Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1931.

III. volební období.

4. zasedání.


1124.

Zpráva

výboru technicko-dopravního a rozpočtového

o usnesení senátu (tisk sn. 1ltl1)

k vládnímu návrhu zákona (tisk sen. 411 a 423)

o nabytí místní dráhy v údolí celnice státem.

I.

Dráha Červená Skala-Margecany, jejíž v jednom úseku zadána, má použíti značné části trati místní dráhy údolí Gelnice. Proto jest nutno, aby tato místní dráha byla co nejdříve zestátněna mimo všeobecný zestátňovací program.

Tato místní dráha byla postavena v r. 1884 a to v úseku Margecany-Gelnice jako dráha o normálním rozchodu a v úseku Gelnice-Smolník jako dráha úzkorozchodná. Celková délka této místní dráry činí 33 km. Stavební náklad na vybudování této dráhy činil 1;215.000 zl. A do konce r. 1923 byly na ní provedeny další investice, zvyšující její hodnotu nákladem 369.326 Kč.

Provoz této místní dráhy vedou českosl. státní dráhy podle provozní smlouvy, sjednané s účinkem od 1. ledna 1921. Dráha tato jest vybavena vlastními vozidly a to 4 lokomotivami, 12 osobními vozy, 3 vozy zavazadlovými a 188 nákladními vozy.

Podle úmluvy o zestátnění této místní dráhy, která má býti navrženou vládní osnovou schválena, nabývá stát této místní dráhy se vším příslušenstvím od 1. ledna 1931 a jako kupní cenu má zaplatiti částku 1,877.099.52 Kč s 5% úrokem od 1. ledna 1931.

Poněvadž místní dráha jest již ve státním provozu, který jest opatřován zaměstnanci československých státních drah, nezmění se zestátněním této dráhy nic na poměrech železničních zaměstnanců v provozu této místní dráhy zaměstnaných.

Výkupem této dráhy bude umožněno, aby stát mohl přistoupiti ke stavbě nové důležité spojky Červená Skala-Margecany.

V důsledku toho usnesl se výbor technicko-dopravní doporučiti poslanecké sněmovně, aby předlohu zákona schválila ve znění usneseném senátem.

V Praze, dne 8. května 1931.

G. Böllmann v. r.

Frant. Staněk v. r.,

předseda.

zpravodaj.


Zákon

ze dne................1931

o nabytí místní dráhy v údolí Gelnice státem.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

Připojená úmluva, sjednaná mezi republikou Československou, zastoupenou ministry železnic a financí jménem vlády, se strany jedné a akciovou společností místní dráhy v údolí Gelnice se strany druhé, o nabytí místní dráhy v údolí Gelnice státem se schvaluje.

§ 2.

Ministr financí se zmocňuje, aby schodky této místní dráhy za léta 1921-1923, jež činí 7,787.343.56 Kč a byly zatímně hrazeny zálohou z pokladních hotovostí, uhradil z výtěžku státních půjček z předešlých let, které nebyly do konce roku 1930 spotřebovány, vyjímajíc výtěžek losové půjčky podle zákona ze dne 11. března 1921, č. 100 Sb. z. a n., o stavebním ruchu.

§ 3.

Nepodepíše-li společnost listin potřebných k provedení knihovního pořádku, nahradí tyto listiny prohlášení ministra železnic.

§ 4.

Všechny úkony, související s provedením tohoto zákona, zejména likvidace společnosti, podání, zápisy, jakož i připojená úmluva a jiné listiny, jsou osvobozeny od všech veřejných daní, dávek, kolku a poplatků.

§ 5.

Tento zákon, jehož provedením se pověřují ministři železnic a financí, nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Úmluva

sjednaná mezi republikou Československou, zastoupenou ministry železnic a financí jménem vlády (v následujícím krátce "stát"), se strany jedné a akciovou společnosti místní dráhy v údolí Gelnice (v následujícím krátce "společnost") se strany druhé o nabytí místní dráhy v údolí Gelnice státem.

Článek I.

Společnost postupuje státu dnem 1, ledna 1931 do vlastnictví a stát nabývá vlastnicky trati místní dráhy, jež byla koncesována koncesní listinou ze dne 14. září 1881, doplněnou dodatkem z 23. června 1884 se všemi pozemky, s původními i dodatečnými stavbami a zařízeními a s veškerým příslušenstvím, zejména s vozidly, inventářem a zásobami hmotin.

Článek II.

Stát zaplatí společnosti jako kupní cenu v hotovosti 1,877.099.52 Kč, t. j. jedenmilionosmsetsedmdesátsedmtisícdevadesátdevět 52/100 korun československých, s 5% úroky od 1, ledna 1931 do dne zaplacení.

Tato kupní cena jest splatna do 30 dne ode dne, kdy tato úmluva nabude právní platnosti, u živnostenské banky, filiálky v Bratislavě.

Stát prohlašuje, že společnosti promíjí své pohledávky, které vznikly do 31. prosince 1930 ze sečkaných provozních výloh a poskytnutých záloh i s úroky.

Článek III.

Dnem, kdy tato úmluva nabude právní platnosti, přechází fysická držba veškerých majetkových předmětů uvedených v článku I. na stát.

Společnost se zavazuje, že vydá státu veškeré spisy, plány atd. místní dráhy se týkající.

Článek IV.

Společnost svoluje, aby podle této úmluvy bylo vloženo vlastnické právo Československého státu (železniční správy) na všechny nemovitosti společnosti náležející.

Společnost je povinna řádně podepsati právní listiny potřebné k převodu knihovních vlastnictví na stát do čtyř neděl po té, jakmile jí budou státní správou k podpisu předloženy.

Článek V.

Obě smluvní strany vzdávají se práva odporovati této úmluvě pro zkrácení nad polovinu obecné ceny.

Článek VI.

Pro jakékoliv právní rozepře, které by snad z této úmluvy vznikly, budou příslušny v I. stolici věcně příslušné soudy v sídle české finanční prokuratury v Praze.

Článek VII.

Veškeré veřejné daně, dávky a poplatky ze sjednání a provedení této úmluvy a z likvidace společnosti nese stát.

Článek VIII.

Tato úmluva váže společnost schválením valné hromady akcionářů a nabude právní platnosti ústavním schválením.

Úmluva tato byla sepsána v jednom prvopise a společnost obdrží její opis.

V Bratislavě dne 16. prosince 1930.

Miestna dráha v údolí Gelnice účastinárska spoločnost:

FORBÁTH v. r.

Dr. MATĚJOVSKÝ v. r.


V Praze dne 19, prosince 1930.

Ministr železnic:

Ministr financí:

MLČOCH v. r.

Dr. ENGLIŠ v. r.


II.

Provoz místní dráhy v údolí Gelnice vedou československé státní dráhy a to podle provozní smlouvy, sjednané s účinkem. od 1. ledna 1921 na podkladě úhrady vlastních provozních výdajů. V rámci této provozní smlouvy poskytuje se místní dráze výhoda posečkání, která ji kromě posečkání s provozními schodky zaručuje 5% zúročení a umoření prioritních akcií a úpravu společenských výdajů. Neuhrazené provozní schodky a poskytnuté zálohy jsou zúročitelným dluhem společnosti, který do konce roku 1930 dosáhl bez úroků výše 28,421.555 Kč 34 h.

Kdyby byla místní dráha zestátněna jednostranně podle ustanovení koncesní listiny, rovnala by se kupní cena 5% kapitalisovanému čistému výtěžku posledních 5, resp. 7 let, při čemž by musila tato kupní cena dosahovati nejméně výše stavebního kapitálu.

Podle ustanovení provozní smlouvy mohla by státní správa vzhledem k svrchu zmíněnému dluhu společnosti z titulu posečkání z této kupní ceny sraziti onu částku, která připadá na akcie kmenové. Státní správa dala přednost výkupu místní dráhy volnou dohodou se společností a sjednala si kupní cenu částkou 1,777.099.52 Kč. Tato kupní cena skládá se jednak z 5% kapitalisované roční annuity, která je podle provozní smlouvy místní dráze zaručena ve výši rovnající se 5% úroku a úmoru prioritních akcií, jednak z částky 321.699.52 Kč, která byla státní správou uznána jako dosud neuhrazený náklad na dodatečné investice, provedené na místní dráze do konce roku 1918.

Tuto kupní cenu možno pokládati za výhodnou, poněvadž neznamená vyšší zatížení státní správy, než jaké vyplývá, bere-li se zřetel na dodatečné investice, z provozní smlouvy z titulu výhody posečkání, kdyby místní dráha nebyla do uplynutí koncese zestátněna. Státní správa naopak docílí zestátněním místní dráhy úspory na výlohách společenských; které vyžadovaly dosud ročního nákladu asi 30.000 Kč.

Poněvadž společnost je ve svých účetních knihách zatížena pohledávkami státní s právy vzniklými z titulu výhody posečkání, bylo nutno v úmluvě zestátňovací prohlásiti, že stát společnosti promíjí tyto své pohledávky. Také při zestátnění jednostranném, jakož i v případě nápadu dráhy na stát po vypršení doby koncesní, vyšel by stát s těmito pohledávkami na prázdno.

Kupní cena byla smluvena částkou pro stát výhodnou. Bylo proto sjednáno, že veřejné dávky, daně a poplatky související se sjednáním a provedením mluvy, jakož i s likvidací společnosti ponese státní správa, aby kupní cena zůstala společnosti neztenčena. Proto se vyslovuje v předložené zákonné pánově osvobození od těchto veřejných daní a dávek.

Poněvadž z celkového posečkacího dluhu společnosti byly částky připadající na léta 1924-1930 upraženy podle ustanovení finančních zákonů příslušných let, zmocňuje se v § 2 předložené osnovy ministr financí, aby částku 7,787.343.56 připadající na léta 1921-1923 uhradil způsobem v tomto § 2 uvedeným.

Kupní cena bude uhrazena z investičního rozpočtu podniku "Československé státní dráhy" na rok 1931 odd. III., pol. 2, a to vzhledem k tomu, že značné části trati této dráhy má být použito k stavbě dráhy Červená Skala-Margecany, jejíž stavba-je již zahájena.

Z uvedených důvodů finančních i technických usnesl se výbor rozpočtový poslanecké sněmovny doporučiti poslanecké sněmovně, aby navrženou osnovu zákona přijala v nezměněném zněni usnesení senátu Národního shromáždění.

V Praze, dne 19. května, 1931.

Dr Černý v. r.,

Fr. Ježek v. r.,

předseda.

zpravodaj.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP