gresích odpadlo placení příspěvků přísl. institucím. Příznivý výsledek se snížil nájmem úředních místností v domech čp. 15 a 1107 na Smíchově následkem rozšíření agendy ministerstva zřízením vodohospodářského fondu.

347. Upuštěno od nákupu nového nábytku; omezen nákup psacích strojů, měřických přístrojů a pomůcek; subvence a příspěvky nebyly udělovány.

348. V roce 1931 nebyl exponován v cizině úředník pro záležitosti studia technického pokroku.

349. Jako u osobních výdajů řádných.

350. Obsazením systemisovaných služebních míst.

351. Úspora dosažená oddálením nákupu nábytku pro novostavbu hydrologického ústavu se částečně snížila větším výdajem na tisk hydrologických zpráv za minulé roky.

352. Omezením subvencí.

353. Omezením úředních a kancelářských potřeb a různých výdajů.

354. Omezením služebních cest na případy nejnutnější a snížením nákupu různých potřeb.

355. Omezením subvencí a příspěvků.

356. Instalační práce v nové budově ústavu nebyly skončeny.

357. Výstavbu dusíkového závodu na řece Váhu bylo nutno odsunouti z důvodu hospodářské krise a vzhledem k poměrům na světovém trhu dusíkatých látek.

358. Jako u věcných výdajů řádných téhož paragrafu.

359. Snížením subvencí.

360. Některá systemisovaná služební místa nebyla obsazena a u některých cejchovních úřadů byla menší zaměstnanost pomocných dělníků, placených toliko za práci skutečně vykonanou v úředním dnu. Příznivý výsledek byl snížen větším výdajem na odměny za mimořádné práce a za vyhotovování cejchovních listů v důsledku přírůstku k cejchování předložených elektroměrů.

361. Omezením nákupu technických zařízení pro ústřední cejchovní inspektorát a pro cejchovní stanici ke zkoušení elektrických měřidel.

362. Omezením úředních cest a menší spotřebou úředních razidel a používáním razidel lepší jakosti. Následkem krise v živnosti zlatnické a stříbrnické poklesla spotřeba plynu, kyselin a jiných chemikálií. Uspořilo se na nájemném, poněvadž nedošlo k přestěhováni puncovních úřadů v Brně, Bratislavě a Mor. Třebové do nových místností.

363. Úspora na zařízení a vybavení puncovních úřadů, poněvadž nedošlo k jejich přestěhování do nových místností.

364. Nebyla přijata smluvní síla pro statistiku a evidenci motorových vozidel, ježto nebyl vydán připravovaný zákon o automobilní dopravě.

365. Úspor docíleno z téhož důvodu jako u osobních řádných výdajů tohoto paragrafu.

366. Menší potřeba na platy, prémie a přídavky pilotům a ošetřovatelům letadel, ježto nebyly přijaty smluvní sily pro vedlejší a pomocná letiště v tom počtu, jak bylo při sestavování rozpočtu předpokládáno; dále bylo docíleno úspory na denních platech a mzdách omezením udržovacích prací na letištích. Příznivý výsledek byl snížen vyšším nákladem na odměny za mimořádné práce zaměstnancům letecké služby výkonné, na odměny za zkoušky a přejímání motorů a letadel, za zkoušení pilotů a na vánoční odměny zaměstnancům, na které se nevztahuje ustanovení zákona o vánočním příspěvku.

367. Úspor bylo dosaženo zejména na pol. "Provoz a udržování motorů a letadel", poněvadž nedošlo k uskutečnění letecké linky Užhorod-Kluž-Bukurešť a také nebyla zavedena noční doprava, což mělo vliv i na snížení nákladů na

osvětlení a poplatky za telefonní a telegrafní službu; dále byl menší náklad na nájemné z pomocných a nouzových letišť, která byla zřízena pouze částečně. Proti tomu bylo třeba vyššího nákladu na cesty do ciziny (k účasti na zasedáních subkomisí CINY, ke studiu leteckých zařízení v cizině, k účasti na mezinárodních výstavách a pod. ).

368. Vyšší náklad na zařízení letišť, zejména na dokončení osvětlovacího zařízení na trati Praha-Brno-Bratislava a Praha-Plzeň-Přimda, dále na zvýšenou subvenci Čsl. letecké společnosti, která převzala provoz na trati Praha-Mnichov-Curych-Basilej, a hlavně na nepreliminovaný výdej na výplatu náhrad pozůstalým po obětech katastrofy letadla OK-FOR u Jihlavy. Překročení bylo sníženo omezením výkupu pozemků pro letiště a nákupu letadel, zbytek pak uhrazen z úspor věcných výdajů tohoto titulu.

369. Zařizovací a udržovací náklady elektrárny v Komárně na účet státní pokladny nedostoupily předpokládaného rozsahu.

370. Nové výpůjčky státního elektrisačního fondu byly uskutečněny až v květnu a záři 1931, takže na úhradu rozdílu mezi úrokem placeným z výpůjček fondu a zápůjček poskytnutých elektrárenským společnostem stačila částka menší.

371. Větší potřeba vznikla výkupem vodních práv při úpravě stupně na Labi u Smiřic a byla uhrazena v úsporách úvěru kap. 14, tit. 9, pol. 17 Čechy.

372. Část systemisovaných služebních míst nebyla obsazena, resp. obsazení některých míst se stalo až během roku; přijímání smluvních zaměstnanců bylo omezeno. Platy technických sil, zaměstnaných výlučně a trvale při stavbách, byly přeúčtovány k tíži příslušných stavebních úvěrů. Úspor docíleno také při povolování a nákupu služebních oděvů. Příznivý výsledek se snížil zaplacením dříve sporného pojistného úrazovým pojišťovnám dělnickým za uplynulé roky.

373. Omezením služebních cest a zastavením výplaty diet z důvodu vedení dvojí domácnosti zaměstnancům na Slovensku, kteří obdrželi byty; dále omezením výdajů na opravy kancelářského nábytku a počítacích i psacích strojů a na nákup kresličských potřeb a odborných knih.

374. Nákup nábytku, počítacích i psacích strojů, měřických a jiných technických přístrojů byl omezen na nejnutnější míru.

375. Přeložením měřických úředníků do místa působiště a jinými úspornými opatřeními.

376. Odsunutím tisku některých delimitačních operátů na rok 1932 a odsunutím náhrady za zničené hraniční kameny na dobu pozdější.

377. Snížením dotací a příspěvků na regulační plány měst.

378. Úspora honorářů za práce, které byly odloženy do příštích let.

379. Pro nahodilé překážky nemohlo býti započato s některými stavbami státních mostů; získaných tím úspor se z velké části využilo na stavby a přestavby státních silnic, jichž urychlené provádění bylo umožněno příznivými poměry.

380. Nebyly proplaceny některé účty za objednané stroje, ježto byly předložený pozdě.

381. Úspora vznikla přesunem poukazů několika subvenčních splátek na rok 1932.

382. Objednané přístroje pro zkušebnu stavebních látek nebyly včas dodány.

383. Prohrábky v přístavech na Dunaji nebyly provedeny v zamýšleném rozsahu; udržování vodních staveb nevyžádalo si předpokládaného nákladu v důsledku příznivějších vodních stavů; omezeny byly některé udržovací práce ve státních říčních přístavech. Příznivý výsledek byl částečně sní-

žen větším výdajem na hydrografickou službu následkem výplaty odměn pozorovatelům vodočetných stanic za část minulého roku, větší potřebou na cestovné a stravné vzniklou rozšířením udržovacích úseků a tím zvýšeným počtem nutných prohlídek, jakož i větším počtem hydrografických měření splavných řek.

384. Úspora vznikla tím, že roční příděl poukázaný vodohospodářskému fondu podle § 17, odstavec 1., zákona ze dne 27. března 1931, čís. 50 Sb. z. a n., byl menší než úvěr preliminovaný na státní vodohospodářské práce ve státním rozpočtu a také tím, že doplatek 60% státního příspěvku na úpravu Hloučely v Prostějově byl podstatně nižší, než bylo předpokládáno, a že práce související se stavbou zámeckého vodovodu v Topolčánkách byly omezeny jen na práce přípravné.

385. Neobsazením některých systemisovaných služebních míst a úsporou služebních platů oněch technických úředníků, jichž platy byly uhrazeny z úvěru státního vodohospodářského fondu při ministerstvu veřejných prací.

386. Opožděným vyúčtováním některých udržovacích prací na Labi. Úspor bylo z částí použito k úhradě nájemného, jakož i k vybavení nově najmutých kancelářských místností.

387. Úspora vznikla tím, že roční příděl, poukázaný vodohospodářskému fondu při ministerstvu veřejných prací podle § 17 zák., čís. 50/1931 Sb. z. a n., byl menší než úvěr preliminovaný na státní vodohospodářské práce ve státním rozpočtu.

388. Neobsazením některých systemisovaných služebních míst, jakož i úsporou na smluvních platech, omezením výdajů na služební oděv zaměstnanců výkonné plavební služby. Úspora byla částečně snížena větší potřebou na odměny a výpomoci.

389. Stavba linky plavebního telefonu Praha-Podbaba byla odložena a linka Praha-Beroun nebyla přeložena; proponované doplnění sítě telefonních linek podél Dunaje nebylo provedeno a služební lodice nebyly zakoupeny. Docílených úspor bylo z části použito k zaplacení nedoplatků poštovní správě za udržování telefonního zařízení pro plavební účely a na úhradu zvýšených výdajů, spojených s výchovou plaveckého dorostu.

390. Splátka na vlečnou motorovou loď dunajskou byla poukázána až počátkem roku 1932.

391. Báňské hejtmanství na Slovensku nebylo dosud zřízeno, některá systemisovaná služební místa nebyla obsazena a poskytování odměn a výpomocí bylo omezeno.

392. Pořizovací náklady již zřízené nové štoly pro badání, jak zameziti výbuchy třaskavých plynů, nejsou ještě přesně známy, takže k výplatě státního příspěvku na stavební náklady dosud nedošlo. Překládání zaměstnanců bylo omezeno, úřední cesty byly spojovány a pokud možno omezeny. V čs. báňské zkušebně chemické v Mostě byl zastaven nákup přístrojů. Nájemné z úředních místností nebylo zvyšováno a báňské revírní úřady v Karlových Varech a Moravské Ostravě přestěhovaly se ze soukromého domu do státního.

393. Na náhradu podpor hornickým repatriantům stačil menší náklad, než bylo předpokládáno. Podpora pozůstalým po obětech důlních katastrof nebyla udělena, poněvadž nebylo takového případu. Báňské hejtmanství na Slovensku nebylo zřízeno a tím odpadly prozatím zařizovací náklady.

394. Omezením odměn.

395. Nebyly vypůjčeny další etalony, čímž vznikla úspora na nájemném za ně a na jejich pojištění, a byly omezeny výdaje na cestovné a stravné, publikace, laboratoř a mechanickou dílnu a vědecké přístroje. Příznivý výsledek se snížil větším výdajem za odborné časopisy, vazbu knih a částečným doplněním zařízení místností.

396. Úspor bylo dosaženo hlavně tím, že udržování státních civilních budov bylo prováděno pouze v nejnutnějším rozsahu a že omezeny byly služební cesty.

397. Vyšší náklad na nezbytně nutné mimořádné opravy civilních budov a na adaptační práce v budovách najatých pro nově zřízené menšinové školy. Úhrada z úspor řádných věcných výdajů tohoto titulu.

398. Příčiny překročení byly: Rychlejší postup při stavbě budovy ministerstva zemědělství a při adaptaci Černínského paláce; vyšší náklad na adaptaci budovy poslanecké sněmovny, na kolaudační doplatky většího počtu staveb, na které již nebylo zvlášť preliminováno, na koupi budov a realit pro účely státní správy (zejména budovy pro policejní komisařství v Bubenči) a na úhradu zbytku kupní ceny za objekty získané pro jednotlivá odvětví státní správy v Karlových Varech; nepreliminovaný výdaj na nástavbu budovy ministerstva veřejných prací, na převzetí Štefánikovy mohyly na Bradle do státní správy, na přípravné práce k stavebním úpravám budov najatých pro ministerstvo zdravotnictví a tělesné výchovy a příspěvky na stavby nestátní, podnikané ve veřejném zájmu.

Překročení bylo částečně sníženo úsporami docílenými upuštěním od koupě budovy Strakovy akademie pro senát N. S., odsunutím novostavby budovy pro ministerstvo veřejných prací, budovy pro nejvyšší správní soud v Praze a většího počtu obytných domů pro státní zaměstnance, menšími výdaji na stavbu budovy ministerstva financí v zahradě Anglických panen a budovy ministerstva obchodu a patentního úřadu, nedoplatky na stavbu budovy ministerstva sociální péče, jakož i na stavební úpravy na pražském hradě, dále menší potřebou na umořovací splátky anuitních novostaveb, ježto umořovací plány pro novostavbu úředních budov v České Skalici a Uherském Brodě nebyly dosud projednány. Úhrada překročeni jednak z úspor mimořádného věcného úvěru ostatních paragrafů tohoto titulu, jednak z celkových úspor kap. 14.

399. Nepreliminovaný výdaj souvisí se zvýšením neprelim. příjmů kap. 14, tit. 15 o stejnou částku (viz vysvětl. č. 426).

400. Úspory vznikly odložením stavby úřední budovy vyslanectví v Ankaře a adaptací budov vyslanectví v Berlíně a Varšavě, jakož i menším nákladem na koupi budovy vyslanectví v Haagu; byly poněkud sníženy splacením zbytku hypotéky váznoucí na legační budově v Římě.

401. Úspor bylo dosaženo hlavně odsunutím novostavby budov pro zemský úřad v Užhorodě a v Bratislavě, budov pro stráž bezpečností a pasovou kontrolu ve Slovenském Novém Městě a pro policejní komisařství ve Vršovicích, jakož i nedokončením stavby úřední budovy v Liberci a zdržením kolaudace stavby budovy pro policejní ředitelství v Košicích. Příznivý výsledek byl značně snížen vyšší potřebou na nákladnou přestavbu budovy sbírky zákonů a nařízení, od jejíž původně zamýšlené adaptace muselo býti pro technické překážky upuštěno, a dále nepreliminovaným výdajem na novostavbu budovy pro finanční stráž v České Černiné u Náchoda.

402. Některé projektované akce byly odloženy buď pro technické překážky a důvody administrativní (na př. novostavba budovy Nejvyššího soudu v Brně, úřední budovy v Hlinsku, Pardubicích, Strážnici a Tiačevě) nebo proto, že nebyly ministerskou radou resp. ministerstvem financí schváleny (na př. koupě pozemků pro novostavbu justičního paláce v Praze XI., rekonstrukce kanalisace na Borech u Plzně a stavba úřední budovy ve Falknově); stavba vedlejších budov a rekonstrukce ústředního topení Komenského ústavu v Košicích byly zdrženy změnou projektu. Docílených úspor bylo z velké části použito k úhradě vyššího nákladu na stavbu budovy krajského soudu v Bratislavě, v Ružomberku a na

Pankráci v Praze, jakož i nepreliminovaných výdajů na stavbu budovy okresního soudu v Domažlicích a na přístavbu skladiště pro okresní soud exekuční v Praze I.

403. Stavba Státní galerie v Praze byla odsunuta; se stavbou českého státního reformního reálného gymnasia v Českém Těšíně, státní odborné školy kovorobné v Báňské Bystřici a státního reálného gymnasia v Chustu bylo pozdě začato; projekt na stavbu státního reformního reálného gymnasia v Turč. Sv. Martině nebyl vypracován; kolaudace některých staveb nebyla provedena (na př. státní reálky v Pardubicích, státního reálného gymnasia v Prievidzi a v Šumperku, českého textilního učiliště v Brně, státní průmyslové škole v Morav. Ostravě a j. ); ke stavbě některých obecných a občanských škol na Slovenska nemohlo býti přikročeno, ježto nebyly dohotoveny projekty.

Příznivý výsledek byl značně snížen vyšším nákladem na stavební úpravy Lobkovického paláce pro vědecké instituce, na stavbu státních odborných škol pro zpracování dřeva v Praze XI. (z bezpečnostních důvodů nařízena rekonstrukce stropů), v Olomouci a Valašském Meziříčí, státní odborné školy pro průmysl porculánový v Praze XII., českého státního reálného gymnasia v Husovicích a Hustopeči, jakož i nepreliminovaným výdajem na koupi školní budovy v kolonii "Svoboda" u Baťova na Podkarpatské Rusi.

404. Stavby zemědělských škol a stavby na výzkumných stanicích zemědělských byly z části odsunuty; nástavba, přístavba a adaptace hospodyňské školy ve Veličné nebyla povolena; nebyly koupeny objekty pro ústavy pro chov koní; stavba jízdárny při státním hřebčínu v Tlumačově a stavba mostu v Topolčánkách nebyly započaty.

405. Stavba pravého křidla nové budovy státního ústavu pro zvelebování živnosti v Turč. Sv. Martině byla zdržena změnami v použití místností a v instalacích; výstavní sál nebyl zřízen.

406. V betonářských pracích na stavbě budovy pro státní hydrologický ústav v Podbabě nemohlo býti pro nepříznivé počasí pokračováno; přístavba a adaptace budovy ředitelství pro stavbu vodních cest nebyla ministerstvem financí povolena.

407. Stavba internátní budovy státního ústavu pro hluchoněmé v Kremnici a dílenské budovy při stát. domově válečných invalidů v Pohořelicích nebyla započata; zahájení přístavby ve státním dětském domově v Košicích bylo zpožděno a kolaudace vystěhovalecké stanice v Praze a pavilonu ve stát. dětském domově v Mukačevě nebyla dokončena.

408. Přístavba a adaptace prosektury státní nemocnice v Košicích, stavba třetí budovy v rámci I. částí rozšíření státní nemocnice v Zábřehu n. Odrou a internátu státního ústavu pro vzdělání a výcvik porodních asistentek v Olomouci byly odsunuty; stavba prosektury stát. nemocnice v Žilině byla započata později; rekonstrukce ústředního topení ve státní nemocnici v Bratislavě byla provedena v menším rozsahu, než bylo předpokládáno; další pozemky na stavbu státního tělovýchovného ústavu v Praze nebyly zakoupeny a přípravné práce nebyly zahájeny. Příznivý výsledek byl značně snížen vyšším nákladem na úpravu území býv. Strahovských lomů pro účely tělovýchovné a nedoplatky za stavby pří všeobecné nemocnici v Praze.

409. Stavba společné úřední budovy v Liberci nebyla úplně dokončena, stavby společné úřední budovy v Jindřichově Hradci a budovy pro finanční úřady v Michalovcích byly pozdě začaty, stavba budovy pro finanční úřady v Košicích byla odsunuta na příští rok; stavba technicko-chemické zkušebny finanční správy v Praze nebyla začata, ježto ministerská rada nepovolila koupi pozemků; kolaudace novostavby společné úřední budovy ve Velkém Meziříčí nebyla provedena a stavby kasáren pro finanční stráž a budov pro celní úřady

a finanční stráž na Slovensku a budov pro finanční stráž na Podkarpatské Rusi nebyly provedeny v předpokládaném rozsahu.

Příznivý výsledek se značně snížil vyšším nákladem na stavbu budovy pro finanční úřady v Bratislavě, následkem rozšíření stavebního programu, dále na stavby pro celní úřady a finanční stráž v Čechách, v nichž bylo pokračováno rychlejším tempem, a nepreliminovaným výdajem na koupi budovy pro finanční stráž v Rumburku a v Aklině.

410. Nekompensovateľné náhrady a větší příjem z prodeje vyřaděných psacích strojů a z prodeje publikací, hlavně statistik plynáren v ČSR za rok 1925-1928.

411. V důsledku hospodářské krise byl menší zájem o vydávané hydrologické publikace; také se neuskutečnil očekávaný příjem za cejchování hydrometrických vrtulí.

412. Menší výnos manipulačního příspěvku, stanoveného ministerstvem veřejných prací na základě § 10 zákona č. 260/1920 Sb. z. a n., jednak následkem malého odbytu vytěženého uhlí v důsledku hospodářské krise, jednak tím, že větší důlní podniky si z tohoto příspěvku sráží paušalovanou daň z obratu.

413. Menší výnos příspěvku na uhelnou radu, stanoveného ministerstvem veřejných prací na základě § 10 zákona č. 260/1920 Sb. z. a n., z důvodů uvedených u § 3.

414. Větší výnos manipulačního příspěvku, vybíraného od výrobců na základě čl. V. vlád. nař. č. 322/1922 Sb. z. a n., než bylo předpokládáno.

415. Přírůstkem k cejchovaní předložených elektroměrů.

416. Nebylo příjmů z prodeje statistických publikací, ježto nebyl vydán zákon o automobilní dopravě.

417. Výnos z pronájmu státních vodních sil byl převeden do státního vodohospodářského fondu podle § 17, odst. 2., zákona z 27. března 1931, č. 50 Sb. z. a n., u většiny elektrárenských podniků s účastí státní, hlavně na Slovensku, nebyla dividenda zvýšena, jak se očekávalo; první splátka na nájemné ze státní elektrárny v Komárně byla stanovena nižší částkou.

Úbytek příjmů byl částečně vyvážen vyšší splátkou města Bratislavy na státní zápůjčku v částce, odpovídající dodanému proudu elektrickému do přístavu v Bratislavě, a výtěžkem za drobný inventář státní elektrárny v Komárně, který převzaly Južnoslovenské elektrárny.

418. Nekompensovatelné náhrady, vzniklé hlavně dodatečnou refundací osobních platů technických sil, pověřených stavební správou nebo dozorem, z příslušných stavebních úvěrů.

419. Vedle konkurenčních příspěvků k mimořádným stavbám, provedeným ve větším rozsahu, přispěl ke zvýšení příjmu také výtěžek ze značné úrody ovoce na Slovensku a Podkarpatské Rusi, dále nekompensovatelné náhrady a vrácené zbytky záloh z minulého roku.

420. Běžné příjmy plynou do státního fondu pro splavnění řek, vybudování přístavů atd. (zákon ze dne 27. března 1931, čís. 50 Sb. z. a n. ).

421. Podle zákona čís. 50/1931 Sb. z. a n. přecházejí příjmy, preliminované v roce 1931 v tomto titulu, na státní vodohospodářský fond při ministerstvu veřejných prací.

422. Příjmy z provozu říčních přístavů byly odvedeny státnímu vodohospodářskému fondu při ministerstvu veřejných prací podle § 17 zákona čís. 50/1931 Sb. z. a n.

423. Nepříznivý výsledek vznikl změnou dosavadního způsobu předpisování a placeni poplatků z kutisk na Podkarpatské Rusi (snížení příjmů je přechodné) a ochabnutím kutací činnosti na Moravě. Úbytek příjmů byl vyvážen přihlášením značného počtu nových kutisk v Čechách a na Slovensku, vyššími příjmy za různé tiskopisy a náhradou přeplatků na služební platy. Také na úrocích z prodlení z dlužných poplatků vybrala se vyšší částka, než se očekávalo.

424. Zvýšením poplatků za měření radiových preparátů a větším počtem těchto měřeni.

425. Větší příjmy na nájemném ze státních obytných domů, a to hlavně z budov obývaných civilními státními zaměstnanci, ježto některé z nich byly dříve dostavěny. Dále větší příjem 2 prodeje starého vyřaděného materiálu a různé nekompensovatelné náhrady (zbytky záloh z předešlého roku, náhrady nájemníků za opravy bytů a náhrady výdajů za opravy budov školních a župních na Podkarpatské Rusi, náhrady za naturální byty řiditelů škol, náhrady vodného a p. ).

426. Nepreliminované příspěvky bratislavské bursy, obchodní a průmyslové komory v Bratislavě a čsl. akc. plavební společnosti dunajské v Bratislavě na novostavbu státního obchodního domu v Bratislavě, nepreliminovaný příspěvek obce Píšťan na stavím školy a obce Kokavy na stavbu budovy, resp. koupi nemovitosti pro četnictvo; nepreliminovaný příjem 904. 547´65 Kč z provise ministerstva veřejných prací, získané prodejem státních stavebních losů [souvisí s nepreliminovanými výdaji kap. 14, tit. 15, § 1 a), viz č. 399]; ministerstvem zemědělství vrácená kupní cena t. zv. Ceiningerova dvora v Košicích pro účely státní hospodářské školy, s jehož koupě sešlo; příspěvek Hub. Sachsela na úpravu Cumberlandského paláce ve Vídni, příspěvek obce Cviková na kanalisaci úřední budovy a obce Žamberka na stavbu úřední budovy; refundace nákladů na resortní elektroinstalační zařízení v novostavbách jiných odvětví státní správy, zaplacených v minulých letech ze stavebních úvěrů ministerstva veřejných prací; vrácené přeplatky firem zjištěné při kolaudacích staveb, výtěžek z prodeje ofertních pomůcek a starého materiálu, zbytky záloh z předešlého roku a různé nekompensovatelné náhrady.

Příznivý výsledek byl poněkud snížen odsunutím splatnosti I. splátky příspěvku obce Tiačeva na novostavbu budovy okresního soudu, ježto se stavbou nebylo dosud započato.

427. Nenastala změna v osobě ministrově.

428. Některá systemisovaná služební místa, uprázdněná úmrtím nebo pensionováním, nebyla obsazena a nebyly přijaty zamýšlené 2 smluvní síly. Omezeny byly z důvodů úsporných odměny a výpomoci a přeúčtován byl vánoční příspěvek, vyplacený v nižší výměře podle zákona čís. 176/1931 Sb. z. a n., do vydání kap. 21. Náklad na služební oděv zřízenců byl nižší, vzhledem k poklesu cen látek a menší potřebě některých služebních oděvů.

429. Bylo hospodárně používáno služebních vozů, inventárních předmětů a kancelářských potřeb, šetřeno elektrickou energií a topivem, služební cesty byly povolovány jen z nutných služebních důvodů a nové knihy a odborné časopisy byly kupovány jen pro nejnutnější potřebu.

Úspora se částečně snížila nákladem na zvýšenou telefonní úřední korespondenci s podřízenými úřady v zájmu urychlení správní agendy.

430. Přísnou úsporností a omezením služebních cest do ciziny.

431. Snížením výdajů ministerstva se snížila zároveň i náhrada placená podnikem "československá pošta" ústřední správě za výkony pro podnik.

432. Nenastala změna v osobě ministrově.

433. Některá systemisovaná služební místa nebyla obsazena, vzhledem k tomu byl i menší náklad na zaměstnavatelský příspěvek nemocenského pojištění. Také počet smluvních zaměstnanců byl snížen. Dosaženo úspory na výdajích na služební oděv. Odměny a výpomoci byly vypláceny jen v případech zvlášť odůvodněných. Další úspora vznikla tím, že vánoční příspěvek novou zákonnou úpravou podstatně snížený, jest vykázán souborně s vánočními příspěvky vyplacenými ostatními resorty u kapitoly 21, tit. 5, § 6, položka 4. Příznivý výsledek byl snížen větším výdajem na denní platy a mzdy zaměstnanců v denní mzdě, použitým jako vypomoci za pensionované a

zemřelé zaměstnance (úhrada z úspor na položce l tohoto oddílu).

434. Rozdíl mezi nákupní a prodejní cenou uhlí, vydaného oprávněným zaměstnancům, se zmenšil nižší nákupní cenou uhlí a menším odběrem následkem úbytku percipientů.

435. Služební cesty byly omezeny na nejnutnější míru, rovněž i výdaje na kancelářské potřeby a na tiskoviny; též provoz a udržování služebních automobilů si vyžádaly menšího nákladu. Vzhledem k očekávanému přesídlení ministerstva do nové budovy nebyly v starých budovách prováděny adaptace a větší opravy. Také položka "Různé" vykazuje větší úsporu, neboť nedošlo k úpravě náhrad za vydání ve službě a nebyla uskutečněna proponovaná jednání o provedení mírových smluv. Příznivý výsledek se snížil větší potřebou na nájemné a různé dávky z najatých místností, obsáhlejším nákladem tarifních částí úředních publikací a většími výdaji na paušalované telefonní poplatky a na poštovné.

436. Zařízení ministerstva železnic bylo doplňováno jen v nezbytných případech.

437. Náhrada diet z nemožného ubytování ženatým zaměstnancům na Slovensku a Podkarpatské Rusi, jejíž právní podklad svým vznikem spadá do doby před zavedením podnikového hospodaření. Částka vyplacená v roce 1931 se vykazuje - obdobně jako v roce 1930 - jako nepreliminovaný výdaj při kap. 16.

438. Nebylo třeba uhraditi podnikem "Čsl. státní dráhy" plnou preliminovanou částku za správní výkony ministerstva železnic pro podnik, ježto výdaje ministerstva železnic byly, nižší (viz odůvodnění výdajů čís. 432 až 436), a mimo to na položce "Různé příjmy" a dodatečným vyúčtováním některých tarifních svazů dosáhlo ministerstvo vyšších částek, než bylo preliminováno.

439. Nenastala změna v osobě ministrově.

440. Překročení vzniklo nákladem na resystemisaci a výplatou mimořádných odměn podle usnesení vlády z 22. prosince 1931 a odměn za práci přes čas, za různé mimořádné výkony a překlady. Snížilo se úsporou na platech smluvních zaměstnanců, ježto nedošlo k předpokládanému převzetí neb přijetí nových smluvních sil.

441. Vyšší potřebou na cestovní paušály a stěhovací výlohy úředníků ústředního živnostenského inspektorátu, větší opravou služebního automobilu, vyšším nákladem na úřední věstník "Sociální revue", větším nákupem odborných děl pro knihovnu a doplatkem telefonního předplatného za dobu minulou, jakož i vzestupem veškerých poštovních poplatků následkem zvýšené činnosti. Překročení bylo sníženo menší potřebou úředních a kancelářských potřeb a tiskopisů.

442. Výdaje na mezinárodní kongres válečných poškozenců v Praze roku 1931, pořádaný podle usnesení vlády z 29. května 1931.

443. Státní příspěvek podle § 123 zákona č. 221/1924 Sb. z. a n. k důchodu invalidnímu, starobnímu, vdovskému, vdoveckému a sirotčímu nedosáhl předpokládané výše pro nižší počet oprávněných osob. Naproti tomu bylo třeba zaplatiti ještě za uplynulý rok splátku na pojistném a státním příspěvku za dobu vojenské služby podle §§ 13 a 176 zákona č. 26/1929 Sb. z. a n.

444. Poslední splátkou ve výši 5 mil. Kč na příspěvek podle § 124, odst. 13. zákona č. 26/1929 Sb. z. a n., k účelu započtení doby novinářské služby a větším rozsahem přípravných prací k vybudování sociálního pojištění. Překročení se snížilo tím, že zůstal neupotřeben náklad na volby do Léčebného fondu veřejných zaměstnanců, které se nekonaly, a že odpadly z části zálohové výplaty důchodů úrazových, pensijních, invalidních a starobních následkem úmrtí důchodců nebo zániku invalidity a zmenšení pracovní nezpůsobilosti.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP