Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1932,

III. volební období.

7. zasedání.

2064.

Odpověď

vlády

na interpelaci poslance dra Tiso a druhů o konečné úpravě státoprávních poměrů, země Slovenské (tisk 1913).

1. Otázka Pittsburghské dohody je vyřešena uzákoněním ústavy republiky Československé, jež se stalo za činné účasti poslanců ze Slovenska.

2. Vládě není známo a interpelace sama ani neuvádí konkrétních případů, z nichž by bylo patrno, že by na Slovensku nebyla zpravidla respektována v úřadech a školách ustanovení jazykového zákona o postavení slovenštiny. Slovo »zpravidla« v §u 4 tohoto zákona ovšem připouští, že zásada v zákoně vyslovená nemůže a vzhledem k úplné právní paritě obou spisovných nářečí státního jazyka nemusí býti dodržována zcela do důsledků. Nelze proto spatřovati porušování jazykových práv slovenštiny v tom, jestli v ojedinělých případech v úřadech nebo ve školách používá některý zaměstnanec češtiny, zejména když opačné případy užívání slovenštiny vyskytují se zase navzájem mimo území Slovenska.

3. Zřízení vysoké školy technické na Slovensku stane se aktuální, až budou zajištěny veškeré podmínky pro její zdárné působení.

4. Jednotný železniční tarif je zaveden od 1. listopadu 1932.

3. Ve příčině evidence zadávání státních dodávek a prací jsou v proudu příprav na jednání, na kterých jsem zúčastněny lež kruhy slovenské.

6. Služební kvalifikace všech státních úředníku zjišťuje se každého roku na základě zákonných předpisů a není v tom směru zapotřebí dalšího opatření, aby nich býti nekvalifikovaný úředník nahrazen úředníkem lépe kvalifikovaným. Pokud kvalifikovaní Slováci se ucházejí o místa ve státní službě, byl na ně vždy brán zvláštní zřetel.

7. Zřízení zemské školní rady pro Slovensko bude řešeno v rámci nové celkové úpravy školské správy. Osnova příslušného zákona se v ministerstvu školství a národní osvěty připravuje.

8. Maximální počet 40 chovanců v jednom ročníku učitelských ústavů byl všeobecně zaveden organisačním statutem pro učitelské ústavy, jehož platnost se vztahuje bez výjimky na celé území RčS.. á to na Slovensko a Podkarpatskou Rus

v důsledku zákona ze dne 27. května 1919. č. 293 Sb. z. a n.

Ministerstvo školství a národní osvěty, přihlížejíc však ke zvýšené potřebě učitelských sil na Slovensku, učinilo jen pro Slovensko výjimku z cil. předpisu a v r. 1930 povolilo zříditi pobočné třídy při prvních ročnících učitelských ústavů v Štubňanských Teplicích, v Modré, v Spišské Nové Vsi a v r. 1931 povolilo kromě jmenovaných ústavů zřízení poboček ještě v Levicích, v Prešově a v Spišském Podhradí. Kromě toho zřídilo ministerstvo školství a národní osvěty v r. 1930 Pedagogickou akademii v Bratislavě pro abiturienty středních škol, prvou toho druhu v Československu. Z uvedeného je patrno, že státní školská správa velmi pečlivě se stará, aby na Slovensku byl dostatečný počet domácích kvalifikovaných učitelských sil pro národní školy a že tedy tvrzení interpelace je v rozporu se skutečností.

Pokud jde o střední školy na Slovensku, poznamenává se, že všichni aprobovaní kandidáti profesury Slováci jsou na středních školách ustanovováni bez ohledu na pořadí v seznamu aprobovaných kandidátů profesury v ČSR. I z toho je patrná zvláštní snaha státní školské správy, aby pokud možno bylo co nejvíce domácích sil na školách slovenských.

9. Sestaviti státní rozpočet v tom směru, jak žádá interpelace, je nemožno, neboť státní rozpočet obsahuje značnou část všeobecných výdajů, které jsou společný celé republice a které podle jednotlivých zemí rozvrhnouti nelze, jako, ku př. náklad na ústřední orgány státní. Ve státním rozpočtu vychází se vstříc zvláštním potřebám Slovenska v mezích finanční možnosti státní a podle jejich důležitosti.

Potřebám slovenského průmyslu věnuje se obzvláštní péče. při čemž se béře zřetel na zvláštní předpoklady průmyslového podnikání na Slovensku, zejména též na nevýhody, které vznikají tomuto průmyslu v některých případech z důvodů geografických. Nelze ovšem podporovati jednotlivé podniky, aby nebyla vytvořena nerovnost mezi výrobními závody.

10. Na žádosti veřejných stavebníků o státní příspěvek z titulu produktivní péče o nezaměstnané, došlé z oblasti země Slovenské, poskytlo ministerstvo sociální péče do konce července 1932 z povolených mu prostředků státní příspěvek v úhrnné částce 7, 400. 400 Kč a to na 410 projektů nouzových prací.

Podnikání velkorysých investic na Slovensku je právě tak jako v ostatních zemích značně ztíženo nepříznivým stavem státních financí. Že však ani za těchto ztížených poměrů není Slovensko nikterak zanedbáváno, dokazují investiční práce po převratu tam provedené, v prvé řadě práce v oboru železničním: nové železnice Zvolen-Krupina. Nové Město nad Váhom-Myjava. Handlová-Hornia Štubňa, Červená Skala-Margecany.

Nelze tvrditi, že by gentským systemem byli slovenští dělníci, hlavně hospodářští, poškozováni, poněvadž vztahuje se na Slovensku právě tak jako v ostatních zemích na veškeré dělnictvo odborově organisované.

Na možnost zřizovati filiálky nositelů veřejného pojištění na Slovensku jest již do jisté míry pamatováno zákonným ustanovením o zřizování zemských úřadoven Všeobecného pensijního ústavu a Ústřední sociální pojišťovny, kdežto Léčebný fond veřejných zaměstnanců nemá podobného ustanovení. Zřízení filiálky na Slovensku mělo by za následek zvýšení správních nákladů. Nemocenské pojištění veřejných zaměstnanců na Slovensku je trvale pasivní, neboť Léčebný fond veřejných zaměstnanců platí lékařům, lékárnám a léčebným ústavům na Slovensku mnohem více. než přijal na pojistném za pojištěnce ze Slovenska. Pokud jde o Poštovní spořitelnu, nepouští vláda se zřetele další decentralisaci její činnosti zřízením pobočky poštovní spořitelny pro Slovensko a nebude váhati přikročiti k realisaci tohoto požadavku, jakmile budou splněny předpoklady, které zajistí trvale životaschopnost a prosperitu pobočky.

Jmění pojišťovacích ústavů má býti podle zákonných ustanovení ukládáno zásadně podle poměru vybraného pojist-

ného v jednotlivých zemích. Ustanovení tato jsou, pokud jde o Slovensko, nejen plně splněna, nýbrž bere se na tuto zemi ještě zvláštní ohled, jak je patrno z toho. že koncem roku 1931 bylo uloženo na Slovensku ze jmění Ústřední sociální pojišťovny 2. 5 mil. Kč a ze jmění Všeobecného pensijního ústavu takřka o 49 mil. Kč více, nežli by podle zákonného předpisu mělo se stáli.

11. Vláda věnuje náležitou pozornost upni ve úrokové úrovně na míru odpovídající zájmům našeho hospodářského celku a ve snaze o žádoucí nápravu přičinila se. aby do bankovního zákona ze dne 21. dubiw 1932. č. 54 Sb. z. a n.. bylo pojalo tento účel sledující ustanovení čl. LIV.

V Praze, dne 23. listopadu 1932.

Předseda vlády: J. Malypetr v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP