Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1931.

III. volební období.

4. zasedání.


1175.

Odpověď

vlády

na interpelaci poslance Št. Suroviaka a druhů

o přeložení 22 zaměstnanců z obvodu brněnského ředitelství do obvodu ředitelství státních drah v Bratislavě a ohledně nesprávně rozdělených vlaků mezi jízdním personálem bratislavského ředitelství a personálem ostatních českých ředitelství (tisk 1095).

Rozdělení doprovodu vlaků mezi zaměstnance vlakové jízdní služby různých ředitelství, podobně jako rozdělení obsluhy strojů, jest předmětem zvláštní pozornosti železniční správy, neboť účelná organisace těchto provozních složek jest důležitým předpokladem hospodárnosti provozu. Jest někdy velmi obtížno uspořádati tuto službu tak, aby na jedné straně mohla jednotlivá ředitelství obstarati všechny výkony jízdní neb strojní služby vlastním kmenovým personálem, na druhé straně pak, aby personál určitého ředitelství byl dostatečně zaměstnán výkony, které by se obmezovaly výhradně na jeho obvod. Ředitelství státních drah proto v těchto směrech úzce spolupracují, takže se výkony jejich zaměstnanců místy vzájemně prostupují.

Způsob a míra těchto zásahů služby jednoho ředitelství do okrsku ředitelství jiného závisí také na různých zařízeních, jichž zmíněné druhy železniční služby vyžadují, jako jsou výtopny, dílny, kasárny pro odpočinek jízdních čet a jiná výprava domovských stanic. Prospěch podniku vyžaduje, aby zařízení již vybudovaných bylo hospodárně využito, po případě i k účelům sousedních ředitelství.

Názorným příkladem jest právě Břeclav, jejíž zařízení byla pořízena svého času pro účely intensivního provozu v dopravě s Vídní. Při změně přepravního směru po válce ukázalo se vhodným použiti jejích zařízení, která by jinak zůstala l hospodářské škodě podniku nedosti využita, k účelům provozu na tratích směřujících odtud k východu, na nichž lze scházející potřebná zařízení budovati teprve postupně. Podobných případů jest v tomto území více.

Jak patrno, znamenalo by přímočaré provedení úpravy služby způsobem, požadovaným v interpelaci, často nebezpečné poškození hospodářských zájmů podniku státních drah.

Podle názoru železniční správy bude lze však vývojem dospěti postupně ke stavu, který má interpelace na mysli.

V Praze dne 18. května 1931.

Předseda vlády:

Udržal, v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP