Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1932.

III. volební období. 7. zasedání.

2118.

Zpráva

výboru technicko-dopravního a ústavnč-právního

o usnesení senátu (tisk sněm. 2109) k vládnímu návrhu zákona (tisk sen. 938 a 948)

o prodloužení účinnosti zákona ze dne 16. července 1931, č. 124 Sb. z. a n., kterým se provádí Mezinárodni úmluva o jízdě motorovými vozidly ze dne 24. dubna 1926 a vydávají se některé zatímné předpisy o jízdě motorovými vozidly.

l.

Výbor technicko-dopravní projednal ve své schůzi dne 16. prosince 1932 shora uvedené usnesení senátu a usnesl se do-

poručiti poslanecké sněmovně, aby přijala osnovu zákona ve znění usneseném senátem i s připojenou resolucí.

V Praze dne 16. prosince 1932.

A. Srba, v. r.,

místopředseda.

Inž. Jaromír Nečas, v. r., zpravodaj.

II.

Zákonem ze dne 16. července 1931, č. 124 Sb. z. a n. byla provedena Mezinárodní úmluva o jízdě motorovými vozidly. Účinnost tohoto zákona byla omezena na dobu do 31. prosince 1932. Úmyslem vlády bylo předložiti do té doby zákon, který by podrobně upravoval poměry vytvořené rozvojem automobilismu, i také otázky, o jejichž úpravu jde v tomto zákoně a jichž účinnost má býti prodloužena do konce roku 1933.

Vládě se nepodařilo ještě dosíci ústavního schválení zákona, který by upravoval v celku otázky o jízdě motorovými vozidly, neboť jde o materii velmi významnou, jejíž projednání si vyžádá jisté delší doby.

Poněvadž však republika Československá převzala ratifikací shora uvedené Mezinárodní úmluvy závazek, že upraví otázky dotýkající se jízdy motorovými vozidly podle mezinárodní dohody i ve

svém území, jeví se prodloužení účinnosti citovaného zákona nutným, aby se vyhovělo potřebám daným Mezinárodní úmluvou.

Předložený zákon má býti účinností prodloužen jen do konce roku 1933, poněvadž lze předpokládati, že do té doby bude ústavně projednána osnova všeobecného zákona o jízdě motorovými vozidly, tak jak ji vyžaduje potřeba vzniklá rozmachem automobilismu.

Senát v § 1. k osnově vládní přijal ustanoveni, že také účinnost vládního nařízení, jež bylo vydáno k zákonu č. 124/31 a jež bylo uveřejněno ve Sb. z. a n. pod č. 107 a má končiti dnem 30. června 1934, kteréž časové omezení sleduje účel urychliti existenci všeobecného zákona o jízdě motorovými vozidly.

Po stránce vnitřního obsahu předloženého usnesení senátu, jest říci, že v § 2 mění se trestní sankce, aby byla odstra-

něna disparita mezi předpisy platnými na území býv. práva rakouského a území býv. práva uherského - účel unifikační a aby byl vyvážen poměr mezi tresty peněžitými a tresty vězení - účel valutárního vyrovnání, ježto jest účelno, aby byla odstraněna nesrovnalost v trestních sankcích vl. nař. z 30. června 1932, č. 107 Sb. z. a n. i v tom směru, že se zvyšuje dosavadní poměrně malá pokuta vzhledem ke značně tíživému trestu vězení.

Novou úpravou jednotné sazby ve zvýšení peněžitých pokut umožní se také vhodné odstupňování trestů podle míry zavinění.

Ze všech uvedených důvodů navrhuje ústavně-právní výbor poslanecké sněmovně, aby přijala osnovu zákona tak, jak se na ní usnesl už také senát Národního shromáždění i s připojenou resolucí.

V Praze dne 20. prosince 1932.

Dr. Černý, v. r.,

místopředseda.

Dr. Daněk, v. r.,

zpravodaj.

Zákon

ze dne..............1932

o prodloužení účinnosti zákona ze dne 16. července 1931, č. 124 Sb. z. a n., kterým se provádí Mezinárodni úmluva o jízdě motorovými vozidly ze dne 24. dubna 1926 a vydávají se některé zatímné předpisy o jízdě motorovými vozidly.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

Účinnost zákona č. 124/1931 Sb. z. a n. prodlužuje se až do nové všeobecné zákonné úpravy jízdy motorovými vozidly, nejdéle však do konce roku 1933.

Účinnost předpisů vydaných na základě zmocnění § 3 uvedeného zákona nemůže býti stanovena na dobu delší než do konce června 1934.

§2.

Přestupky zákona č. 124/1931 Sb. z. a n. a nařízení podle něho vydaných, které byly spáchány po 1. lednu 1933, trestají - pokud nejde o čin přísněji trestný okresní (státní policejní) úřady pokutou do 1000 Kč nebo vězením do 14 dnů. Za nedobytnou pokutu vyměří se trest vězení podle míry zavinění až do 14 dnů.

§3.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1933; jeho provedení ukládá se ministrům vnitra a veřejných prací.

Resoluce:

Vláda se vyzývá, aby co nejdříve předložila Národnímu shromáždění k ústavnímu projednání předlohu zákona, kterou se čelí stále se množícím nehodám motorovými vozidly vyvolaným.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP