Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1933.

III. volební období. 8. zasedání.

223O.

Zpráva

rozpočtového výboru

o státním závěrečném účtu republiky Československé za rok 1931 (tisk 1972) spolu s účty státního bytového fondu a dávky z majetku.

Úvodem:

Nejvyšší účetní kontrolní úřad předkládá v posledních letech parlamentu státní účetní závěrky se značným urychlením. Podle ustanovení §u 10 zák. č. 175 ze dne 20. března 1919 je tento úřad povinen předložiti Národnímu shromáždění závěrečný účet nejpozději do 18 měsíců po skončení správního roku. Závěrečné účty jsou však již po několik posledních let předkládány ve lhůtě o celou polovinu kratší. Také účet za rok 1931 byl sněmovnám předložen 10 měsíců před uplynutím zákonné lhůty. Rozpočtový výbor kvituje vděčně tuto pohotovost Nejvyššího účetního kontrolního úřadu, neboť tím dostává se jeho členům velmi cenné pomůcky při projednávání státního rozpočtu.

V ohledu formálním spočívá závěrečný účet na ustálené soustavě, která má svoji oporu v citovaném zákoně. Přes to, že účet sdělán jest formou jednoduchého účetnictví kameralistického, poskytuje dokonalý přehled o způsobu i výsledcích hospodaření státního, státních fondů i podniků. V této zprávě omezuje se rozpočtový výbor jen na nejnutnější čísla ze závěrečného účtu o hospodářství státním, fondovním i podnikovém. Jednotlivosti nutno si zjistiti z obsaženého elaborátu Nejvyššího účetního kontrolního úřadu.

Před projednáním účetní závěrky vzpomněl rozpočtový výbor ve své schůzi dne 4. dubna t. r. vděčně zesnulého prvního presidenta Nejvyššího účetního kontrolního úřadu dra E. Koernera, který po léta s parlamentem účinně pracoval a na svém úředním místě osvědčil se býti dobrým strážcem státního hospodářství. Rozpočtový výbor želí těžce jeho ztráty.

Výsledky státního i podnikového hospodaření za rok 1931 nesou na sobě již patrné stopy svízelných hospodářských poměrů. Je to zřejmé z jejich uzávěr.

účet pokladní.

   

(I. Hospodaření hotovými penězi. )

Státní příjmy.

 

Počáteční pokladní hotovost:

   

Skutečný poklad, zbytek 31. /12. 1930 ..... Kč

907, 624. 21792

 

Akt. saldo nedoúčt. polož. 31. /12. 1930 ..... "

437, 143. 375˙38 Kč

1. 344, 767. 593˙30

Příjmy na rozpočet:

   

Preliminované .............

Kč 9. 132, 923. 428˙75

 

Nepreliminované ............

" 1. 157, 965. 647˙50

Kč 10. 290, 889. 076˙25

Příjmy mimo rozpočet:

   

Úvěrní operace .............

Kč 2. 055, 441. 375˙-

 

Zálohy ................

" 1. 196, 392. 469˙10

Kč 3. 251, 833. 84410

 

úhrnem...

Kč 14. 887, 490. 513˙65

Výdaje na rozpočet:

   

Preliminované .............

Kč 9. 759, 175. 227˙18

 

Nepreliminované ............

" 2. 501, 274. 214˙87

Kč 12. 260, 449. 442˙05

Výdaje mimo rozpočet:

   

Úvěrní operace ............

Kč 1. 548, 492. 161˙48

 

Zálohy ...............

Kč 45, 767. 324˙70

Kč 1. 594, 259. 486˙18

Konečná pokladní hotovost:

   

Pokladní zbytek 31. /12. 1931 .......

Kč 500, 199. 974˙05

 

Akt. saldo nedoúčt. položek ........

Kč 532, 581. 611˙37

Kč 1. 032, 781. 585˙42

 

úhrnem...

Kč 14. 887, 490. 513˙65

(II. Hospodaření cennými papíry. )

Státní příjmy.

 

Počáteční pokladní hotovost:

   

Skutečný poklad, zbytek 31. /12. 1930....

Kč 1. 087, 219. 283˙20

 

Pasivní saldo nedoúčt. pol. 31. /12. 1930...

Kč 363. 976˙17

Kč 1. 086, 855. 307˙03

Příjmy spojené s hospodařením na státní rozpočet

 

Kč 110, 370. 668˙93

Příjmy z hospodaření mimo státní rozpočet..

 

Kč 2. 443, 938. 446˙15

 

úhrnem...

Kč 3. 641, 164. 42211

Výdaje na rozpočet ..........

 

Kč 174, 841. 070˙76

Výdaje mimorozpočtové .........

 

Kč 2. 424, 022. 837˙50

Konečná pokladní hotovost:

   

Skutečný pokl. zbytek 31. prosince 1931....

Kč 1. 042, 484. 143˙86

 

Pasivní saldo nedoúčt. pol. 31. prosince 1931..

Kč 183. 630˙01

Kč 1. 042, 300. 513˙85

 

úhrnem...

Kč 3. 641, 164. 42211

Odpočítáme-li od příjmů z úvěrních operací 300 milionů Kč na pokladní poukázky, které jsou položkou průběžnou, seznáme, že jsme si v r. 1931 vypůjčili 1. 753, 409. 250 Kč a že mimo to zmenšily se naše pokladní hotovosti o 311, 986. 007˙88 Kč. Také pokladní hotovost cenných papírů je proti předcházejícímu roku menší o 44, 918. 769'35 Kč.

Účet správní.

   

(Státní výdaje a příjmy na rozpočet. )

   

Finančním zákonem ze dne 18. prosince 1930, č. 187, Sb. z. a n.,

   

byly na rok 1931 stanoveny čl. I. veškeré státní výdaje částkou...

9. 838, 525. 200˙-

a státní příjmy částkou .................

9. 843, 827. 500˙-

Podle rozpočtu měl tedy z hospodářství býti

   

přebytek .......

 

Kč Kč

5, 302. 300˙-

Skutečná náležitost prelim. výdajů r. 1931 činila. Kč 9. 763. 736. 539˙78

 

Náležitost příjmová pak ......... Kč 9. 029, 723. 250'41

734, 013. 289˙37

Je tedy výsledek hospodář, proti rozpočtu

   

nepříznivější o .................

739, 315. 589˙37

Výdaje nepreliminované..

....... Kč 2. 527, 883. 308˙57

   

Příjmy nepreliminované..

....... Kč 1. 180, 672. 466˙80

1. 347, 210. 841˙77

 

Schodek r. 1931...

2. 086, 526, 431˙14

Tento výsledek je správným toliko účetně, nikoli hospodářsky. Kalkulujeme-li s položkami všech příjmů a výdajů, které mají vliv na výsledek hospodaření a vyřadíme-li položky povahy rozvahové, t. j. důchodné investice, jakož i investice podnikové a fondovní, zjistíme, že schodek hospodářství státního za rok 1931 činil podle pokladny okrouhle 1203 miliony Kč a podle náležitosti 1257 milionů Kč.

Nejvyšší účetní kontrolní úřad zařadil do výdajů rozpočtových částku 728, 099. 464 Kč jako nepreliminovaný výdaj, aniž by pro ni bylo nějakého právního důvodu ve finančním zákoně. Tato položka nebyla v r. 1931 státní pokladnou vydána a představuje jenom súčtování zálohy, která byla ponechána státním podnikům v r. 1925. Tato čistě účetnická operace zkresluje výsledek státního hospodářství, činíc schodek rozpočtový větším nežli skutečně je.

Příjmy klesly v platbě proti rozpočtu o 706 milionů, v náležitosti o 809 milionů. Naproti tomu vzrostly výdaje v platbě o 502 miliony a v náležitosti o 453 miliony. Proti r. 1930 jsou příjmy v platbě menší o 397 milionů, v náležitosti o 238 milionů. Je to zejména úbytek daňových příjmů, které způsobily tento pokles.

Přímé daně poklesly v r. 1931 o .........

312˙3 mil.

obratová daň poklesla v r. 1931 o .........

231˙2 mil.

daně spotřební poklesly v r. 1931 o ........

74˙5 mil.

saldo státních podniků pokleslo v r. 1931 o ......

262˙5 mil.

podíl státu na hospod, lihem poklesl v r. 1931 o....

30˙- mil.

Nedoplatily daní a dávek

činí k 31. prosinci 1931 částku Kč 4. 669, 063. 087˙-. Klesly tedy nedoplatky za rok 1931 o 50˙6 milionů. V celku bylo však na daních přímých a dani obratové v r. 1931 odepsáno 336 mil. Kč, takže vlastně nedoplatky neklesly, nýbrž stouply. Tato čísla jsou svědectvím toho, že finanční administrace nedostala se dosud ze své krise.

K tomu nutno poznamenati, že přeplatky daňové jsou odpočítávány od nedoplatků, takže v nedoplatcích vykazují se jenom rozdíly. Mimo to nejde pak o nedoplatky včetně r. 1931 nýbrž do konce r. 1930, tedy o rok nazpět, poněvadž za rok 1931 nejsou ještě daně příslušným předpisem zachyceny.

Účiny preliminované.

   

Preliminované výdaje na rok 1931 činily ............

9. 763, 736. 53978

Naproti tomu výdaje rozpočtové činily ............

9. 838, 525. 200˙-

jeví se tedy proti prelimináři úspora .............

74, 788. 660˙22

Tohoto příznivějšího výsledku bylo docíleno přes to, že úvěr kapitoly 17. (ministerstvo sociální péče) byl v celku překročen o Kč 239, 482. 737˙35. Vedle tohoto překročení vykazuje kapitola 6. (ministerstvo vnitra) překročení 280. 889˙80 Kč, kapitola 7. (ministerstvo spravedlnosti) 6, 137. 418˙95 Kč, kapitola 9. (Nejvyšší správní soud) 341. 913˙75 Kč, kapitola 10. (ministerstvo školství) 30, 606. 123˙50 Kč. Z těchto překročení úvěru celé kapitoly spočívají překročení u ministerstva vnitra v celé vykázané výši a u Nejvyššího správního soudu v částce 180. 670'90 Kč jakož i u ministerstva školství a národní osvěty v částce 19, 226. 880'05 Kč a ve vyšší potřebě na služební platy z titulu resystemisace služebních míst. Pro tuto potřebu byla však úhrada preliminována v kapitole 21, titul 5, § 6, položka 5 - všeobecná pokladní zpráva - ve výši 77 mil. Kč, takže tato překročení kapitol byla oprávněna a nepotřebovala zvláštního souhlasu Nár. shromáždění; vyšší náklad se vykazuje u příslušných resortů jen z důvodů účetně technických, ježto není možno skutečnou vyšší potřebu vzniklou z resystemisace služebních míst přesně číselně zjistiti a také pro zjišťování osobních výdajů podle resortů jest výhodou, když nejsou súčtovány na více súčtovacích odvětví.

Zbývající překročení úvěru celé kapitoly a sice kapitola 7 (ministerstvo spravedlnosti) v částce 6, 137. 418˙95 Kč, kapitola 9 (nejvyšší správní soud) 244. 491˙35 Kč, kapitola 10 (ministerstvo školství a národní osvěty) 11, 379. 243˙45 Kč, kapitola 17 (ministerstvo sociální péče) 239, 482. 737˙35 Kč, je třeba považovati za výdaje, které nebylo možno uhraditi úsporami v rozpočtu příslušné kapitoly a které podle ustanovení čl. XII finančního zákona vyžadují souhlasu Národního shromáždění.

Mimo schodku rozpočtového hospodářství 1203 miliony Kč a záloh pro investice drah 178 milionů Kč, což činí dohromady 1381 milion Kč, musela finanční správa státní opatřiti na investice 1018 milionů, tedy celkem 2399 milionů Kč, a podniky samy kryly 421 milion, což dohromady činí více nad běžné příjmy o 2820 milionů Kč.

Položky průběžné (kontokorentní)

sestávají či správně měly by sestávati z tak zv. příjmů a výdajů nepůsobivých čili z položek tvořících toliko pokladní obrat. V kontokorentu je však skryta celá řada rozmanitých transakcí finančních, které ucházejí zrakům kontroly parlamentní a které po svém konečném zúčtování nejsou jenom položkami průběžnými. Nedoúčtovaných aktivních položek z tohoto poklad-

ního hospodářství bylo koncem r. 1931 Kč 532, 581. 011˙-. Tato částka tvoří součást pokladní hotovosti a je rozdílem ke konci r. 1931 nevyrovnaných průběžných výdajů (pohledávek), činících 1414 Kč a nevyrovnaných průběžných příjmů částkou 881˙4 milionů Kč.

Přesuny úvěrů (virementy).

Nejvyšší účetní kontrolní úřad projednal v r. 1931 celkem 235 přesunů úvěrových v částce 66, 316. 750˙60 Kč, a to na nutné doplnění úvěrů preliminovaných 170 v úhrnné částce 45, 704. 207˙50 Kč a na úhradu výdajů nepreliminovaných 65 případů v úhrnné částce 20, 612. 543˙10 Kč. Počet těchto přesunů zmenšil se proti r. 1930 o 81 případů. Také číselně vykazovaly přesuny menší částku.

Pasiva a aktiva na rozpočet.

Pasiva na rozpočet se snížila o 1, 468. 569'13 Kč a činí dosud 701, 368. 533˙20 Kč. Naproti tomu aktiva na rozpočet se rok od roku značně zvyšují. Jsou to zejména zálohy na platy učitelské, které samy tou dobou činí 6'7 miliardy Kč. Roku 1931 činí aktiva na rozpočet 9. 012, 548. 91075 Kč. Roku 1930 činila aktiva na rozpočet 7. 656, 997. 680˙33 Kč. Stoupla tedy aktiva v r. 1931 o 1. 355, 551. 230˙42 Kč. Tato aktiva jsou, žel, ve své podstatě jenom fiktivními a budou muset být na konec z valné části odepsána.

Státní dluh.

   

úhrnem přibylo v r. 1931 státního dluhu ...........

2. 470, 506. 475˙50

úhrnem ubylo v r. 1931 státního dluhu ............

1. 170, 306. 021˙31

Státní dluh se tedy zvýšil v r. 1931 o...

1. 300, 200. 454˙19

Na počátku r. 1931 činil státní dluh .............

33. 354, 244. 26811

Na konci r. 1931 činil státní dluh ..............

34. 654, 444. 712˙30

Rovná se přírůstku...

1. 300, 200. 454˙19

Podíly na státních daních a dávkách.

   

(Podíl samosprávných svazků a fondů. )

   

Náležitost vykazuje číslici ................

1. 869, 723. 979˙60

Podle rozpočtu mělo býti přiděleno .............

1. 363, 494. 100 -

Bylo tedy vyplaceno více o...

506, 229. 879˙60

Toto zvýšení vysvětluje se tím, že podle zákonů č. 168 a 169 z r. 1930 o dani z piva zvý-

šeny byly příděly zemím z výnosu této daně, dále doplatky za léta předešlá a další zálohou na

zvýšené učitelské platy v částce 251, 886. 705 Kč.

Zvláštní fond pro konsolidaci přechodného dluhu

nedostal v r. 1931 žádného přídělu.

   

čisté jmění fondu k 31. /12. 1931 činilo ..........

534, 455. 405*55

Jmění se snížilo o ..................

47, 642. 509˙37

a to splátkami na státní dluh a tak zv. státovkový dluh.

   

Státní podniky.

K podnikům, které vykazují výsledky hospodaření účtem rozvažným a účtem ze ztráty a zisku přibyly letos státní lázně. Až na státní lesy a statky budou tedy míti všechny státní podniky východiskové bilance, z nichž je zjevným investovaný kapitál a dá se posouditi podniková výnosnost. Hospodářské výsledky podnikové v r. 1931 ukazuje tato tabulka:

Porovnání dosažených výsledků s rozpočtem 1931.

Podnik

Zisky Ztráty

 

Rozpočet

 

Rozdíl příznivý nepřiznivý

 
 

h

h

h

Tabáková režie ..........

1. 246, 156. 035

20

1. 307, 937. 300

__

61, 781. 264

80

Státní loterie ..........

19, 611. 034

80

21, 016. 700

-

1, 405. 665

20

Státní mincovna v Kremnici .....

2, 684. 190

50

1, 466. 500

-

1, 217 690

50

Čsl. pošta ............

19, 026. 375

90

54, 855. 800

-

35, 829. 424

10

 

9, 315. 938

25

10, 190. 000

-

874. 061

75

Čsl. státní dráhy........

104, 434. 324

55

33, 154. 100

-

137, 588. 424

55

Státní lesy a statky.......

64, 752. 385

65

69, 071. 900

-

133, 824. 285

65

Uhříněvský školní závod zemědělský..

386. 687

45

324. 000

-

710. 687

45

Školní závod zemědělský v Děčíně- Libverdě

65. 200

30

19. 300

-

84. 500

30

Státní báňské a hutnické závody..

40, 404. 592

22

46, 112. 100

__

5, 707. 507

78

Vojenská továrna na letadla .....

153. 102

62

145. 700

-

7. 402

62

Vojenské lesní podniky .......

6, 163. 141

55

3, 931. 000

-

10, 094. 141

55

Státní lázně ...........

2, 643. 979

15

805. 300

-

3, 449. 279

15

Státní tiskárny:

           

a) v působnosti předsednictva mm. rady

2, 254. 737

80

1, 363. 300

-

891. 437

80

b) v působnosti min. národní obrany.

7. 902

11

257. 700

-

249. 797

89

Úřední noviny v Praze a Bratislavě..

580. 436

40

320. 000

-

260. 436

40

Čsl. tisková kancelář ........

1, 432. 403

10

1, 057. 000

-

375. 403

10

Žabčický školní závod zemědělský vysoké školy zemědělské v Brně ......

338. 175

20

91. 000

-_

429. 175

20

Kuřimský školní závod vysoké školy zvěrolékařské v Brně .........

346. 360

80

44. 000

-

302. 360

80

Úhrnem...

1. 158, 470. 815

45

1. 549, 320. 700

_

390, 849. 884

55

             

Státní fond pro vodohospodářské meliorace.

Přijal v r. 1931 celkem .................

132, 965. 081˙51

Vydal celkem v r. 1931 .................

179, 795. 21872

Končilo tedy hospodářství r. 1931 ztrátou .........

46, 830. 137˙21

Od toho pohledávky zrušeného fondu meliorač ........

15, 827. 926˙81

čisté pasivum fondu činí...

31, 002. 210˙40

Státní vodohospodářský fond

   

při ministerstvu věř. prací.

   

Přijal v r. 1931 celkem .................

129, 164. 78310

vydal v r. 1931 celkem .................

195, 914. 793˙85

Z hospodaření z r. 1931 plyne tedy schodek ..........

66, 750. 01075

Od toho pohledávky zrušeného fondu .............

11, 915. 635˙55

Nekryté pasivum fondu činí k 31. /12. 1931 ..........

54, 834. 375˙20

Silniční fond.

   

Skutečné příjmy fondu v r. 1931 činily ............

241, 163. 60475

a přesahují rozpočtovou částku o Kč 33, 163. 604'75 Skutečné výdaje fondu činily ...............

795, 074. 901˙8l

Končí tedy hospodářství fondu v r. 1931 schodkem ........

553, 911. 297˙06

s připočtením schodku z let minulých ............

181, 621. 95973

činí nekryté pasivum fondu...

735, 533. 25679

Státní bytový fond odd. A --- pro záruky.

(Zák. ze dne 22. /12. 1910, č. 242 a ze dne 20. /2. 19:

19. )

 

Příjmy fondu činily .................

3, 013. 67915

k tomu hotovost z r 1930 .................

7. 679˙35

úhrnem...

3, 021. 358˙50

Různých výdajů měl fond ................

12. 178˙35

nakoupil cenných papírů .................

2, 100. 000-

cizích peněz vyplatil ..................

896. 380˙55.

Konečná hotovost činila .................

12. 799˙60

úhrnem...

3, 021. 358˙50

čisté jmění fondu činí k 31. /12. 4931 ............

39, 616. 323˙65.

a je téměř celé uloženo v cenných papírech státních.

 



Jmění fondu se zvětšilo o Kč 2, 003. 693'-.

   

Státní bytový fond odd. B. - pro přímé půjčky.

(Zákony ze dne 22. /12. 1910 a 20. /2. 1919. )

   

Příjmy včetně počáteční hotovosti činily ...........

706. 636˙70

Různých výdajů měl fond ................

4. 031˙85

Cenných papírů nakoupil za ...............

692. 650 -

Cizích peněz vydal (stejně v příjmech) ...........

2. 961˙95

Konečná hotovost činila 31. prosince 1931 ...........

6. 992˙90

úhrnem...

706. 636˙70

Jmění fondu činilo k 31. prosinci 1931 Kč 14, 121. 526˙73 a zvětšilo se v r. 1931 o Kč 663. 082˙51.

Dávka z majetku a přírůstku na majetku.

   

Celková náležitost dávky z majetku (předpis po odečtení odpisů z různých důvodů) činila k 31. prosinci 1931 .........

7. 708, 594. 170˙17

Na tuto povinnost bylo do konce roku zaplaceno ........

6. 809, 396. 379˙17

Platba .............. Kč 6. 852, 857. 85519

   

Přeplatky ............ Kč 43, 461. 476˙02

   

Nedoplatek 31. prosince 1931...

899, 197. 791 -

Podle konečné rozvahy příjmů a výdajů činil zaúčtovaný výtěžek dávky z majetku u Národní banky československé Kč 5. 906, 436. 320˙90. Zálohy státním pokladním hotovostem Kč 582, 398. 986˙37.

Rozpočtový výbor poslanecké sněmovny projednav ve třech schůzích závěrečný účet za rok 1931 navrhuje toto usnesení:

Poslanecká sněmovna Národního shromáždění schvaluje závěrečný účet republiky československé za rok 1931 jakož i účty státního bytového fondu a dávky z majetku, a zároveň vyslovuje dodatečný souhlas k těmto vyšším výdajům: U kapitoly 7 (ministerstvo spravedlnosti) Kč 6, 137. 418˙95, u kapitoly 9 (Nejvyšší správní soud) Kč 244. 491'35, u kapitoly 10 (ministerstvo školsví) Kč 11, 379. 243˙45, u kapitoly 17 (ministerstvo sociální péče) Kč 239, 482. 737˙35.

Zároveň doporučuje rozpočtový výbor ke schválení připojenou resoluci.

V Praze dne 26. dubna 1933.

Dr. Černý v. r.,

předseda

Antonín Remeš v. r.,

zpravodaj.

Resoluce.

Vládě sa ukládá, aby napříště předkládala parlamentu výkaz ryzího jmění všetkých fondov spravovaných štátom zároveň so štátným závěrečným účtom.

Státní tiskárna v Praze. - 1533-83.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP