plátky a různé příjmy a výdaje převýšily u poštovního, telegrafního a telefonního provozu částky rozpočtem ve výdajích a příjmech preliminované.

Rozdíl............ 703. 757 Kč 86 h

značí skutečně vyšší než rozpočtem očekávaný náklad, který vznikl u poštovního provozu automobilního zejména v důsledku značných výplat náhrad za nehody, vyšším nákladem na 30% dávku z jízdného zvláště na nově zřízených tratích KouřimPraha a Kostelec nad Černými Lesy-Praha, jakož i přeúčtováním rozdílu mezi nákupními a směrnými cenami zásob materiálu za rok 1930 na účet ztráty a zisku.

Naproti tomu bylo dosaženo úspor u těchto výdajových položek:

1. V oddílu I/1. "Vlastní výdaje provozovací":

a) u položky a) "Služební příjmy stálých zaměstnanců", u poštovního, telegrafního, telefonního a automobilního

provozu o......... 12, 357. 106 Kč 74 h

a u poštovní spořitelny o.... 2, 707. 718 Kč 35 h,

celkem o.......... 15, 064. 826 Kč 09 h,

v důsledku přechodného neobsazení části systemisovaných služebních míst, pensionováním a úmrtím zaměstnanců, úbytkem počtu dětí, na něž se zaměstnancům přiznává výchovné, a zejména tím, že úpravou systemisace služebních míst, na niž bylo rozpočtem pamatováno celkovou částkou 10, 850. 000 Kč, vznikly v roce 1930 jen nepatrné výdaje, neboť k obsazení míst podle nové systemisace došlo teprve v listopadu 1930 a služebních míst úřednických u 5. a vyšší platové stupnice teprve s účinností od 1. ledna 1931.

b) u položky b) "Ostatní výdaje", u poštovního, telegrafního, telefonního a automobilního provozu o........... 2, 599. 015 Kč 95 h

a u poštovní spořitelny o.... 1, 464. 499 Kč - h

celkem o.......... 4, 063. 514 Kč 95 h.

Úspora tato vznikla u poštovního, telegrafního a telefonního provozu hlavně na vrácených poštovních poplatcích v důsledku nedosažení rozpočtených příjmů na těchto poplatcích, nižším nákladem na dopravu poštovních zásilek, vzniklým neprovedením úpravy odměn podnikatelům jízd v zamýšleném rozsahu a toliko částečným uskutečněním projektu motorisace poštovních kursů v Praze, dále na poselném za spěšné zásilky následkem soustavně prováděné úpravy doručovací služby, na udržování poštovního inventáře tím, že byly prováděny toliko nejnaléhavější opravy a výměny, jakož i na náhradách škod, neboť stále stoupající bezpečností dopravy klesá počet ztracených, poškozených nebo vyloupených zásilek. Značné úspory bylo dosaženo i na udržování inventáře a vedení telegrafního i vedení potrubní pošty, neprovedením rekonstrukcí a oprav v očekávaném rozsahu, jakož i na služebních příjmech plně i neplně zaměstnaných poštovních pomocníků tím, že v důsledku menší intensity poštovního provozu nebylo nutno zříditi tolik pomocnických míst, s kolika bylo v rozpočtu počítáno.

U poštovní spořitelny vyplývá úspora u služebních příjmů poštovních pomocníků a poslů z racionalisace šekové služby a u výdajů za provozní tiskoviny následkem postupného provádění normalisace.

2. V oddílu I/2. "Výdaje správní (ústřední)": u položky b) "Ostatní výdaje": (Náhrada vlastní státní správě za výdaje na ministerstvo pošt a telegrafů) o 135. 727 Kč 45 h, ježto se nahrazuje jen skutečný náklad.

3. V oddílu I/3. "Výdaje všeobecné": a) u položky a) "Pense" u poštovní

spořitelny o......... 93. 994 Kč 25 h,

neboť pensijní náklady nezvýšily se tou měrou, jak bylo očekáváno rozpočtem;

b) u položky b) "Ostatní" u provozu pošty, telegrafu, telefonu a poštovního provozu automobilního o.. 5, 752. 635 Kč 15 h a u poštovní spořitelny o.... 94. 311 Kč 49 h,

celkem o. ........... 5, 846. 946 Kč 64 h.

Mezi náklady této položky byl zařazen též převod na úložku, jenž pozůstává ze zbytku pensijních příspěvků účtovaných v ostatních příjmech, pokud nebyly vyčerpány náklady na pense, účtované v tomto oddílu pod a) a sice: u poštovního provozu automobilního ve

výši............. 82. 109 Kč 17 h,

u poštovní spořitelny ve výši.... 202. 595 Kč 14 h.

Na tento výsledek bylo v rozpočtu pamatováno v oddílu I/4. "Anticipované ztráty", v němž se nevykazuje žádný výsledek

proto, že anticipované ztráty nemohou býti účtovány na jediné zvláštní položce, ježto vznikají na všech nákladových účtech.

Úspory bylo dosaženo u poštovního, telegrafního a telefonního provozu na udržovacích pracích na cizí účet, které nebyly provedeny v rozsahu očekávaném rozpočtem, dále na provisích poštovním a oprávněným prodavačům poštovních cennin v důsledku menšího odběru poštovních cennin, zejména však na výdajích za služební oděv následkem nižších cen a menší spotřeby látek, na remuneracích uzákoněním vánočního přídavku a na výrobním nákladu cennin, tiskopisů a publikací, snížením cen za tisk a tím, že nebylo nutno dáti tisknouti cenniny v tom množství, jak se očekávalo, a konečně i tím, že se zdrželo vydání některých provozních předpisů a služebních pomůcek, na něž bylo v rozpočtu pamatováno.

U poštovní spořitelny bylo dosaženo úspor zejména na nocném a přesčasném v důsledku racionalisace provozu a na udržování budov, místností a inventáře, které si nevyžádalo rozpočteného nákladu.

4. V oddílu I/4. "Anticipované ztráty" jsou preliminované částky vykázány jako úspory, jelikož výsledek jest vykázán v oddílu I/3. "Výdaje všeobecné" u položky b) "Ostatní".

5. V oddílu II. "Zúrokování investičních dluhů" bylo dosaženo u provozu pošty, telegrafu, telefonu a poštovního pro- vozu automobilního úspory v částce 11, 486. 446 Kč 44 h hlavně tím, že nedošlo k úrokování záloh ze státní pokladny do výše investičních nákladů za léta 1928 a 1929, s nímž bylo při sestavování rozpočtu pro rok 1930 počítáno, poněvadž podniku Čsl. poště byl na investice za rok 1928 přenechán zisk za týž rok a dán příspěvek ze státní pokladny k zvýšení základního jmění, dále že jí byla k částečné úhradě investic za rok 1929 poskytnuta záloha jen ve výši likvidního zisku za tentýž rok, takže zvýšení investičních úroků proti roku 1929 se vztahuje pouze na tuto zálohu, z níž byl úrok placen.

V příjmech jeví se nepříznivý výsledek v oddílu I na položce 1. "Vlastní příjmy provozovací" a to: u provozu pošty, telegrafu, telefonu a

poštovního provozu automobilního o 34, 059. 866 Kč 35 h a u poštovní spořitelny o..... 75. 852 Kč 28 h

celkem o........... 34, 135. 718 Kč 63 h.

Nedosažení rozpočtem očekávaných příjmů spočívá hlavně v menším rozsahu poštovního, telegrafního a telefonního provozu, u něhož příjem z poštovních poplatků zůstal za rozpočtem

o.............. 21, 773. 381 Kč 01 h

a příjem na telefonních poplatcích o 13, 332. 869 Kč 87 h. Příčinou toho je jednak menší rozsah provozu, jednak okolnost, že od 1. července byly v meziměstském tuzemském styku sníženy poplatky za telefonní hovory v I. a ve II. dálkovém pásmu a že od 1. prosince 1930 bylo v témže

styku zavedeno období slabé dopravy, v němž se snižuje hovorné na 60% normálního.

Příjem na poplatcích telegrafních

vzrostl sice o......... 588. 777 Kč 88 h

a to zvýšeným počtem rozhlasových abonentů, avšak příjem z telegrafní korespondence zůstává za rozpočtem skoro o 2 mil. Kč.

Proti tomuto vzestupu stojí však vyšší výdaj na vrácených telegrafních poplatcích (Provozovací výdaje I/1. b), protože byl zvýšen podíl spol. Radiojournal ze 40 na 50%. Dosažený ryzí příjem v tomto odvětví jest proti ryzímu příjmu rozpočtenému nižší o 10, 260. 180 Kč 11 h.

U poštovního, telegrafního a telefonního provozu bylo tudíž u vlastních příjmů provozovacích dosaženo méně o 34, 517. 473 Kč - h.

Naproti tomu dosažené příjmy u poštovního provozu automobilního převyšují příjmy rozpočtem očekávané

o.............. 457. 606 Kč 65 h,

jednak proto, že mírné zimní počasí dovolovalo udržeti nepřetržitě provoz, jednak proto, že při téměř všeobecném zavedení moderních vozů zvýšil se proti roku předchozímu počet dopravených osob.

Tím snižuje se celkový nepříznivý výsledek u provozu poštovního, telegrafního, telefonního a poštovního provozu automobilního na shora již uvedenou částku......... 34, 059. 866 Kč 35 h.

U poštovní spořitelny jest na položce "Vlastní příjmy provozovací" nepříznivý výsledek celkem nepatrný a resultuje z nižšího příjmu na úrokovém výnosu v částce....... 7, 969. 435 Kč 09 h,

vzniklého menším peněžním obratem ústavu a snížením úrokové míry na peněžním trhu; tento značně nižší příjem byl však vyvážen vyšším příjmem ze zvýšení manipulačních poplatků (vlád. nař. čís. 176/1929 Sb. z.

a n. ) a z. provise o....... 7, 690. 123 Kč 61 h,

jednak na různých příjmech o... 203. 459 Kč 20 h,

vyplynuvších hlavně z výher na státní stavební losy.

Celkový nepříznivý výsledek snížil se tím na pouhých....... 75. 852 Kč 28 h.

U všech ostatních příjmových položek dosažené příjmy převyšují příjmy očekávané rozpočtem:

Tak v oddílu I na položce 2. "Ostatní příjmy" bylo dosaženo příznivějšího výsledku u provozu pošty, telegrafu, telefonu a poštovního provozu automobilního o 10, 373. 896 Kč 59 h a u poštovní spořitelny o..... 691. 012 Kč 09 h

celkem o........... 11, 064. 908 Kč 68 h,

zejména na pensijních příspěvcích, reklamě, na pronájemném, dále rozšířením inserce v telefonních seznamech a pořadnících, jakož i vyšším výtěžkem z prodeje telefonních seznamů, poněvadž se rozšířil počet odběratelů. Značné zvýšení jeví se však u poštovního provozu automobilního, kde výtěžky za hotové výrobky, rozpočtem nepreliminované, dosáhly částky 6, 823. 262 Kč 85 h. Naproti tomu projevil se nepříznivě příjem

na "Zřizování a udržování telegrafních a telefonních zařízení na cizí účet" o 176. 579 Kč 47 h.

Příznivějšího výsledku u poštovní spořitelny bylo dosaženo na pronájemném, poněvadž obchodní místnosti v nové budově bylo možno pronajmouti již v prosinci 1930, zejména však na výtěžcích z prodejných tiskovin v důsledku zvýšení počtu účinů v šekové službě a z doplňování zásob tiskopisů vlastníky účtů.

Rovněž v oddíle III. "Zisky finanční" bylo dosaženo příznivějšího výsledku, a to na položce 1. "Úroky" u provozu poštovního, telegrafního a telefonního a poštovního provozu automobilního o.......... 1, 070. 386 Kč 63 h

a na položce 3. "Kursovní zisky z valut a cenných papírů" u poštovní spořitelny o............ 593. 406 Kč 92 h,

poněvadž tyto příjmy nebyly preliminovány.

Příznivý výsledek vykázaný v oddíle IV. "Jiné příjmy" u provozu poštovního, telegrafního a telefonního a u poštovního provozu automobilního v částce 16, 699. 376 Kč 67 h souvisí - jak již uvedeno - s nepříznivým výsledkem na straně výdajové (oddíl IV. "Jiné výdaje"), poněvadž do těchto oddílů náležející příjmy a výdaje převýšily částky, rozpočtem preliminované.

Celkový přebytek v částce 49, 457. 180 Kč 48 h ponechává se podniku ke zvýšení základního jmění a bylo z něho v roce 1930

použito částky......... 267. 078 Kč 47 h

k úmoru investičních dluhů a zbytku 49, 190. 102 Kč 01 h k částečné úhradě investičních výdajů.

Investiční výdaje pro rok 1930 byly podniku Čsl. pošta s poštovní spořitelnou povoleny rozpočtem pro rok 1930 v částce...........243, 567. 000 Kč - h.

Hodnota investic pořízených podnikem Čsl. pošta v roce 1930 činí:

u poštovního, telegrafního a telefonního provozu.........216, 208. 243 Kč 49 h,

u poštovního provozu automobilního 13, 025. 854 Kč 66 h, u poštovní spořitelny...... 17, 625. 178 Kč 68 h

celkem............. 246, 859. 276 Kč 83 h.

Investiční výdaje jsou tudíž proti

rozpočteným vyšší o....... 3 292. 276 Kč 83 h.

S překročením investičního programu Čsl. pošty projevilo svůj souhlas ministerstvo financí do výše 6, 657. 880 Kč s ohledem na to, že bylo nutno nad investiční program poříditi 70 nových poštovních autobusů a 10 vlečných vozů.

Úhrada těchto investičních výdajů byla provedena:

1. likvidním přebytkem za rok 1930

v částce........... 49, 190. 102 Kč 01 h,

2. zálohou ze státní pokladny.. 27, 841. 888 Kč 43 h,

3. vlastními prostředky podniku a to:

a) výnosem ze stavebních a amortisačních

příspěvků.. 34, 497. 386 Kč 89 h,

b) přechodně volnými prostředky u provozu poštovního, telegrafního, telefonního a poštovního provozu automobilního.. 116, 127. 959 Kč 95 h,

c) výtěžkem z prodeje vyřaděných majetkových součástí u poštovního provozu automobilního... 1, 576. 760 Kč 87 h,

d) prostředky

reservního

fondu

poštovní

spořitelny 17, 625. 178 Kč 68 h 169, 827. 286 Kč 39 h

celkem.. ........ 246, 859. 276 Kč 83 h.

Hospodářství podniku "Čsl. pošta s poštovní spořitelnou" za rok 1930 končí ziskem v částce...... 49, 457. 180 Kč 48 h.

Proti provoznímu zisku za rok 1929

v částce...........132, 994. 151 Kč 38 h

jest hospodářský výsledek roku 1930

nižší o............ 83, 536. 970 Kč 90 k.

Z toho připadá: na poštovní, telegrafní a telefonní

provoz snížení zisku o...... 85, 732. 726 Kč 79 h,

na poštovní provoz automobilní

zvýšení zisku o 1, 564. 353 Kč 42 h a na poštovní spořitelnu rovněž zvýšení zisku o 631. 402 Kč 47 h 2, 195. 755 Kč 89 h,

takže ryzí snížení zisku činí.... 83, 536. 970 Kč 90 h.

Zhoršení, pokud se týše zlepšení, hospodářských výsledků za rok 1930 nastalo zejména z těchto důvodů:

a) u poštovního, telegrafního a telefonního provozu: náklad na vánoční příspěvek a úpravu zaopatřovacích

platů vyžádal si celkové částky.. 33, 471. 136 Kč 29 h. Kromě toho nastalo také zvýšení výdajů hlavně na udržování telefonního inventáře a vedení o 11"7 mil. Kč, na úroky skoro o 9 mil. Kč, na služební příjmy stálých zaměstnanců o 8'7 mil. Kč, na služební příjmy ostatních zaměstnanců o 18'1 mil. Kč, na odpisy z hodnoty věcného majetku produktivního o 6'8 mil. Kč, na pense o 2'9 mil. Kč, na nájemné o 1'6 mil. Kč a na udržování budov a místností o 1'5 mil. Kč; částečně vzrostly i výdaje na dopravu poštovních zásilek, na doprovodné a na cestovné.

Současně nastal však i pokles příjmů hlavně na telegrafních poplatcích o 1'7 mil. Kč, na aktivních úrocích o 3'1 mil. Kč a "na zřizování a udržování telegrafních a telefonních zařízení na cizí účet o 1'6 mil. Kč.

Zvýšení nákladů a snížení příjmů nebylo ani z daleka vyváženo vzestupem příjmů, zejména na poštovních a telefonních poplatcích, na pensijních příspěvcích, na pronájemném, výtěžcích a inserci resp. snížením výdajů na remunerace, na otop, na drahotní slovenské a podkarpatoruské přídavky, na nocném a přesčasném, dále na poselném za spěšné zásilky a telegramy, na udržování poštovního inventáře, na náhradách škod, na telegrafních tantiémách, jakož i menším výdajem na vrácených poštovních a telefonních poplatcích.

b) U poštovního provozu automobilního:

Poměrně značného zlepšení hospodářského výsledku bylo dosaženo hlavně zvýšením příjmů z dopravy osob, zavazadel

a nákladů v částce....... 5, 409. 171 Kč 32 h,

které předčilo vzrůst nákladů nastalý zejména u výdajů za

pohonné hmoty, dále na platy zaměstnanců dělnických kategorií, na odpisy z hodnoty věcného majetku produktivního, na nocné a přesčasné, jakož i na vánoční příspěvek.

c) u poštovní spořitelny:

Přes hospodářskou stagnaci, jež se projevila v šekové službě hlavně snížením průměrné měsíční pohledávky na šekových účtech téměř o 90 mil. Kč, čímž byl podstatnou měrou snížen stav zužitkovatelných kapitálů, jejichž výnos mimo to poklesl ještě snížením úrokové míry, zvýšil se hospodářský výsledek proti roku minulému o 631. 402 Kč 47 h. Stalo se tak následkem zvýšení příjmů z manipulačních poplatků a z provisí o 20. 2 mil. Kč, které převýšilo jak vzestup výdajů, jenž se projevil hlavně na odpisech z hodnoty věcného majetku o 4 6 mil. Kč, na služebních příjmech stálých zaměstnanců o 0'9 mil. Kč, a výplatou vánočního příspěvku v částce 1'55 mil. Kč, tak i pokles příjmů zvláště z čistého výnosu úrokového o 8'5 mil. Kč a z výtěžku tiskovin o 3'6 mil. Kč.

814. Čsl. státní dráhy. Stagnace v průmyslu a obchodu v tuzemsku i v cizině měla na provoz podniku velmi nepříznivý vliv, který se jevil nejen v úbytku přepravy osob a zavazadel, ale zejména v menší přepravě zboží a způsobil značný pokles příjmů z přepravy. I výdaje provozu byly sníženy, a to dosti podstatně, nemohly však býti sníženy úměrně poklesu přepravy a to proto, poněvadž některé složky výdajů jsou povahy konstantní, jež, sloužíce přímo bezpečnosti provozu, musejí býti udržovány stále ve stejném rozsahu a nemohou býti předmětem snižování. Dosažené úspory nestačily k úhradě nákladu vzniklého úpravou pensí (zákon čís. 70/1930 resp. vlád. nařízení čís. 96/1930 Sb. z. a n. ) a vánočního příspěvku (zákon čís. 144/1930 Sb. z. a n. ), jakož i analogických odměn, poskytnutých podle usnesení vlády smluvním zaměstnancům. Následkem toho vznikl i u provozovacích výdajů výsledek značně nepříznivý.

Srovnáním celkových příjmů podniku ............4. 641, 518. 482 Kč 88 h

s celkovými výdaji.......4. 837, 696. 210 Kč 90 h

vyplývá ztráta.........196, 077. 728 Kč 02 h.

Tato ztráta nevyjadřuje jen výsledek železničního provozu, nýbrž výsledek celkového pokladního hospodaření podniku čsl. státních drah, neboť v nákladech účtu ztráty a zisku (provozního) jsou vykázány na místě odpisů výdaje na obnovu staveb a vozidel a dále částka připadající na zúrokování investičních dluhů, v těžbách pak jsou vykázány příjmy z dopravy již po srážce slev poskytovaných v zájmu celostátním, za jichž plnou náhradu není možno považovati v tomto roku výjimečně podniku poskytnutý příspěvek z podílu na dopravních daních. V zájmu přesného zjišťování provozního výsledku čsl. státních drah projednává ministerstvo železnic z podnětu nejvyššího účetního kontrolního úřadu s ministerstvem financí novou úpravu účtu provozního, z něhož by zmíněné závady byly odstraněny tím, že by podnik vyhotovoval účet provozní obsahující jen výsledky týkající se provozování dopravy a druhý účet ztráty a zisku, který by obsahoval výdaje a příjmy obstarávané podnikem v zájmu celostátním a týkající se hospodaření kapitálového. Na otázku prosperity státního železničního podniku nutno pohlížeti pod zorným úhlem úkolů, které jsou mu uloženy podnikovými normami, t. j. zákonem čís. 404/1922 Sb. z. a n. a vládním nařízením čís. 206/1924 Sb. z. a n., které podle § 19, odst. 5, připouští teoretickou možnost, aby při sestavení bilance byl na stranu aktivní připočten ekvivalent náhrady za činnost vyvíjenou ve prospěch zájmů celostátních, pokud přesahuje meze povinností podobným podnikům všeobecně ukládaných. Podle dosavadního postupu svrchu zmíněného jednání je možno, že již pro rok 1931 budou hospodářské výsledky čsl. státních drah v nové úpravě vykázány.

Hospodářské výsledky v porovnání s rozpočtem vykazují:

Výdaje:

1. Vlastní výdaje provozovací:

a) Služební příjmy stálých zaměstnanců: Jde tu o zaměstnance služby dozoru na dráhu a její udržování, služby staniční, jízdní a vozební. Příznivý výsledek 83, 572. 084 Kč 36 h byl dosažen tím, že doplňování stavu personálu na stav systemisovaný se nedělo v rozsahu, jak bylo při sdělávání rozpočtu předpokládáno.

a1) Náklad na "Vánoční příspěvek stálých zaměstnanců" činil 67, 189. 736 Kč 96 h a jeví se celý nepříznivě, neboť nemohl býti v rozpočtu předvídán.

b) Ostatní výdaje.

Zde jsou zahrnuty všechny ostatní osobní výdaje, kromě osobních platů podle platových zákonů, věcné výdaje na dráhu a její udržování, služby staniční, jízdní, vozební, udržování vozidel a ostatní výdaje provozu. Nepříznivý výsledek 29, 424. 091 Kč 70 h vznikl zejména vyššími výdaji na udržování vozidel, než bylo rozpočtem očekáváno.

b1) Vánoční příspěvek zaměstnancům pomocných závodů.

Celý náklad v částce 12, 132. 029 Kč 05 h jeví se proti rozpočtu nepříznivě, neboť nemohl býti rozpočtem předvídán.

2. Výdaje správní (ústřední):

a) Služební příjmy stálých zaměstnanců:

Nepříznivý výsledek 3, 207. 853 Kč 37 h vznikl úpravou platů zaměstnancům převzatým od Košicko-Bohumínské dráhy.

a1) Vánoční příspěvek:

Celkový náklad na tuto položku v částce 7, 652. 422 Kč 17 h je proti rozpočtu nepříznivý, neboť nemohlo býti v rozpočtu s ním počítáno.

b) Ostatní výdaje:

Příznivější výsledek o částku 2, 830. 343 Kč 09 h vznikl tím, že nebyly opatřeny některé účtárny mechanickými účtárenskými zařízeními, jak bylo rozpočtem očekáváno.

b1) Vánoční příspěvek zaměstnancům ministerstva:

Tento náklad, znamenající náhradu vlastní státní správě za vánoční příspěvek zaměstnanců ministerstva, jeví se celý částkou 915. 375 Kč 15 h nepříznivě, neboť nemohl býti rozpočtem předvídán.

3. Výdaje všeobecné:

a) Pense:

Nepříznivý výsledek 31, 564. 178 Kč 44 h nastal úpravou odpočivných a zaopatřovacích platů staropensistů a pozůstalých po nich.

b) Ostatní:

Nepříznivý výsledek 3, 584. 625 Kč 46 h vznikl větší potřebou na zaměstnavatelský příspěvek nemocenské pokladně stát. drah a na úrazové zaopatření zaměstnanců státních drah a dále zúčtováním rozdílu mezi nákupní a prodejní cenou uhlí vydaného zaměstnancům pomocných závodů pro provoz.

5. Výdaje na obnovu staveb a vozidel:

Příznivý výsledek 17, 390. 271 Kč 17 h vyplývá z omezení stavebních prací a obnovy nákladních vozů.

II. Zúrokování investičních dluhů:

Nepříznivý výsledek 17. 507 Kč 22 h vznikl větší potřebou na anuitu býv. Společnosti rakousko-uherské státní dráhy ve francouzských francích (vyšší kurs, než s kterým bylo při sdělávání rozpočtu počítáno) a zúročením prioritních obligací místní dráhy Mutěnice-Kyjov.

IV. Jiné výdaje:

Nebyla realisována kapitálová účast státní správy železniční na soukromém podniku, čímž byla uspořena celá rozpočtená částka 1, 000. 000 Kč.

V. Zisk:

Preliminovaného zisku 148, 496. 000 Kč nebylo dosaženo, ježto hospodářství podniku skončilo se ztrátou.

C. Investice:

Příznivý výsledek 149, 920. 650 Kč 30 h byl přiveden všeobecným omezením jak investičních staveb a prací, tak i výstroje vozidel průběžnou brzdou tlakovou.

Příjmy:

1. Vlastní příjmy provozovací:

Nepříznivý výsledek 620, 251. 792 Kč 36 h vznikl velkým poklesem přepravy osob a zavazadel, zvláště však zboží.

2. Ostatní příjmy:

Nepříznivý výsledek 1, 064, 545 Kč 24 h vyplynul z úbytku na nájemném z vozidel a na různých příjmech.

III. Zisky finanční:

1. Úroky:

Nepříznivý výsledek 9, 925. 038 Kč 17 h vznikl značným poklesem příjmů, takže místo úrokových příjmů, které v předchozích letech plynuly z hotovostí, odváděných Ústřední státní pokladně, byl podnik nucen platiti finanční správě úroky z poskytnutých mu dotací, pokud převyšovaly jeho běžné odvody. 2. Kursovní zisky z valut a cenných papírů:

Příznivý výsledek 62. 768 Kč 65 h byl dosažen kursovými výtěžky z cizích valut.

IV. Jiné příjmy:

Částka 337, 500. 000 Kč (preliminovaný podíl na dopravních daních, vybraných v roce 1930 na státních a státem provozovaných drahách, určený původně na úhradu investic) byla podle ustanovení § 4, odst. 1. zákona z 11. března 1931, čís. 35 Sb. z. a n, ponechána podniku, aby ji použil ve prospěch provozního výsledku roku 1930.

V. Ztráta:

Hospodářství podniku skončilo ztrátou 196, 077. 728 Kč 02 h.

C. Investice.

Úhrada investic místo provozním ziskem a podílem na dopravní dani (viz IV. Jiné příjmy a V. Ztráta) se stala podílem na státní investiční půjčce v částce 400 mil. Kč (§ 3, bod 1., zák. čís. 35/1931 Sb. z. a n. ); zbývající částka (23, 375. 349 Kč 70 h) byla uhrazena z pokladních hotovostí podniku.

K provozním výsledkům se podrobněji poznamenává:

Provozní výdaje:

ODDÍL A.

Nepříznivější výsledek o 17. 507 Kč 22 h (proti rozpočtu 316, 447. 300 Kč) vznikl větší potřebou na výplatu podílu anuity Společnosti rakousko - uherských státních drah ve francouzských francích stoupnutím kursu franc. franků a zúročením prioritních obligací místní dráhy Mutěnice-Kyjov.

ODDÍL B.

Ve službě výkonné se jeví celkový výsledek nepříznivější o..... 69, 267. 884 Kč 85 h;

při osobních výdajích jest nepříznivější o.......... 69, 960. 920 Kč 26 h,

při věcných výdajích příznivější o 693. 035 Kč 41 h.

§ 1. Osobní výdaje.

Nepříznivější výsledek o 10, 780, 759 Kč 20 h (proti rozpočtu 171, 041. 920 Kč) nastal provedením unifikace do stavu zaměstnanců čs. stát. drah ještě nezařaděných zaměstnanců býv. Ústecko-Teplické dráhy, úpravou platů (propočítání t. zv. fiktivního pořadí) zaměstnancům na Slovensku a Podkarpatské Rusi, úpravou platů smluvních zaměstnanců, zvláště pak výplatou vánočního příspěvku. Nepříznivý výsledek se snížil menší potřebou na drahotní přídavky zaměstnanců na Slovensku a Podkarpatské Rusi v důsledku provedení t. zv. fiktivního přídavku a krácení slovenského přídavku a dále o částku zajištěnou v rozpočtu na úhradu vánočních remunerací.

Věcné výdaje.

Příznivější výsledek o 1, 835. 451 Kč 60 h (proti rozpočtu 13, 193. 810 Kč) byl dosažen tím, že bylo odsunuto vybavení některých účtáren účtovacími stroji, pak menší náhradou za správní výkony ministerstva železnic pro podnik Č. S. D., většími příspěvky místních drah na službu ústřední a menšími výdaji na společnou službu s říšskoněmeckými drahami. Příznivý výsledek se snížil většími výdaji na služební cesty do zahraničí a dodatečným vyúčtováním nákladů tarifních svazů za minulá období.

§ 2. Osobní výdaje.

Nepříznivější výsledek o 945. 872 Kč 21 h (proti rozpočtu 391, 693. 240 Kč) vznikl zvýšenou potřebou smluvních zaměstnanců na výpomoci pro jiná služební odvětví a na sanaci škod, způsobených živelními pohromami, pak vyrovnáním služebního platu pomocných zaměstnanců, jmenovaných ze zaměstnanců smluvních, na výši jejich smluvní mzdy, v dalším větší potřebou na služební oděv, výplatou odměn zaměstnancům, na které se nevztahoval zákon čís. 144/1930 Sb. z. a n. o vánočním příspěvku, a výplatou vánočního příspěvku. Nepříznivý výsledek se snížil menší potřebou při položce "Osobní platy podle platových zákonů" (úbytek definitivních zaměstnanců pensionováním a úmrtím) a v důsledku toho též při položce "Drahotní přídavky zaměstnanců v zemi Slovenské a Podkarpatoruské" a pak většími náhradami za výkony pro jiná služební odvětví.

Věcné výdaje.

Příznivější výsledek o 2, 030. 196 Kč 55 h (proti rozpočtu 155, 193. 000 Kč) vyplynul z omezení služebních cest, z menší potřeby na služební příplatky následkem úpravy zábranářské služby, z nevyplacení některých příspěvků samosprávným korporacím na udržování příjezdných cest a vodotoků v důsledku nevyřešení zásadních otázek, z menší potřeby na udržování mostů, kolejiva a pražců a z většího podílu ze společné služby s místními a cizími drahami. Příznivý výsledek se snížil větší potřebou na otop kancelářských místností, na náhradu a opravu inventáře, na nutnou výměnu a doplnění štěrkového lože, na udržování drážních budov a vodovodů a zvýšenou potřebou na nápravu škod po živelních pohromách a po dopravních nehodách.

§ 3. Osobní výdaje.

Nepříznivější výsledek o 36, 802. 855 Kč 92 h (proti rozpočtu 721, 435. 470 Kč) vznikl obsazením systemisovaných služebních míst (úhrada pro příslušný náklad byla preliminována při pol. 13, § 8), přiznáním náslužných přídavků úředníkům, úpravou platů (propočítání t. zv. fiktivního pořadí) zaměstnancům na

Slovensku a Podkarpatské Rusi, odpočtem společné služby s říšskoněmeckými a maďarskými drahami a vyplacením vánočního příspěvku. Nepříznivý výsledek se snížil menší potřebou na platy smluvních zaměstnanců (redukce stavu následkem poklesu intensity dopravy), zrušením výplaty vánočních remunerací a zmenšením, potřeby na drahotní přídavek zaměstnanců na Slovensku a Podkarpatské Rusi přirozeným úbytkem (úmrtí, pensionování a pod. ).

Věcné výdaje.

Nepříznivější výsledek o 1, 684. 924 Kč 18 h (proti rozpočtu 99, 633. 100 Kč) vznikl větším nákladem na substituce k vystřídání zaměstnanců na dobu dovolené, nemoce a zákonného volna, následkem snížení celkového stavu personálu, dále vybavením některých stanic automatickými vahami, akumulátorovými vozíky zavazadlovými, automaty na výdej jízdenek atd., úpravou výměrků za výdej jízdenek příslušnicemi rodin zaměstnanců a železničními agenty, výplatou vyšší provise z prodeje jízdenek cestovním kancelářím následkem čilejšího ruchu cizineckého a vyššími výdaji za jízdní řády a jízdenky, jež bylo nutno vyměniti vzhledem k provedenému 20% zvýšení osobních tarifů. Nepříznivý výsledek se snížil menší spotřebou materiálu pro stabilní a pohyblivá návěštní a zabezpečovací zařízení následkem příznivějších povětrnostních poměrů a také úpravou vyúčtování společné služby s Maďarskem.

§ 4. Osobní výdaje.

Nepříznivější výsledek o 13, 694. 525 Kč 93 h (proti rozpočtu 263, 005. 460 Kč) vznikl obsazením systemisovaných služebních míst (úhrada zajištěna při pol. 13, § 8), úpravou platů (propočítání t. zv. fiktivního pořadí) zaměstnancům na Slovensku a Podkarpatské Rusi, výplatou vánočních odměn zaměstnancům, na které se nevztahoval zákon čís. 144/1930 Sb. z. a n., větší potřebou na prémie z doplatků vybíraných ve vlacích, větší potřebou na služební oděv a výplatou vánočního příspěvku. Nepříznivý výsledek se snížil úsporou dosaženou na mzdách smluvních zaměstnanců (redukcí jejich stavu), úsporou na drahotních přídavcích zaměstnanců na Slovensku a Podkarpatské Rusi a zmenšením potřeby na výpomoce personálu odborů pro udržování dráhy.

Věcné výdaje.

Nepříznivější výsledek o 2, 296. 988 Kč 57 h (proti rozpočtu 69, 424. 590 Kč) vznikl zejména většími výdaji na jízdní příplatky, zvýšením ceny plynu v Plzni a ve Gbelích a větší potřebou na udržování nocležen vlakového personálu v Čopu. Nepříznivý výsledek se snížil o úspory dosažené menším počtem oprav vozových plachet a levnější cenou těchto oprav.

§ 5a. Osobní výdaje.

Nepříznivější výsledek o 13, 857. 218 Kč 90 h (proti rozpočtu 354, 820. 690 Kč) nastal doplněním stavu strojního personálu na stav systemisovaný (úhrada při pol. 13, § 8), větší potřebou na odměny za úsporné hospodaření s materiálem a na služební oděv, vyplacením vánočních odměn a vánočního příspěvku. Nepříznivý výsledek se snížil úsporou dosaženou na pol. "Jiné platy a mzdy", poněvadž někteří smluvní zaměstnanci byli ustanoveni pomocnými, dále přirozeným úbytkem personálu se slovenskými výhodami a menší potřebou výpomocí od jiných služebních odvětví.

Věcné výdaje.

Příznivější výsledek o 10, 331. 087 Kč 56 h (proti rozpočtu 545, 104. 350 Kč) byl dosažen hlavně úsporou paliva pro lokomotivy následkem mírné zimy a slabší přepravy, dále pak větším počtem výkonů pro investice. Příznivý výsledek se snížil vyšší potřebou na jízdné při rozmnožení počtu strojních čet


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP