Překlad.
1552.
Návrh
poslanců Bölhnanna, Hodiny a druhů, jímž se vláda vyzývá, aby podala novelu k návrhu o podpře nezaměstnaných.
Nynější hospodářská krise způsobila značnou nezaměstnanost dělníctva a tím působí státu velké výdaje, neboť musí platiti příspěvky k podpoře v nezaměstnanosti. I když uznáváme, že je nutno situaci dělníků, kteří při nejlepší vůli nemohou dostati práci, všemi účelnými prostředky zmírňovati za pomoci státu, přece musíme konstatovati, že dosavadní způsob veřejné péče o nezaměstnané plně nevyhovuje a má četné vady, které musí býti napraveny jak ve veřejném zájmu, tak také v zájmu nezaměstnaných.
Především musíme upozorniti, že se nezaměstnanost projevuje u nás jen ve výrobě průmyslové, jako přímý následek průmyslové soustavy, kdežto v zemědělství jest spíše nedostatek pracovníků; proto třeba věnovati velkou pozornost tomu, aby k organisována péči o nezaměstnané přispíval především průmysl.
Otázka nezaměstnanosti jest jen následek výrobní krise a proto akce, směřující k zajištění domácí výroby, ať již jde o výrobu zemědělskou nebo průmyslovou a živnostenskou, jsou nejspolehlivějšími prostředky ke zmírnění nezaměstnanosti.
Zvlášť prokázanou skutečností jest jak u nás, tak také v cizině, že nezaméstna-
nost pokračuje souběžně se světovou agrární krisí. Jen ten stát nemá nezaměstnaných, který není postižen agrární krisí, jako Francie. Omezení kupní sily zemědělců znemožňuje nákup průmyslových výrobků, což má v zápětí omezení průmyslové výroby a propouštění dělníků. Nezaměstnanost je v různých státech tím větší, čím více jest porušena rovnováha mezi zemědělstvím a průmyslem.
V našem státě nebyla by se musila statí z otázky nezaměstnanosti obtížná otázka sociální, kdyby byla hospodářská politika státu projevila více pochopení pro zájmy a potřeby domácí výroby, jmenovitě výroby zemědělské. Vždy jsme hlásati program ochrany domácí práce a výroby a jmenovitě jsme se snažili dosíci, aby naši spotřebitelé kupovali výhradně domácí zemědělské výrobky. Kdyby byl býval dodržován tento nepsaný zákon, nebylo by u nás nezaměstnanosti.
Problém nezaměstnanosti v našem státě, který proti jiným státům s nadměrným průmyslem jest poměrně méně obtížný: musí býti řešen především opatřeními v pracovních poměrech, která směřují k tomu, aby umožnila nezaměstnaným přístup k práci. V tomto směnu třeba uva-
Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1951.
III. volební období.
5. zasedání.
žovati jmenovitě o zrušení práce přes čas, o zákazu zaměstnávati pensisty, o přednosti pro starší ženaté dělníky atd.
Veřejná péče o nezaměstnané, která jest subsidiární akcí, musí býti prováděna s vhodnou účelností a úsporností, aby se v této době těžké hospodářské krise neplýtvalo penězi poplatníků. Těžisko podpůrné akce třeba účelně přeložiti do opatření práce (produktivní péče), aby si každý veřejnou podporu zasloužil a nepociťoval ji jako almužnu. Mělo by se tedy zdůrazniti jako zásada, že každý, kdo dostane podporu, jest povinen na vyzvání veřejných orgánů, jmenovitě obcí a okresů, konati práce pro veřejné účely podle výše udělované podpory.
Podpůrná akce, prováděná podle dosavadního gentského systému, která v dnešní mimořádné době nemohla plně uspokojiti, musí býti doplněna organisačně. Tak pokládáme především za účelné, aby v ústředí ministerstva sociální péče byl zřízen určitý fond na tuto akci pro nezaměstnané a pro jeho správu jmenováno zvláštní kuratorium. Do tohoto fondu musily by se soustřediti všechny hotové peníze, vyhrazené pro tento účel, bylo-li by třeba, musily by se otevříti nové zdroje a poskytnouti fondu, tak mimořádná přirážka k dani výdělkové u velkoprůmyslu a velkoobchodu nebo zvláštní dávky velkoorůmyslu, případně dávka ze stabilisačních fondů, z tantiem, přebytků sociálních pojišťoven atd. Kuratorium mohlo by úspěšně pracovati v tom směru, že by ustanovilo zásady pro celou tuto akci, provádělo kontrolu a dbalo úspornosti a účelnosti akce. Dále budiž dole u místních činitelů zřízena rázná kontrola, kterou by mohly prováděti obce nebo okresní úřady, ke kterémuž účelu musily by jim odborové organisace hlásiti všechny nezaměstnané, aby bylo lze každý případ přezkoumati individuálně. Obce a okresy mohou vyzvati podporované osoby k nouzovém pracím, odpovídajícím udělené podpoře.
Výši státního příspěvku lze přiměřeně snížiti, a to v poměru ke snížení nákladu na živobytí, jako se to děje v Anglii. Se stanoviska sociálního bylo by spravedlivé, aby se čelilo nepoměru mezi zeměděl-
ským dělnictvem, které musí těžce pracovati, a nezaměstnanými, kteří dostávají podporu, aby nejvyšší částka státního příspěvku byla stanovena třemi čtvrtinami průměrné mzdy zemědělského dělníka, poněvadž další čtvrtinu vyplácí odborová organisace, takže by nastalo vyrovnání mezi podporami nezaměstnaných a skutečnou mzdou pracujícího zemědělského dělnictva.
Sezónní dělníky nelze pokládati za nezaměstnané v době, kdy se za normálních poměrů nepracuje, tak na příklad stavební dělnictvo v zimě. U podniků, které propouštějí dělnictvo, nebo je zaměstnávají jen z části, musí se prováděti určitá kontrola.
Obce a okresy projevují mocnější úsilí, aby v nynější obtížné době, jmenovitě v zimě, prováděly nouzové práce a tak čelily nezaměstnanosti a dožaduji se na to příspěvků od ministerstva sociální pé-' če; dostanou-li však tyto příspěvky, nemohou častokráte ve svém rozpočtu opatřiti potřebné peníze k úhradě dalšího nákladu na nouzové práce, ať již na výplatu mezd nebo na zaplacení materiálu. Proto doporučujeme, aby se obcím povolila na úhradu zvláštní vyšší přirážka až do 50%. kterou by schvaloval okresní výbor, aby se věc urychlila.
Vedle těchto akcí provádí ministerstvo sociální péče také tak zvané stravovací akce, které mají četné vady, poněvadž jejich organisace a hlavně kontrola nebyly dokonalé. Stalo se, že poukázky na potraviny byly přikázány okresům a obcím, které o ně nežádaly, takže ostatní obyvatelstvo bylo tím přímo roztrpčeno. Aby se tomu příště zabránilo, jest třeba, aby tyto akce byly náležitě organisovány. Podnět může vycházeti od obce, a to tak, že starosta obce pod osobní odpovědností podá u okresního úřadu žádost o peníze na stravování osob, které toho nezbytně potřebují, okresní úřad tento výkaz přezkoumá za pomoci úředních činitelů a projedná jej za spoluúčasti okresního výboru, načež žádost postoupí ministerstvu sociální péče. Ministerstvo přidělí okresu potřebné peníze a okres je rozdělí podle určitého měřítka obcím, aby nezaměstnaní, kteří nedostávají žádné
podpory, byli zaopatřeni nejnutnějšími potravinami, jmenovitě brambory, chlebem a palivem. Podpora v nezaměstnanosti přídělem naturalií budiž zavedena povinně. Při přidělování těchto naturalií budiž zaveden přímý styk mezi výrobcem a spotřebitelem. Tím dostane se nezaměstnaným výhodného přídělu a bude se podporovati odbyt domácích výrobků. Úřediií poukázky vydané k tomuto účelu buďtež po vydání naturalií přijímány berními úřady jako platy na daně a dávky.
Při celé agendě hlavně zdůrazňujeme, aby se postupovalo účelně, úsporně a hospodářsky tak, aby veřejnost nemohla nikdy konstatovati opak. Musí býti učiněna také náležitá opatření, aby těchto akcí nezneužily některé odborové organisace, které by takto získaných prostředků mohly snad použíti z části pro své účely a tím poškoditi nezaměstnané.
Proto je třeba, aby ministerstvo sociální péče přísně kontrolovalo, jak se naložilo s příspěvky poskytnutými odborovým organisacím na podporu. nezaměstnaných. Odborové organisace, které neplní zákon o gentské soustavě v plném rozsahu, nemohou dostati státní příspěvek.
Proto podepsaní navrhují: Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:
Vládě se ukládá, aby co nejrychleji vypracovala novelu k zákonu o podpoře v nezaměstnanosti a předložila ji Národnímu shromáždění; v této novele buďtež uplatněny všechny uvedené zásady a jmenovitě tyto:
1. Na úhradu veřejné péče o nezaměstnané zřizuje se zvláštní fond, který spravuje kuratorium, jmenované vládou a pro který jsou určeny zvláštní příjmy.
2. Zjišťování a kontrolu nezaměstnaných provádějí obce a okresy za osobní odpovědnosti vedoucích funkcionářů a s pomocí úředních činitelů a tyto samosprávné svazky mají právo přiděliti všem nezaměstnaným, kteří dostávají podporu, přiměřené práce pro veřejné účely.
3. Při celé této akci budiž hlavní důraz kladen na produktivní péči, aby se prováděly účelné nouzové práce, při čemž obcím, které provádějí nouzové práce, lze povoliti, aby vybíraly další zvláštní přirážku až do 50%.
4. Státní příspěvek podle gentského systému budiž omezen na % průměrné mzdy zemědělských dělníků v dotčeném kraji a budiž vyplácen jen oněm odborovým organisacím, které plní zákon v plném rozsahu.
5. Stravovací akce buďtež prováděny vylíčeným způsobem z podnětu obcí a za dohledu okresních úřadů, tak aby se podpora vydávala především v potřebných naturaliích.
6. V zájmu zmírnění nezaměstnanosti klade se největší důraz na to, aby stát co nejrozhodněji podporoval zájmy a potřeby domácí výroby, jmenovitě zemědělské výroby a aby vybudoval soustavu ochrany práce a výroby proti nepříznivým následkům ničivé a spekulativní soutěže ciziny: současně s tím třeba řešiti otázku opatření levného úvěru pro domácí zemědělství.
Tímto zákonem'nevzniká žádné zatížení. Po stránce formální žádáme, aby tento návrh byl přikázán výboru iniciativnímu asociálně-politickému.
V P r a z e dne 23. listopadu 1931.
Bollmann, Hodina,
Heller, Bohm, Windlrsch, Halke, Wagner, Zierhut, Skopal Procházka, Machník, Venci, Kaliňák, Haupt, Kočandrle, Prokop, dr. Kalas, Vančo, Teplanský, inž. Žilka,
dr. Staněk, Vlereckl, Platzer, Glasel.