Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1932.
III. volební období. 6. zasedání.
1869.
Návrh
poslance dra Staňka a druhů na zřízení výboru kontrolujícího státní hospodářství.
Podepsaní navrhují:
Poslanecká sněmovno, račiž zvoliti 24členný výbor ke kontrole státního hospodářství.
Odůvodnění.
Zákonem ze dne 20. března 1919, číslo 175 Sb. z. a n. zřízen byl k dozoru na státní hospodářství, státní jmění a státní dluh Československé republiky Nejvyšší účetní kontrolní úřad se sídlem v Praze. Úřad tento zkoumá také skutečně v jednotlivých resortech státní správy, zdaneb do jaké míry bylo v tom kterém roce hospodařeno dle schváleného rozpočtu čili nic. Účetní uzávěrky projednávají a schvalují se po stránce rozpočtové výborem rozpočtovým a plenem poslanecké sněmovny.
Obor působnosti Nejvyššího účetního kontrolního úřadu vymezují ustanovení §§ 5 a 6 shora citovaného zákona, z nichž je zřejmo, že agenda úřadu toho vztahuje se na formálně právní kontrolu, nikoli však na kontrolu ohledně účelnosti, vhodnosti a užitečnosti té které zkoumané položky.
Tento nedostatek pociťovalo Národní shromáždění již v roce 1921, pročež usneslo se na zákoně ze dne 12. srpna 1921, č. 301 Sb. z. a n., kterým se zřizuje Úsporná parlamentní komise ze členů Národního shromáždění, opatřená mimořádnými právy ku zjednání všestranné a účelné spořivosti ve správě a hospodářství státu, zemí, žup a župních svazů, zejména též v podnicích, ústřednách a komisích.
Komise tato nesplnila bohužel naděje v ni kladené; brzy po zahájení činnosti přestala fungovati vůbec, takže nemůže vykázati se žádnými výsledky své práce.
Události poslední doby dokazují, že jest nutno uvést v život instituci, která by plnila funkce svého času uložené zákonem Úsporné parlamentní komisi. Nasvědčuje tomu již prostě fakt, že poslanecká sně-
movna přijala návrh číslo tisku 967 na zřízení vyšetřovacího výboru; dle zprávy výborové č. t. 1278 o tomto návrhu usnesla se poslanecká sněmovna uložiti vládě, aby učinila rozhodná opatření, by zlořády ve státní správě byly potírány všemi prostředky.
Skutečnosti přednesené ve vyšetřovacím výboru, jakož i okolnosti ve veřejnosti přetřásané dokazují, že je nutně zapotřebí zřízení navrhovaného výboru, který by se permanentně a podrobně zabýval zkoumáním hospodaření ve státní
správě hlavně s hlediska účelné spořivosti na podkladě výkazů Nejvyššího účetního kontrolního úřadu a předkládal poslanecké sněmovně příslušné návrhy.
Mimo to z daňových procesů a případů velkých poplatníků je zřejmo, že zájem státní toho nezbytně vyžaduje, by také položky příjmové byly navrhovaným výborem od případu k případu přezkoumávány.
Finanční zatížení návrhem tímto nevznikne.
Po stránce formální budiž návrh tento přikázán výboru iniciativnímu. V Praze dne 1. června 1932.
Dr. Staněk,
Vencl, dr. Kalaš, dr. Černý, inž. Žilka, Křemen, Bistřický, dr. Zadina, Blažek, dr.
Suchý, Janček, Haupt, Petrovič, Chloupek, Zajíc, Beran, Zářecký, dr. Štefánek,
Dubický, Machník, Pozdílek, Mašata, Nejezchleb-Marcha.