Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1931.

III. volební období.

5. zasedání.

1423.

Návrh

poslanců Zápotockého, Štětky, Babela, Hrubého a soudruhů

na vydání zákona

o podporování nezaměstnaných a částečně zaměstnaných na účet státu a podnikatelů.

Podepsaní navrhují, aby se poslanecká sněmovna usnesla:

Zákon

ze dne.............1931

o podporování nezaměstnaných a částečně zaměstnaných na účet státu a podnikatelů.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

Článek I.

Kdo má nárok na podporu v nezaměstnáni « při částečném zaměstnání.

§1-

Všichni, kdož se zdržují na půdě tohoto státu a jsou odkázáni svou výživou na mzdu nebo plat a pozbyli zaměstnání a do jiného zaměstnání nebyli přijati, mají nárok na podporu v nezaměstnání podle tohoto zákona. Nárok ten mají také českoslovenští občané, kteří pozbyli svého zaměstnání v zahraničí a takoví zaměstnanci na území tohoto státu, kteří jsou pouze částečně zamést-

náni, t. j. kdož v důsledku omezení provozu podniku alespoň jeden den v týdnu nepracují.

§ 2.

Stejný nárok na podporu v nezaměstnání mají osoby, propuštěné z vojenské služby a z vojenského cvičeni, které jsou odkázány svou výživou na mzdu nebo plat a nebyly znovu přijaty do zaměstnání, kterého pozbyly nastoupením vojenské služby.

§ 3.

Nárok na podporu v nezaměstnání vzniká dnem po ztrátě zaměstnání a zaniká když podporovaný nastoupil práci. Za podmínek v tomto zákoně uvedených mají nárok na podporu v nezaměstnání osoby částečně zaměstnané za každý vysazený den.

§ 4.

(1) Z nároku na podporu jsou vyloučeny osoby, které pobírají nemocenskou podporu po dobu tohoto podporování, dále osoby, vlastníci majetek, z něhož jsou s to vyživit sebe a příslušníky své rodiny (výnos tohoto majetku musí však míti nejméně 6000 Kč ročně). Rovněž jsou z nároku na podporu vyloučeny osoby, které bezdůvodně zamítly jim nabízenou práci, přidělenou za souhlasu akčního výboru nezaměstnaných a odpovídající jejich tělesné síle a pracovní kvalifikaci.

(2) Nezaměstnaný může bez újmy nároku na podporu odepříti nabízenou mu práci když není s to vykonávati ji pro svoji tělesnou slabost, nebo z důvodů zdravotních: je-li nabízená práce v podniku, v němž je stávka nebo výluka, nebo kde zaměstnanci jsou vysazováni z práce; neodpovídá - li práce jeho kvalifikaci, nebo není-li mu zaručen aspoň v místě obvyklý plat kategorie dělnictva, ve které má práci nastoupiti; máli přijmouti práci mimo místo svého pobytu a není-li mu zaručena bezplatná doprava do zaměstnání a z něho do místa pobytu; je-li pracovní místo vzdáleno a neposkytne - li semu byt aspoň v takových rozměrech, zdarma nebo aspoň ve výši nájemného, které měl a platil v místě dosavadního pobytu.

Článek II.

Uplatňováni nároků na podporu v nezaměstnání, jakož i při částečném zaměstnáni.

§5.

(1) Nárok na podporu v nezaměstnání u při částečném zaměstnání uplatňuje se v obci pobytu přihláškou podanou kdykoli, avšak se zpětnou platností nejpozději do tří měsíců na obecním úřadě. Přihláška ta obsahuje: jméno a příjmení, rok, den a měsíc narození, poslední zaměstnání, majetkové poměry toho, kdo nárok uplatňuje, jméno a stáří členů a příslušníků rodiny a pracovní kvalifikaci nezaměstnaného i částečně zaměstnaného, jakož i u posledních potvrzení o rozsahu omezení práce.

(2) Přihlášku jest doložiti potvrzením

o propuštění, resp. omezení práce, v němž musí být obsažena výše poslední mzdy resp. mzdy za vysazené dny. a n vojínů propouštěcím listem. Zaměstnavatel je povinen vydati zaměstnanci toto potvrzení bezodkladně a bezplatně. Potvrzení zaměstnavatele může býti nahrazeno potvrzením závodního výboru (zavodni rady) a kde těchto není, důvěrníkem dělnictva.

(3) Přihláška o podporu je pravoplatná

i bez dokladů výše jmenovaných, jestliže nezaměstnaný jinak dokáže, že pozbyl zaměstnání, na př. zaměstnání v cizině, anebo že po vyučení nebo výchození škol zaměstnání nenalezl.

Článek III.

Výše podpory v nezaměstnání, resp. za omezeného zaměstnáni.

§6.

(1) Denní podpora v nezaměstnání, resp. v omezeném zaměstnání podle tohoto zákona rovná se denní nemocenské podpoře, kterou by měl podporovaný pobírat, ať byl pojištěn nebo ne, v nemoci, kdyby pracoval, ale nesmí činiti méně než 15. - Kč. denně. Podporu jest vypláceti za všechny dny včetně nedělí a svátků.

(2) Vedle osobní podpory v nezaměstnání, resp. v omezeném zaměstnání obdrží živitel rodiny jako rodinný příplatek 2. - Kč denně na každého člena rodiny, který je

výživou odkázán na výdělek podporovaného. Za členy rodiny jest pokládati vedle ženy a dětí také rodiče, družku, nemanželské děti a chovance.

Článek IV.

Orgány nezaměstnaných a omezeně zaměstnaných.

§ 7.

Rozhodovat o podporách v nezaměstnanosti, resp. omezeném zaměstnání, řídit všechny otázky a záležitosti nezaměstnaných a částečně zaměstnaných přísluší akčním výborům nezaměstnaných, které si nezaměstnaní a omezeně zaměstnaní zvolí ze svého středu na svých veřejných shromážděních.

§ 8.

Obecní úřad předkládá akčnímu výboru nezaměstnaných každou přihlášku k podpoře nezaměstnaných a částečně zaměstnaných. Akční výbor nezaměstnaných rozhoduje o každé přihlášce ve veřejném sezení. Rozhodování děje se většinou hlasů přítomných.

§ 9.

(1) Vyplácení podpory v nezaměstnání a částečném zaměstnání děje se obcí na účet státu. Výplata podpor děje se jednou týdně, pravidelně v sobotu za účastí a kontroly akčního výboru nezaměstnaných, podle výplatních listin schválených akčním výborem nezaměstnaných.

(2) Na výplatu podpor nezaměstnaných a částečně zaměstnaných poskytne okresní, případně zemské finanční ředitelství obcím předem dostatečnou zálohu.

Článek V.

Kdo nese náklady na podporu v nezaměstnání a částečném zaměstnání.

§ 10.

(1) Na podporu v nezaměstnání použije se v prvé řadě

a) disposiční fond MNO pro jeho všeobecné potřeby v roční částce.....315, 000. 000

b) tajný fond min. rady na nepředvídané výlohy vlády podle § 5 odst. 2 žák. z 20. března 1919, č. 175 Sb. z. a n., ročně......12, 000. 000

c) tajný fond ministerstva zahraničí pro služby zpravodajské a propagační podle § 5 odst. 2 zák. z 20. března 1919, č. 175 Sb. z. a n., v roční částce.....14, 000. 000

d) rozpočtové položky min. školství na kultus, t, j. na kněžské platy a subvence náboženským organisacím

v okrouhlé výši ročně.. 107, 000. 000

e) rozpočtové položky min. nár. obrany na střelné a výbušné látky v okrouhlé

výši ročně......87, 000. 000

f) rozpočtové položky na pense rakouských generálů v

okrouhlé výši ročně... 16, 000. 000.

(2) Na podporování nezaměstnaných a částečně zaměstnaných uloží a vybere státní správa každým rokem zvláštní daň z tantiém, milionových zisků fabrikantů, podnikatelů, bank a velkostatkářů a všech milionových akciových společností, které se zabývají jakoukoli výdělečnou činností. Tato zvláštní daň nesmí být ukládána družstevním podnikům dělnickým a musí být u všech milionových podniků progresivně odstupňována.

článek VI. Závěrečná ustanovení.

§ 11.

Odepře-li zaměstnavatel nezaměstnanému nebo částečně zaměstnanému potvrzení uvedené v § 5 odst. 2., bude potrestán vězením od l do 6 měsíců. Stejně budiž potrestán fen, kdo u obce zaviní zdržení projednání a výplaty podpory.

§12.

Zákon tento nabývá účinnosti dnem vyhlášení a tímtéž dnem pozbývají platnosti všechny zákony jemu odporující, zejména za-

kon o podpoře nezaměstnaných podle gentského systému.

§ 13.

Provedením tohoto zákona pověřují se ministři sociální péče, financí a vnitra.

Odůvodnění.

Dosud platná soustava podpor v nezaměstnání, tak zv. gentský systém, utrpěla úplný bankrot. Neuspokojuje ani zaměstnance organisováno odborově, vyčerpává finanční prostředky odborových organisací, které jsou dělnictvem placeny k vedení hospodářských bojů a opomíjí úplně potřeby statisíců nezaměstnaných a částečně zaměstnaných, kteří odborově organisování nejsou.

Navrhujeme proto zavedení takové soustavy podpory v nezaměstnání a v částečném zaměstnání, která by vyhovovala všem dělníkům a všem drobným zaměstnancům vůbec. Výše podpor rovnala by se podle našeho návrhu výši podpor v nemoci. Poněvadž však tyto jsou v mnohých případech příliš nízké, navrhujeme minimální podporu v nezaměstnání 15. - Kč denně a přídavky 2. - Kč denně na člena rodiny, který je výživou odkázán na podporovaného. Obdržel by tedy podle našeho návrhu každý nezaměstnaný nebo omezeně zaměstnaný svou normální podporu v nezaměstnání, na kterou má nárok a kromě toho tak zv. živitel rodiny 2. - Kč denního příplatku za každého člena rodiny, který sám nemá nároku na podporu v nezaměstnání (na př. žena v domácnosti, děti, které ještě nemohou byt výdělečné činné a pod. ).

Poukazujeme na skutečnost, že podobná soustava podpor v nezaměstnání existovala již před zavedením gentského systému a že i naše doplňovací návrhy byly obsaženy v tehdejších návrzích nekomunistických stran.

K vyplácení podpor v nezaměstnání a omezeném zaměstnání hodí se nejlépe místní obecní úřad jednak pro svou blízkost, jednak proto, že se mu nejsnáze podaří zjišťovat nároky nezaměstnaných a částečně zaměstnaných. Poněvadž však správné provádění takové akce může zaručiti jedině

stálá účast a kontrola orgánů nezaměstnaných a částečně zaměstnaných samých, navrhujeme, aby v otázkách nezaměstnaných rozhodovaly a výplatu podpor kontrolovaly veřejně volené akční výbory nezaměstnaných. Poukazujeme opět na to, že tyto akční výbory nezaměstnaných si již minulé zimy v mnohých případech samy vybojovaly uznání obecními zastupitelstvy a úřady.

Úhrada nákladů spojených s provedením tohoto našeho návrhu zákona, které odhadujeme asi na tři miliardy Kč ročně, budiž opatřena podle přání dělnictva samého na účet státu a kapitalistů, jak to konkrétně rozvádí článek V. našeho návrhu, jednak z taní uvedených fondů ministerských, zejména fondů MNO, který slouží k přípravám nové imperialistické války, z podpory knězi, rakouských generálů a pod. Jednak ze zvláštních daní. uložených na kapitalisty.

Zdůrazňujeme znovu, že za tímto naším návrhem stojí masy nezaměstnaných a omezeně zaměstnaných i zaměstnaných dělníků bez rozdílu politické a odborové příslušnosti, jak o tom mimo jiné svědčí nové projevy, usnášené na závodních a veřejných schůzích a že tyto masy lidu jsou odhodlány uskutečnění svých požadavků všemi prostředky si vybojovat. Posléze podotýkáme, že tímto svým návrhem naprosto se nevzdáváme požadavku formovaného naším návrhem č. tisku 911 na plnou podporu v nezaměstnání ve výši mzdy a že tento náš nový návrh považujeme pouze za návrh podpůrný do té doby, kdy bude rozhodnuto o návrhu č. tisku 911. Protože pak omezeně pracující postiženi jsou stejnou bídou jako zcela nezaměstnaní a protože každý vysazený den znamená rodinnou katastrofu, navrhujeme, aby omezeně zaměstnaným dostalo se stejné podpory v nezaměstnání za každý prozahálený den. Proto také po

stránce formální navrhujeme, aby i tento náš návrh byl bezodkladně přidělen výboru e nciálně-politickému, rozpočto-

vému a ústavně p r á v n í m u s příkazem na urychlené projednáni ve lhůtě 8 dnů.

V P r a z e, dne 13. října 1931.

Zápotocký, Štětka, Babel, Hrubý,

Dvořák, Barša, Tyll, Novotný, Kubač, Kliment, Gottwald, Vallo, Juran, Čižinská, Hodinová, Höhnel, Steiner, Kopecký, dr. Stern. J. Svoboda, Śliwka. Krosnář.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP