Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1931.

III. volební období.

3. zasedání.


971.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne .............................. 1931

o spotřební dani z minerálních olejů.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

Spotřební daň z minerálních olejů získaných rafinací (čištěním) na území republiky Československé za 100 kg čisté váhy a spotřební daň z minerálních olejů dovezených do volného oběhu z celní ciziny za 100 kg vlastní váhy činí:

a) z minerálních olejů, jichž hutnota při + 15o C (+ 12o R) nedosahuje 790 (tisícin hutnoty čisté vody) Kč 75,-;

b) z minerálních olejů o hutnotě od 790 do 880 včetně při + 15o C (+ 12o R) Kč 15,-.

§ 2.

Ministerstvo financí může povoliti odběr minerálních olejů a hutnotě do 7900 při zdanění sazbou uvedenou v §u 1 písm. b), jsou-li určeny pro pohon stabilních motorů používaných 1 účelům výrobním, a stanoviti bližší podmínky k ochraně státní pokladny.

§ 3.

Mísení minerálních olejů, jichž hutnota při teplotě + 15o C (+12o R) přesahuje 880o s minerálními oleji lehčími k tomu cíli, aby vznikly minerální oleje uvedené v §u 1 něho mísení minerálních olejů uvedených v §u 1 pod písm. b) s jinými minerálními oleji tak, aby vznikly minerální oleje hutnoty uvedené pod písm. a) téhož paragrafu smí se díti jen v rafineriích minerálních olejů po předchozím povalení ministerstva financí, které stanoví i bližší podmínky.

§ 4.

(1) Zásoby minerálních olejů nalézající se v den účinnosti tohoto zákona na území republiky Československé ve volném oběhu, jež byly zdaněny podle dosavadních ustanovení, podléhají dodatečnému zdanění a to jde-li o minerální oleje uvedené v §u 1 písm. a) částkou Kč 62,- a jde-li o minerální oleje uvedené v tomtéž paragrafu pod písm. b) částkou Kč 2,- za každých 100 kg váhy, pokud zásoba přesahuje 100 kg.

(2) Kdo má zásobu minerálních olejů podléhajících dodatečnému zdanění, jest povinen písemně ohlásiti místně příslušnému důchodkovému kontrolnímu úřadu do 8 dnů ode dne účinnosti tohoto zákona množství těchto olejů, jejich hutnotu, místa a místnosti, kde jsou uloženy a zaplatiti dodatečnou daň na tyto oleje připadající nejpozději do 3 dnů ode dne podání ohlášky.

Jsou-li minerální oleje podléhající dodatečnému zdanění v dopravě v den, kdy tento zákon nabude účinnosti, jest příjemce povinen je písemně ohlásiti příslušnému důchodkovému kontrolnímu úřadu a je dodatečně zdaniti. Příjemce musí podati ohlášku (odst. 2) nejdéle do 48 hodin po té, kdy zásilku převzal. Dodatečná daň musí býti příjemcem zaplacena nejpozději do 3 dnů ode dne podání ohlášky.

V ostatním platí o dodatečné dani obdobně ustanovení o spotřební dani z minerálních olejů.

Ministerstvo financí může, ukáže-li se to vhodným, provésti dodatečné zdanění cestou paušalování.

§ 5.

(1) Při dodávkách minerálních olejů, které byly uzavřeny před účinností tohoto zákona, avšak provedeny již za jeho účinnosti, může dodavatel, nechce-li zvýšení daně nésti ze svého, započítati je odběrateli a cenu o to zvýšiti.

Vládním nařízením může býti stanovena charakterisace jednotlivých druhů minerálních olejů i případných jejich směsí.

§ 6.

(1) Jakékoli zkrácení nebo zatajení dodatečné daně tímto zákonem stanovené trestá se jako těžký důchodkový přestupek čtyř - až osmi-násobkem zkrácené daně.

(2) Těžkého důchodkového přestupku se dopouští a trestá čtyř až osminásobkem zkrácené daně ten, kdo použije minerálních olejů odebraných podle ustanovení § 2 k účelům jiným než povoleným.

(3) Přestupky proti ustanovení § 3 trestají se jako těžký důchodkový přestupek a za základ výměry trestu béře se za každých 100 kg směsi sazba daně, která byla přestupkem zkrácena nebo ohrožena.

Jiné přestupky tohoto zákona a nařízení podle něho vydaných trestají se peněžitým trestem od Kč 20,- do Kč 400,- ostatním platí o stíhání a trestání přestupků v zemi České a Moravsko-slezské trestní zákon důchodkový z r. 1835, v zemi Slovenské a Podkarpatoruské třicátkový řád z r. 1754 a 1788 s instrukcí z r. 1842 a zák. čl. XI./1909 se všemi změnami a dodatky.

§ 7.

V důsledku ustanovení § 1 mění se poznámka 2. za třídou XXI. celního sazebníku takto:

Minerální oleje podléhají při dovozu do volného oběhu spotřební dani a to:

a) Minerální oleje, jichž hutnota při + 15o C nedosahuje 790 Kč 75,-;

b) minerální oleje o hutnotě od 7900 do 880 včetně při + 15o C Kč 15,-

za 100 kg vlastní váhy. Z minerálních olejů, dovážených na zvláštní povolení ministerstva financí do rafinerií minerálních olejů k dalšímu průmyslovému zpracování destilací nebo rafinací, nevybírá se spotřební daň při jich dovozu z celní ciziny.

§ 8.

Zákonem tímto mění se zákon ze dne 29. června 1896, č. 104 ř. z. případně zák. čl. XIV./1896 a ruší se čl. I. a z čl. III. pozn. 2. zákona ze dne 4. dubna 1924, č. 75 Sb. z. a n. o dani z minerálních olejů.

(2) Zákon tento nabývá účinnosti dnem vyhlášení a provede jej ministr financí.

 

Důvodová zpráva.

Daň z minerálních olejů byla zavedena zákonem ze dne 26. května 1882, č. 55 ř. z., ve výši 13 K na 100 kg čisté váhy oleje hutnoty 87.0 stupňů nebo nižší (uh. zák. čl. XVIII. ze dne 25. května 1882). Hranice hutnoty byla zákonem ze dne 21. května 1887, č. 52 ř. z., zvýšena na 880 stupňů. Daňová sazba byla podržena beze změny zákonem ze dne 4. dubna 1924, č. 75 Sb. z. a n., nebyla tudíž valorisována.

V poslední době ceny benzínu tak podstatně poklesly, že cena motorového benzínu v době od července 1930 do polovice února 1931 se snížila u pouličních čerpadel s Kč 280 na Kč 210 za 1 litr, tedy o 25%.

Jest to důsledek světové nadvýroby minerálních olejů, která zejména v zámoří velmi značně (podle odhadu čtyřnásobně) stoupla nad běžnou spotřebu a způsobila deroutu cen benzínu a petroleje, který na př. v Americe klesl o více než 20% jen v poslední době, ač pokles ten trvá již několik let.

Většina minerálních olejů v tuzemsku dani podrobených slouží pro pohon motorových vozidel, jichž počet v poslední době velmi značně vzrostl. Používání tohoto moderního dopravního prostředku vyžaduje nezbytně dobré úpravy silnic, ke kterémužto účelu byla vybudována instituce silničního fondu.

Prostředky tohoto fondu nepostačovaly k plnění jeho účelu; proto se současným návrhem novely zákona o silničním fondu má umožniti rekonstrukce silnic cestou úvěrovou.

Ale ani touto cestou nelze provésti úplné dobudování silničních tratí automobilových, neboť výpůjčkami byly by prostředky silničního fondu v roce 1931 tak vyčerpány, že by stačily v r. 1932 sotva ke krytí úrokové a kapitálové služby výpůjček.

Proto potřebuje fond nezbytně další prostředky nad ony, jež mu byly poskytnuty podle ustanovení § 3 zák.. 116/1927 Sb. z. a n.

Jestliže se docílí rychlým vybudováním silnic při dopravě motorovými vozidly značných úspor na spotřebě benzinu, pneumatik a udržování vozů, jest odůvodněn požadavek, aby majitelé motorových vozidel přispěli dále k tomuto účelu.

Jako vhodný způsob účelové dávky se pokládá zvýšení daně z minerálních olejů, a to tím spíše, když po zvýšení daně by jejich prodejní cena nedostoupila ještě výše, jaká tu byla před poklesem cen, a když spotřeba benzinu při motorové dopravě nehraje nikterak největší roli.

Zatížení minerálních olejů u nás upravené jednak opatřeními v celně-politickými, jednak citovaným zákonem o dani z minerálních olejů, činí, nehledíc k dani z obratu, z a 100 kg čisté váhy podle

a) celního sazebníku pol. 175 až 179 od Kč 21,- do Kč 36,-cla a vedle toho poplatek z dovozu od Kč 15,- do Kč 50,- ze suroviny, kterou nelze svítiti, se clo ani poplatek z dovozu neplatí;

b) zákona č. 75/1924 Sb. z. a n. daň z minerálních olejů Kč 13,-.

Podle toho jeví se úhrnné zatížení minerálních olejů dávkami na 100 kg:

1. u minerálních olejů rafinovaných, dovezených z ciziny, hutnoty do 790 stupňů, clo Kč 33,-, dovozní poplatek Kč 40,-, daň Kč 13,-, tedy celkem Kč 86,-,

2. u minerálních olejů, zpracovaných v tuzemsku, daň Kč 13,-, příp. s dovozním poplatkem Kč 13,- až Kč 33,-.

Při tom se připomíná, že 80% domácí spotřeby hotových výrobků jest kryto tuzemskými rafineriemi, kdežto pouze 20% jest dováženo z ciziny.

Obdobné zatížení v jiných státech činí za 100 kg

v Anglii (beze cla) daň Kč 76,-,

v Německu clo Kč 101,- (benzin domácí výroby daň Kč 30,-),

ve Francii clo Kč 32,-, vnitř. dávka Kč 41,-, celkem Kč 73,-,

v Italii clo Kč 151,-, vnitř. dávka Kč 50,-, celkem Kč 201,-,

v Maďarsku clo Kč 41,-, vnitř. dávka Kč 63,-, celkem Kč 104,-,

v Polsku clo Kč 77,-, vnitř. dávka Kč 40,-, celkem Kč 117,-,

v Jugoslavii clo Kč 95,-, vnitř. dávka Kč 165,-, celkem Kč 260,-.

Jest teď zatížení včetně cla v cizích státech skoro vesměs vyšší, než by činilo u nás i po zvýšení navrhovaném tímto zákonem. Výnos daně byl dosud preliminován částkou Kč 36,000.000,- a dosáhl r. 1930 téměř 40,000.000,-.

Zvýšení daně se zamýšlí pouze u lehkých minerálních olejů hutnoty do 790 stupňů, jichž se nepoužívá ke svícení, nýbrž po většině k účelům motorickým. Oleje ke svícení nemá zákon v úmyslu postihnouti, poněvadž jde o předmět nezbytné životní potřeby.

Podle dosavadního vývoje spotřeby lze souditi, že ze 3 milionů q minerálních olejů v tuzemsku ročně spotřebovaných připadá na spotřebu lehkých minerálních olejů hutnoty do 790 stupňů kolem 2 milionů q (tj. asi 21/2 milionu hl).

Kdyby byly zdaněny veškeré minerální oleje stejnou sazbou, činil by výnos daně po zvýšení podle tohoto zákona 165 mil. Kč, z nichž připadne silničnímu fondu 60%, tj. 99 mil. Kč, podle ustanovení návrhu novely k zákonu o silničním fondu současně Národnímu shromáždění předkládaného.

Státní pokladně by zbylo 66 mil. Kč, tj. asi o 26 mil. Kč více, nežli činí výnos dosavadní. Avšak podle §u 2 osnovy zákona nemají býti postiženy vyšší sazbou daně veškeré minerální oleje, protože mají býti zvýhodněny oleje minerální používané pro pohon stabilních motorů při výrobě zemědělské a průmyslové.

Kolik z celkové spotřeby minerálních olejů připadá na motory výrobní (stabilní) nelze zjistiti. Avšak kdybychom počítali na tyto výrobní účely 20% celkové spotřeby, klesla by daň na 140 mil. Kč, a podíl silničního fondu by činil okrouhle 84 mil. Kč; státní pokladně by zůstalo 56 mil. Kč, tedy o 16 mil. Kč více než dosud, z čehož však připadá 6 až 7 mil. Kč na zaokrouhlení všeobecné daně z minerálních olejů ze 13 na 15 hal. za 1 kg. Zbytek pro státní pokladnu jest odůvodněn zvýšením nákladu administrace, který vzejde z výhod povolených v §u 2. pro motory výrobní (stabilní).

Dodatečné zdanění zásob jest nezbytné, má-li býti splněn účel zákona.

Ježto zvýšení daně slouží převážně k účelům silničního fondu, jehož výhod jsou však účastna ponejvíce motorová vozidla, přiznávají se v §u 2. úlevy pro stabilní motory, používané při výrobě zemědělské a průmyslové.

Aby těchto výhod nebylo zneužíváno, může ministerstvo financí pro odběr minerálních olejů k těmto účelům, podrobených nižší sazbě, stanoviti zvláštní podmínky. Ustanovení §u 3. osnovy jsou převzata v podstatě ze zák. ze dne 29. června 1896 č. 104 ř. z., resp. zák. čl. XIV./1896, a jsou nutno z důvodů kontrolních.

Připomíná se, že zdánlivý rozpor mezi pojmem čisté váhy a vlastní váhy (§§ 1. a 7.) spočívá v různé terminologii zákona o dani z minerálních olejů a zákona celního.

Ve skutečnosti se oba pojmy kryjí a rozumí se jimi váha minerálních olejů bez jakéhokoliv obalu a vložek.

Zdálo by se nasnadě, provésti při této příležitosti zákonem ustanovení o povinném mísení lihu s benzinem k účelům motorickým. Tato otázka jest předmětem studia finanční správy a bude řešena pravděpodobně s novým lihovým zákonem.

Vláda doporučuje, aby tato osnova byla v obou sněmovnách Národního shromáždění přikázána výboru rozpočtovému k podání zprávy v době co nejkratší.

V Praze, dne 19. února 1931.

Předseda vlády:

Udržal v. r.

 

Ministr financí:

 

Dr. Engliš v. r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP