Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1931. |
|
III. volební období. |
3. zasedání. |
977.
Návrh
poslance dra Karla Perglera a druhů
na zřízení vyšetřujícího výboru k zjišťování původu a výše majetku bývalých i aktivních ministrů republiky Československé.
Podepsaní navrhují:
Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:
§ 1.
Poslanecká sněmovna zřizuje 24 členný vyšetřující výbor, jenž by s použitím opatření a oprávnění zmíněných v § 28 jednacího řádu vyšetřoval v případech pochybností výši a původ majetku bývalých i aktivních žijících ministrů Československé republiky.
§ 2.
Majetek žijícího ministra bývalého nebo aktivního a původ tohoto majetku budiž zkoumán, požádá-li o to zvláštním písemným návrhem alespoň dvacet jedna poslanců. Předsednictvo sněmovny přikáže návrh vyšetřujícímu výboru.
§ 3.
Vyšetřující výbor předvolá označeného člena vlády (aktivního či bývalého) a vyslechne jej o majetkových poměrech jeho i nejbližších členů jeho rodiny; jakož i o všech majetkových převodech, jež jím byly učiněny. Opis stenografického protokolu o tomto výslechu budiž dán navrhovateli, který o vyšetření požádal, k vyjádření, eventuelním doplňkům, po případě i k protitvrzením, o nichž jest navrhovatel povinen provésti před Výborem důkaz pravdy.
§ 4.
Navrhovatel jest oprávněn upustiti od žádosti na vyslechnutí člena vlády a od jeho vyšetřování a může na místě toho žádati prostě, aby byl označený člen vlády (aktivní či bývalý) pod následky trestní sankce vyzván k složení manifestační přísahy o svých majetkových poměrech, jakož i o všech majetkových převodech, jež jím byly učiněny. Opis stenografického protokolu o složení této přísahy budiž dán navrhovateli, který o složení manifestační přísahy žádal.
§ 5.
Každý bývalý i aktivní člen vlády je oprávněn kdykoliv složení zmíněné manifestační přísahy sám nabídnouti a to žádostí předsednictvu sněmovny, které tuto nabídku přikáže vyšetřujícímu výboru za podmínek platných pro přikazování návrhů.
§ 6.
Vyšetřující výbor je zvolen na celé volební období Národního shromáždění.
Důvody.
Po léta je otravován veřejný život našeho státu paušálními obviňováními členů vlády z nezákonného obohacování. Nic tak neškodí pověsti státu v cizině a nic tak neohrožuje vnitřní jeho život, jako tato skandalisační činnost. Podepsaní poslanci chtějí poskytnouti takto napadeným funkcionářům možnost rázné obrany, která je jim při obojakosti různých narážek znemožněna na foru soudním. Při tom chtějí uklidniti tímto skandalisováním rozjitřenou veřejnost a přispěti tak k ozdravění politického života státu. Návrh omezuje se jen na bývalé a aktivní ministry žijící, upouštěje od zkoumání majetkových poměrů mrtvých, kteří se již nemohou brániti.
Protože podle § 28 jednacího řádu sněmoven nemohou veřejní úředníci odepříti výboru z důvodů úředního tajemství výpovědi, poskytne se výboru, sněmovně a tím i celé veřejnosti možnost, aby se podrobně přesvědčili o tom, že napadený člen vlády nezneužíval své vysoké hodnosti k svému přímému nebo nepřímému obohacování. Tím, že návrh dává každému bývalému i aktivnímu členu vlády právo kdykoliv složení manifestační přísahy o svém majetku nabídnouti, dává se mu v zájmu veřejném i možnost zameziti osočování takovému, jež by proti němu zavedeni vyšetřování před tímto výborem nežádalo.
V Praze dne 21. února 1931.
Dr. Pergler,
dr. Gažík, dr. Mederlý, Šalát, Gajda, Galovič, dr. Tiso, Suroviak, Stříbrný, Sivák, Hlinka, dr. Polyák, Slušný, Onderčo, dr. Pružinský, Danihel, dr. Ravasz, Mojto, dr. Labaj, Grebáč-Orlov, dr. Fritz.