Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1932.

III. volební období. 6. zasedání.

1829.

Návrh

poslanců H. Bergmanna, Fr. Zeminové, dra Patejdla, J. Slavíčka a druhů

na přechodné zvýšení přirážky k dani důchodové při zdaněném důchodě nad

100. 000 Kč.

Podepsaní navrhují:

Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti na tomto zákoně:

Zákon

ze dne......1932,

o zvýšení přechodné přirážky k dani důchodové.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

(1) Přirážka k dani důchodové stanovená § 2 zákona ze dne 28. listopadu 1931, čís. 177 Sb. z. a n. činí při zdaněném důchodu:

nad až do

100. 000 Kč 130. 000 Kč 50%

130. 000 » 180. 000 » 70%

180. 000 » 320. 000 » 90%

320. 000 » 460. 000 » 110%

460. 000 » 650. 000 » 130%

650. 000 » 1, 200. 000 » 150%

1, 200. 000 » 2, 000. 000 » 170%

2, 000. 000 » 2, 800. 000 »... 190% 2, 800. 000 » 3, 400. 000 » 210%

3, 400. 000 » 5, 000. 000 » 230%

5, 000. 000 » 250%

daně důchodové, vyměřené podle ustanovení §§ 18-22, po případě § 34 zákona o přímých daních.

(2) Přirážka tato vybere se k dani důchodové (Hlava I. zákona ze dne 15. června 1927, čís. 76 Sb. z. a n. o přímých daních) vyměřené za berní léta 1931 a 1932 a také k dani důchodové, sražené v roce 1931 a 1932 podle ustanovení S 13 odst. 2 zákona o přímých daních, a to procentem, připadajícím podle odst. l § l tohoto zákona na důchod podle cit. § 13, odst. 2 dani podrobený, převyšuje-li tento důchod v roce, na který se přirážka vybírá, 100. 000 Kč.

(3) Přirážka bude vyměřena tak, aby z důchodu podrobeného vyššímu procentu přirážky nezbylo po jejím odečtení méně než zbude z nejvyššího důchodu podrobeného nejblíže nižšímu procentu přirážky po odečtení přirážky naň vypadající.

(4) Při výpočtu přirážky budiž tato zaokrouhlena dolů na celé Kč.

§2.

(1) Přirážku podle § l tohoto zákona vyměří (vypočte) a předepíše vyměřovací úřad, příslušný k vyměření daně důchodové podle všeobecných ustanovení zákona o přímých daních.

(2) Výše přirážky bude poplatníku oznámena v platebních rozkazech na daň důchodovou, po případě samostatnými platebními rozkazy.

(3) Proti samostatným platebním rozkazům podati lze odvolání jen co do výpočtu přirážky; o odvolání tom rozhodne finanční úřad II. stolice.

(4) Přirážka není podkladem pro vyměřování a vybírání jakýchkoli přirážek a příspěvků; její výnos náleží státu.

§3.

Přirážka jest splatná do 30 dnů po doručení příslušného platebního rozkazu na daň důchodovou, po případě příslušného platebního rozkazu na přirážku. U příjemců služebních požitků jest v této lhůtě splatno pouze 50% přirážky; zbytek jest splatný do dalších 30 dnů.

§ 4.

Přirážka jest součástí daně důchodové a platí tedy pro ni, pokud nebylo v předchozích paragrafech jinak stanoveno, obdobně ustanovení zákona o přímých daních platná pro daň důchodovou.

§ 5.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení a provedením jeho pověřuje se ministr financí.

Důvodová zpráva.

Jest příkazem doby udržeti za každou cenu kurs Kč. Tento kurs může býti udržen jen rovnováhou státního rozpočtu. Vláda učinila již všechna opatření, aby byly sníženy státní výdaje a také mnohá opatřeni, aby byly zvýšeny státní příjmy. Tato opatření vyžádala si dosud největší oběti širokých vrstev lidových, zejména těch. které jsou nuceny vydělávati si svůj skrovný chléb prací rukou svých nebo hlavy své a vrstev konsumentských, ale nedotkla se dosud stejnou měrou vrstev, jejichž důsledky značně převyšují potřebnou hranici k slušnému životu.

Nelze proto již dále požadovati stále jen oběti vrstev sociálně slabších a jest proto slušno a spravedlivo, aby v duchu národní solidarity přispěly také vrstvy zámožné, jejichž důchody jdou do statisíců a milionů a které jsou tak zabezpečeny, že bez otřesu a zkázy svých existencí přetrvají nynější krisi hospodářskou.

Toto spravedlivé rozdělení obětí sleduje tento náš návrh a očekáváme proto, že najde všeobecné sympatie a podpory u těch, kteří mají na mysli zájem státu, udržení klidu a pořádku a spravedlnost ke všem jeho občanům, která se musí odrážeti v požadovaných daních a břemenech státních.

Statistika daně důchodové za rok 1928 neukazuje však, že by břemena daňová byla spravedlivě rozdělena.

Podle této statistiky mělo 842. 564 po-

platníků této daně důchod 6-30. 000 Kč úhrnem 11. 288 mil. Kč a zaplatilo na dani důchodové 282, 716. 573 Kč, to jest 27. 89%. 137. 011 poplatníků s důchodem 30100. 000 Kč úhrnem 6. 399, 013. 293 Kč a zaplatilo na dani důchodové 308, 158. 138 Kč, to jest 30. 41% a konečně 11. 898 poplatníků s důchodem 110. 000 Kč až přes 5 mil. Kč úhrnem 3. 231, 671. 526 Kč a zaplatilo na dani důchodové 422, 707. 638 Kč, to jest 41. 72% úhrnného výnosu této daně. U prvých při průměrném důchodě 13. 3% Kč zaplaceno 27. 89%, u druhých při průměrném důchodě 47. 434 Kč 30. 41% a u třetích při průměrném důchodě 271. 624 Kč pouze 41. 72% výnosu daně. Z toho jest patrno, jak dosavadní progresse důchodové daně jest k vyšším důchodům ohleduplnou. Přirážkou postižení poplatníci měli v r. 1928 úhrnný základ daňový 3. 231, 671. 526 Kč a zaplatili na důchodové dani 422, 707. 638 Kč, zbyl jim po zaplacení daně úhrnný čistý důchod 2. 808, 963. 888 Kč, průměrně na jednoho poplatníka 236. 086 Kč, po zaplacení navrhované přirážky snížil by se úhrnný důchod na 2. 210, 223. 738 Kč, průměrně na jednoho poplatníka by zbyl čistý důchod 185. 756 Kč. Výnos této přirážky by činil podle statistiky za rok 1928 po odpočítání 30% přirážky dosavadní 471, 927. 859 Kč, takže by jejich slušná existence touto přirážkou nijak ohrožena nebyla. Důkazem toho jest tato srovnávací tabulka, sestavená na podkladě statistiky z r. 1928:

Stupeň

Počet

Úhrnný

Průměrný

Daň

Úhrnem

důchodu

poplatníků

základ daňový

základ daňový

a přirážka

       

5. 300

 

110- 130. 000

3077

366, 867. 000

119. 261

2. 650

7. 950

       

6. 600

 

130- 180. 000

3816

576, 285. 800

151. 018

4. 620

11. 220

       

8. 400

 

180- 320. 000

3082

717, 295. 926

232. 737

7. 560

15. 960

       

14. 800

 

320- 460. 000

864

329, 500. 700

381. 367

16. 280

31. 080

       

24. 000

 

460- 650. 000

460

252, 536. 800

548. 992

31. 200

55. 200

       

37. 000

 

650-1, 200. 000

359

298, 516. 800

831. 523

55. 500

92. 500

       

61. 000

 

1. 200-2, 000. 000

120

178, 570. 900

1, 488. 091

103. 700

164. 700

       

101. 000

 

2. 000-2, 800. 000

60

140, 435. 100

2, 340. 585

191. 000

292. 000

       

157. 000

 

2. 800-3, 400. 000

19

58, 374. 100

3, 072. 321

329. 700

486. 700

       

191. 000

 

3. 400-5, 000. 000

22

83, 643. 500

3, 801. 978

439. 300

630. 300

       

291. 000

 

přes 5, 000. 000

19

229, 644. 900

12, 086. 521

727. 500

1, 018. 500

 

11898

3. 231, 671. 526

     

Nutno uvážiti, že skutečný důchod jistě značně převyšoval základ daňový a že důchody těchto vrstev v důsledku přítomné krise hospodářské značně nepoklesly a lze tedy počítati se značným

zdrojem příjmů státní pokladny z titulu této přirážky.

S provedením zákona nevzniknou státu žádné zvláštní náklady a proto odpadá ústavou požadovaný návrh úhrady.

Po stránce formální navrhujeme, aby tento návrh byl přikázán výboru rozpočtovému k projednání a podání zprávy poslanecké sněmovně v době co nejkratší.

V Praze dne 1. června 1932.

Bergmann, Zeminová, dr. Patejdl, Slavíček,

Vaněk, Tykal, Fiala, Hatina, Malý, Langr, Solfronk, Šeba, Netolický, dr. Moudrý, Lanc, Špatný, inž. Záhorský, Richter, Pechmanová-Klosová, dr. Stránský, Tučný,

Šmejcová.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP