou víc než vysoké a rovnají se pateronásobnému platu průměrného dělníka.
9. Navrhované škrty výdajů v kapitole 21. všeobecná pokladní zpráva na sanaci bank a to dvojího druhu, na které rozpočet pamatoval 75 miliony v době, kdy banky vykazují i přes finanční krisí ohromné zisky, co naproti tomu byly jim daně sníženy o dvě třetiny. Jest proto více než nutné, když státní pokladna nemá ani na výplatu důležitých a užitečných potřeb v zájmu občanstva, aby pro hrstku finančních pirátů dával se tak ohromný obnos. Konečně výdaje na militarism, které jsou v rozpočtu přímo označeny v obnose 1. 205, 000. 000 Kč a k tomu ještě pro fond ministerstva NO
315 milionů Kč, -------Je proto více než
nutné zastavení výplaty tohoto obnosu, neboť je to nejen přáním, ale i v zájmu ohromné většiny lidu v Československu, aby výdaje na militarism byly podstatně sníženy a proto škrtnutím zvláštního fondu ministerstva NO vyhoví se ohromné většině občanů tohoto státu. Dále pak výdaje na tak zvanou podporu všeobecné
užitečných korporací, které v rozpočtu jsou zařazeny v částce 3 miliony Kč, jsou podpory fašistických střeleckých jednot a různých korporací, vybudovaných k ochraně a v zájmu majetné třídy. A proto škrtnutím tohoto obnosu--------
K §3:
Námi navrhované úspory v kapitole ministerstva zahraničí snížení na polovinu na tak zvanou zpravodajskou, propagační službu a kulturní styk s cizinou, jsou tak samozřejmé, neboť ani jeden stát snad nevydává takových obnosů na representace jako ČSR. Konečně námi na-
vrhované snížení odpočivných a zaopatřovacích platů tak zv. vojenským vysloužilcům, to je rakouským generálům a vysokým důstojníkům na polovinu, je odůvodněno tím, že zůstane těmto »pensistům« dnes po většinou za hranicemi se nalézajících, ještě tolik, kolik nedostane od státu ani 20 proletářských rodin na podpoře v nezaměstnání.
Každý pracující člověk musí uznati naprostou oprávněnost našeho návrhu, jehož splnění vyneslo by státu 368, 577. 200 Kč, takže by již tímto krokem mohly býti kryty výdaje a podpory na nezaměstnané v dosavadní výši.
Po stránce formální navrhujeme, aby tento návrh byl ihned přikázán výboru rozpočtovému a sociálně-politickému k bezodkladnému projednání ve lhůtě 24 hodin.
V Praze dne 28. června 1933.
Štětka, Kopecký, dr. Stern,
K. Procházka, Tyll, Čižinská, Kliment, Gottwald, Krosnář, Höhnel, Vallo, Juran, Zápotocký, Kuhn, Kubač, Novotný, Hrubý, Šliwka, Hodinová-Spurná, J. Soboda,
Russ, Hadek, Hruška, Babel, Dvořák.