Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1933.
III. volební období. 8. zasedání
2263.
Odpověď
ministra železnic na interpelaci poslance Josefa Galoviče a druhů
pro stranické zneužíváni úřední pravomoci ředitelem státních drah v Košicích
inž. Robertem Burianem (tisk 2223).
Po zevrubném vyšetření postupu ředitelství státních drah v Košicích v disciplinárních věcech v interpelaci zmíněných mohu sděliti, že jsem nenabyl přesvědčení o tom, že by tehdejší přednost a tohoto ředitelství počínal si stranicky vůči zaměstnancům stihaným disciplinárně.
Přiznávám, že na první pohled může se judikování v případech, tak jak byly postaveny v interpelaci vedle sebe, zdáti do jisté míry nedůsledné, nicméně jsem se přesvědčil, že vyřízení těchto věcí mělo svoje zvláštní věcné odůvodnění.
Oficiál Josef Moudrý, býv. správce staničního úřadu Makov a staničního úřadu Sečovce, byl disciplinárně stihán pro různá služební proviněni, jichž podstata jest v interpelaci v celku správně zachycena. Nepřesně jest pouze uveden jeho přestupek, zmíněný v prvé větě druhého odstavce interpelace. V tomto případě nebyl totiž stihán pro pokladniční schodek, který by byl sám způsobil, nýbrž proto, že opominutím předepsané kontroly zpronevěru zaměstnance jiného nezamezil. Disciplinární řízení proti němu bylo zastaveno, když v průběhu řízení se prokázalo, že předpisů neporušil. Ježto se však
provinil - ovšem způsobem méně závažným - ve směru jiném, byl mu uložen peněžitý trest pořádkový. V souvislosti s tímto případem k suspensi nedošlo.
Pozdější provinění tohoto úředníka byla rázu ovšem velmi vážného. Postupně bylo proti němu provedeno dvojí disciplinární řízení pro zpronevěru částek v interpelaci ujedených, při čemž nález vydaný v řízení prvém byl k odvolání zástupce správy zrušen, aby v novém disciplinárním řízení mohly býti sloučené projednány zpronevěry obě. Když v tomto novém řízení byl Moudrý odsouzen k disciplinárnímu trestu propuštění, vznesl na ředitelství státních drah v Košicích žádost, aby tento trest byl mu mimořádně zmírněn. Ježto způsobenou škodu v plném rozsahu nahradil, ježto i jeho chování a výkon ve službě, kterou, byv odstraněn s místa správce stanice, po zjištění schodků konal jako přidělený úředník u staničního úřadu v Humenném, ukazovaly důvodné na polepšení, jakož i proto, že pro zmírnění mluvila řada momentů sociálních a okolnosti polehčujících, pokládal přednosta ředitelství za vhodné použíti svého práva na zmírněni trestu. Rozhodl
se pro uložení trestu zmenšení služného, který v pořadí použitelných trestů byl nejbližší trestu propuštěni.
Souvislost, která se v interpelaci činí mezi tímto rozhodnutím a mezi politickou příslušností obviněného, zdá se býti bezpředmětná již proto, že podle hlášení jest Moudrý příslušníkem jiné strany než jak se uvádí v interpelaci, a tudíž má politickou příslušnost odlišnou od oné, která - podle náhledu projeveného v interpelaci - měla prý mu dopomoci k příznivějšímu posuzování.
Stejný disciplinární trest zmenšeni služného byl uložen vrchnímu oficiálu Františku Pokornému. Pro použití práva zmírňovacího nebylo podkladů a odsouzený na rozdíl od případu prvého o to ani nežádal. Proti nálezu disciplinárního sboru I. instance se neodvolal a trest jako spravedlivý přijal.
Případ vrchního oficiála Arnošta Zapfa byl co do druhu provinění sice obdobný s případem Moudrého, jeho zpronevěra byla však podstatně větší a také škoda jím způsobená, byla nahrazena pouze z části. Disciplinární sbor ředitelství státních drah v Košicích vyměřil mu stejný trest jako Moudrému, odsouzený se však proti propuštění odvolal k disciplinárnímu sboru II. instance při ministerstvu železnic; zde bylo odvolání zamítnuto a nález disciplinární v plném rozsahu potvrzen. Za těchto okolností neměl přednosta ředitelství státních drah možnosti použíti svého práva na zmírnění trestu, a to tím méně, že nález I. instance byl schválen za jeho nepřítomnosti náměstkem ředitele státních drah. Nemohly tudíž býti podnětem k odlišnosti postupu v tomto případě okolnosti prýštící z národnostní nebo politické příslušnosti disciplinovaného.
V Praze dne 11. května 1933.
Ministr železnic: Rud. Bechyně, v. r.