ve věci očekávaného překročení rozpočtu kapitoly 5 na rok 1930 skončilo tím, že v ministerské radě konané dne 19. prosince 1930 bylo u vyřízení návrhů ministerstva financí a ministerstva národní obrany v záležitosti překročení rozpočtu kapitoly 5 pro rok 1930 vzato se souhlasem na vědomí, že ve smyslu dohody ministrů národní obrany a financí budou v ministerstvu národní obrany učiněna vhodná opatření, aby bylo upuštěno ke konci roku 1930 ode všech platů, které nejsou naprosto nevyhnutelné, resp. aby takové výdaje byly odsunuty na příští rozpočtový rok a aby tak ve spojení s provedením potřebných virementů v dohodě s ministerstvem financí a nejvyšším účetním kontrolním úřadem za žádných okolností nevzniklo v rozpočtu m inisterstva národní obrany překročení. Opatření učiněná ministerstvem národní obrany na základě tohoto vládního usnesení měla za následek, že původně očekávané vyšší překročení kapitoly snížilo se na částku 11, 345. 855 Kč 70 h. Pokud jde o provedení virementního řízení v rámci kapitoly 5, podalo ministerstvo národní obrany jen žádost o generální souhlas ministerstva financí a nejvyššího účetního kontrolního úřadu, aby dosažených nebo očekávaných úspor jednotlivých úvěrů smělo použíti k úhradě překročení u jiných úvěrů. Řízení podle. § 7 zákona čís. 175/1919 Sb. z. a n. pro jednotlivá překročení ministerstvo národní obrany neprovedlo, ježto mu nebyly známy včas nutné podklady pro toto řízení. Nejvyšší účetní kontrolní úřad upozornil ministerstvo národní obrany, že bude třeba jednotlivá překročení ve smyslu čl. X finančního zákona vykázati ministerstvu financí a nejvyššímu účetnímu kontrolnímu úřadu a odůvodniti v účetní závěrce. Důvody překročení u jednotlivých paragrafů jsou uvedeny ve vysvětlivkách k odchylkám náležitostí od rozpočtu.
U kap. 17. - ministerstvo sociální péče - spočívá překročení, jež nebylo uhrazeno úsporami v rozpočtu kapitoly, ve vyšších nákladech při tit. 5, § 4 - péče o nezaměstnané (35, 762. 727 Kč 50 h), jež vznikly podle ustanovení zákona čís. 74/1930 Sb. z. a n. přiznáním státního příspěvku k podpoře v nezaměstnanosti na delší dobu a ve zvýšené výměře.
U kap. 22. - všeobecná pokladní správa - vzniklo překročení neuhrazené úsporami v rozpočtu kapitoly vyššími výdaji při tit. l, § 1 - příspěvek státní správy na úhradu státního dluhu (26, 659. 571 Kč 10 h), jež se týkají nákupu 4 1/2% rakouských pokladničních poukázek z roku 1914 za účelem umoření dluhu u Společné pokladny v Paříži z nich pro československo vyplývajícího, dále výdajem při tit. 2, § 1a - splátky na závazky a pohledávky převzaté státními podniky k 1. lednu 1925 (25, 986. 107 Kč 98 h), který obsahuje dodatečně realisované závazky z hospodaření státních podniků v době před provedením zákona Čís. 404/1922 Sb. z. a n. tyto nemohou býti pojaty do provozních účtů za běžný rok, ježto by neprávem působily na roční provozní výsledek v nich vykazovaný.
Podle ustanovení čl. XI finančního zákona pro rok 1930 vyžadují výdaje, kterých nelze uhraditi úsporami v rozpočtu téže kapitoly podle čl. X tohoto zákona, souhlasu Národního shromáždění. Tento souhlas po názoru nejvyššího účetního kontrolního úřadu byl již dán u kapitoly 17 v ustanovení čl. VIII zákona ze dne 5. června 1930, čís. 74 Sb. z. a n., o úhradě vyšší potřeby na státní příspěvek k podpoře nezaměstnaných. Větších úspor ve výdajích bylo dosaženo jen u kapitoly 20 - odpočivné a zaopatřovací platy, kde bylo ušetřeno hlavně tím, že odpadl v důsledku ustanovení zákona čís. 70/1930 Sb. z. a n. náklad na kvitanční poplatky placený dosud státem a u kap. 21 - ministerstvo financí, kde zůstaly nevyčerpány úvěry určené na výdaje pro administrativní a výkonné úřady a orgány.
Na výdaje osobní vlastní státní správy byla potřeba oproti rozpočtu nižší celkem o 105, 916. 943 Kč 59 h, a to na osobní platy podle platových zákonů méně o 74, 324. 053 Kč 09 h a na ostatní osobní výdaje méně o 31, 592. 890 Kč 50 h.
Úvěry povolené na výdaje osobní nebyly překročeny u žádné kapitoly, což svědčí o tom, že bylo zachováno ustanovení odstavce 2 čl. X finančního zákona o nepoužitelnosti prostředků povolených pro výdaje věcné k hrazení výdajů preliminovaných jako osobní.
Potřeba na osobní platy podle platových zákonů činí pro vlastní státní správu 2. 554, 831. 791 Kč 91 h (27'19% celkové náležitosti preliminovaných výdajů na rozpočet, str. 12) a potřeba na osobní platy podle platových zákonů a služebních řádů u státních podniků činí 2. 356, 967. 841 Kč 26 h (26, 46% celkových provozních výdajů, str. 252 a přehled str. 13).
Porovnáním náležitosti preliminovaných státních příjmů ..... |
9. 557, 383. 594 Kč 98 h |
s příjmy stanovenými rozpočtem ............... |
9. 419, 867. 429 Kč - h |
jeví se náležitost příjmová vyšší o ............... |
137. 516. 165 Kč 98 h. |
Vyšší náležitost oproti rozpočtu vykazují z veřejných dávek jen spotřební daně a poplatky, kdežto přímé daně, daň z obratu a daň přepychová a cla zůstávají značně za rozpočtem. Celkový vyšší příjem oproti rozpočtu u kapitoly 21 - ministerstvo financí činí jen 62, 596. 949 Kč 76 h, kdežto v roku 1929 činil ještě 715, 410. 702 Kč 64 h. U všeobecné pokladní správy bylo oproti rozpočtu docíleno vyššího příjmu z prodeje cenných papírů, což neznamená však rozmnožení státních prostředků, ježto příjmu v hotovosti odpovídá výdaj v cenných papírech, a z odvodu přebytku lihové komise. Příjem ze státních podniků zůstává pod rozpočtem o 79, 760. 336 Kč 95 h,. kdežto v roku 1929 byl nad rozpočtem o 281, 841. 557 Kč 70 h.
Nedoplatky státních příjmů na daních, dávkách a poplatcích obnášejí koncem roku 1930 celkem 4. 719, 644. 314 Kč 98 h; oproti nedoplatkům na konci roku 1929 vykázaným jsou nižší u přímých daní a u spotřebních daní, kdežto u daně z obratu a přepychové a u poplatků jsou vyšší; pokles nedoplatků u daní přímých činí 220, 623. 483 Kč 21 h a nezaplacená částka se snížila již skoro na polovinu nejvyššího stavu nedoplatků v roku 1926, což jest výsledek hlavně depurační akce prováděné finančními úřady.
Nedoplatky na daních, dávkách a poplatcích koncem roku 1930.
Rok |
Přímé daně |
Daň z obratu a přepychová |
Spotřební daně |
Poplatky |
Celkem |
|||||
Kč |
h |
Kč h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
||
1919. |
577, 482. 350 |
56 |
- |
- |
12, 802. 046 |
63 |
48, 451. 614 |
38 |
638, 736. 011 |
57 |
1920 |
837, 322. 682 |
49 |
69, 743. 382 |
03 |
170, 766. 783 |
34 |
104, 252. 920 |
26 |
1. 182, 085. 768 |
12 |
1921 |
1. 347, 236. 405 |
09 |
191, 963. 704 |
49 |
281, 126. 958 |
02 |
200, 331. 544 |
28 |
2. 020, 658. 611 |
88 |
1922 |
1. 253, 192. 259 |
33 |
222, 708. 292 |
64 |
179, 057. 823 |
15 |
248, 570. 591 |
57 |
1. 903, 528. 966 |
69 |
1923 |
1. 794, 956. 489 |
25 |
311, 478. 058 |
38 |
126, 699. 858 |
28 |
325, 496. 467 |
25 |
2. 558, 630. 873 |
16 |
1924 |
2. 513, 835. 482 |
18 |
496, 786. 504 |
62 |
119, 784. 243 |
- |
389, 236. 042 |
65 |
3. 519, 642. 272 |
45 |
1925 |
3. 141, 548. 268 |
29 |
735, 683. 845 |
09 |
133, 761. 337 |
50 |
455, 129. 390 |
88 |
4. 466, 122. 841 |
76 |
1926 |
4. 978, 732. 915 |
92 |
1. 114, 562. 267 |
07 |
170, 045. 587 |
34 |
531, 418. 509 |
53 |
6. 794, 759. 279 |
86 |
1927 |
4. 027, 828. 114 |
65 |
1. 086, 255. 378 |
81 |
176, 884. 156 |
81 |
536, 506. 326 |
41 |
5. 827, 473. 976 |
68 |
1928 |
3. 304, 732. 690 |
69 |
1. 067, 800. 055 |
97 |
166, 790. 123 |
63 |
539, 287. 315 |
66 |
5. 078, 610. 185 |
95 |
1929 |
2. 725, 387. 715 |
05 |
1. 344, 710. 691 |
67 |
171, 966. 566 |
85 |
533, 616. 268 |
22 |
4. 775, 681. 241 |
79 |
1930 |
2. 504, 764. 231 |
84 |
1. 413, 930. 615 |
50 |
166, 987. 666 |
29 |
633, 961. 801 |
35 |
4. 719, 644. 314 |
98 |
Státní příjmy,
rozčleňené podle vzniku vykazují oproti rozpočtu tyto výsledky:
Označení příjmu |
  |
Rozpočet |
Platba |
Náležitost |
Srovnání s rozpočtem |
||||||
Platba vyšší- nižší |
Náležitost vyšší- nižší |
||||||||||
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč h |
Kč |
h |
Kč h |
||||
A. Příjmy soukromohospodářské |
  |   |   |   |   |   |   |   |   |   |   |
  |
1929 |
1. 302, 258. 328 |
  |
1. 118, 839. 419 |
81 |
1. 685, 233. 714 |
56 |
183, 418. 908 |
W |
382, 975. 386 |
56 |
Výnosy státních podniků... |
1930 |
1. 241, 829. 141 |
- |
1. 248, 568. 201 |
39 |
1. 161, 169. 792 |
19 |
6, 739. 060 |
39 |
80, 659. 348 |
87 |
B Příjmy veřejnohospodářské: |
  |   |   |   |   |   |   |   |   |   |   |
  |
1929 |
5. 507, 451. 459 |
__ |
5. 767, 088. 797 |
44 |
5 688, 115. 821 |
46 |
259, 637. 338 |
44 |
130, 664. 362 |
46 |
a) Daně a dávky ...... |
1930 1929 |
5. 224, 757. 700 |
- |
5. 114, 341. 683 |
03 48 |
4. 899, 337. 152 |
39 |
110, 476036 |
97 |
325, 420. 547 |
67 |
  |
1. 169, 162. 000 |
  |
1. 387, 261. 300 |
1. 387, 332. 943 |
18 |
218, 099. 300 |
48 |
218, 170. 943 |
18 |
||
b) Cla ........ |
1990 1929 |
1. 215, 126. 500 |
- |
1. 192, 838. 337 |
35 11 |
1. 192, 838. 942 |
15 |
22, 288. 162 |
65 |
22 287. 657 |
85 |
  |
921, 876. 700 |
1. 169, 349. 447 |
1. 220, 020. 718 |
11 |
247, 472. 747 |
11 |
298, 144. 018 |
11 |
|||
č) Kolky a právní poplatky.. |
1990 |
1. 072, 660600 |
- |
1. 299, 208. 590 |
67 |
1. 167, 091. 485 |
09 |
226, 547. 990 |
67 |
94, 430. 885 |
09 |
  |
1929 |
669, 159 109 |
___ |
978, 443. 089 |
06 |
843, 130. 692 |
62 |
309, 283. 980 |
06 |
173, 971. 583 |
m |
d) Ostatní správní příjmy... |
1990 1929 |
665, 493. 488 |
- |
790, 184. 415 |
20 |
1. 137, 576. 223 |
16 |
124, 690. 927 |
20 |
472, 082. 735 |
16 |
Úhrn věřejnohospodář- |
8. 267, 649. 268 |
  |
9. 302, 142. 634 |
09 |
9. 088, 600. 175 |
37 |
1. 034, 493. 366 |
09 |
820, 950. 907 |
37 |
|
ských příjmů |
1930 1929 |
8. 178, 038. 288 |
- |
8. 396, 573. 006 |
25 |
8. 396, 843. 802 |
79 |
218, 534. 718 |
25 |
218, 805. 514 |
79 |
  |
9. 569, 907. 596 |
  |
10. 420, 982. 053 |
90 |
10. 773, 833. 889 |
93 |
851, 074. 457 |
90 |
1. 203, 926. 293 |
93 |
|
Úhrn veškerých příjmů |
1930 |
9. 419, 867. 429 |
- |
9. 645, 141. 207 |
64 |
9. 558, 013. 594 |
98 |
225, 273778 |
64 |
138, 146. 165 |
98 |
  |   |   |   |   |   |   |   |   |   |   |
Účiny kontokorentní (průběžné).
Výsledek hospodářství kontokorentního (průběžného) byl v roce 1930 tento: |
  |
Počáteční stav: aktivní saldo nedoúčtovaných položek koncem roku 1929.. |
270, 172. 004 Kč 43 h |
výdaje v roce 1930 (str. 315) ................. |
61. 512, 637. 811 Kč 59 h |
úhrnem... |
61. 782, 809. 816 Kč 02 h |
příjmy v roce 1930 (str. 313) ................. |
61. 345, 666. 440 Kč 64 h |
konečný stav: aktivní saldo nedoúčtovaných položek koncem roku 1930... |
437, 143. 375 Kč 38 h. |
Odečte-lí se toto saldo od pokladní hotovosti z reelního hospodaření.... |
1. 344, 767. 593 Kč 30 h, |
zbývá skutečná pokladní hotovost ................ |
907, 624. 217 Kč 92 h, |
která jest oproti pokladní hotovosti z konce roku 1929 ........ |
1. 740, 704. 191 Kč 30 h |
nižší o .......................... |
833, 079. 973 Kč 38 h. |
Toto snížení pokladní hotovosti je součet schodků: |
  |
z hospodářství působivého (na rozpočet a mimo rozpočet) ....... |
666, 108. 602 Kč 43 h |
a z hospodářství nepůsobivého (kontokorentního) .......... |
166, 971. 370 Kč 95 h. |
V celkové pokladní hotovosti ................ |
907, 624. 217 Kč 92 h |
jsou obsaženy hotovosti připadající na zůstatky kontokorentních příjmů (pasivní nedoúčtované položky) .................. |
887, 610. 437 Kč 65 h, |
takže na hotovosti vlastní státní správy zbývá jen ......... |
20, 013. 780 Kč 27 h. |
Aktivní saldo nedoúčtovaných položek ............. |
437, 143. 375 Kč 38 h |
jest rozdíl zůstatků ke konci roku 1930 nevyrovnaných průběžných výdajů (pohledávek) ....................... |
1. 324, 753. 813 Kč 03 h |
(koncem roku 1929 - 1. 282, 019. 389 Kč 73 h) a nevyrovnaných průběžných příjmů (dluhů) ........... |
887, 610. 437 Kč 65 h. |
(koncem roku 1929 - 1. 611, 847. 385 Kč 30 h). |
  |
Zvýšení aktivního salda nedoúčtovaných položek oproti roku minulému spočívá ve snížení zůstatku nedoúčtovaných pasivních položek, jež nastalo hlavně tím, že vklad fondu pro konsolidaci přechodného státního dluhu u poštovní spořitelny, jehož zůstatek k 31. prosinci 1930 činil 171, 203. 700 Kč, byl v roku 1930 převeden z účtu ústřední státní pokladny u poštovní spořitelny na samostatný účet fondu tamtéž. Zvýšení konečného stavu aktivních nedoúčtovaných položek spočívá hlavně ve vyšším obnosu výdajů splatných 1. ledna 1931, které se poukazují u poštovní spořitelny ještě v prosinci a proto se účtují v roku 1930 jako kontokorentní zálohy. Stav těchto záloh účetní povahy, které jsou ve skutečnosti jen předem poukázané státní výdaje na rok 1931 a odpovídají v dopickém účtování přechozím aktivům, činil k 31. prosinci 1930 úhrnem 450, 873. 752 Kč 54 h. Z ostatních konečných nedoúčtovaných položek aktivních úhrnem 873, 880. 060 Kč 49 h připadá částka 316, 022. 191 Kč 55 h na zálohy vyplacené samosprávným svazkům na účet v budoucím roku splatných přirážek, částka 33, 834. 297 Kč 27 h na zálohy na služné, částka 20, 627. 747 Kč 40 h na zálohy z vyúčtování se školními fondy a částka 77, 632. 969 Kč 77 h na položky vzájemného peněžního obratu státních pokladen (příděly a odvody); ve vybývající částce 425, 762. 854 Kč 50 h jsou vedle různých běžných záloh obsaženy ještě značné výdaje svojí povahou působivé, které v prvých letech státního hospodaření byly jakožto zálohy účtovány v kontokorentu a posud nejsou vyúčtovány.
Účet správní
Státní výdaje na rozpočet;
Finančním zákonem ze dne 4. dubna 1930, čís. 42 Sb. z. a n., byly na rok 1930 stanoveny |
|
v čl. I. veškeré státní výdaje částkou ............... |
9. 366, 904. 736 Kč - h |
a státní příjmy částkou .................... |
9. 419, 867. 429 Kč - h. |
Státní rozpočet předvídal tedy přebytek .............. |
52, 962. 693 Kč - h. |
V části 2. tohoto účtu "Přehledné srovnání příjmové a výdajové náležitosti s rozpočtem a ryzí výsledek rozpočtového hospodaření" (str. 6 a 7) se vykazuje: |
  |
náležitost preliminovaných státních výdajů částkou .......... |
9. 396, 051. 739 Kč 96 h |
a náležitost preliminovaných státních příjmů částkou ......... |
9. 557, 383. 594 Kč 98 h, |
takže z náležitosti účinů preliminovaných vyplývá přebytek ....... |
161, 331. 855 Kč 02 h. |
Výsledek účinů nepreliminovaných na zvláštních právních titulech založených |
vykazuje: |
náležitost výdajovou ............. 641, 996. 396 Kč 35 h |
  |
náležitost příjmovou ............. 54, 993. 399 Kč 32 h |
  |
tudíž schodek ....................... |
587, 002. 997 Kč 03 h. |
Celkový výsledek hospodaření na rozpočet za rok 1930 končí tedy v náležitosti schodkem ........................ |
425, 671. 142 Kč 01 h |
a je oproti rozpočtem předvídanému přebytku ............ |
52, 962. 693 Kč - h |
horší. 0 ......................... |
478, 633. 835 Kč 01 h. |
Oproti roku 1929, který končil náležitostním přebytkem v částce ..... |
1. 012, 635. 719 Kč 02 h, |
jest výsledek tohoto roku vykazující schodek v částce ........ |
425, 671. 142 Kč 01 h |
horší o ......................... |
1. 438, 306. 861 Kč 03 h. |
Schodek ve státním hospodářství objevuje se opět po prvé od roku 1925, v němž rozpočet počítal se schodkem v částce 272, 251. 382 Kč, avšak skutečný výsledek vykazoval schodek jen v částce 21, 246. 581 Kč 99 h. V roku 1930, v němž rozpočet počítal s přebytkem, jest skutečný výsledek vykazující schodek mnohem nepříznivější. |
|
Účiny preliminované. |
  |
Při srovnání náležitosti preliminovaných výdajů ......... |
9. 396, 051. 739 Kč 96 h |
s výdaji rozpočtenými .................... |
9. 366, 904. 736 Kč - h |
jeví se překročení o ..................... |
29, 147. 003 Kč 96 h. |
Vyšší výdaje nad rozpočet neuhrazené úsporami v rozpočtu téže kapitoly vykazují odvětví: |
|
kapitola 3. - předsednictvo ministerské rady o .......... |
1, 862. 362 Kč 35 h |
" 4. - ministerstvo zahraničních věcí o .......... |
4, 714. 137 Kč 15 h |
" 5. - ministerstvo národní obrany o ........... |
11, 345. 855 Kč 70 h |
" 17. - ministerstvo sociální péče o ........... |
16, 831. 150 Kč 74 h |
,. 22. - všeobecná pokladní správa o ........... |
47, 833. 298 Kč 19 h. |
K příčinám těchto překročení, které jsou uvedeny v příslušných vysvětlivkách, se ještě poznamenává: |
U kap. 3. - předsednictvo ministerské rady - vzniklo překročení neuhrazené úsporami v rozpočtu kapitoly vyššími výdaji při titulu 2 státní úřad statistický - (2, 347. 028 Kč 65 h) na sčítání lidu, zejména na opatření dalších potřebných strojů sčítacích. |
U kap. 4. - ministerstvo zahraničních věcí - překročení neuhrazené úsporami v rozpočtu kapitoly se týká vyšších výdajů při titulu 5. - podpory ruským a ukrajinským uprchlíkům (6, 400. 224 Kč 05 h), ježto likvidaci pomocné akce uprchlické nebylo možno provésti v mezích předpokládaných při sdělávání rozpočtu. V návrhu z 22. května 1930, čís. 73. 925/II-2, požádalo ministerstvo zahraničních věcí předsednictvo ministerské rady, aby vláda povolila překročení položky na ruskou pomocnou akci v kapitole 4, tit. 5 do částky 6 mil. Kč a poněvadž pro tento vyšší výdaj nebude úhrady v ostatních položkách kapitoly, aby předložila toto usnesení podle čl. XI. fin. zákona pro rok 1930 Národnímu shromáždění k projevu souhlasu. Nejvyšší účetní kontrolní úřad ve svém připíše ze dne 14. června 1930, čís. 151/res., předsednictvu ministerské rady (opis byl sdělen ministerstvu věcí zahraničních), k návrhu na vyžádání souhlasu Národního shromáždění dle článku XI fin. zákona na rok 1930 neměl připomínek, poukázal pouze na stále zastávané svoje stanovisko (připiš z 31. října 1928, čís. 5860, ministerstvu zahraničí, jakož i, připiš z 23. prosince 1929, čís. 7704, v obdobné věci ministerstvu vnitra), že souhlas Národního shromáždění dle článku XI fin. zákona pro rok 1930 jest nutno vyžádati před poukázáním výdajů, pro něž není úhrada v kapitole. Návrh ministerstva zahraničních věcí zůstává po vyjádření ministerstva financí ze dne 23. června 1930, čís. 63. 303/30-I/2c, jako v minulých letech vyhrazen ústavnímu projednání při schválení státního závěrečného účtu za rok 1930 Národním shromážděním. Spisem čís. 169. 870/1930 z 23. prosince 1930 zaslalo ministerstvo zahraničních věcí nejvyššímu účetnímu kontrolnímu úřadu přehled očekávaných výsledků na nejnižších pododděleních kap. 4 s návrhem na úhradu překročených položek přesunem z úspor docílených na jednotlivých nejnižších pododděleních, při čemž vycházelo z předpokladu, že vzhledem k výše uvedenému jeho návrhu na překročení položky na pomocnou ruskou akci možno vyloučiti překročení tit. 5 z celkového překročení kapitoly 4 a že při projednání navržených přesunů v ostatních titulech kapitoly netřeba bráti naň zřetel. V nahlédací poznámce z 31. prosince 1930, čís. 8. 569, zaujal nejvyšší účetní kontrolní úřad stanovisko, že nejsou dány podmínky pro projednání případu podle § 7 zákona čís. 175/1919 Sb. z. a n. a věc nespadá do jeho kompetence, poněvadž kapitola jest překročena a úhradu nelze opatřiti podle čl. X. fin. zákona pro rok 1930. |
U kap. 5. - ministerstvo národní obrany - objevuje se celkové nekryté překročení v částce 11, 345. 855 Kč 70 h. Překročeny byly hlavně úvěry na věcné výdaje řádné úhrnnou částkou 22, 026. 571 Kč 05 h; úvěry na věcné výdaje mimořádné byly překročeny částkou 3, 110. 485 Kč 90 h. Naproti tomu bylo dosaženo úspor u úvěrů na osobní výdaje podle platových zákonů v úhrnné částce 8, 952. 378 Kč a n a ostatní osobní výdaje v úhrnné částce 4, 838. 823 Kč 25 h. Nepřihlíží-li se k úsporám u úvěrů na osobní výdaje podle platových zákonů (finanční zákon - čl. X, odst. 3), činí nekryté překročení v rámci kapitoly 5 celkem 20, 298. 233 Kč 70 h. Nejznačnější překročení vyskytují se u věcných výdajů řádných tit. 2, § 5 "Naturalie" v částce 16, 164. 806 Kč 65 h, tit. 2, § 12/I "Letectví" v částce 29, 379. 966 Kč 35 h a tit. 2, § 16 B "Automobilnictví v částce 4, 418. 950 Kč 35 h. Nejvyšší účetní kontrolní úřad upozornil ministerstvo národní obrany během roku při sledování měsíčních výkazů peněžního hospodaření, že se s některými úvěry nevystačí a že bude třeba vyžádati k nezbytným vyšším výdajům souhlas Národního shromáždění podle čl. XI finančního zákona, nebude-li úspornými opatřeními zamezeno anebo přesuny v rámci kapitoly uhrazeno překročení. Ministerstvo národní obrany příslušný návrh podalo a meziministerské jednání |