Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1931.

III. volební období.

5. zasedáni.

1466. Vládní návrh.

Zákon

ze dne....._____________________...........1931

o úsporných opatřeních platových ve veřejné správě.

Národní shromážděni republiky československé usneslo se na tomto zákoně:

Srážky z platů.

§ 1.

V roce 1932 budou se konati z platů níže uvedených srážky ve výši zde stanovené.

§ 2.

Z platu presidenta republiky stanoveného zákonem ze dne 12. srpna 1921, č. 290 Sb. z. a n., sráží se 150. 000 Kč a z peníze určeného týmž zákonem na výdaje jeho úřadu 350. 000 Kč ročně.

§ 3.

Z platů předsedů, místopředsedů a členů obou sněmoven Národního shromáždění podle § l zákona ze dne 18. března 1921, č. 115 Sb.

z. a n., sráží se.........6%,

z dalších platů

předsedů obou sněmoven Národního shromáždění podle § 3 zmíněného zákona... 12% a místopředsedů obou sněmoven Národního shromáždění podle § 2 téhož zákona.. 6%.

§ 4.

Z platu předsedy vlády stanoveného zákonem ze dne 20. prosince 1918, č. 94 Sb. z. a n.,

sráží se 16. 000 Kč a z platů ostatních členů vlády stanovených týmž zákonem po 12. 000 Kč ročně; z representačního přídavku předsedy vlády a ministra věcí zahraničních stanoveného v § 2 zákona ze dne 15. dubna 1920, č. 317 Sb. z. a n., se sráží po 14. 000 Kč ročně.

§ 5.

(1) U zaměstnanců, na které se vztahuje zákon ze dne 24. června 1926, č. 103 Sb. z. a n. (platový zákon), nebo předpisy na základě § 210, odst. 1. téhož zákona vydané a jejichž pensijní základna převyšuje pokud jde o úředníky, státní osoby učitelské a důstojníky 54. 000 Kč a pokud jde o soudce 55. 500 Kč ročně, sráží se 4% platů tvořících pensijní základnu, při čemž však touto srážkou nesmějí tyto platy klesnouti pod 54. 000 Kč, u soudců pod 55. 500 Kč ročně. Převyšuje-li pensijní základna 66. 000 Kč, u soudců 66. 900 Kč ročně, sráží se 8%.

(2) U zaměstnanců, na které se vztahuje platový zákon nebo předpisy na základě § 210, odst. 1. téhož zákona vydané a jejichž stálé služební příjmy přesahují 100. 000 Kč ročně, sráží se vedle srážky podle odst. 1. ještě 12% ostatních stálých služebních příjmů srážkou podle 1. odstavce nedotčených. Stálými služebními příjmy podle předchozí věty rozumějí se veškeré služební příjmy příslušející nebo povolené podle platového zákona nebo podle předpisů na základě § 210, odst. 1. téhož zákona vydaných i pravidelné přídavky a odměny jakéhokoliv druhu, pokud nejsou náhradou služebních výloh. Služební příjmy zaměstnancovy po této srážce nesmějí však činiti méně, než kdyby jeho stálé služební příjmy činily 100. 000 Kč.

(3) Z částky sražené podle předchozích odstavců se neplatí pensijní příspěvky.

§ 6.

Stejným srážkám se podrobují odpočivné (zaopatřovací) platy příslušející podle zákona č. 103/1926 Sb. z. a n. nebo podle předpisů na základě § 210, odst. 1. téhož zákona vydaných, dále podle zákona ze dne 20. května 1930, č. 70 Sb. z. a n., nebo podle předpisů na základě § 12 téhož zákona vydaných, pokud převyšují míru stanovenou v § 5, odst. 1.

§ 7.

(1) Ustanovení §§ 5 a 6 platí obdobně pro platy státních zaměstnanců ve smluvním po-

měru a zaměstnanců veřejnoprávních korporací a ústavů uvedených v § 212, odst. 1. platového zákona.

(2) Není-li pensijní základna určena, stanoví základnu pro srážku příslušný státní ústřední úřad v dohodě s ministerstvem financí.

Vánoční příspěvek.

§ 8.

Zákonem ze dne 14. října 1930, č. 144 Sb. z. a n., stanovený vánoční příspěvek státním zaměstnancům a učitelům v činné službě nebudiž v roce 1931 vyplácen s výjimkou obsaženou v § 9.

§9.

(1) Osobám uvedeným v § l zmíněného zákona, jejichž pensijní základna nepřesahuje výměru služného 4. platové stupnice stupně d) státních pragmatikálních úředníků a které požívají výchovného nebo příspěvku na dítě podle § 14-1 platového zákona neb obdobných předpisů, vyplatí se v prosinci 1931 za podmínek stanovených zmíněným zákonem vánoční příspěvek v poloviční výši.

(2) Je-li pensijní základna zaměstnancova vyšší, než jest uvedeno v odstavci 1., nedosahuje-li však výše součtu služného 4. platové stupnice stupně d) a příslušného vánočního příspěvku podle odstavce 1., obdrží zaměstnanec vánoční příspěvek v částce odpovídající rozdílu na tuto výši.

§10.

Zaměstnancům veřejnoprávních korporací a ústavů uvedených v § 212, odst. 1. platového zákona smí býti vánoční příspěvek vyplacen pouze v mezích ustanovení §§ 8 a 9.

Všeobecné a závěrečné ustanovení.

§ 11.

Vláda se zmocňuje, aby vládním nařízením prodloužila platnost tohoto zákona ve stejném rozsahu na další rok.

§12.

Tento zákon nabývá účinnosti pokud jde o srážky z platů dnem 1. ledna 1032 a pokud jde o vánoční příspěvek dnem 1. prosince 1931 a provedou jej všichni členové vlády.

Důvodová zpráva.

Světová hospodářská krise zasáhla svými důsledky i hospodářské poměry československé republiky a jeví se především ve snížených příjmech státních. U vědomí, že za každou cenu nutno zachovati rovnováhu státního rozpočtu, která tvoří jeden ze základních pilířů státního hospodářství, byl státní rozpočet na rok 1932 snížen o 519'8 milionů Kč proti rozpočtu na běžný rok 1931. Avšak i v běžném roce bylo vzhledem ke zmíněným poměrům učiněno vládou opatření, aby byly ve prospěch státní pokladny zabezpečeny úspory vázáním určitých položek státního rozpočtu na rok 1931 v úhrnné částce 185, 193. 000 Kč.

Tato opatření však nepostačí, aby byla zajištěna rovnováha ve státním hospodářství a proto nutno pomýšleti i na další úspory, zatím na jeden rok.

Kdyby toho poměry vyžadovaly, bylo by nutno opatření tato provésti ještě pro jeden další rok; k tomu má býti zákonem zmocněna vláda.

Se strany nejvyšších činitelů státu vyšel podnět ke snížení jejich platů, jenž se uskutečňuje v §§ 2 až 4 osnovy.

Největší položku výdajovou ve státním rozpočtu tvoří však platy státních zaměstnanců; je tudíž nasnadě, že se vláda v době hospodářské a finanční tísné nemůže vyhnouti úsporným opatřením také v oboru platů státně - zaměstnaneckých, ač platová situace státních zaměstnanců československých nedosahuje neb aspoň nepřesahuje v celku plátových poměrů zaměstnanců jiných států. Tento počin je aspoň poněkud usnadňován tím, že cenové napětí v poslední době poněkud polevilo.

Zásah takový navrhuje vláda pokud jde o srážky z platů jen tam, kde bude poměrně méně citelným, tudíž u zaměstnanců s nejvyššími platy (§ 5). Aby pak v důsledku toho nenastala disparita mezi

platy aktivních zaměstnanců na straně jedné a smluvních a pensionovaných zaměstnanců na straně druhé, je nutno obdobné srážky provésti i u poživatelů nejvyšších smluvních a odpočivných platů (§§ 6 a 7).

Aby docílen byl finanční efekt účelu této úsporné akce přiměřený, je třeba, aby všechny kategorie státních zaměstnanců přispěly úměrně k úlevě pro stát tak citelného výdajového břemene. Proto přikročuje se dále pro rok 1931 ke zrušení resp. omezení vánočního příspěvku, jenž zaveden byl teprve loňského roku za poměrů tehdy ještě příznivějších a to jako mimořádný příjem mimo platovou soustavu. Tento zásah omezuje se jen na zaměstnance sociálně silnější, slabším se ponechává vánoční příspěvek v poloviční výměře za předpokladu, že požívají výchovného nebo příspěvku na dítě podle § 144 platového zákona neb obdobných předpisů (§§ 8 a 9).

V podrobnostech jest ještě připomenouti:

Ustanovení § 5, odst. 2. poslední věty má zabrániti, aby zaměstnanec podléhající srážce 12%ní nebyl na příjmech zkrácen oproti zaměstnanci této srážce nepodléhajícímu. Ustanovení § 9, odst. 2. má pak zameziti, aby zaměstnanec, kterému by pro překročení hranice služného vánoční příspěvek nepříslušel, nebyl postaven hůře než zaměstnanec s nižším služným, který vánoční příspěvek obdrží.

Ustanovení § 9, odst. 1. modifikuje splatnost vánočního příspěvku, poněvadž vzhledem k pozdní době není technicky možno vánoční příspěvek podle ustanovení tohoto zákona dne 1. prosince 1931 vyplatiti.

Ustanovením §§ 7 a 10, jimiž se účinnost tohoto zákona rozšiřuje i na aktivní a pensionované zaměstnance veřejnoprávních korporací a ústavů ve smyslu § 212, odst. 1. platového zákona, není jinak platnost citovaného § 212 dotčena.

úspory vyplývající z tohoto zákona lze odhadovati asi takto: I. u srážek z platů:

 

u presidenta republiky ..............

500. 000 Kč,

u předsedů obou sněmoven Nár. shromáždění ......

31. 200 Kč,

u místopředsedů obou sněmoven Nár. shromáždění....

51. 840 Kč,

u ostatních členů obou sněmoven Nár. shromáždění....

1, 569. 600 Kč,

u členů vlády ..................

224. 000 Kč,

u úředníků, soudců, státních osob učitelských a důstojníků po odečtení pensijního příspěvku vyplývajícího z ustanovení § 5, odst. 3 ....................

3, 000. 000 Kč,

u poživatelů odpočivných a zaopatřovacích platů .....

800. 000 Kč,

úhrnem...

6, 176. 640 Kč.

II. na vánočním příspěvku ...............

203, 500. 000 Kč.

K tomuto výsledku se dospívá tímto přibližným odhadem:

počet státních zaměstnanců, kteří by byli účastni výhod zákona č. 144/30 Sb. z. a n. při omezení podle § 9,

s odhadovaným ročním služným

činí .........

313. 000.

3. 990, 000. 000 Kč,

počet učitelů ......

59. 000.

953, 000. 000 Kč,

úhrnem ........

372. 000.

4. 943, 000. 000 Kč;

počítáme-li, že 60% těchto osob požívá

 

výchovného: ......

223. 200.

2. 965, 800. 000 Kč,

vánoční příspěvek (70% z 1/12 služ-

 

ného) by činil ..........

173, 000. 000 Kč

a polovina ...........

86, 500. 000 Kč.

Protože náklad na vánoční příspěvek při jeho plné výplatě po provedené resystemisaci lze odhadnouti na....

 

290, 000. 000 Kč,

činí úspora asi ..........

203, 500. 000 Kč.

Po stránce formální se doporučuje, aby osnova tohoto zákona byla v obou sněmovnách Národního shromáždění přikázána výborům sociálně politickému a rozpočtovému a aby byla podle § 55 jednacích řádů sněmovních projednána řízením zkráceným tak, aby mohl býti zákon ještě před 1. prosincem t. r. vyhlášen.

V Praze dne 23. listopadu 1931.

Předseda vlády:

Udržal v. r.

Ministr financi: Dr. Trapl v. r.

Státní tiskárna v Praze. - 5727-31.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP