Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1931. |
|
III. volební období. |
4. zasedání. |
1125.
Zpráva
výboru technicko-dopravního a rozpočtového
o usnesení senátu (tisk sn. 1102)
k vládnímu návrhu zákona (tisk sen. 412 a 424)
o nabytí místní dráhy Litovel-Senice státem.
I.
Místní dráha Litovel-Senice jest majetkem akciové společnosti se sídlem v Litovli, která také vede sama provoz místní dráhy. Provozní délka místní: dráhy s odbočkou ke kamenným lomům v Mladči jest 18.272 km. Místní dráha připojuje se v Litovli na státní trať Litovel-Červenka, kterýmžto úsekem jest spojena s hlavní tratí státních drah Česká Třebová-Přerov, v Senici pak připojuje se rovněž na státní trať Olomouc-Čelechovice, takže tvoří spojku mezi dvěma tratěmi státních drah, které bude moci po zestátnění býti využito jako odlehčující tratě. Dále odpadne zestátněním místní dráhy zdlouhavá a nákladná manipulace překartování zásilek, přicházejících na místní dráhu z tratí čsl. anebo naopak. Z důvodů hospodářského vedení provozu obstarává trakci na státním úseku Litovel-Červenka již od roku 1926 stejně místní dráha svými náležitostmi, a svým personálem.
Z titulu zestátnění místní dráhy převezme státní správa ku vlastnímu placení hypoteční zápůjčky společnosti ve jmenovité hodnotě 1,400.000 Kč. Za 376 akcií společnosti ve jmenovité hodnotě 188.000 Kč, nacházejících se v rukou maloakcionářů, zaplatí stát 65% jejich nom. hodnoty. Zbývajících 1595 akcií, které upsaly veřejné korporace a průmyslové podniky, bude státu odevzdáno bezúplatně. Veškeré zaměstnance v trvalém služebním poměru místní dráhy převezmou čsl. státní dráhy do svých služeb se zachováním veškerých jejich práv a požitků.
V důsledku toho usnesl se výbor technicko-dopravní doporučiti poslanecké sněmovně, aby předlohu zákona schválila ve znění usneseném senátem.
V Praze, dne 8. května 1931.
G. Böllmann v. r., |
B. Procházka v. r., |
předseda. |
zpravodaj. |
Zákon
ze dne..........................1931
o nabytí místní dráhy Litovel-Senice státem.
Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 1.
Připojená úmluva, sjednaná mezi republikou Československou, zastoupenou jménem vlády ministry železnic a financí, se strany jedné a akciovou společností místní dráhy Litovel-Senice se strany druhé, podle které nabývá stát dnem 1. ledna 1930 této místní dráhy, se schvaluje.
§ 2.
Veškeré úkony s provedením tohoto zákona související, majetkové převody, podání, zápisy, připojená úmluva, jakož i jiné listiny jsou osvobozeny ode všech veřejných daní, dávek, kolků a poplatků.
§ 3.
Zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení. Provedou jej ministři železnic a financí.
Úmluva
sjednaná mezi republikou československou, zastoupenou ministry železnic a financí jménem vlády (v následujícím krátce "stát"), se strany jedné a akciovou společností místní dráhy Litovel-Senice (v následujícím krátce "společnost") se strany druhé o nabytí místní dráhy Litovel-Senice státem.
Článek I.
Společnost postupuje státu dnem 1. ledna 1930 do vlastnictví a stát nabývá vlastnicky veškerého movitého i nemovitého jmění společnosti, ať toto nemovité jmění jest zapsáno v železniční knize anebo ve všeobecných knihách pozemkových, zejména železničních tratí společnosti od stanice Litovel st. dr. přes Cholinu ke stanici Senice na Hané s odbočkou ke kamenným lomům v Mladči, tvořících předmět koncesní listiny ze dne 31, prosince 1913, č. 2 ř. z. z roku 1914, se všemi vlečnými drahami, pokud jsou majetkem společnosti, s veškerým movitým i nemovitým příslušenstvím, se všemi vozidly a veškerými zásobami, jakož i veškerého ostatního jmění a všech práv společnosti, kromě práv ze služebních smluv, které společnost sjednala se svými zaměstnanci.
Článek II.
Naproti tomu přejímá stát rovněž od 1. ledna 1930 závazky a břemena společnosti kromě závazků ze služebních smluv, které společnost sjednala se svými zaměstnanci.
Zejména přejímá stát k vlastnímu placení podle platných, státní správou schválených umořovacích plánů zbytek dosud neumořené části hypotečních zápůjček společnosti, sjednaných u Zemědělské banky markrabství moravského, nyní u Hypoteční a Zemědělské banky moravské v Brně, v původní jmenovité hodnotě 1,090.000 Kč, t. j. jedenmiliondevadesáttisíc korun československých a 310.000 Kč, t. j. třistadesettisíc korun československých.
Za 376 akcií společnosti ve jmenovité hodnotě 188.000 Kč, t. j. jednostoosmdesátosmtisíc korun československých, jež jsou dosud v soukromých rukou, pokud nebyly podle slosovacího plánu až za rok 1929 umořeny, zaplatí stát po nabytí právní platnosti této úmluvy (článek XI.) 65% jmenovité hodnoty.
Článek III.
Veškerá práva a povinnosti společnosti ze služebních smluv, které společnost sjednala se svými definitivními zaměstnanci nejpozději do 31. prosince 1929, přejdou na státní správu železniční dnem; kterého tato úmluva nabude právní platnosti (článek XI.). Práva a povinnosti ze smluv později sjednaných přecházejí téhož dne jenom tehdy, uzná-li je státní správa železniční.
Rozšíření platnosti služebních a platových předpisů státních drah na tyto zaměstnance jest zůstaveno ministerstvu železnic.
Článek IV.
Ježto nabývací cena jest ustanovením článku II. vypořádána, prohlašuje společnost, že nemá vůči nabývajícímu státu žádných dalších pohledávek.
Článek V.
Společnost vstoupí do likvidace, jakmile tato úmluva nabude právní platnosti. Státní správa, resp. osoby od ní ustanovené provedou likvidaci. Náklady likvidace jdou na vrub státu.
Článek VI.
Ode dne schválení této úmluvy valnou hromadou společnosti nezcizí, ani nezastaví, ani jinak nezatíží společnost bez předchozího svolení státní správy majetkových předmětů, které přejdou podle článku I. do vlastnictví státu, a také vyžádá si souhlas státní správy ku převzetí závazků jakéhokoliv druhu.
Článek VII.
Majetkové předměty v článku I. dotčené budou odevzdány státu a převzaty do fysické držby státní správy železniční, až tato úmluva nabude právní platnosti (článek XI.), v den, který určí ministerstvo železnic; téhož dne převezme státní správa železniční provoz na tratích společnosti.
Současně s tímto odevzdáním dráhy a jiných majetkových předmětů vydá společnost státu všechny správní pomůcky, jako listiny, plány, knihy, účty, smlouvy atd., jež jsou v držení společnosti, a celý svůj archiv.
Článek VIII.
Společnost svoluje, aby podle této úmluvy bylo vloženo vlastnické právo pro Československý stát (železniční správu) na všechny nemovitosti společnosti náležející.
Společnost jest povinna řádně podepsati právní listiny, potřebné ku převodu knihovního vlastnictví na stát do čtyř neděl po té, jakmile jí budou státní správou k podpisu předloženy.
Článek IX.
Obě smluvní strany vzdávají se práva naříkati tuto úmluvu pro zkrácení nad polovici obecné ceny.
Článek X.
Pro jakékoli právní rozepře, které by snad z této úmluvy vznikly, budou příslušny v prvé stolici věcně příslušné soudy v sídle české finanční prokuratury v Praze.
Článek XI.
Tato úmluva váže společnost schválením valnou hromadou akcionářů a nabude právní platnosti ústavním schválením.
Úmluva tato byla sepsána v jednom prvopise, který zůstane uložen u ministerstva železnic, společnost obdrží její úředně ověřený opis.
V Litovli dne 3. července 1930.
Místní dráha Litovel-Senice:
E. POŠTULKA v. r. |
JAN STAROŠTÍK v. r. |
V Praze dne 11. prosince 1930.
Ministr železnic: |
Ministr financí: |
R. MLČOCH v. r. |
Dr. ENGLIŠ v. r. |
II.
Místní dráha Litovel-Senice byla koncesována v roce 1914 koncesní listinou ze dne 31. prosince 1913, č. 2 ř. z. z r. 1914. Je majetkem akciové společnosti, která pse ustavila v roce 1920 a má sídlo v Litovli. Společnost vede sama provoz této místní dráhy.
Zařizovací kapitál místní dráhy činí 2,414.000 Kč a skládá se jednak ze 4 1/2% hypoteční zápůjčky v nomin. hodnotě 1,400.000 Kč (u Hypoteční a zemědělské banky v Brně) a ze 2028 akcií po 500 Kč ve jmenovité hodnotě 1,014.000 Kč.
Z titulu zestátnění místní dráhy převezme stát podle úmluvy o převzetí této místní dráhy státem uvedenou hypoteční zápůjčku, z níž bylo do konce roku 1929 umořeno celkem 38:030'81 Kč, ku vlastnímu placení. Z akciového kapitálu převezme stát celkem 376 akcií, které jsou v rukou maloakcionářů, za náhradu 65% jmenovité hodnoty; tato náhrada činí celkem 122.200 Kč. Ostatní akcie v úhrnném počtu 1595 jsou v rukou veřejných korporací (země Moravskoslezské, města Litovle a několika obcí) a velkých průmyslových podniků. Těchto akcií nabývá stát bezúplatně. Místní dráha Litovel-Senice byla s výjimkou toliko roku 1922 a 1928 ustále aktivní a vyplácela na akciový kapitál dividendy průměrně 5%.
Se zřetelem k tomuto finančnímu stavu místní dráhy, jež i do budoucna jeví tendenci hospodářské aktivity, třeba zestátňovací úmluvu, resp. podmínky zestátnění, jak byly sjednány, pokládati za velmi výhodné.
Stát. žel. správa převezme veškeren trvale ustanovený železniční personál místní dráhy do svých služeb, zaručujíc jemu veškerá posavadní práva a požitky, jež se ostatně nijak podstatně neliší od poměrů zaměstnanců státních drah.
Zestátnění se provádí s účinností od 1. ledna 1930. Převzatou hypoteční zápůjčku bude stát úrokovati a umořovati podle posavadních podmínek této půjčky. Za rok 1930 a 1931 bude potřeba na honorování této půjčky uhrazena z příjmů místní dráhy, resp. v rámci provozního salda podniku čsl. státních drah.
Potřeba na proplacení uvedených 376 akcií jest zajištěna na kapitole 22, Všeobecná pokladní správa, titul 2, § 4.
Likvidaci společnosti po zestátnění provede ministerstvo železnic.
Výbor rozpočtový poslanecké sněmovny Národního shromáždění, uznávaje po stránce finanční výhodnost sestátnění, usnesl se doporučiti poslanecké sněmovně, aby předlohu zákona schválila ve znění usneseném senátem Nár. shromáždění.
V Praze, dne 19. května 1931.
Dr Černý v. r., |
Fr. Ježek v. r., |
předseda. |
zpravodaj. |