Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1931.

III. volební období.

5. zasedání.

1510.

Zpráva

výboru ústavně - právního a rozpočtového

o usnesení senátu (tisk sn. 1418) k vládnímu návrhu zákona (tisk sen. 32 a 467),

kterým se znovu prodlužuje platnost zákona ze dne 16. března 1920, č. 165 Sb. z. a n., jímž byla vláda zmocněna zřizovati státní policejní úřady.

I.

Zákonem ze dne 16. března 1920, č. 165 Sb. z. a n., byla vláda zmocněna, aby do 5 let ode dne jeho účinnosti zřídila státní úřady policejní kdekoliv toho sezná potřebu (§ 1 cit. zák. ). Poněvadž tento zákon nabyl účinnosti dnem vyhlášení (§ 6 cit. zák. ), t. j. dnem 31. března 1920, měla účinnost zmíněného ustanovení §u 1 končiti dnem 31. března 1925.

Ježto však celý program této akce nemohl býti hlavně z důvodů finančních proveden ve stanovené lhůtě pěti let, byla platnost tohoto zmocnění se všemi důsledky pro obce, v nichž nové státní úřady policejní jsou zřizovány (viz § 3 cit. zák. ), prodloužena zákonem ze dne 19. prosince 1924, č. 306 Sb. z. a n., do 31. prosince 1929.

Působnost těchto státních úřadů policejních vymezena jest v §u 2 cit. zák. a blíže bývá vypočtena v rámci tohoto zákonného ustanovení v jednotlivých vyhláškách o zřízení toho kterého státního úřadu policejního.

Na základě těchto zákonů byly zřízeny tyto státní úřady policejní:

A. Policejní ředitelství:

1. v Plzni,

2. v Liberci,

3. v Brně,

4. v Opavě,

5. v Mor. Ostravě,

6. v Bratislavě,

7. v Košicích,

8. v Užhorodě.

B. Policejní komisařství:

1. v Kladně,

2. v Chebu,

3. v Karl. Varech,

4. v Mar. Lázních,

5. v Ústí n. Lab.,

6. v Jablonci n. Nisou,

7. ve Znojmě,

8. v Jihlavě,

9. v Novém Jičíně,

10. v Šumperku,

11. v Krnově,

12. v Rim. Sobotě,

13. v Prešově,

14. v Lučenci,

15. v Komárně,

16. v Parkáni,

17. v Rožnavě,

18. v Mukačevě,

19. v Berehově,

20. v Chustu.

Je tudíž s připočtením policejního ředitelství v Praze, trvajícího již z doby předpřevratové, nyní v republice celkem 29 státních úřadů policejních.

Zájmy celostátní, zejména důvody státní bezpečnosti, mluví pro to, aby tato síť státních úřadů policejních byla ještě doplněna zřízením dalších státních úřadů policejních. Z důvodů finančních a se zřetelem na potíže povahy technické, zejména na potíže s opatřením personálu a vhodných ubikací, není ovšem možno v nynější době pro tuto akci stanoviti konečný termín.

Nezbývá tudíž než prodloužiti platnost zmíněného zmocnění na dobu zatím neurčitou. Vzhledem ke změněným poměrům nebylo by lze vystačiti s jakýmkoli časovým omezením platnosti tohoto zákonného zmocnění, jaké bylo v původním vládním návrhu zákona, podaném v roce 1929, zamyšleno.

Výši nákladů spojených se zřízením nových státních úřadů policejních nelze předem stanoviti. Je určována potřebou služby a úvahami rozpočtovými.

Na vládním návrhu zákona, kterým mělo dojíti k pouhému prodloužení stavu vyplývajícího ze zákona č. 165/20 Sb. z. a n., byly provedeny v ústavně-právním výboru senátu podstatné změny.

Zmocnění udělené vládě bylo totiž omezeno tím způsobem, že ke zřízení nového státního policejního úřadu vyžaduje se v zásadě souhlas obecního zastupitelstva obce, v níž má býti zřizován.

Má-li se obvod nového státního úřadu policejního vztahovati na území několika obcí, stačí ovšem, projeví-li souhlas obecní zastupitelstva obcí, které čítají alespoň polovinu obyvatelstva celého obvodu nově zři-

zovaného úřadu. V každém případě žádá však se souhlas každé obce tohoto obvodu, jež čítá více než 5000 obyvatelů.

Toto omezení bylo pojato do vládního návrhu proto, aby byl respektován názor obce, jíž zřízením státního úřadu policejního je ubírána část působnosti v oboru místní policie, přiznané jí obecním zřízením.

Aby intence tohoto zákona nemohly býti ovšem sabotovány, bylo nutno stanoviti možnost, aby v případech zcela výjimečných došlo ke zřízení státního úřadu policejního i bez splnění uvedených předpokladů, a to v tom případě, jestliže obec hrubě zanedbala péči o veřejnou bezpečnost, klid a pořádek, nebo přesahuje-li řádné plnění této povinnosti vlastní síly obce.

Chystaným zákonem zůstávají přirozeně nedotčeny předpisy obecních zřízení, podle kterých může býti z důležitých důvodů státních část místní policie obecní přenesena zvláštním zákonem na úřad státní. Jde tu o ustanovení §u 28 posl. odst. obec. zříz. česk. a §§ů 27 posl. odst. obec. zříz. mor. a slez.

Novelisace zákona bylo použito dále k tomu, že se autenticky vykládá ustanovení §u 2, odst. 2. zákona č. 165/20 Sb. z. a n. V praxi vznikly totiž pochybnosti, zda pod policií bezpečnostní, jež může býti přenesena na zřizované státní úřady policejní, rozumí se též péče o bezpečnost a snadnost dopravy na cestách (policie dopravní). Tato nejasnost má býti odklizena v zájmu bezpečnosti veřejné dopravy.

Ústavně-právní výbor pojednal o shora jmenované osnově zákona ve své schůzi dne 26. října 1931 a usnesl se doporučiti poslanecké sněmovně schválení osnovy ve znění přijatém senátem i s připojenou resolucí.

V Praze dne 26. října 1931.

Dr. Mičura v. r.,

předseda

P. Petrovický v. r.,

zpravodaj.

II.

Rozpočtový výbor posl. sněmovny projednal osnovu zákona (usnesení senátu tisk 1418), kterým se znovu prodlužuje platnost zákona ze dne 16. března 1920 č. 165 Sb. z. a n., jímž byla vláda zmocněna zřizovati státní policejní úřady, a usnesl se doporučiti posl. sněmovně schválení osnovy ve znění přijatém senátem i s připojenou resolucí.

V Praze dne 11. prosince 1931.

Dr. Černý v. r.,

předseda.

Jan Rýpar v. r.,

zpravodaj.

Zákon

ze dne............................................................................

o zřizování státních policejních úřadů.

Národní shromáždění republiky československé usneslo se na tomto zákoně:

Čl. I.

Zákon ze dne 16. března 1920, č. 165 Sb. z. a n., jímž se vláda zmocňuje zřizovati státní policejní úřady, platí nadále s doplňky a změnami níže uvedenými.

§ 1 nahrazuje se tímto zněním:

(1) Státní policejní úřad může býti usnesením vlády zřízen v obci, jejíž zastupitelstvo s tím projevilo souhlas.

(2) Má-li se obvod státního policejního úřadu vztahovati na území několika obcí, stačí, projeví - li souhlas zastupitelstva obcí, které čítají alespoň polovinu obyvatelstva celého tohoto obvodu zjištěného posledním sčítáním lidu; při tom však vždy se žádá souhlas jednotlivých obcí čítajících více než 6000 obyvatelů.

(3) Není-li podmínek stanovených v předcházejících odstavcích, může býti státní policejní úřad usnesením vlády zřízen, bylo-li zjištěno, že obec hrubě zanedbala péči o veřejnou bezpečnost, klid a pořádek, nebo přesahuje-li řádné plnění této povinnosti vlastní síly obce.

(4) Nedotčeny zůstávají předpisy obecních zřízení, podle kterých může býti z důležitých

důvodů státních část místní policie obecní zákonem přenesena na úřady státní.

K §u 2 připojuje se odst. 3. tohoto znění:

(3) Pod policií bezpečnostní v odst. 2. rozumí se též péče o bezpečnost a snadnost dopravy na cestách.

Čl. II.

(1) Zákon tento nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

(2) Provede jej ministr vnitra v dohodě s ministrem financí.

Resoluce.

Vláda se vybízí, aby Národnímu shromáždění předložila co nejdříve osnovu zákona, podle kterého stát v těch obcích, ve kterých policie byla převzata státem, má proti státním občanům stejnou povinnost k náhradě škody, jakou podle českého obecního zřízení má obec.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP