Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1932.
III. volební období. 7. zasedání.
2125.
Zpráva
výboru rozpočtového o usneseni senátu (tisk sněni. 2121) k vládnímu návrhu (tisk sen. 952 a 957) zákona,
kterým se pozměňuje zákon ze dne 28. dubna 1932, č. 56 Sb. z. a n., o přirážkách k dani z obratu a dani přepychové, o změně zákona o těchto daních a prodloužení
jeho účinnosti.
Při zvýšení daně z obratu a daně přepychové, které bylo ve formě přirážek k těmto daním provedeno od 1. května 1932 zákonem č. 56/1932 Sb. z. a n., byla od přirážky osvobozena 2% ní daň z obratu (a snížená daň, která ji nahrazuje) u těch podnikatelů, jichž celkový obrat nepřesahoval 150. 000 Kč (§ 1, odst. 2., č. 2, cit. zák. ).
V přítomné době se navrhuje zrušení této výminky s odůvodněním, že opatření takové jest žádoucím z důvodů fiskálních a daňově-politických. K osvětlení zájmu fiskálního poukazuje se na to, že návrh jest jednou z úhradových osnov, směřujících k nezbytnému zabezpečení státní pokladny.
Po stránce daňově-politické jest odstranění dotyčné výjimky žádoucím z důvodu daňové spravedlnosti a stejnoměrnosti daňového zatížení. Svou povahou jeví se daň z obratu daní nepřímou; této povaze daně z obratu jakož i její všeobecnosti a určitosti neodpovídá, aby jakkoliv přihlíženo bylo k poměrům daňového subjektu zeiména aby výše daňové sazby by-
la činěna závislou od určité hranice obratu. V opačném případě docházelo by k nestejnoměrným a nespravedlivým účinkům této daně; tak na př. podnikatel s obratem do 150. 000 Kč byl by povinen z ceny zboží (na př. 100 Kč) kalkulované s 2%ní daní z obratu (1. 96 Kč), kdežto stejný podnikatel, avšak s obratem nad 150. 000 Kč (třebas 150. 500 Kč) byl by povinen odvésti ze stejné ceny dotyčného zboží 3%ní daň z obratu (t. j. 2. 91 Kč), ač má třeba vyšší režii tím, že musí zaměstnávati pomocníka. Též cenová hladina nedoznala po zavedení zákona čís. 56/1932 Sb. z. a n. nějakého výkyvu v tom smyslu, že by se u určitého zboží projevil nějak rozdíl mezi cenami dotyčného zboží, prodávaného podnikatelem s ročním obratem do 150. 000 Kč a podnikatelem s ročním obratem přes 150. 000 Kč.
Závislost daňové povinnosti od určité hranice jest též jak pro poplatnictvo tak i pro finanční správu spojena s určitými důsledky, nepříznivými pro obě strany (snaha po zakrytí na jedné, po zachycení na druhé straně).
Rozpočtový výbor projednal usneseni senátu ve své schůzi konané dne 21. prosince 193? a usnesl se doporučiti posla-
necké sněmovně, aby přijala osnovu zákona ve znění, jak se na něm usnesl senát Národního shromáždění R. Cs.
V Praze dne 21. prosince 1932.
Dr. Černý, v. r.,
předseda.
Hugo Bergmann, v. r., zpravodaj.
Zákon
ze dne.............1932,
kterým se pozměňuje zákon ze dne 28. dubna 1932, č. 56 Sb. z. a n., o přirážkách k dani z obratu a dani přepychové, o změně zákona o těchto daních a prodloužení
jeho účinnosti.
Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 1.
Zákon č. 56/1932 Sb. z. a n. pozměňuje se takto:
§ l, odst. 2., bude zníti: »Ustanovení odst. 1. se nevztahuje na 1% ní daň z obratu podle § 10, odst. 1., zák. č. 268/1923 Sb. z. a n. ve znění zák. č. 246/1926 a 188/1930 Sb. z. a n. a na paušalovanou nebo sníženou daň, nahrazující výhradné nebo převážně 1% ní pravidelnou daň z obratu. «
V § 3, odst. 1. a 2., nahradí se slova »podle §§ 1 a 2« slovy »podle § 2, odst.
4., «.
§ 2.
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1933; provedení jeho se ukládá ministru financí ve shodě s ministry spravedlnosti, průmyslu, obchodu a živností, vnitra, zemědělství a pro zásobování lidu.