Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1932.
III. volební období.
5. zasedání.
1574. Vládní návrh.
Zákon
ze dne. .................................................................... 1932,
kterým se ministr financí zmocňuje k úvěrním operacím až do výše
1. 000, 000. 000 Kč.
Národní shromáždění republiky československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 1.
(1) Ministr financí se zmocňuje, aby opatřil úvěrními operacemi peníz až do výše 1. 000, 000. 000 Kč.
(2) Dojde-li k úvěrním operacím v cizích menách, bude pro určení výše tohoto zmocněni rozhodnou zlatá parita podle platných měnových zákonů.
§ 2.
(1) Peníze takto opatřeného použije se k překonání obtíží způsobených mimořádnými hospodářskými poměry.
(2) O jeho použití podá vláda Národnímu shromáždění zprávu.
§ 3.
Ministr financí se zmocňuje, aby zajistil zúrokování a umořování úvěrů sjednaných podle tohoto zákona určitými státními příjmy.
§ 4.
Kapitál a úroky půjčky sjednané podle tohoto zákona budou vypláceny beze srážky jakýchkoli československých daní a poplatků, ať přítomných nebo budoucích.
§ 5.
Zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení; provede jej ministr financí.
Důvodová zpráva.
Hospodářská krise staví státní finance před těžký problém. Způsobuje značný úbytek příjmů a na druhé straně vynucuje si řadu nových výdajů. Celkový výsledek státního hospodaření v roce 1931 nelze ještě přehlédnouti. Podle předběžných dat bylo za prvých 11 měsíců přijato na daních přímých, nepřímých, dani z obratu, poplatcích, clech a monopolech
celkem ...... |
6. 466, 335. 000 Kč, |
kdežto rozpočet počítal s |
7. 035, 226. 000 ", |
takže se jeví schodek.. |
568, 891. 000 ". |
Na druhé straně jsou zvýšené výdaje, tak nezaměstnanost vyžádá si zvýšeného nákladu, který lze odhadnouti částkou 300, 000. 000 Kč. Proti tomu ovšem stojí také úspory ve výdajích, kterých státní správa dociluje ve vlastní působnosti nebo zvláštními opatřeními zákonnými, na př. restrikcí vánočního příspěvku. Další určité zatížení státní správy vyplyne i z hospodaření státních podniků postižených nejvíce krisí (železnic a státních lesů a statků).
Za těchto poměrů samozřejmě značně poklesly pokladní hotovosti státní zbývající ještě z minulých let. Ty jsou jakýmsi provozovacím kapitálem, kterého potřebuje stát jako každý podnik, a zároveň i reservou vyrovnávající časové rozpětí mezi příjmy a výdaji. Z hotovostí těchto hradí se i některé výdaje povolené finančním zákonem, postrádající však úhrady v rozpočtu, jako schodky košicko-bohumínské dráhy a místních drah. Státní správa musí také hraditi zvýšené platy učitelské, na které rozpočty posledních let věnují vždy pouze 800, 000. 000 Kč z výnosu daně z obratu, které však vyžadují vždy ročního nákladu 1. 000, 000. 000 Kč až 1. 100, 000. 000 Kč, tedy ročně asi o 200, 000. 000 Kč až 300, 000. 00'0 Kč více, které by jinak přišly k dobru státním pokladním hotovostem. Velká část aktivních zůstatků státní správy jest vázána také v cenných papírech (na př.
v akciích různých drah, k jichž sestátnění má dojíti, nebo v papírech Společné pokladny v Paříži, kterými má býti svého času umořen československý závazek Společné pokladně) nebo jest investována v podnicích, na nichž jest stát kapitálově účasten a pod. Z volných hotovostí byl uhrazen již pokladní schodek za rok 1930, který podle účetní závěrky činil 666, 108. 602- Kč. V roce 1931 byly volné pokladní hotovosti takřka vyčerpány, takže si finanční správa, opírajíc se o zmocnění dané jí finančním zákonem na rok 1931 musila již vypomoci vydáním nových pokladničních poukázek splatných v roce 1932.
Státní správa učinila již řadu opatření, kterými doufá docíliti opět rovnováhy mezi státními příjmy a výdaji. Jest to jednak co největší úspornost při všech výdajích, jednak opatření nových příjmových zdrojů. Sem patří na př. přirážka k dani důchodové a zvýšení daně ze zapalovadel. Kdežto účinky úsporných'opatření, zejména v oboru personálním, mohou se projeviti bezprostředně, objeví se příznivé účinky opatření daňových teprve později. Jest však- třeba pro přechodnou dobu opatření, které by posílilo státní pokladnu ihned a přispělo jí k překonání obtíží způsobených mimořádnými hospodářskými poměry.
Nezbývá proto než sáhnouti k úvěru. Při tom však nestačí počítati jen s výsledky roku 1931, nýbrž jest příkazem opatrnosti posíliti stav pokladních hotovostí tak, aby státní správa byla připravena i na nesnáze, jež snad rok 1932 ještě přinese. Proto úvěrní zmocnění zní na částku až do výše 1. 000, 000. 000 Kč. Poněvadž podrobné použití této částky nelze ještě dnes určiti, podá vláda svého času Národnímu shromáždění zprávu, jak bylo naloženo s výtěžkem této úvěrní operace.
Podle tohoto zákonného zmocnění má býti sjednána zápůjčka ve Francii, o kterou
finanční správa vyjednává již delší dobu a kterou doufá v nejbližších dnech úspěšně zakončiti. Zákona ze dne 27. května 1931, č. 84 Sb. z. a n., kterým se ministr financí zmocňuje, aby sjednal státní půjčku až do výše 1. 688, 000. 000- Kč, nelze použíti k tomuto účelu, jelikož zákon ten dovoluje půjčku jen za účelem konverse starších státních dluhů výše zúročitelných. Jest
proto zapotřebí nového zákonného zmocnění.
Poněvadž jde o zápůjčku v cizině, obsahuje zákon i ustanovení o přepočtení meze úvěrního zmocnění na cizí měny a ustanovení o zajištění zápůjčky určitými státními příjmy, což v takových případech bývá obyčejně požadováno.
Vláda projevuje přání, aby návrh zákona byl přikázán v obou sněmovnách výboru rozpočtovému k podání zprávy a aby byl projednán zkráceným řízením vzhledem k nutnosti ukončiti jednání ve Francii co nejdříve.
V P r a z e dne 14. ledna 1932.
Předseda vlády: Udržal v. r.
Ministr financí: Dr. Trapl v. r.