Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1931.

III. volební období.

4. zasedání.


1109.

Zpráva

výboru technicko-dopravního a rozpočtového

o usnesení senátu (tisk sn. 1024)

k vládnímu návrhu zákona (tisk sen. 351 a 379)

o nabytí místní dráhy Liberec-Jablonec-Tanvald státem.

I.

Místní dráha Liberec-Jablonec-Tanvald jest majetkem akciové společnosti, jejíž sídlo jest v Liberci. Provoz této místní dráhy, která jest celkem 41 km dlouhá, vede ředitelství státních drop v Hradci Králové. Trať místní dráhy vede krajem převážně průmyslovým, spojujíc jmenovitě dvě význačná průmyslová střediska Liberec a Jablonec n. N. Potřebám rychle rozmáhajícího se tamního průmyslu a obchodu nevyhovovala místní dráha svojí výstavbou již delší dobu ani po dopravní, ani po přepravní stránce. V tomto směru bude nezbytna postupně vybaviti místní dráhu do té míry, aby žádoucí sanace dopravních a přepravních poměrů na ní bylo dosaženo. Na úhradu takových investic nemá však společnost místní dráhy potřebných peněz, naproti čemuž některé z těchto investic, zvláště pak vybudování stanice Jablonec n. N. jeví se více-méně neodkladnými. To bylo hlavní příčinou, že státní železniční správa rozhodla se přistoupiti k zestátnění této místní dráhy. Po delším jednání se společností podařilo se ministerstvu železnic dosíci dohody, podle níž zavázala se státní správa z titulu zestátnění této místní dráhy převzíti ku vlastnímu placení prioritní obligační půjčky společnosti ve jmenovité hodnotě 10,618.000 Kč, z nichž do konce roku 1929 bylo již umořeno celkem 1,843.000 Kč, a zaplatiti za každou do 1. ledna 1930 dosud neumořenou prioritní akcii znějící na jmenovitou hodnotu 400 Kč pouze 135 Kč. Akcie kmenové honorovány nebudou; jelikož místní dráha dluží státu do konce roku 1929 přes 25,000.000 Kč.

Tím nabývá stát této význačné místní dráhy za podmínek skutečně příznivých a bude moci v mezích finanční možnosti postupně přikročiti ku provedení takových investic na místní dráze, které s hlediska dopravní a přepravní služby a zároveň v zájmu hospodářských potřeb tamního kraje jeví se odůvodněnými a nutnými.

V důsledku toho usnesl se výbor technicko-dopravní doporučiti poslanecké sněmovně, aby předlohu zákona i s resolucí schválila ve znění usneseném senátem.

V Praze, dne 26. března 1931.

G. Böllmann v. r.,

B. Procházka v. r.,

předseda.

zpravodaj.


II.

Mezi společnostmi místní dráhy Liberec-Jablonec-Tanvald a státní železniční správou bylo již po delší dobu jednáno o způsobu sanace dopravních a přepravních poměru na místní dráze. S obou stran uznávalo se souhlasně, že jest třeba provésti některé investice jak v určitých stanicích, hlavně pak ve stanici Jablonci n. N. st. dr., tak na trati místní dráhy, má-li žádoucího cíle býti dosaženo. Provedení těchto investic vyžádá si však značného nákladu, který odhaduje se okrouhle na 16,000.000 Kč. Je přirozeno, že společnost mohla by si tento peníz opatřiti pouze půjčkou, jejíž honorování však musilo by býti zajištěno se strany státu. Tento způsob nebyl by však nikterak příznivý pro státní správu se zřetelem k nynějším poměrně tíživým podmínkám opatření tohoto úvěru, které postihovaly by konečně státní správu samu. Bylo proto rozhodnuto přistoupiti k zestátnění místní dráhy, neboť po provedeném zestátnění bude moci státní železniční správa provésti naznačené investice, pokud jsou provozně a hospodářsky plně odůvodněny, v mezích finanční možnosti postupně sama v rámci celkového investičního programu státních drah.

Podle dohody sjednané se společností nabývá stát této významné místní dráhy s účinností od 1. ledna 1930 na podkladě universální sukcese, tedy se všemi právy a závazky. Jmenovitě přejímá stát k vlastnímu placení prioritní obligační půjčky místní dráhy vydané v původní nom. hodnotě 10,618.000 Kč; z těchto půjček bylo umořeno do konce roku 1929 celkem 1,843.000 Kč.

Za každou dosud neumořenou prioritní akcii v nom. hodnotě 400 Kč zaplatí stát 135 Kč. Kmenové akcie společnosti lit. A i B v úhrnné nom. hodnotě 2,600.000 Kč nebudou z titulu zestátnění místní dráhy honorovány se zřetelem k výslovnému ustanovení dohody sjednané se společností o podmínkách poshovění s úhradou provozních schodků a poskytování záloh. na prioritní kapitál a úhradu správních výdajů, podle níž ručí za takto povstalou pohledávku státní správy, která do konce roku 1929 činila již přes 25,000.000 Kč, zbývající jmění společnosti, k němuž náleží zejména i výkupní odškodnění.

Vedle zjednodušení a urychlení výkonu služby jak administrativní, tak exekutivní, jehož docílí se zestátněním místní dráhy, získá jím státní správa také naprostou volnost disposice a ušetří úhradu správních výdajů společnosti, které dosahovaly každoročně částku 180.000 Kč.

Jelikož zmocnění k úhradě provozních a správních nákladů místních drah, jímž bylo povoleno sečkání náhrady provozních výloh a zálohy na úhradu prioritního kapitálu, zálohou z provozních příjmů čsl. státních drah bylo vysloveno ve finančním zákoně teprve od roku 1924, bylo nutno učiniti opatření za účelem úhrady takových záloh, poskytnutých místní dráze za léta 1921-1923 v úhrnné částce 12,213.265.42 Kč. Tyto zálohy navrhuje zákon uhraditi z nespotřebovaných výtěžků státních půjček, vyjímaje výtěžek losové půjčky podle zákona č. 100/1921 Sb. z. a n.

Výbor rozpočtový pojednal ve své schůzi dne 7. května t. r. o usnesení senátu a vzhledem k tornu, že se stanoviska finančního není proti předloze žádných námitek, usnesl se doporučiti poslanecké sněmovně, aby předlohu zákona schválila ve znění usneseném senátem i s připojenou resolucí.

V Praze, dne 7. května 1931.

Bergmann v. r.,

Fr. Ježek v. r.,

místopředseda.

zpravodaj.


Zákon

ze dne.............

o nabytí místní dráhy Liberec-Jablonec-Tanvald státem.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

Připojená úmluva, sjednaná mezi republikou Československou, zastoupenou jménem vlády ministry železnic a financí, se strany jedné a společností místní dráhy Liberec-Jablonec-Tanvald se strany druhé, podle které nabývá stát dnem 1. ledna 1930 místní dráhy Liberec-Jablonec-Tanvald, se schvaluje.

§ 2.

Ministr financí se zmocňuje, aby schodky této místní dráhy za léta 1921-1923, jež činí 12,213.265.42 Kč, které byly zatímně hrazeny zálohou z pokladních hotovostí, uhradil z výtěžků státních zápůjček z předešlých let, které nebyly do konce roku 1929 spotřebovány, vyjímajíc výtěžek losové půjčky podle zákona ze dne 11. března 1921, č. 100 Sb. z. a n., o stavebním ruchu.

§ 3.

Veškeré úkony s provedením tohoto zákona související, majetkové převody, připojená úmluva a jiné listiny, podání a zápisy jsou osvobozeny ode všech daní, dávek, kolků a poplatků.

§ 4.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení. Provedou jej ministři železnic a financí.

Resoluce.

Vláda se vybízí, aby po nabytí místní dráhy Liberec-Jablonec-Tanvald státem za příčinou zlevnění dopravy vývozního zboží umožnila přímé tarifování.

Úmluva

sjednaná, mezi republikou Československou, zastoupenou ministry železnic a financí jménem vlády (v následujícím krátce "stát") se strany jedné a akciovou společností dráhy Liberec-Jablonec-Tanvald (v následujícím krátce "společnost") se strany druhé o nabytí místní dráhy Liberec-Jablonec-Tanvald státem.

Článek I.

Společnost postupuje státu dnem 1. ledna 1930 do vlastnictví a stát nabývá vlastnicky veškerého movitého i nemovitého jmění společnosti, ať toto nemovité jmění jest zapsáno v železniční knize anebo ve všeobecných knihách pozemkových, zejména železničních tratí společnosti z Liberce přes Jablonec n. N. do Tanvaldu a Polubného s odbočkou ze Smržovky do Josefodolu, tvořících předmět koncesních listin ze dne 3. července 1886, č. 130 ř. z., ze dne 25, března 1893, č. 69 ř. z., a ze dne 15. prosince 1899, č. 2 ř. z. z r. 1900, se všemi vlečnými drahami, pokud jsou majetkem společnosti, s veškerým movitým i nemovitým příslušenstvím, se všemi vozidly a veškerými zásobami, jakož i všech práv společnosti.

Článek II.

Naproti tomu přejímá stát rovněž od 1. ledna 1930 veškeré dluhy, závazky a břemena společnosti.

Zejména přejímá stát ku vlastnímu placení podle platných, státní správou schválených umořovacích plánů veškeré obíhající a do 1. ledna 1930 ještě neumořené obligace 4% prioritních půjček společnosti, které byly vydány v jmenovité hodnotě 5,818.000 Kč (I. emise); 3,600.000 Kč (II. emise) a 1,200.000 Kč (III. emise), úhrnem 10,618.000 Kč, t. j. slovy desetmilionůšestsetosmnácttisíc korun československých.

Dále zavazuje se stát zaplatiti za každou do 1, ledna 1930 ještě neumořenou prioritní akcii ve jmenovité hodnotě 400 Kč s kuponem za rok 1930 částku 135 Kč, tudíž celkem za 8.869 prioritních akcií ve jmenovité hodnotě 3,547.600 Kč částku 1,197.315 Kč, t. j. jedenmilionjednostodevadesátsedmtisíctřistapatnáct korun československých.

Za požitkové listy, které byly vydány za 21 umořených prioritních akcií, jakož i za kmenové akcie společnosti lit. A a B nezaplatí stát žádné náhrady.

Článek III.

Ježto nabývací cena jest ustanovením čl. II. vypořádána, prohlašuje společnost, že nemá vůči nabývajícímu státu žádných dalších pohledávek.

Článek IV.

Společnost vstoupí do likvidace, jakmile tato úmluva nabude právní platnosti. Státní správa, resp. osoby od ní ustanovené, provedou likvidaci. Náklady likvidace jdou na vrub státu.

Článek V.

Ode dne schválení této úmluvy valnou hromadou společnosti nezcizí, ani nezastaví, ani jinak nezatíží společnost bez předchozího svolení státní správy majetkové předměty, které přejdou podle čl. I. do vlastnictví státu a také si vyžádá napřed souhlas státní správy k převzetí závazku jakéhokoli druhu.

Článek VI.

Dnem, kdy tato úmluva nabude právní platnosti (článek XI.), přechází fysická držba veškerých majetkových předmětů v čl. I. uvedených na stát.

Společnost se zavazuje, že vydá státu všechny správní pomůcky jako listiny, plány, knihy, účty, smlouvy atd., jež jsou v držení společnosti, a celý svůj archiv.

Článek VII.

Společnost svoluje, aby podle této úmluvy bylo vloženo vlastnické právo pro Československý stát (železniční správa) na všechny nemovitosti společnosti náležející.

Společnost jest povinna řádně podepsati právní listiny, potřebné ku převodu knihovního vlastnictví na stát, do čtyř neděl po té, jakmile jí budou státní správou k podpisu předloženy.

Článek VIII.

Dnem, kdy tato úmluva nabude právní platnosti, zanikají koncese, v čl. I. vyjmenované, které byly společnosti propůjčeny anebo na ni převedeny.

Článek IX.

Obě smluvní strany vzdávají se práva naříkati tuto úmluvu pro zkrácení nad polovici obecné ceny.

Článek X.

Pro jakékoli právní rozepře, které by snad z této úmluvy vznikly, budou příslušny v I. stolici věcně příslušné soudy v sídle české finanční prokuratury v Praze.

Článek XI.

Tato úmluva váže společnost schválením valnou hromadou akcionářů a nabude právní platnosti ústavním schválením.

Úmluva tato byla sepsána v jednom prvopise, který zůstane uložen u ministerstva železnic; společnost obdrží její úředně ověřený opis.

V LIBERCI, dne 1. července 1930.

DRÁHA LIBEREC-JABLONEC-TANVALD

V PRAZE, dne 1. listopadu 1930.

Ministr železnic:

Ministr financí:

R. MLČOCH v. r.

Dr. ENGLIŠ v. r.

   

Dr. OSKAR ENGLÄNDER v. r.

WILLY GINZKEY v. r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP