Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1933.

lIl. volební období. 8. zasedání.

2322.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne ......... ................ 1933,

kterým se ruší úřad (ministerstvo) pro zásobování lidu a činí opatření

s tím souvislá.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

Úřad (ministerstvo) pro zásobování lidu, zřízený nařízením Národního výboru československého ze dne 5. listopadu 1918, č. 20 Sb. z. a n., se ruší.

§ 2.

(1) Ministerstvo financí dokončí likvidaci prováděnou ministerstvem pro zásobování lidu v oboru hospodářských opatření s výjimkou podpůrných akcí z roku 1932 a 1933, jejichž likvidaci ukončí ministerstvo sociální péče.

(2) Ministerstvu vnitra přikazuje se působnost, která ministerstvu pro zásobování lidu přísluší podle vládního nařízení ze dne 3. září 1920, č. 516 Sb. z. a n., o zásobování obyvatelstva a opatření důležitých podniků státních předměty potřeby, zákona ze dne 27. listopadu 1930, č. 168 Sb. z. a n., o dani z piva, zákona ze dne 15. července 1932, č. 123 Sb. z. a n., o spotřební dani z droždí, zákona ze dne 10. dubna 1930. č. 46 Sb. z. a n., o výrobě chleba, jehož účinnost byla obnovena zákonem ze dne 6. prosince 1932, č. 181 Sb. z. a n., a podle zákona ze dne 10. dubna 1930, č. 47 Sb. z. a n., o odběru některých druhů zboží veřejnými úřady, podniky, ústavy a zaříze-

ními, jehož účinnost byla obnovena zákonem ze dne 1. července 1932, č. 115 Sb. z. a n., dále působnost v oboru opatření obyvatelstva předměty potřeby vůbec, a to i v mimořádných poměrech, a ve věcech přiměřenosti cen při stihání lichvy a jiných nedovolených způsobů obchodování, jakož i zákroků jimi podmíněných. V oboru působnosti podle zákona č. 168/1930 Sb. z. a n. vydá ministerstvo vnitra svá rozhodnutí též po dohodě s ministerstvem sociální péče.

(3) Ministerstvu veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy přikazuje se působnost ministerstva pro zásobování lidu ve věcech potravinových náhražek podle vládního nařízení ze dne 7. května 1920, č. 377 Sb. z. a n., ve znění vládního nařízení ze dne 9. prosince 1920, č. 640 Sb. z. a n. Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy v oboru této působnosti vydá svá rozhodnutí po dohodě s ministerstvy průmyslu, obchodu a živností, sociální péče, vnitra a zemědělství.

(4) Ministerstvu sociální péče přikazuje se ostatní působnost příslušející ministerstvu pro zásobování lidu podle platných zvláštních předpisů ve věcech spotřebitelských, zejména

i podle zákona ze dne 7. června 1932, č. 86 Sb. z. a n., jímž se mění některá ustanovení o dani z lihu a upravuje hospodaření s lihem, zákona ze dne 24. června 1932, č. 105 Sb. z. a n., o zřizování provozoven na výrobu cukru z řepy, vládního nařízení ze dne 10. června 1933, č. 96 Sb. z. a n., o úpravě celního sazebníku, a vládního nařízení ze dne 23. června 1933, č. 104 Sb. z. a n., o celních přirážkách k celním sazbám na některé druhy obilí, dále působnost v oboru ochrany spotřebitelů vůbec.

(5) Ustanovení předchozích odstavců nedotýkají se součinnosti jiných ministerstev, pokud jim ve věcech, u nichž se v těchto odstavcích upravuje působnost, podle platných předpisů přísluší.

(6) Vyskytl-li by se vzhledem k ustanovením předchozích odstavců mezi ministerstvy spor o příslušnost, vymezí podrobněji příslušnost vláda nařízením.

(7) Vládní nařízení, uvedená v odstavcích

2 až 4, zachovávají i nadále povahu vládních nařízení.

§ 3.

Předsednictvu ministerské rady přikazuje se sledování národohospodářských otázek k přípravě vládních rozhodnuti.

§ 4.

Vláda určí, jak budou rozvrženy dosud nepoužité úvěrové položky kapitoly 18 "Agenda ministerstva pro zásobování lidu" státního rozpočtu k finančnímu zákonu pro rok 1933.

§ 5.

(1) Tento zákon nabývá účinnosti dnem 15. července 1933. Lze však před tímto dnem provésti opatření, kterých zákon ku včasnému provedení vyžaduje již v době předchozí.

(2) Zákon provede předseda vlády, též jako ministr pověřený řízením ministerstva pro zásobování lidu, v dohodě s ministry financí, sociální péče, vnitra, veřejného zdravotníctví a tělesné výchovy, průmyslu, obchodu a živností a zemědělství.

Důvodová zpráva.

Mimořádně obtížná hospodářská situace vede vládu k tomu, aby se rozhodla k úsporným opatřením ve veřejné správě i v té formě, že úřady a zařízení, jichž samostatná existence není nezbytně nutná, budou postupně rušeny a jejich působnost bude podle potřeby přenesena na jiné úřady.

Jestliže první krok v tomto směru činí vláda návrhem na zrušení ministerstva pro zásobování lidu, je to proto, že návrh na likvidaci tohoto ministerstva jako samostatného ústředního úřadu (ministerstva) byl již v roce 1922 předložen vládou zákonodárným sborům a též později v roce 1926 opět meziministerský projednáván. K ústavnímu vyřízení návrhu v uvedených letech nedošlo jednak proto, že zatím vzešly pochybnosti, zda likvidace mimořádných poválečných hospodářských opatření pokročila na tolik, aby mohla býti bez překážek skončena jiným orgánem, jednak proto, že hospodářské poměry přinášely byť namnoze jen přechodně - nové úkoly do státní hospodářské politiky, jichž obstarávání nemohlo býti za dané situace svěřeno jinému úřadu než ministerstvu pro zásobování lidu.

V přítomné době není tu podle přesvědčení vlády žádné významnější překážky,

která by bránila tomu, aby ministerstvo pro zásobování lidu bylo jako samostatný ústřední úřad likvidováno a aby jeho působnost byla přenesena na jiné úřady.

K §§ l a 5.

Vláda předpokládá, že likvidace ministerstva pro zásobování lidu může býti skončena ke dni 15. července 1933, poněvadž všechna k tomu potřebná opatření bude lze provésti s největším urychlením. Bude dbáno toho, aby zrušení ministerstva nezpůsobilo žádnou poruchu v oboru správní působnosti, která bude převzata jinými úřady. Pokud jde o dotčené zaměstnance, bude jak jen možno postupováno tak, aby jejich služební postavení nebylo zhoršeno.

K §2.

Nejdůležitější obor činnosti ministerstva pro zásobování lidu, pro který bylo hlavně zřízeno, t. j. obstarávání záležitosti spojených se zásobováním obyvatelstva v mimořádných dobách poválečných, postupně v důsledku konsolidace hospodářských poměrů fakticky zanikl, takže zbývá celkem jen nevelký úkol zlikvidovati ještě některé

sporné finančně-právní případy, vzešlé z příslušných opatření. K tomu účelu stanoví se v odstavci l, že dotyčnou likvidační agendu ministerstva pro zásobování lidu dokončí ministerstvo financí. Jde tu zejména o projednám několika sporných případů z působnosti bývalého státního obilního ústavu, některých záležitostí moučné-dávky atd.

Kromě toho jsou zde však ještě některé podpůrné akce ministerstva pro zásobování lidu ze zimního období let 1932 a 1933, totiž t. zv. akce stravovací, uhelná a bramborová, pak t. zv. chlebová akce pro zemi Podkarpatoruskou. Ježto tyto akce souvisejí s podpůrnými akcemi ministerstva sociální péče a byly též za jeho přispění prováděny, svěřuje se jemu dokončení jejich likvidace.

Ministrstvu vnitra přikazuje se působnost uvedená v odstavci 2, která v podstatě převážně dříve jemu příslušela a do jeho resortu zapadá nejvhodněji nejen svou povahou, nýbrž i proto, že jsou mu služebně podřízeny příslušné provádějící nebo trestající orgány. V souvislosti s ustanovením odstavce 2 bude též přikročeno k účelnější úpravě dozorčí služby vykonávané v oboru ministerstva zásobování zvláštními orgány, t. zv. lichevními úřady, které byly původně povolány k vyšetřování případů válečné lichvy, postupně však pověřovány i jiným šetřením, jakož i kontrolou cen mléka, tuků a jiných potravin, obchodování na trzích atd. Tato agenda, která jest příbuzná agendě policejní, trestní agendě lichevní resp. dozoru na trh po stránce policejní, bude napříště - po vhodné úpravě, odpovídající skutečným potřebám přítomné doby - obstarávána v resortu-ministerstva vnitra.

Dosti rozsáhlá působnost ministerstva zásobování v oboru potravinových náhražek podle vládních nařízení č. 377 a 640/1920 Sb. z. a n. převádí se v odstavci 3 na ministerstvo veřejného zdravotnictví. Jde o působnost, která svou povahou jest nejbližší působnosti podle zákonných předpisů o potravinách vůbec. Vzhledem k ustanovením odstavce 2 má tu příslušeti součinnost ministerstvu vnitra, a poněvadž ustanovení o potravinových náhražkách byla vydána i na ochranu konsumentů po stránce hospodářské, a dotýkají se též zájmů zemědělství a obchodu, také součin-

nost ministerstvům sociální péče, zemědělství a obchodu.

Mimo součinnost uvedenou v odstavcích 2 a 3 přikazuje se ministerstvu sociální péče, a to v odstavci 4, též ostatní působnost, kterou ministerstvo pro zásobování lidu vykonává podle platných zvláštních předpisů ve věcech ochrany konsumentů. Jsou zde totiž některá právní ustanovení, která povolávají k působnosti ministerstvo pro zásobování lidu a u nichž jde zároveň o uplatňování zájmů spotřeby. Přikázání této působnosti ministerstvu sociální péče jest odůvodněno její povahou, ježto jde o věci mající v podstatě i ráz sociální. Proto se také zároveň ministerstvo sociální péče pověřuje působností v oboru ochrany spotřebitelů.

V odstavci 5 zachovává se součinnost příslušející ve věcech spadajících pod ustanovení odstavců l až 4 jiným resortům zúčastněným podle platných předpisů.

V odstavci 6 činí se opatření pro případ, že by kompetenční ustanovení § 2 osnovy v praxi vedla ke sporům dotčených ministerstev o příslušnost.

Ustanovením odstavce 7 má býti na jisto postaveno, že Vládní nařízení, uvedená v odstavcích 2 až 4, nestávají se touto citací součástí navrhovaného zákona.

K § 3.

U příležitosti rušení ministerstva pro zásobování lidu považuje vláda za nutné vyhověti naléhavému požadavku, aby zde byl orgán, který by sledoval národohospodářské problémy neodvisle od resortních zájmů a potřeb jednotlivých ministerstev, jak toho zejména vyžaduje nynější doba hospodářské krise.

Jest proto v zájmu státním nutno, aby, a osnova dává k tomu vhodnou příležitost, - byla již se zřetelem na příkaz nynějších hospodářských poměrů organisačním předpisem vytvořena základna, na které bude možno pro sledování otázek zde v úvahu přicházejících vybudovati zákonem podložené organisační opatření k zajištění a zrychlení objektivního, k zájmům a potřebám celého národního hospodářství přihlížejícího vyřizování příslušných vládních věcí. Na působnosti resortních ministerstev není ničeho měněno.

K § 4.

Vláda ustanoví, jak na jednotlivé ústřední úřady, do jichž oboru se v §§ 2

a 3 osnovy přikazuje kompetence, budou rozvrženy letošní dosud nevyčerpané rozpočtové úvěrové položky ministerstva pro zásobování lidu.

V Praze, dne 3. července 1933.

Předseda vlády

a zároveň ministr pověřený řízením ministerstva pro zásobování lidu:

Malypetr v. v.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP