Poslanecká sněmovna N. S. R Č. 1932.
III. volební období. 6. nasedání.
1725.
Návrh
poslanců Josefa Šamalíka, Josefa Adámka, Fr. Navrátila, Václava Knotka,
dr. M. Mičury, Jana Rýpara, dr. L. Daňka a druhů na zřízení fondu pro nezaměstnané.
Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:
Vládě se ukládá, aby s největším urychlením předložila osnovu zákona o zřízení a správě fondu pro nezaměstnané, v níž by uplatněny byly tyto směrnice:
Jelikož nelze zatěžovati výrobní náklady žádným novým břemenem, tím méně přirážkou k starobnímu a invalidnímu pojištění, nutno opatřiti příjmy pro fond nezaměstnaných z mimořádných prostředků.
I. Budiž zařízeno propočítání nového arithmetického pojistného průměru v důsledku již sníženého jak cenového tak i životního standardu, z něhož by plynulo snížení příspěvků na starobní a invalidní pojištění. A právě onoho rozdílu mezi sazbou nynější a sníženou mohlo by býti použito pro fond, čímž by dosavadní břemeno zachovalo nezbytně nutnou aequitu a zabráněno by bylo projektovanému novému zatížení, zejména pasivního zemědělství.
II. Při rozvodech budiž stanovena taxa pro nezaměstnané, která může býti odstupňována podle majetkových poměrů rozváděných.
III. Budiž nařízena zvláštní přirážka na fond pro nezaměstnané z těchto luxusních předmětů:
a) kosmetických přípravků tu- i cizozemských,
b) z luxusního kuřiva,
c) z kaviáru, ústřic a ostatních cizozemských luxusních lahůdek, jejichž detail se vypracuje.
IV. Mimo stávající přirážky na lístky do kina budiž stanovena přirážka na fond na lístky počínaje cenou Kč 6. -. Rovněž při povolování tanečních zábav budiž stanovena zvláštní taxa pro fond.
V barech buďtež zavedeny bloky pro každého hosta, podobné jako jsou pro hudbu, jejichž výtěžek by se odváděl fondu.
V. Z výher losů státních i dobročinných budiž sráženo l % na fond.
VI. K nájemnému z honiteb zemských a státních budiž připočítáváno 1% na fond pro nezaměstnané, poněvadž tyto honitby jsou předmětem pronájmu vrstev výlučně zámožných.
Dále buďtež zavedeny následující poplatky a dávky pro fond nezaměstnaných:
Jest jen logické a spravedlivé, když Československý stát v prvé řadě zatíží ty, kteří jsou bezprostřední příčinou nezaměstnanosti.
1. Jest proto jen spravedlivé, když každý cizí státní příslušník u nás zaměstnaný bude odváděti Zvláštní daň 10% ze svých pří jmu, získaných prací v republice Československé.
2. Společnosti podnikatelské a výdělečné - pokud neslouží k všeobecnému blahu opírající se o kapitál a firmy zahraniční. buďtež zatíženy odběrem 50% zisku, který plyne do zahraničí.
3. Každá společnost, která dováží předměty u nás vyráběné k nám ve stavu rozloženém, aby zde prováděla jen montáž a tím maskovala cizí výrobek, nechť odvádí mimo normální 2 % daně z obratu při proclívání takto stanovených předmětů 20%, částku jejich ceny pro fond nezaměstná ných.
4. Veškeré celní podvody, falešné deklarování zboží buďtež mimo obvyklé pokuty zatíženy další částkou, rovnající se této pokutě ve prospěch fondu pro nezaměstnané.
5. Každý, kdo objedná zboží z ciziny, které u nás jest vyráběno, nechť zaplatí částku 10% hodnoty zboží ve prospěch řečeneho fondu.
6. Veškeré tuzemské kartely buďtež zatíženy 1/10% z obratu svých členů ve prospěch řečeného fondu.
7. Kartely cizozemské, jakož i firmy, jsoucí členy kartelu cizozemského, buďtež zatíženy dávkou 2% z obratu ve prospěch fondu pro nezaměstnané.
8. Veškeré firmy, pokud jsou členy kartelů, vyrábějících polotovary, jež slouží ostatním firmám k dalšímu zpracování, nechť zaplatí 2% daně z obratu kartelem chráněného zboží, pokud zboží takové dále na výrobky samy zpracují.
9. Každá kW hodina světelná, dodaná elektrárnami výdělečnými, mezi něž buďtež zahrnuty i všeužitečné elektrárny, nechť odevzdá 1/10 % z ceny stržené za světelný proud ve prospěch fondu nezaměstnaných.
10. Majitelé zbytkových statků, pokud jsou jinak veřejně činní ve státních službách atd., buďtež zdaněni ve prospěch fondu 1%.
11. Sazby na peněžité tresty a pokuty buďtež progresivně percentuelně zvýšeny o určitou částku ve prospěch nezaměstnaných.
Opatření se strany státní správy pro zmírňování nezaměstnanosti:
I. V prvé řadě jest bezpodmínečně nutno zabrániti dalšímu šíření řad nezaměstnaných. Proto nelze schvalovali dvojsečnou zbraň, totiž zákaz přijímání nových zaměstnanců do státní služby.
II. Budiž zákonem zakázáno, aby peňsisté zastávali v soukromých a veřejných podnicích jakékoli zvlášť placené zaměstnáni, pokud jejich pensijní požitky přesahuji u ženatých 1800. - Kč a u svobodných 1200. - Kč měsíčně.
Provádění nouzových opatření:
1. Všeobecně se volá po kontrole výplat podpor nezaměstnaným a zejména se stanoviska zemědělců nutno žádati kontrolu co nejpřísnější. Pokud možno nutno zabrániti vyplácení podpor vůbec a zařídili, aby byly zaopatřeny nouzové práce, jichž jest v republice Československé dostatek. Ten, kdo by nabídnutou nouzovou práci nepřijal, budil z podpor vyloučen bez zřetele na to, je-li nezaměstnaný pro nabídnutou práci bude méně kvalifikován. V rámci tohoto návrhu lze provésti stavby projektovaných státních budov, ovšem s menším luxusem nežli dosud, regulace řek, bystřin, úpravu hrází, stavbu hydroelektráren, zalesnění půdy nehodící se pro zemědělství, zřizování železničních svršků pro projektované dvou kolejné trati, rekonstrukci silnic, meliorace a pod.
2. Výplata podpor budiž prováděna jen na podkladě seznamů, sestavených komisi, jež se utvoří z členů obecního zastupitelstva podle politického klíče, jejímž předsedou bude starosta obce za účasti delegátů odborových organisací a za kontroly obec nich úřadů. Seznamy podpor budou veřejně vždy vyvěšeny k nahlédnuti a ke kontrole a budou vystavovány jednou týdně v několika propisech pro všechny zúčastněné úřady a organisace. Jen tento způsob distribuce zaručuje vyplácení podpor osobám skutečně potřebným a bude zabráněno zněužití podpor osobám majetným, sezónně nezaměstnaným a pod.
Nezaměstnaní oddaní opilství a hýřilství jsou vyloučeni z podpor nezaměstnanosti. Rodinám jejich vydají se poukázky na naturálie.
3. Určitá část podpor budiž vyplácena in natura na místo peněz. Jest totiž mnoho nezaměstnaných, kteří pekunierní podpory neupotřebí plně k zmírnění bídy svých rodin a někdy dokonce utratí větší část podpor jinak nežli na účely existenční.
Stát vlastní rozsáhlé uhelně doly a státní lesy, které skladují značné a neprodejné zásoby uhlí a dříví. Zejména na Slovensku leží desetitisíce vagónů palivového dříví, které podléhá zkáze shnitím a v důsledku spalného odbytu nelze ani využíti státních zásob v ohromném bohatství lesním na Slovensku a Podkarpatské Rusi. Bylo by i v zájmu rodin nezaměstnaných prospěšno, dodati jim uhlí a dříví namísto části peněž-
ní podpory, neboť jsou nuceny z podpor drahé palivo buď od překupníků kupovati, aneb trpí zimou, což z důvodů zdravotních jest nebezpečno. Námitky, že transport dříví jest příliš drahý, jest nicotný, neboť jest přece lépe zužitkovati národohospodářský statek od zkázy shnitím, do něhož byly vkládány investice po celá desítiletí a konečně i náklady spojené s kácením a pod., nehledě ani k lomu, že by se zabezpečila práce v pokračování kácení lesních statků, které v důsledku odbytové krise byly buď zcela neb z velké části zastaveny a tím řady nezaměstnaných vrstev, a to vrstev nejchudších, jen rozmnoženy.
Odůvodnění:
Pokud zpráva statistická uvádí, počet nezaměstnaných u nás dostoupil závratné výše pul milionu osob. Tato hrozná cifra je značně větší než ve stejné době roku minulého.
Již tehdy naplnění jsme byli obavami a zabývali jsme se v naší republice, účelnými opatřeními k zmírnění bídy nezaměstnaných a k snížení jejich počtu. Bohužel situace u nás se v tomto ohledu ještě více přiostřuje. Dnešní stav se zhoršuje ještě dále a proto musí se spojiti všichni lidé dobré vůle k hledání východiska z nebezpečí tohoto začarovaného kruhu k pomoci co nejrychlejší.
Jest to dnes těžká choroba společnosti lidské, zachvacující tuto téměř ve všech státech. Všichni hledají příčinu a lék, který by umožnil alespoň snesitelný průběh, pokud by nebylo možno zabrániti vzniku této choroby v širším rozsahu vůbec.
Otázka tato není jednoduchou; vidíme. že ve všech státech nejčelnější mozky zápolí s tímto ožehavým problémem. Vidíme vzácné a vznešené snahy, vidíme však i využitkování této lidské bídy k účelům politicko - stranickým.
Nezaměstnanost - tato metla lidstva nenavštívila toto v dnešní době snad po prvé. Byla již dříve a dostavovala se neúprosně po každém porušení rovnováhy a
spořádaných poměrů. Dostavila se i po poslední válce světové a zasahuje postupně stát za státem. Nejedná se - jak známo nám všem - o zjev snad ojedinělý. Je v Americe, v Anglii, Francii, Německu, Švýcarsku - hoří u všech sousedů a chytá i dobrá stavba naše. V každém státě podle poměrů tamních má jiný průběh. I v Africe, prožívají Kanibalové svoji krisi, neodvisle od krise civilisovaného světa, přesto že u nich není racionalisace a derouty měny.
Jestliže tato metla navštívila lidstvo již několikráte, jak máme si vysvětliti, že dosud nebyl nalezeny bezpečný prostředek, jak krisi předejíti. Byli lidé, kteří své nejlepší síly věnovali této otázce a přes to byly poměry silnější a výsledky jsou posud negativní.
I my jsme již přes rok v kritické situaci stále se zhoršující; jest tedy zřejmo, že dosavadní náš postup jest nedostačujícím k zmírnění bídy a jejímu odstranění. Stát platil a platí podpory nezaměstnaným; nestačí však ani stát ani organisace.
Vidíme, že každý stát snaží se dnes své příslušníky co nejvíce chrániti; jest tudíž povinností i státu československého, aby se v prvé řadě staral o nezaměstnanost svoji vlastní.
Finanční úhrada jest obsažena v návrhu. Odpadá proto činiti znovu návrh úhradový.
Po stránce formální pak navrhujeme, aby tento návrh přikázán byl k projednání vý-
boru sociálně-politickému a rozpočtovému.
V Praze, dne 7. dubna 1932.
Šamalík, Adámek, Navrátil, Knotek, dr. Mičura, Rypar. dr. Daněk,
dr. Dolanský, Vaculík, Stašek, Myslivec, Stanislav, Bezděk, drt. Nosek, Sedlaček, Světlík, Vičánek. Kaňourek, Košek, Petr. Janalík, dr. Novák, Roudnicky.