Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1931

III. volební období. 5. zasedání.

1545.

poslance Štětky a soudruhů

na vydání zákona o hospodářství obcí, okresů a zemí.

Podepsaní navrhují, aby poslanecká sněmovna se usnesla:

Zákon

k

ze dne ................ 1931

o hospodářství obcí, okresů a zemí,

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

Obce, okresy a země mají právo rozhodovati samostatně o svých výdajích a opatřiti si samostatně úhradu na své výdaje. Státní úřady nesmí zasahovati do hospodářství obcí, okresů a zemí. Okresy nesmí zasahovati do hospodářství obcí, země do hospodářství okresů. Obce, okresy, země ukládají a vybírají samostatně daně, dávky a poplatky.

§ 2.

Obecní, okresní a zemské daně a poplatky nesmí býti ukládány osobám, jichž příjem nepřesahuje ročně 16. 000. - Kč.

§ 3.

Obce, okresy a země nejsou oprávněny ukládati daně, dávky anebo poplatky z lidových životních potřeb (daň z obratu,

z masa, cukru, lihu, dávky z bydlení, mzdy, světla a pod. ). Nejsou také oprávněny vybírati daně, dávky a poplatky od proletářských družstev.

§ 4.

Obecní, okresní a zemské daně, dávky a poplatky musí býti silně odstupňovány podle majetku a příjmů poplatníků. Povinny jsou obce vybírati zejména od peněžních, průmyslových, obchodních a zemědělských podniků, jichž roční příjem přesahuje 100. 000. - Kč, zvláště odstupňovanou daň z příjmů se silně stoupající progresivitou. Výnosu této dané musí být použito k podpoře nezaměstnaných, omezeně pracujících, přestárlých, k práci neschopných a podobným sociálním účelům,

§ 5.

Těm obcím, jichž potřeby na sociální účely nemohou být uhrazeny výnosem vlastního příjmu, poskytne potřebné obnosy stát.

§ 6.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení. Tímto dnem pozbývají platnosti všechna zákonná ustanovení, tomuto zákonu odporující, zejména zákon č. 77/27, 125/27, a zák. č. 16930, jakož i příslušná ustanovení zákona č. 76 27. Jeho provedení ukládá se ministrům vnitra, financí a sociální péče.

Odůvodnění.

Finanční hospodářství obci, okresů a zemi bylo od vzniku tohoto státu a obzvláště zákony č, 76, 77 a 125 Sb, z. a n. z r. 1927 a č. 159 z r. 1930 tak sešněrováno, že bylo úplně namířeno proti zájmům pracujícího lidu a ve prospěch kapitalistů. Finanční jejich stav je katastrofální.

Navrhujeme proto, aby obce, okresy a země měly právo hospodařiti samostatně bez zásahu nadřízených instancí.

Nejde nám však pouze o tak zv. »osvobozené samosprávy«, neboť v dnešním kapitalistickém řádě mohly by také obce,

okresy a země samostatně ukládati pracujícím vrstvám nejvyšší břemena, ale co

nejvíce šetřiti boháče. Navrhujeme proto,

aby osoby s ročním příjmem do 16. 000. Kč byly osvobozeny ode všech samosprávných daní, dávek a poplatků. Stejně musí býti vyloučeny všechny daně, dávky a poplatky, které zatěžují životní potřeby lidu. Navrhujeme dále, aby všechny samosprávné daně a dávky, případně poplatky, vykazovaly patřičně silnou progresivitu, takže by u osob, které mají roční příjem od 16. 000 do 30. 000. - Kč a které na tento příjem jsou odkázány, byly co nejnižší, u osob vůbec, které jsou odkázány na svůj pracovní příjem (tedy nikoliv příjem z vykořisťování druhých lidí) nesměly přesahovati 10%, ale u osob, které mají přes

100. 000. - Kč ročního příjmu, byly co největší.

Obce mají míti právo i povinnost vybírati od kapitalistických podniků zvláštní daň obecní z příjmu se silně stoupající progresivitou a výnosu této daně má býti použito k podpoře nezaměstnaných a omezeně pracujících, dělníků a drobných zaměstnanců, k podpoře chudých osob přestárlých a k práci neschopných a k podobným sociálním účelům. Nárok na tyto výhody měl by každý, kdo je potřebuje, bez zřetele na to, je-li státním občanem, nebo příslušníkem obce či ne.

Dále navrhujeme, aby obce byly oprávněny a povinny vybírati od kapitalistů zvláštní vysoké dávky ze spekulace se stavebními pozemky, z luxusních vil, luxusních bytů a aut. Výnosu této dávky má být dle našeho návrhu použito ke zřízení levných bytů obecních pro osoby nebydlící a špatně bydlící (za podmínek uvedených v našem návrhu na opatření levných bytů), dále na stavbu škol a na jiné sociální účely.

Námi výslovně jmenované finanční příjmy obcí vypočítáváme ovšem jen jako příklady; kromě nich mohou podle našeho návrhu velký majetek a vysoký příjem býti postiženy v kterékoliv jiné formě.

Dosavadní vybírání samosprávných přirážek k daním by uskutečněním našeho ná-

vrhu padlo. Obce, okresy a země vybíraly by daně, dávky a poplatky samostatně, neboť je známo, že státní úřady vymáhají finanční prostředky od boháčů nedostatečně, ale od chudáků tím brutálněji.

Poněvadž však jsou také obce, které nemají dost bohatých obyvatel, aby na nich vymáhaly dostatečné příjmy k splnění svých úkolů, navrhujeme, aby těmto obcím potřebné obnosy poskytoval stát. Úhrada těchto případných výloh opatřila by se převedením přebytečných obnosů z jedněch obcí do druhých.

Uskutečněním tohoto našeho návrhu byla by přirozené zrušena všechna odporující ustanovení a obzvláště pověstné zákony č. 76, 77 a 125 z r. 1927, stejně jako zákon č. 169 z r. 1930.

Pracující lid je si ovšem vědom skutečnosti, že splnění námi tlumočených požadavků lze docíliti pouze nejhouževnatějším bojem, neboť jinak neučiní ostatní strany přes své předvolební sliby ani nejmenšího ústupku.

Po stránce formální navrhujeme, aby tento návrh byl přikázán výborům ú stavně-právnímu a sociálnépolitickému k bezodkladnému projednání ve lhůtě 14 dnů.

V Praze, dne 15. prosince 1931.

Štětka,

Babel, Barša, K. Procházka, Kliment, Gottwald, Dvořák, Šliwka, Hruška, Steiner, J. Svoboda, dr. Stem, Kuhn, Čižinská, Höhnel, Hodinová, Zápotocký, Hrubý, Tyll,

Juran, Novotný, Kopecký.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP